Gå til innhold

B 12 sprøyter, noen med erfaring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ekstrem mangel på b 12 så sprøyter er siste utvei da tablettene ikke har hjulpet. Skal til legen i morgen og sette første sprøyten. Jeg er en av de som har slitt veldig med kvalme, slapphet og svimmelhet som følge av b12 mangelen så jeg gleder meg til å få dette "bort"!! Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før det får en virkning og jeg begynner å merke forskjell på kroppen? :)  og gjør disse sprøytene vondt? har nemlig hørt det... bare slik at jeg ikke kommer der i morgen og aner fred og ingen fare:fnise:

Anonymkode: 20c9a...21c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke si det var vondt. Litt ubehagelig. Det gjorde litt mer vondt enn en vanlig blodprøve, mindre vondt enn å bli klort av en katt. Så det er ikke store greiene. Jeg merket forskjell ganske fort. Etter en til to sprøyter følte jeg meg bedre :) 

Anonymkode: 8ba90...4e1

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke si det var vondt. Litt ubehagelig. Det gjorde litt mer vondt enn en vanlig blodprøve, mindre vondt enn å bli klort av en katt. Så det er ikke store greiene. Jeg merket forskjell ganske fort. Etter en til to sprøyter følte jeg meg bedre :) 

Anonymkode: 8ba90...4e1

Så deilig å høre! Bryr meg egentlig ikke om det er vondt, så lenge jeg blir bedre. Er så lei av å være trøtt og slapp konstant... Håper jeg også merker forskjell etter kort tid :laugh: takk for svar!
ts

AnonymBruker
Skrevet

ikke vondt. bare pass på og slappe av i rumpemuskelen når de stikker:-) merket bedring etter to til tre sprøyter. jeg tok en hver uke i begynnelsen. nå annenhver mnd :-) 

Anonymkode: 578cf...694

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ikke vondt. bare pass på og slappe av i rumpemuskelen når de stikker:-) merket bedring etter to til tre sprøyter. jeg tok en hver uke i begynnelsen. nå annenhver mnd :-) 

Anonymkode: 578cf...694

okei, er det slik at man får velge om man vil ta ved rumpen eller i låret? låret må jo være vondere tenker jeg da? men har hørt at noen også stikker der.. bra det ikke var vondt, jeg skal slappe av i rumpemuskelen! :) Jeg skal også ta en sprøyte ukentlig i en mnd, så en annenhver mnd! Håper så inderlig at sprøyter hjelper... har slitt med dette siden jeg var barn så blir godt å kjenne forandringer!

AnonymBruker
Skrevet

Den er ikke så vond, men væsken er litt seig så det tar litt lenger tid enn andre sprøyter ofte gjør.

Anonymkode: 6f066...c09

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er ikke så vond, men væsken er litt seig så det tar litt lenger tid enn andre sprøyter ofte gjør.

Anonymkode: 6f066...c09

Okei, slike ting er greit å vite :laugh: jeg synes jo selv at blodprøver er ubehagelig, men man kan vel ikke forvente annet når en person stikker en nål inni kroppen din:fnise:

ts

Skrevet

B12 er null stress, jeg setter mine selv 😊 Du står på den ene foten og slapper helt av i motsatt rompeball, så går det helt fint 😊

Merker egentlig ikke den helt store forskjellen på høye og lave verdier av B12, men mange kjenner jo stor forskjell, så håper du er en av dem TS 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ginny skrev:

B12 er null stress, jeg setter mine selv 😊 Du står på den ene foten og slapper helt av i motsatt rompeball, så går det helt fint 😊

Merker egentlig ikke den helt store forskjellen på høye og lave verdier av B12, men mange kjenner jo stor forskjell, så håper du er en av dem TS 😊

Jøss, så tøff du er! hadde jeg aldri turt, men kanskje jeg bare må se litt hvordan det her funker og slik, så kanskje en gang i fremtiden :fnise: 
Hmm.. synd du ikke merker så stor forskjell da :( Jeg håper virkelig at jeg merker noe forskjell, for jeg klarer ikke fungere i hverdagen slik som det er nå, jeg er så trøtt og sliten, kvalm og svimmel hele tiden.. og ikke minst at beina mine sovner hele tiden. hehe, la oss krysse fingrene :fnise:

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, så tøff du er! hadde jeg aldri turt, men kanskje jeg bare må se litt hvordan det her funker og slik, så kanskje en gang i fremtiden :fnise: 
Hmm.. synd du ikke merker så stor forskjell da :( Jeg håper virkelig at jeg merker noe forskjell, for jeg klarer ikke fungere i hverdagen slik som det er nå, jeg er så trøtt og sliten, kvalm og svimmel hele tiden.. og ikke minst at beina mine sovner hele tiden. hehe, la oss krysse fingrene :fnise:

ts

Jeg har et veldig godt forhold til nåler eller noe 😋

De aller fleste jeg kjenner merker forskjell altså, det er visst jeg som er unormal der. Men jeg merker heller ikke at nivåene er lave, så jeg merker vel egentlig bare ingenting 😝

AnonymBruker
Skrevet

Har b12-mangel pga cøliaki. Har tatt 3 av 5 doser nå og merker litt bedring, men har aldri hatt uttalte symptomer. Trøttheten min kommer av cøliaki og en annen sykdom, så den vil ikke gå bort. Munnsåret har forsvunnet og maten smaker normalt igjen. 

