Gå til innhold

Pakke i posten, ikke bestilt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man får beskjed om at det ligger ein pakke på postkontor / post i butikk. Men man ikke har bestilt noe noe som helst.

Kan man kreve at man får åpnet pakken, ved disken på postkontoret - før man eventuelt går man med på å motta pakken?

Anonymkode: 4b17b...7a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan man sikkert, men så lenge du ikke har bestilt det så slipper du jo å betale for det.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være julegave.

Anonymkode: 0e105...28c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man får beskjed om at det ligger ein pakke på postkontor / post i butikk. Men man ikke har bestilt noe noe som helst.

Kan man kreve at man får åpnet pakken, ved disken på postkontoret - før man eventuelt går man med på å motta pakken?

Du må betale returportoen, dersom du vil sende den til bake etter å ha fått den utlevert (og eventuet åpnet den).

Du kan jo ikke åpner pakken uten å ha fått den utlevert.

Kan du spørre Posten om hvem som er avsender før du ber om å få pakken utlevert?

Dersom dette er noe som du har bestilt (du kan ha glemt det?), vil det være dyrere for deg at Posten returnerer den (når du ikke henter den ut) enn at du returnerer den ved bruk at returlapper eller ved å betale kontant for returporto.

Anonymkode: 7e287...610

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være:

julegaver

ny dekoder

nytt modem

eller noe annet som du ikke har bestilt

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være noen som har sendt en gave til deg, det kan komme mye i posten av ting du ikke har bestilt vet du ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser du hvem avsender er?

Fikk du sms eller mail om at det er kommet pakke?

En slik melding inneholder ofte sporingsnr, som kan gi info om avsender :)

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det kan være en forsinket julegave.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må betale returportoen, dersom du vil sende den til bake etter å ha fått den utlevert (og eventuet åpnet den).

Du kan jo ikke åpner pakken uten å ha fått den utlevert.

Kan du spørre Posten om hvem som er avsender før du ber om å få pakken utlevert?

Dersom dette er noe som du har bestilt (du kan ha glemt det?), vil det være dyrere for deg at Posten returnerer den (når du ikke henter den ut) enn at du returnerer den ved bruk at returlapper eller ved å betale kontant for returporto.

Selvsagt må du ikke betale returportoen. Du tar den med hjem og bestrider eventuelle regninger som kommer. Hvis noen sender varer som ikke er bestilt har du ingen forpliktelser, de har dog mulighet til å komme å hente dem.

https://forbrukerombudet.no/slik-klager-du-pa-negativt-salg

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du morsom? Signerer du ut en forsendelse så får du pakken utlevert og har overtatt ansvaret for pakken. 

Du tenker ikke på at noen kan ha sendt deg en julepresang? Avsender skal stå på hentelappen. 

Anonymkode: 3faa4...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom noen innbiller seg at de skal være "morsomme" mot noen de kjenner, så kan de jo finne på å bestille masse forskjellige greier til noen de kjenner.     

Eller kanskje noen forsøker å svindle noen. Så de bestiller ting de har lyst på, men i noen andre sine navn. Men så plukker den personen som har fått ting bestilt i sitt navn, opp pakkene - før svindleren eventuelt forsøker å få ut disse pakkene selv. 

Eller så kan det jo være en eller annen form for "negativt salg" slik som allerede har blitt nevnt i denne tråden. En eller annen "luguber" nettbutikk kan finne navn og addresse til forskjellige privatpersoner (som de f.eks. kan finne navn / adresser på i telefonkatalog eller lignende) og sende pakker til disse tilfeldige  personene. Det er kanskje ikke alle som har noe som helst peiling på hvordan man eventuelt skal protestere mot slike ting. Eller som ikke orker / gidder å ta opp noen slik kamp, som mener at det bare er enklere å akseptere regningene som følger med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henter det ut. Har to ganger opplevd at det er "negativt salg". Sier da bare at jeg ikke kan huske å ha hentet ut noe, de kan jo heller ikke dokumentere en bestilling. Så eneste konsekvensen har vært at jeg raskt blir slettet fra registrene deres. 

Anonymkode: 12ccb...d0c

Skrevet

Om en ikke henter ut en pakke, så kan en la være og hente den også blir den sendt i retur. Jeg hadde glemt å avslutte er abonement en gang og fikk en pakke som var dyr. Jeg sende meld til avsender og spurte hva jeg kunne gjøre for å slippe å hente den ut og betale for den. Fikk beskjed om å la den være og la posten sende sen i retur på deres regning. Betalte hverken porto eller noen ting

Gjest lizard queen
Skrevet

Tror ikke du får åpna den før du har mottatt den nei men som de andre her sier, så har du jo faktisk ingen ansvar for å betale eller sende tilbake osv, hvis det er noen som svindler feks :) Og det er jo mulig at det bare er noen som har sendt deg noe også, julegave eller noe, er vel bare å hente den og se? 

Skrevet

Det har jo vært jul, og mange pakker er nok forsinket. Jeg ville sjekket hvem avsender var, før jeg returnerte den eller lot den gå i automatisk retur, om jeg var deg. Du kan jo møte opp ved disken på posten og spørre om de kan gå og sjekke i hylla hvem avsender er (hvis det ikke står på hentemeldingen), uten å utlevere pakken til deg. Da får du vite om det er noe du bør hente ut eller ei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, stjernestøv00 skrev:

Om en ikke henter ut en pakke, så kan en la være og hente den også blir den sendt i retur. Jeg hadde glemt å avslutte er abonement en gang og fikk en pakke som var dyr. Jeg sende meld til avsender og spurte hva jeg kunne gjøre for å slippe å hente den ut og betale for den. Fikk beskjed om å la den være og la posten sende sen i retur på deres regning. Betalte hverken porto eller noen ting

0g da kan de heller ikke kreve at "kjøper" betaler for retur-kostnader og frakt heller ?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

0g da kan de heller ikke kreve at "kjøper" betaler for retur-kostnader og frakt heller ?

Jo.

Mange slike firma, gjør det klinkende klart (skriftlig, i ordrebekreftelsen eller annet) at uavhentede pakker blir belastet med et gebyr på kr 200,- eller et annet beløp)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Mange slike firma, gjør det klinkende klart (skriftlig, i ordrebekreftelsen eller annet) at uavhentede pakker blir belastet med et gebyr på kr 200,- eller et annet beløp)

Jeg betalte ingenting for returen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Men dersom man faktisk ikke har bestilt noe som helst!

Da har man selvfølgelig ikke fått noen ordre-bekreftelse eller noe...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom man faktisk ikke har bestilt noe som helst!

Da har man selvfølgelig ikke fått noen ordre-bekreftelse eller noe...

Man kan godt ha fått en ordrebekreftelse selv om man ikke har bestilt noe, men det ligger ingen forpliktelse i å motta en ordrebekreftelse på noe man ikke har bestilt. Ikke er man forpliktet til å lese f.eks. epost eller SMS'er jevnlig, og ikke hadde man blitt forpliktet til å betale gebyr selv om man leste eposten heller. Ingen kan jo engang vite om ordrebekreftelsen er lest. (Med mindre man er dum nok til å sette opp eposten sin med automatiske lesebekreftelser, da, men man er fremdeles ikke forpliktet til noe når man ikke har gjort noen bestilling.) 

Så TS kan trygt hente pakken, og om det viser seg at TS ikke har fått en forsinket julegave men er utsatt for noen som driver med negativt salg kan TS bare gi beskjed til avsender om at han/hun ikke har bestilt varen, og informere om at pakken ikke vil bli verken betalt eller sendt i retur men kan hentes på adresse så og så. 

Anonymkode: f09cb...f88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...