Athene Skrevet 4. januar 2017 #21 Skrevet 4. januar 2017 (endret) Til mannen - husker du melk?- glemte søpla, u fix? - hjemme kl 17 - - I jobbsammenheng - Ringer om 10 - Kunne du skrevet ut sakspapirene før møtet? Thanks! - Når er du ledig? Trenger 5 min for en diskusjon om xx. Til venninner - foreslår lørdag kl 19, men er fleksibel - skal jeg ta med noe? gleder meg! - takk for i går, må gjentas snart! - gratulerer så mye med den lille, gleder meg til å hilse på (blått hjerte) Mannen vet hvor han har meg, og trenger ikke gjentatte smileys i korte beskjeder. Smileys hører ikke hjemme i jobbsammenheng. Men til venninner og øvrig familie myker det opp meldingen mye, men ser jeg sjeldent bruker mer enn en enkel smiley. Endret 4. januar 2017 av Athene
fuglekvitter__ Skrevet 4. januar 2017 #22 Skrevet 4. januar 2017 På 3.1.2017 den 15.35, canacas skrev: Tegnsetting avgjør for min del. Smileys er ikke så viktig. Bruker du mange utropstegn er det for meg det samme som at du roper. Bruker du flere spørsmålstegn antyder du at jeg er dum og at du er sint. Osv. Det er sjelden behov for utropstegn da, hva bruker du det til i sms egentlig? Du kan da ikke lese tonefallet når ting er skrevet med bokstaver.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #23 Skrevet 4. januar 2017 Hei ! Kommer du eller ?!! og Hei ! Kommer du eller? =) Ene virker aggresiv, den andre virker bare spørrende uten å være anklagende. Anonymkode: 673ab...6b6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #24 Skrevet 4. januar 2017 Virker pussig at så mange her oppfatter utropstegn i melding som aggressivt. Jeg bruker sjelden utropstegn selv, men ser av og til at noen bruker det en del. F.eks. skrev en til meg: "Ha en fin kveld du også! Nyt helg og nyttårsfeiring!" Den som klarer å oppfatte dette aggressivt kan man vel trygt kalle oversensitiv. Anonymkode: 6a72b...d01 1
Rumle Skrevet 4. januar 2017 #25 Skrevet 4. januar 2017 (endret) Kommer veldig an på hvem jeg skriver til, til de nærmeste regner jeg med at jeg blir oppfattet som ganske fjollete til tider Til andre regner jeg med (håper i alle fall) at jeg virker høflig og nøytral? Endret 4. januar 2017 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #26 Skrevet 5. januar 2017 Det kommer jo helt an på settingen. Jeg bruker oftere punktum når jeg er sur enn utropstegn faktisk. Men hvis en venninne forteller om en crazy one night stand, så kan jeg svare "hahahahha!!!!!!" uten at det er aggresivt. Hvis jeg lager en avtale med en venninne jeg ikke har sett på lenge, så kan jeg skrive "gleder meg til å se deg igjen!!!" uten å være aggressiv. Tenker det meste kommer an på hva som står. Bruker forøvrig mye smileys, bortsett fra i jobbsammenheng. Anonymkode: 260f8...19a
fuglekvitter__ Skrevet 5. januar 2017 #27 Skrevet 5. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei ! Kommer du eller ?!! og Hei ! Kommer du eller? =) Ene virker aggresiv, den andre virker bare spørrende uten å være anklagende. Anonymkode: 673ab...6b6 Det er jo litt vanskelig å lese tonefall. Prøv heller å ringe personen.