Finnes ikke vondt. Man får den forøvrig ikke i rumpa, men i hoften. Man kan også sette den i låret. 

Anonymkode: 21b96...a5a

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har b12-mangel pga cøliaki. Har tatt 3 av 5 doser nå og merker litt bedring, men har aldri hatt uttalte symptomer. Trøttheten min kommer av cøliaki og en annen sykdom, så den vil ikke gå bort. Munnsåret har forsvunnet og maten smaker normalt igjen. 

Finnes ikke vondt. Man får den forøvrig ikke i rumpa, men i hoften. Man kan også sette den i låret. 

okei.. godt å høre litt ulike erfaringer. Når du snakker om munnsår.. er dette da inni munnen? som store blemmer? jeg har slitt med det siden jeg var ca 13 år, store blemmer som er helt JÆVLIG, klarer ikke snakke eller spise på en uke. Noen ganger er de mildere enn andre ganger.. jeg får de som regel hver 3 mnd eller oftere. Tror du det kan ha en sammenheng?? mener kanskje at tannlegen min sa at jeg burde sjekke b12 verdien min når jeg var hos han når jeg var yngre, men har ikke i ettertid tenkt at det er en sammenheng..

Nei trodde ikke de tok den i rompen, men mer på skinka? haha :P 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes ikke det er vondt å ta. Jeg merker ikke noe forskjell når jeg tar det. Men det tror jeg er pga jeg har kronisk utmattlse og er alltid slapp og svimmel ol:fnise:

Anonymkode: 22ad6...64e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ekstrem mangel på b 12 så sprøyter er siste utvei da tablettene ikke har hjulpet. Skal til legen i morgen og sette første sprøyten. Jeg er en av de som har slitt veldig med kvalme, slapphet og svimmelhet som følge av b12 mangelen så jeg gleder meg til å få dette "bort"!! Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før det får en virkning og jeg begynner å merke forskjell på kroppen? :)  og gjør disse sprøytene vondt? har nemlig hørt det... bare slik at jeg ikke kommer der i morgen og aner fred og ingen fare:fnise:

Om de gjør vondt? Både ja og nei. Jeg tok en kur på 5inj. Ble de satt for fort så sprengte det veldig, ble de satt forsiktig så kjente du lite, og en gang så kjente jeg ikke en gang om stakk meg, glem innsprøytningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er vondt å ta de.🤗 Merket bedring på 3 sprøyta, hadde og ekstrem mangel.

Men hvis du har hatt dette ubehandlet i flere år er det ikke da en mulighet for at mange av symptomene ikke går vekk, at de blir kroniske? Spør litt generelt jeg...

Sliter enormt mye med svimmelhet og kvalme og det er ikke blitt så mye bedre etter at jeg begynte med sprøyter. Mindre trøtt men like utmattet.

Anonymkode: 5df68...fcc

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke vondt å ta, de setter den i muskelen på skinka for da gis medisinen ut over tid i kroppen. Jeg tok 5 sprøyter på 1,5 uke, så hver 3 mnd etter det nå i 2 år. Har aldri merket noe forskjell. 

Anonymkode: 9fe33...fbf

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker smelte tabletter. Legges under tunga. 

Anonymkode: a5a21...992

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

okei.. godt å høre litt ulike erfaringer. Når du snakker om munnsår.. er dette da inni munnen? som store blemmer? jeg har slitt med det siden jeg var ca 13 år, store blemmer som er helt JÆVLIG, klarer ikke snakke eller spise på en uke. Noen ganger er de mildere enn andre ganger.. jeg får de som regel hver 3 mnd eller oftere. Tror du det kan ha en sammenheng?? mener kanskje at tannlegen min sa at jeg burde sjekke b12 verdien min når jeg var hos han når jeg var yngre, men har ikke i ettertid tenkt at det er en sammenheng..

Nei trodde ikke de tok den i rompen, men mer på skinka? haha :P 

ts

Nei, jeg mener sår i munnvikene som aldri gror. Tror ikke blemmer i munnen har en sammenheng med b12-mangel. 

Man skal ikke sette intramuskulær sprøyte på rumpa lengre slik mange er vandt til. Man skal sette den på hoften, og da ligger pasienten på siden. Noen tror kanskje at de da får en sprøyte på rumpa, men det er faktisk i hoften. 

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Fått b 12 i noen år. Får i setemuskel nå og fikk i låret første perioden. Blir litt søl i muskelen, men gjør aldri vondt.

AnonymBruker
Skrevet

Måtte få under graviditeten. Da tok jeg annenhver dag i 2 uker. Syntes ikke det gjorde spesielt vondt, med unntak av en gang. Da satte hun den kjemperaskt. Når de gjør det sakte så kjenner man det nesten ikke.

Anonymkode: 81b32...9c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...