Gå til innhold

Long vs. short posisjon. aksjer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei, leser om aksjer, og kom over noe jeg ikke skjønte helt. noen som vil forklare hvordan og hvorfor de som er i en short posisjon vil tjene penger på prisnedgang? det gir jo ikke mening? det som gir mening er å tjene på prisøkning, altså de som er i en long posisjon.

 

 

Psykologien bak støtte og motstand

Som du sikkert har forstått så påvirkes aksjemarkedet av det psykologiske aspektet. Vi foretar beslutninger basert på følelser i langt større grad enn vi liker å tro. Ved å se på formasjoner som støtte og motstand, kan vi gjennom teknisk analyse utnytte dette.

Deltakerene i aksjemarkedet kan deles inn i tre grupper:

  • De som er i en «long-posisjon» (de som tjener på prisøkning)
  • De som er i en «short-posisjon» (de som tjener penger på prisnedgang)
  • De som sitter på sidelinjen og venter på en mulighet til å gå «long» eller «short»

Når aksjekursen beveger seg mot motstandslinjen, vil de som er «long» angre på at de ikke kjøpte flere aksjer. Neste gang kursen beveger seg ned mot støttelinjen vil de derfor sørge for å kjøpe flere aksjer.

De som er «short» i aksjen vil innse at de er på feil side av markedet når aksjekursen går opp til motstandslinjen, og dermed håpe på at kursen går ned til støtttelinjen slik at de får gått ut av markedet. 

 

Anonymkode: 10459...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss si jeg har 100 aksjer i Statoil. De er verdt 10,- pr stykk.

Jeg låner ut disse til deg mot en liten rente.

Du selger aksjene for 1000 (100*10)

Går aksjekursen for eksempel ned til 5,- pr aksje så kjøper du aksjene tilbake for 500 (100*5) og leverer dem tilbake til meg.

Jeg har tjent noen rentekroner, og du tjente 500,- (minus mine rentekroner selvfølgelig) på at aksjene falt. 

Anonymkode: 3c2da...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som lånte deg aksjene har selvfølgelig tapt 500 ettersom kursen gikk ned til 5,-. Men ettersom jeg sitter long regner jeg med at kursen skal opp og høyere enn 10,- på sikt og dermed tjene penger jeg også ;) 

Men det er kjekt for meg å låne ut aksjer til en liten rente i mellomtiden, hvis du mener den skal synke på kort sikt. 

Anonymkode: 3c2da...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...