Spoonejentaa Skrevet 4. januar 2017 #1 Skrevet 4. januar 2017 Hei! Vet ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg har en bror på 12 år som er utviklingshemmet og har ADHD. Han kan ikke snakke helt ordentlig, men kan veldig mange ord og forstår alt. Ellers er han som vanlige barn. Over til problemet. Når han blir irritert slenger han lekene sine gulvet eller mot oss, slår etter oss, biter seg selv utrolig hardt. Dette gjelder også i situasjoner vi ikke får gjort noe med, for eksempel hvis han mister balansen eller han ikke får til noe. Spesielt ille er det selvfølgelig hvis han blir sur på oss, og det blir han hele tiden. Kan for eksempel ikke be han legge fra seg spill/pad/film/leker for å komme å spise eller ta en pause uten at han blir rasende. I tillegg slår han etter oss når han går forbi oss eller vil ha oppmerksomhet. Han kan ikke snakke ordentlig, men forstår at det ikke er lov å slå osv, og vi har seriøst prøvd alt! Noen som har noe tips til hva vi skal gjøre? Han begynner å bli såpass stor at det vil gjøre vondt når han slår snart (er ikke veldig vondt foreløpig).. har prøvd å snakke rolig, sende på rommet, ignorere dårlig oppførsel, ikke få se på film/ikke få is og alt mulig sånt.. begynner å bli veldig lei alle sammen :/ ellers er han en veldig glad gutt som er kosete og glad i å være med familien, og alle elsker han utrolig mye og viser det hele tiden!
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #2 Skrevet 4. januar 2017 Han trenger å komme et sted med profesjonelle. Type bofellesskap for barn i den situasjonen annenhver helg. Anonymkode: 990f5...aeb 4
Missy1 Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 Høres ut som han må forberedes bedre på ting. Han trenger hjelp til å få oversikt og forutsigbarhet sånn at han kan vite hva som skal skje. Hvis du sitter opptatt med noe og noen bare kommer og tar det fra deg fordi de har bestemt at du skal spise middag, og du ikke har mulighet til å uttrykke deg ordentlig, vil ikke du også bli sint da? Hvis han ikke har fra før, så syns jeg dere skal søke om hjelpemidler til kommunikasjon og oversikt. Dagstavle som viser hva som skal skje i løpet av dagen- du kan se på noen alternativer på www.abilia.no. Før noe nytt skal skje er det viktig at dere forbereder han i god tid. Vi bruker mye "først så" med vår gutt i tillegg til bildestøtte. Å sende på rommet, ta fra han goder osv er straff og ingen gode løsninger. Det setter fokuset på det negative. Bedre å belønne det positive hele veien. Viktig å forsterke det positive i stor grad og ignorere negativt så langt det går. Send meg gjerne en pm hvis du vil snakke litt. Forresten. Har dere ikke får tilbud om kurs og samtaler? Søskengrupper er veldig vanlig i div foreninger. Kunne kanskje vært noe? 2
Spoonejentaa Skrevet 4. januar 2017 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2017 6 timer siden, Missy1 skrev: Høres ut som han må forberedes bedre på ting. Han trenger hjelp til å få oversikt og forutsigbarhet sånn at han kan vite hva som skal skje. Hvis du sitter opptatt med noe og noen bare kommer og tar det fra deg fordi de har bestemt at du skal spise middag, og du ikke har mulighet til å uttrykke deg ordentlig, vil ikke du også bli sint da? Hvis han ikke har fra før, så syns jeg dere skal søke om hjelpemidler til kommunikasjon og oversikt. Dagstavle som viser hva som skal skje i løpet av dagen- du kan se på noen alternativer på www.abilia.no. Før noe nytt skal skje er det viktig at dere forbereder han i god tid. Vi bruker mye "først så" med vår gutt i tillegg til bildestøtte. Å sende på rommet, ta fra han goder osv er straff og ingen gode løsninger. Det setter fokuset på det negative. Bedre å belønne det positive hele veien. Viktig å forsterke det positive i stor grad og ignorere negativt så langt det går. Send meg gjerne en pm hvis du vil snakke litt. Forresten. Har dere ikke får tilbud om kurs og samtaler? Søskengrupper er veldig vanlig i div foreninger. Kunne kanskje vært noe? Vi forbereder veldig mye, starter tidlig med å for eksempel si mens han ser på film eller serie at nå kan han se ferdig og etter det er det middag. Eller at om 20 minutter skal du dusje, så pusse, også kan du spille i 30 minutter før du legger deg. Også minner vi på det, og forklarer igjen, men han blir likevel rasende når man kommer for å hente han :/ og i tillegg hører han ikke på noen av oss, og føler liksom vi må reagere på en eller annen måte, selv om "straff" ikke er noe bra egentlig... men når man blir slått for 10 gang på 2 timer får man liksom nok.. vi er veeeldig positive til alt han gjør alle sammen, og han får masse skryt hele tiden. Han er såpass stor og han forstår jo veldig mye, er bare disse utbruddene han får, skulle ønske de kunne stoppe :/ han får dårlig samvittighet etterpå som regel og anger. Har ikke fått noe tilbud om samtale osv.. tusen takk for svar!
