Gå til innhold

Katten - ute eller inne om natta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min katt som er over 1år nå har alltid vært inne om natta og ut og inn hele dagen. På natta sover han i senga mi sammen med meg og på dagen er han vel ute minst 80% av tiden, jeg slipper han inn mange ganger daglig, men som regel så skal ha da bare inn for å spise, kose litt og så går han til døra å mjauer fordi han vil ut rett etterpå. Men jeg lurer på om ikke jeg heller skal prøve å se om han vil endre døgnrytmen? For jeg ønsker jo at han er hos meg mest mulig, og selv om han er inne hele natta så sover vi jo bare da..😀

Hva syns dere? Er det best for katten å være inne eller ute om natta? Hva ønsker kattene selv? Og hva gjøre dere?

Anonymkode: bdf68...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er ute, om han smetter inn når jeg lufter bikkjene før jeg legger meg vekker han meg i 1-2 tiden for å sutre og mase om å bli sluppet ut, også kommer han inn ved 6-7 tiden når samboer drar og sover frem til jeg står opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er inne om natten nå på vinteren. Om dagen går hun endel ut og inn, men hæres sjelden være lenge ute pga kulda. Grunnen til at jeg holder henne inne om natten er at hun vekker meg når hun vil inn, ofte i 3-tiden. Hun hyyyyyler rett utenfor soveromsvinduet, og virker ikke det hopper hun på vinduet. Det orker jeg ikke :laugh: Om sommeren er hun mye ute, ofte flere dager i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min katt som er over 1år nå har alltid vært inne om natta og ut og inn hele dagen. På natta sover han i senga mi sammen med meg og på dagen er han vel ute minst 80% av tiden, jeg slipper han inn mange ganger daglig, men som regel så skal ha da bare inn for å spise, kose litt og så går han til døra å mjauer fordi han vil ut rett etterpå. Men jeg lurer på om ikke jeg heller skal prøve å se om han vil endre døgnrytmen? For jeg ønsker jo at han er hos meg mest mulig, og selv om han er inne hele natta så sover vi jo bare da..😀

Hva syns dere? Er det best for katten å være inne eller ute om natta? Hva ønsker kattene selv? Og hva gjøre dere?

Anonymkode: bdf68...503

Hvis han liker å sove sammen med deg, så la ham fortsette med det. Er mye større sjanse for at han skal bli utsatt for noe om natta, f.eks påkjørsel hvis du bor et sted med trafikk, eller at han blir tatt av f.eks rev hvis du bor på landet... Katter er skumringsdyr, så når det er beksvart natt så ligger de normalt og sover. 

Anonymkode: d6e5e...b05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har katteluke, så våre bestemmer selv når de vil ut. Hun ene er stort sett inn hele natta nå på vinteren (tror hun hater at det er kaldt). Mens hun andre driver å går litt ut og inn hele natten. 

Ville ikke sluppet han ut hele natten nå på vinteren. Det blir fort kaldt for en liten pus nå. 

Anonymkode: bea54...5ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min utekatt pleier for det meste å være inne hele vinteren (hun fikk skrekken i seg etter at hun var ute på rømmen et helt år før jeg fant henne), men hadde en periode i senhøst der hun ville ut. Hun kom som oftest inn om kvelden og sov inne hele natten, men den ene natten da hun ble værende ute ble hun angrepet av reven og endte med bittskader, blodforgiftning og sjokk. Hun brukte noen uker på å komme seg, og nå er hun innepus på heltid igjen, av egen fri vilje.

Dersom katten har katteluke kan den jo velge om den vil være inne eller ute, men dersom katten må slippes inn og ut, kan de være lurt å lære den til å komme inn på kvelden og være inne til neste morgen. Påkjørsler, rovdyrangrep og frostskader er ikke noe å trakte etter. Eller dyreplagere, for den saks skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er også frivillig innekatt etter å ha blitt angrepet da forrige eier rett og slett ikke gadd å slippe ham inn om nettene (og ofte ikke i løpet av dagen heller, men han ble angrepet om natta). Jeg synes du skal være fornøyd med at katten vil være inne sammen med deg på den farligste tiden av døgnet. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...