Gå til innhold

Intervalltrening på tredemølle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å jogge på tredemølle. Har jogget en del intervaller, men synes det er plagsomt at jeg ikke får stille intervall funksjonen. Derfor må jeg sette ned farten manuelt. Jogger/Springer jeg på nivå 12-16 og skal ned til 5-6 så må jeg trykke manuelt ned (er ikke en egen knapp for hvert nivå) Jeg løper da i 4 min og jogger rolig i 30 sekund. Er ikke så glad i i stoppe helt i de rolige periodene 

Hvordan løper dere intervall? Er det lett  å bare stå på siden med beina og hoppe  på tredemølla i fart etter pauser? 

Anonymkode: dfc38...0fb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på tredemøller, noen har innstilling så de hopper automatisk fra 12 km til 10 8 og 6 og 3 feks. Sjekk på  ditt treningssenter om de har noen av denne typen du. Ellers så ville jeg egentlig ikke anbefale å hoppe på og av i fart, pga slår man seg og blir kastet av kan det bli ganske stygt fall faktisk. Men du - det tar jo kun 30 sek å senke og heve farten? Hva om du løper 5 min? 

Skrevet

Jeg hoppet av og på de første årene jeg løp intervaller på tredemølle, men en gang datt jeg av... Slo meg ganske bra ja, så jeg tar meg heller den tiden å sette farten opp og ned manuelt! De korteste intervallene fungerer jo ikke da (type 30*1 minutt), men det får heller være!

Skrevet

Jeg pleier å hoppe av på siden på mølla mellom dragene, det har jeg gjort i mange år, aldri hatt noen uhell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du løper i 4 minutter, så skal pausen være lenger og mindre aktive. Tommelfingerregelen er at pausene skal være halvparten av aktiv tid. Du trenger ikke stå stille i to minutter, men dragene skal være på så høy intensitet at du trenger pausen for å klare ett til.

Anonymkode: 048d3...159

Skrevet

Vil heller anbefale deg å løpe de 4 minuttene på høyere intensitet (85-90% av maks) og gå rolig i 2-3 minutter. Eventuelt løpe kortere intervaller, f.eks 45 sek, og hoppe av i 15 sek. 

• Liker 1
Gjest lizard queen
Skrevet

Hvis ikke de har sånne møller man kan ha intervall innstilling på er det vel ikke så mye å gjøre tror jeg, jeg bare står i ro på sidene i pausene men skrur farten litt ned da siden jeg synes det er skummelt å hoppe på i høy fart :P litt knotete men bedre enn ingenting ^^ 

Skrevet

Løper i 30 sekunder, hopper av, pauser og hopper på. Har på rundt nivå 15 og incline på over 2 for å ikke skade ryggen.

Gjentar dette ca 15 ganger :) Da er jeg god og sliten etterpå!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...