fuglekvitter__ Skrevet 5. januar 2017 #28 Skrevet 5. januar 2017 (endret) På 3.1.2017 den 15.32, AnonymBruker skrev: Hvordan ordlegger du deg, og hvordan blir du oppfattet? Jeg har fått høre at jeg kan virke "aggressiv" eller "sint" siden jeg svært sjelden bruker smileys. Det er jo interessant å høre siden det sjelden ligger en aggressiv eller sint mening bak meldingene mine, jeg er bare tilbakeholden med å bruke smileys. Det hender også at jeg bruker mange utropstegn om hverandre, og det er denne måten å ordstille meg på som gjør at jeg kan bli oppfattet som "aggressiv". Jeg var ikke klar over at jeg kunne bli oppfattet slik. Så jeg tenker at jeg skal spørre dere om hvordan dere ordlegger dere, og hvordan dere blir oppfattet. Blir det bedre om man bruker smileys som en del av kommunikasjonsform? Anonymkode: 5dc3d...470 Hvis jeg er sint så ringer jeg de jeg er litt sinna på jeg. Jeg hadde ikke sendt de melding, og da hadde jeg skrevet at jeg var det også antar jeg. Ja, det samme med caps lock. Det kan virke aggressivt. Jeg vet ikke, jeg oppfatter ikke folk som spesielt sinte når de sender melding annet enn at hvis det er mange utropstegn eller caps lock på, men noen mener visst at smileys er bedre. Det er best å spørre den du skal tekste/sms'e til tror jeg altså. Om de oppfatter det slikt. Endret 5. januar 2017 av fuglekvitter__
fuglekvitter__ Skrevet 5. januar 2017 #29 Skrevet 5. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer jo helt an på settingen. Jeg bruker oftere punktum når jeg er sur enn utropstegn faktisk. Men hvis en venninne forteller om en crazy one night stand, så kan jeg svare "hahahahha!!!!!!" uten at det er aggresivt. Hvis jeg lager en avtale med en venninne jeg ikke har sett på lenge, så kan jeg skrive "gleder meg til å se deg igjen!!!" uten å være aggressiv. Tenker det meste kommer an på hva som står. Bruker forøvrig mye smileys, bortsett fra i jobbsammenheng. Anonymkode: 260f8...19a Ha ha, nei jeg ville bare ledd av det jeg. Ja, jeg tror det kommer an på hva det står.
Browncoat Skrevet 5. januar 2017 #30 Skrevet 5. januar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker pussig at så mange her oppfatter utropstegn i melding som aggressivt. Jeg bruker sjelden utropstegn selv, men ser av og til at noen bruker det en del. F.eks. skrev en til meg: "Ha en fin kveld du også! Nyt helg og nyttårsfeiring!" Den som klarer å oppfatte dette aggressivt kan man vel trygt kalle oversensitiv. Anonymkode: 6a72b...d01 Når det er ting som åpenbart er positive, som eksemplene du nevner, virker det ikke negativt med utropstegn. Men man bør helst holde seg til bare ett (for å skrive riktig). Mens med andre ting kan utropstegn virke aggressivt, f.eks: Husk å ta ut søpla før du går!!! Husk å ta ut søpla før du går Hvis jeg hadde fått den første ville jeg tenkt at den personen var veldig sint/irritert. Spørsmålstegn kan også antyde tonefall: Kommer du hjem snart??? = jeg er utålmodig og du burde vært hjemme for lenge siden Kommer du hjem snart? = kan tolkes begge veier Kommer du hjem snart? = jeg lurer på når du kommer hjem, men det er ikke noe stress Eller bruk av punktum, f.eks. som svar på "jeg kommer dessverre ti min for sent": Ok. = jeg er sur Ok = kan tolkes begge veier Ok = null problem Jeg liker å bruke smileys i situasjoner som eksemplene over for å understreke tonefallet, i tilfelle budskapet kan tolkes flere veier. Ting som "Ha en fin kveld du også" er så åpenbart positivt at det ikke like lett blir påvirket av tegnsetting. Men på andre ting kan det være lett å mistolke ting i skriftlig kommunikasjon så smileys synes jeg er et fint verktøy for å gjøre det enklere og tydeligere. 1
Gjest Daryl Dixon Skrevet 5. januar 2017 #31 Skrevet 5. januar 2017 Skriver kort og konkret. Tror ikke jeg blir sett på som sur og sint på mld.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå