Gå til innhold

Er denne retten sunn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har alltid blitt fortalt av foreldrene mine at taco er superduper usunt, noe man bare spiser en gang i mnd og så spiser man torsk resten. Dette er satt på spissen, men de fleste forstod vel det. Taco er allefall roten til all overvekt i hele verden.

Jeg elsker meksikansk mat, smakene er så spennende og det er mye krydder involvert. Så i dag laget jeg en rett jeg lurer på om er så grusomt usunn, siden den smakte nesten som taco. Den bestod av

Kyllingfilet, ris, kyllingbuljong, rød/gul/grønn paprika (alle 3), rødløk og en haug med krydder (cayenne, pepper, chili, hvitløk, paprika). Alt dette ble trødd i en ildfast form og baket i ovnen. Deretter drysset jeg pittelitt ost på toppen av fatet mitt og spiste et par tortillachips ved siden av. Vann som drikke. Er dette virkelig fryktelig usunt? Tenker for meg selv at det er minimalt med fett, lite sukker, og masse grønnsaker. Jeg ser ikke styggedommen her, kan noen innlyse meg? 

Jeg vet at ost og tortillachips ikke er slankemat, men det var veldig lite av det jeg spiste. Ikke slanker jeg meg heller forsåvidt, men vil holde vekta. 

Er så dritt møkk lei kjøttkaker og kokt torsk og vanlig norsk kosthold nå - at jeg spyr. Har flyttet ut og vil eksperimentere litt selv :) 

Ps. er ikke interessert i lavkarbo, foodmap etc. Jeg vil bare spise normalt sunn mat.

Anonymkode: 92e13...f48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som gjør taco usunt er jo kjøttdeig ( bytt med karbonadedeig eller av svin/kylling), masse ost ( ta mindre og bytt evt ut med magrere ost) og rømme ( bruk mindre, eller bruk den letteste varianten) 

Pita, tortillalefser og tacoshell er kaloririke, men spiser du bare 1 og har mye grønt til er det jo ikke usunt.

Retten din virker veldig grei foresten.

Kan legge til at jeg slanket bort 30 kg i løpet av 1,5 år og hadde taco en gang i uka. 

Anonymkode: d7335...d1d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Taco kan gjøres usunt, men det er virkelig ikke nødvendig!

Sunn taco: grov tortilla, fylt med salat, agurk, paprika, mais og tomat, med 1,5 ss karbonadedeig med tacokrydder, 1 ss revet ost, 1 stor ts drømmelett og 3 ts salsa.

Usunn taco: tacoskjell fylt med kjøttdeig, en neve ost, 2 ss rømme, 1 ts salsa, 1 ts mais et par biter agurk og et par biter paprika.

Ser du forskjellen? Det ene er salat med litt kjøtt, ost, rømme og en tortilla. Det andre er kjøtt, rømme, ost og fritert maistortilla med litt grønt til. Begge deler kan kalles taco.

Retten din er absolutt fin den. Hvis mengdene ris og kylling er passe til en person vil jeg faktisk påstå et det antagelig var et, sunt, verballansert og velsmakende måltid.

Jeg foreslår at neste gang foreldrene dine kommer på besøk lager du en stor bolle salat med salat, agurk, paprika, tomat, mais og kyllingfillet stekt i tacokrydder. Dette serverer du sammen med grov tortilla og salsa. Etterpå kan du spørre dem om de fremdeles synes taco er usunt:nigo:

Anonymkode: 90afe...a29

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ofte taco og mistenker ikke at måten jeg lager det på er usunt :)

Som regel bruker jeg grove tacolefser, men jeg kan fint bare bruke en bolle med villris istedenfor. Kjøttdeig med tacokrydder på pose blir byttet ut med bønner/linser med hjemmelaget tacokrydder med lite salt. Salsa eller guacamole er hjemmelaget, bruker  også masse grønnsaker, pico de gallo og urter. 

Skrevet

Mat er sunt, inaktivitet er usunt. Alt med måte, selvfølgelig.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som gjør taco usunt er jo kjøttdeig ( bytt med karbonadedeig eller av svin/kylling), masse ost ( ta mindre og bytt evt ut med magrere ost) og rømme ( bruk mindre, eller bruk den letteste varianten) 

Pita, tortillalefser og tacoshell er kaloririke, men spiser du bare 1 og har mye grønt til er det jo ikke usunt.

Kan legge til at jeg slanket bort 30 kg i løpet av 1,5 år og hadde taco en gang i uka. 

Det som gjør taco usunt er hvitt brød og farsemat stekt i fett. Tørrstek kjøttdeigen og dropp hvitt brød, og bruk ost i moderasjon så er det rimelig greit. Stort sett bare kvantiteten av mat som avgjør om den er sunn eller ikke uansett. Du gafler ikke i deg tacos liksom, og du sper ikke på med ost og stekefett. Lurer på hva slags kjøttkaker det er ts spiser som syns taco er bedre

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg har alltid blitt fortalt av foreldrene mine at taco er superduper usunt, noe man bare spiser en gang i mnd og så spiser man torsk resten. Dette er satt på spissen, men de fleste forstod vel det. Taco er allefall roten til all overvekt i hele verden.

Jeg elsker meksikansk mat, smakene er så spennende og det er mye krydder involvert. Så i dag laget jeg en rett jeg lurer på om er så grusomt usunn, siden den smakte nesten som taco. Den bestod av

Kyllingfilet, ris, kyllingbuljong, rød/gul/grønn paprika (alle 3), rødløk og en haug med krydder (cayenne, pepper, chili, hvitløk, paprika). Alt dette ble trødd i en ildfast form og baket i ovnen. Deretter drysset jeg pittelitt ost på toppen av fatet mitt og spiste et par tortillachips ved siden av. Vann som drikke. Er dette virkelig fryktelig usunt? Tenker for meg selv at det er minimalt med fett, lite sukker, og masse grønnsaker. Jeg ser ikke styggedommen her, kan noen innlyse meg? 

Jeg vet at ost og tortillachips ikke er slankemat, men det var veldig lite av det jeg spiste. Ikke slanker jeg meg heller forsåvidt, men vil holde vekta. 

Er så dritt møkk lei kjøttkaker og kokt torsk og vanlig norsk kosthold nå - at jeg spyr. Har flyttet ut og vil eksperimentere litt selv :) 

Ps. er ikke interessert i lavkarbo, foodmap etc. Jeg vil bare spise normalt sunn mat.

Anonymkode: 92e13...f48

norvegia har en veldig sunn ost med veldig lite fett og høy protein. kjøp den. brødet er usunt om det ikke er grovt. usunt og usunt. man legger vertfall på seg fortere med raskere karbohydrater. resten som du sier er sundt

• Liker 1
Skrevet

Taco trenger ikke å være usunt, heller ikke pizza og hamburger, det kommer an på hva du lager det av. Det finnes sunne alternativer til det aller meste av matretter.

• Liker 1
Skrevet

En gang i måneden kan du spise hva faen du vil, synes jeg :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Korn er usunt uansett om det er grovt eller hvitt. Fullkorn er bedre for blodsukkeret og inneholder litt vitaminer og mineraler som er tatt bort i hvitt mel. Men... I dette skallet ligger også de skadelige stoffene i korn. Så derfor er grovt mel like ille som hvitt mel. Her står det litt mer om dette: https://paljabekk.com/2011/10/22/veien-til-god-helse-korn/

Og naturlig fett er ikke usunt! Det må du bare riste av deg. Du har dessverre blitt lurt. Det har aldri vært bevis for at naturlig fett er usunt. Det var en teori som ble presset gjennom fordi "senatorer har ikke den luksusen forskere har, at de kan vente til man har bevis". Sitat senator George McGovern. Faktisk trenger du fett! Uten fett tar du faktisk ikke opp fettløselige vitaminer. A, D, E og K-vitamin er fettløselige og ender i doskåla hvis du ikke spiser fett sammen med dem! Og fettreduserte produkter har mindre vitaminer og mineraler og mer karbohydrater. Altså, mindre sunt. I noen tilfeller er det så ille som at den fullfete versjonen har ti ganger så mye vitaminer og mineraler enn sin magre bror.