VirreVapp Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 Har dere forsøkt timestokk eller lignende hjelpemidler? For mange er der lettere å oppfatte og godta beskjeder som er visuelle. Snart, etterpå osv kan være veldig abstrakt. Har han tidsforståelse slik at han forstår hva "om 20 min" innebærer? Tenker det også kan være lurt å få hjelp/rådføre seg med hjelpeapparatet så fort som mulig om dere ikke har det.
Missy1 Skrevet 5. januar 2017 #6 Skrevet 5. januar 2017 11 timer siden, Spoonejentaa skrev: Vi forbereder veldig mye, starter tidlig med å for eksempel si mens han ser på film eller serie at nå kan han se ferdig og etter det er det middag. Eller at om 20 minutter skal du dusje, så pusse, også kan du spille i 30 minutter før du legger deg. Også minner vi på det, og forklarer igjen, men han blir likevel rasende når man kommer for å hente han :/ og i tillegg hører han ikke på noen av oss, og føler liksom vi må reagere på en eller annen måte, selv om "straff" ikke er noe bra egentlig... men når man blir slått for 10 gang på 2 timer får man liksom nok.. vi er veeeldig positive til alt han gjør alle sammen, og han får masse skryt hele tiden. Han er såpass stor og han forstår jo veldig mye, er bare disse utbruddene han får, skulle ønske de kunne stoppe :/ han får dårlig samvittighet etterpå som regel og anger. Har ikke fått noe tilbud om samtale osv.. tusen takk for svar! Tror ikke det er lurt å si "om 20minutter" og "du kan se ferdig". Ikke sikkert han forstår hvor lenge 20minutter er og det at han kan se ferdig kan bety så mye. Å se ferdig kan tolkes som at han får lov å se til han blir lei. Timestokk som viser hvor lang tid det er igjen, dagstavle for å gi oversikt over dagen + planlegge dagen (gjerne sammen med han hver dag så han får lov å delta i utformingen av sine dager) og hjelpemiddel for kommunikasjon (for at han skal kunne uttrykke seg bedre- det finnes mye forskjellig man kan søke på til nærkommunikasjon, men anbefaler dere å prøve appen superspeak. Du får gratis prøveperiode når du lager bruker. Jeg jobber med å prøve å søke om den appen med iPad som hjelpemiddel til min gutt- den er helt ny- alternativer der er grid som også er en app, eller rolltalk som er en "datamaskin" med programvare til kommunikasjon). Undersøk litt hva som er på markedet. Ellers må jeg si at det IKKE skal være ditt ansvar eller din jobb å finne løsninger på dette problemet. Her må foreldrene dine ta tak. Du er søsken, du skal få lov å være søsken, ikke en assistent for broren din. og jeg tror det kunne vært fint for deg å kanskje få delta i søskengruppe eller lignende. Der det settes fokus på hvordan det er å leve med søsken som har slike utfordringer. Det kunne kanskje vært godt for deg? Husk å ta vare på deg selv. Og jeg vet hvor tøft det er. Selv er jeg mamma til en gutt som er mye fysisk utagerende. Og har selv vokst opp med flere søsken som har store utfordringer. Man føler seg lett tilsidesatt og usynlig når man er søsken til noen som krever så mye 1
Spoonejentaa Skrevet 5. januar 2017 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2017 3 timer siden, Haru skrev: Er han autist? Nei, mener de kom frem til at han ikke er det :-)
Gjest Solstråletårer Skrevet 5. januar 2017 #9 Skrevet 5. januar 2017 Hvor er foreldrene dine da. Det er de som må jobbe her . Ikke deg. Er han mest sinna . ( er vel mest frustert men har ikke ord for å gi utrykk for det) på deg eller foreldre. Skolen hva sier de . Han har vel noe assistent og opplegg der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå