Gå til innhold

Hvor mye koster en konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer selvsagt an på standard, antall gjester, osv., men jeg lurer litt på hvor mye penger andre har lagt i dette. 

Hvor mange gjester hadde dere? Hva slags opplegg hadde dere? Og hvor mye kostet dette, sånn ca?

Min sønns far stiller lite opp, de ses sånn ca en dag eller to per måned. Han betaler bidrag nå (han gjorde ikke det før, men har gjort det i flere år nå). Han har god jobb og jeg regner med han har gått mye opp i lønn de siste årene, men jeg har ikke bedt om ny bidragsutregning fra NAV fordi jeg ikke orker dramaet dette medfører. Jeg er glad for at han nå stiller opp så "mye" nå, før var det nemlig ikke samvær. 

Nå er det snart tid for konfirmasjon, og jeg skulle gjerne sett at han ble med og betalte for noe av det. Jeg vet jeg kan søke gjennom NAV, men vurderer å prøve å få til en privat avtale. Og uansett, skal jeg ta det via NAV trenger jeg litt info om hvor mye dette vil koste. Her føler jeg meg litt clueless. 

Blir veldig glad for svar! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt avhenger av hva dere vil og hvor mange dere er. 

Vi har konfirmasjon om 3 år og sparer nå barnetrygden hver mnd til dette.  Det blir ca 70000 (2 barn gir 2000kr mnd) Vi beregner ca 60 gjester til 800 kr pr kuvert.  Leie ca 4000 av stedet.  Omsying  av bunad pluss noe sølv 10000 og 10000kr i gave.  

Tre år etterpå er det nestemann,  da rekker vi å spare barnetrygden til det også. 

Dette er planen nå,  men det kan  jo bli endringer,  enn så lenge sparer jeg slik. 

Anonymkode: 2fbd3...38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi blir ca 40 personer. Med pynt, leie av lokaler, mat og drikke regner vi med at det blir et sted mellom 20000 og 25000. Gave kommer i tillegg. Nå har vi jo visst om konfirmasjonen i snart 15 år, så vi har satt av et visst beløp på egen konto med tanke på disse utgiftene siden h*n var liten.

Anonymkode: af816...1d4

• Liker 1
Skrevet

Tror foreldrene mine brukte 20 000kr for selve selskapet med mat, drikke og dessert/kaker. Også kom gave utenom. 

Men det kan fint gjøres billig. F.eks avhenger jo mye hvilket lokale en leier. Det beste er å leie et sted hvor en ikke må bruke et spesifikt cateringbyrå. Eller så kan du ha det hjemme hos deg eller familie om dere har plass :)

F.eks kan en god gryterett med salat og brød til være godt. Og det er ikke særlig dyrt heller, i hvert fall ikke om du eller noen i familien din kan stå for matlagingen. Kaker er heller ikke særlig dyrt om du baker selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg, som er ab med ca 40 gjester: vi skal ha koldtbord, hvor noe blir catering og noe hjemmelaget. Hjemmelagede kaker (delegeres til div familiemedlemmer). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bli komfirmert koster ingenting. 

Selskapet, klær og det rundt koster det man vil at det skal koste. 

Anonymkode: 29cfd...808

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke riktig, flere steder koster det noe. I vår by koster det 2500 kr å bli konfirmert i kirka. Da inkluderer det en 5 dagers konf.leir, som er obligatorisk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt 25-30 gjester begge gangene, og med lokale, mat/drikke, klær og kaker har det kommet på Ca 20-22000. Da kommer gave til rundt 15000 i tillegg. Lykke til :) 

Anonymkode: 9d37d...415

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Betalte nylig i underkant av 3000 kr for konfirmasjonskurset. Borgerlig konfirmasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gaver til 15000kr? Er folk gale i dag? Og hvorfor hsr folk 60 gjester osv? Hvem er det dere inviterer da egentlig? Trodde det var mest vanlig med nærmeste familie, som besteforeldre, tanter, onkler og nieser og nevøer til konfirmanten i tillegg til konfirmantene foreldre og søsken.

Anonymkode: 9fa7a...978

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt avhenger av hva dere vil og hvor mange dere er. 

Vi har konfirmasjon om 3 år og sparer nå barnetrygden hver mnd til dette.  Det blir ca 70000 (2 barn gir 2000kr mnd) Vi beregner ca 60 gjester til 800 kr pr kuvert.  Leie ca 4000 av stedet.  Omsying  av bunad pluss noe sølv 10000 og 10000kr i gave.  

Tre år etterpå er det nestemann,  da rekker vi å spare barnetrygden til det også. 

Dette er planen nå,  men det kan  jo bli endringer,  enn så lenge sparer jeg slik. 

Anonymkode: 2fbd3...38a

800 kr pr pers i en konfirmasjon?!? 

Anonymkode: 6e233...2dc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Elefantenirommet skrev:

Det stemmer ikke. Betalte nylig i underkant av 3000 kr for konfirmasjonskurset. Borgerlig konfirmasjon. 

Jeg snakker om kirkekomfirmasjon. Man må ikke komfirmere seg borgerlig. 

Å betale for leir og andre ting i egen bostedsnære kirke, er faktisk noe man heller ikke skal måtte gjøre. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om kirkekomfirmasjon. Man må ikke komfirmere seg borgerlig. 

Å betale for leir og andre ting i egen bostedsnære kirke, er faktisk noe man heller ikke skal måtte gjøre. 

Man MÅ selvsagt ikke konfirmere seg. Men det vil han og det skal han få lov til. Dette er ikke problemstillingen i denne tråden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tre konfirmasjoner for mine barn, holdt alle hjemme, laget all mat selv. Kostet veldig lite og ble super hyggelig.

Anonymkode: 6dbd7...0dd

• Liker 3
Skrevet

Takk for mange fine svar. :)

Jeg kommer ikke til å gjøre det så veldig ekstravagant. Skal ikke leie lokale eller fotograf, og ser for meg at jeg lager kakene selv. Usikker ang. mat, kanskje det blir catering der, må se an. Tipper det blir 25 gjester, noe rundt der, og tror jeg skal klare å skvise alle inn i spisestuen her hjemme. :)

Dress har vi vært og sett på, og inkl. alt kommer det til å koste ca kr. 3000.

kurset koster i underkant av 3000. 

Skal kjøpe litt pynt, duker og blomster.

Må leie noen bord og stoler.

Og så blir det da mat, drikke og kaker. 

Noe mer jeg må kjøpe/betale da?

Gjest Holititten
Skrevet
5 minutter siden, Elefantenirommet skrev:

Takk for mange fine svar. :)

Jeg kommer ikke til å gjøre det så veldig ekstravagant. Skal ikke leie lokale eller fotograf, og ser for meg at jeg lager kakene selv. Usikker ang. mat, kanskje det blir catering der, må se an. Tipper det blir 25 gjester, noe rundt der, og tror jeg skal klare å skvise alle inn i spisestuen her hjemme. :)

Dress har vi vært og sett på, og inkl. alt kommer det til å koste ca kr. 3000.

kurset koster i underkant av 3000. 

Skal kjøpe litt pynt, duker og blomster.

Må leie noen bord og stoler.

Og så blir det da mat, drikke og kaker. 

Noe mer jeg må kjøpe/betale da?

Bordkort, invitasjoner og takkekort. Kan lages enkelt selv, eller bestilles relativt billig.
Underholdning som taler, bilder fra barndommen osv er jo gratis. Kanskje du kan låne bord eller stoler fra naboer så du slipper å leie?

Jeg hadde en liknende konfirmasjon (5 år siden). Var hjemme hos oss, hadde koltbord fra et lokalt firma, og hjemmelagde kaker som forskjellige familiemedlemmer hadde bakt. Angående catering anbefaler jeg det, er veldig greit å slippe å lage mat til så mange mennesker. Er jo mulig, men det er mye som skjer den dagen, og det er en ting mindre å passe på i dagene før. 
Litt pynt hadde vi fra før, men jeg og moren min lagde et prosjekt av å lage invitasjoner, bordkort og takkekort for hånd sammen. Var en utrolig koselig konfirmasjon, det viktigste er jo at familien samles og feirer konfirmanten. Det er ikke et overådig bryllup.

Skrevet
1 minutt siden, Holititten skrev:

Bordkort, invitasjoner og takkekort. Kan lages enkelt selv, eller bestilles relativt billig.
Underholdning som taler, bilder fra barndommen osv er jo gratis. Kanskje du kan låne bord eller stoler fra naboer så du slipper å leie?

Jeg hadde en liknende konfirmasjon (5 år siden). Var hjemme hos oss, hadde koltbord fra et lokalt firma, og hjemmelagde kaker som forskjellige familiemedlemmer hadde bakt. Angående catering anbefaler jeg det, er veldig greit å slippe å lage mat til så mange mennesker. Er jo mulig, men det er mye som skjer den dagen, og det er en ting mindre å passe på i dagene før. 
Litt pynt hadde vi fra før, men jeg og moren min lagde et prosjekt av å lage invitasjoner, bordkort og takkekort for hånd sammen. Var en utrolig koselig konfirmasjon, det viktigste er jo at familien samles og feirer konfirmanten. Det er ikke et overådig bryllup.

Veldig enig med deg. :) Invitasjoner og takkekort skal et familiemedlem som er grafisk designer lage, koster da kun print. 

Ja, blir nok til at jeg bestiller mat. :)

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Elefantenirommet skrev:

Må leie noen bord og stoler

Spør naboer, venner og slektninger om å få låne stoler, hagebord, bestikk, glass, pynt, duker og annet du trenger. 

Anonymkode: fa053...1d0

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør naboer, venner og slektninger om å få låne stoler, hagebord, bestikk, glass, pynt, duker og annet du trenger. 

Anonymkode: fa053...1d0

Ser det koster 125 per bord, jeg må leie to eller tre. 20 kroner per stol, jeg mangler maks 15, så det blir ikke mer enn 300 kr, så gjør det sånn. Enklere det. :)

Bestikk og glass trenger jeg og, har hørt det finnes firmaer som leier ut alt sånt og kommer og henter det uten at man trenger å vaske det selv, det hadde jo vært genialt. Skal se om jeg finner det. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Elefantenirommet skrev:

Ser det koster 125 per bord, jeg må leie to eller tre. 20 kroner per stol, jeg mangler maks 15, så det blir ikke mer enn 300 kr, så gjør det sånn. Enklere det. :)

Bestikk og glass trenger jeg og, har hørt det finnes firmaer som leier ut alt sånt og kommer og henter det uten at man trenger å vaske det selv, det hadde jo vært genialt. Skal se om jeg finner det. 

Det høres ut som om det er rimeligere for deg å leie et samfunnshus der alt er inkludert?

Anonymkode: 690b7...8e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...