Jeg spiser taco som en salat. Jeg blander mitt eget krydder fordi det er latterlig enkelt og fordi det er altfor mye sukker i de ferdiglagde blandingene. Sukker står som ingrediens nummer 1, 2 eller 3 på alle jeg har sjekket på. På noen av dem har de til og med lurt inn sukker flere ganger med forskjellige navn, så sukker står kanskje som nummer 2 OG som nummer 4. Jeg steker kjøttdeig i meierismør og tilsetter krydderet når det er stekt (paprikapulver blir bittert hvis det blir stekt). Blander med salat, hakkede grønnsaker, seterrømme, raspet ost (fullfet selvfølgelig), tacosaus og guacamole (den lave firkantede plastboksen med over 90% avocado og bare fine ingredienser) i en stor skål. Så sunt som bare det. Så sunt at man kan ha det flere ganger i uka hvis man vil.

Anonymkode: e1cff...f32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hvorfor henge seg så opp i om retten er "sunn nok". 

Alt er usunt i mengder, spist variert og moderer så er man godt på vei. Selv en kinakål kan være "usunt" om man kun hadde spist det og ikke noe annet. 

Blir oppgitt over hvor fiksert folk er blitt på hvorvidt noe er sunt eller ikke. Spis vanlig og variert, vanskeligere trenger det ikke være.

Anonymkode: 2ad4b...d6f

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor i all verden skal dere ha kjøttDEIG på tacoen? Bruk RENT kjøtt, så vil det både smake bedre og være sunnere.

• Liker 1
Skrevet

Kjøttdeig er da rent kjøtt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Pringle skrev:

Kjøttdeig er da rent kjøtt?

Jepp. Ingredienser (i verste fall) er kvernet kjøtt, vann og salt. Du kan få det uten tilsatt vann og salt også, hvis det er viktig for deg. Vann og salt er ikke urene ingredienser hos meg, så i min bok regner jeg kjøttdeig som rent kjøtt. Vann fordamper og saltet hadde jeg tilsatt likevel.

• Liker 3
Skrevet
På 3.1.2017 den 18.59, AnonymBruker skrev:

blander du usunt og kaloririkt nå?

• Liker 3
Gjest Sugemerke
Skrevet

Altså, kjøttkaker er ikke noe sunnere en taco om foreldrene dine tror det. Taco inneholder et større antall varierte grønnsaker, mer spennende krydder osv. Det er da like mye hvetemel i brun saus som det er i tacolefser, så de kan bare snurpe inn fantasien om at kjøttkaker er spesielt sunt. Begge deler innholder kjøttdeig som ikke anses som top of the pop, men i taco kan man jo benytte rent kjøtt i det minste. 

AnonymBruker
Skrevet
På 5.1.2017 den 21.24, Sugemerke skrev:

men i taco kan man jo benytte rent kjøtt i det minste.

Det kan du ikke i kjøttkaker? Det er jo bare å ta et kjøttstykke, kverne dette og lage kjøttkaker. 

Anonymkode: d24a1...13a

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du ikke i kjøttkaker? Det er jo bare å ta et kjøttstykke, kverne dette og lage kjøttkaker. 

Anonymkode: d24a1...13a

Og blande det med egg, melk, potetmel osv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Sugemerke skrev:

Og blande det med egg, melk, potetmel osv. 

Jeg lager kjøttboller / kjøttkaker med egg, krydder og kanskje litt raspet ost og en skvett fløte. Ikke noen dårlige ingredienser det. Poenget mitt er at det kan lages sunt, akkurat som at tacoen kan lages sunn. Bruk skikkelige ingredienser og kutt ned på sukker og stivelse.

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager kjøttboller / kjøttkaker med egg, krydder og kanskje litt raspet ost og en skvett fløte. Ikke noen dårlige ingredienser det. Poenget mitt er at det kan lages sunt, akkurat som at tacoen kan lages sunn. Bruk skikkelige ingredienser og kutt ned på sukker og stivelse.

Jeg tviler på at foreldrene til Ts som mener kjøttkaker er sunt gjør dette. Jeg regner med de går for kjøttdeig med potetmel som 98% prosent av alle som lager kjøttkaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...