Gå til innhold

Lurt av selger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det viser seg at bilen jeg kjøpte for tre år siden ikke er en 2010 modell, men 2009. Diskuterte dette med selger før jeg kjøpte, fordi bilen var registrert i mai 09. Han henviste til chassisnummeret som viste at dette var en 2010 modell, og det står også det i kjøpekontrakten. Nå har jeg selv sjekket chassisnummeret, og av det går det frem at bilen er 2009 modell.

Har jeg noen sak mot selger, eller er det for lenge siden kjøpet til at det er noen vits i å lage noe "bråk" ut av det? Føler jeg ble lurt og har betalt for mye for bilen, og jeg får mest sannsynlig mindre igjen for bilen enn jeg hadde kalkulert med.

 

 

Anonymkode: b64da...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viser seg at bilen jeg kjøpte for tre år siden ikke er en 2010 modell, men 2009. Diskuterte dette med selger før jeg kjøpte, fordi bilen var registrert i mai 09. Han henviste til chassisnummeret som viste at dette var en 2010 modell, og det står også det i kjøpekontrakten. Nå har jeg selv sjekket chassisnummeret, og av det går det frem at bilen er 2009 modell.

Har jeg noen sak mot selger, eller er det for lenge siden kjøpet til at det er noen vits i å lage noe "bråk" ut av det? Føler jeg ble lurt og har betalt for mye for bilen, og jeg får mest sannsynlig mindre igjen for bilen enn jeg hadde kalkulert med.

 

 

Anonymkode: b64da...d8e

Nei, siden du hadde all mulighet til å sjekke dette før du kjøpte den, og et års forskjell i årsmodell er heller ikke en alvorlig mangel. Du fikk det du så på.

Anonymkode: bd6f6...492

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg noen sak mot selger, eller er det for lenge siden kjøpet til at det er noen vits i å lage noe "bråk" ut av det? Føler jeg ble lurt og har betalt for mye for bilen, og jeg får mest sannsynlig mindre igjen for bilen enn jeg hadde kalkulert med.

Anonymkode: b64da...d8e

Basert på det du skrivet vil jeg anse at du er kunder fra "helvete".

Anonymkode: 971d4...760

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som kjøper er pliktig til å sjekke opp objektet selv, og må eventuelt klage innen rimelig tid. Dette er en faktor du hadde mulighet til å sjekke før salg, og har hatt tre år på å kontrollere, dermed ikke innenfor rimelig tid å klage nå. 
Du kunne nok klaget like etter kjøp og fått tilbake deler av summen tilsvarende verditap, men ikke etter tre år. 

Anonymkode: dcbe2...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har ingen sak. En 2009 eller 2010 er uansett en gammel bil. Du taper ikke stort på det om du skal selge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viser seg at bilen jeg kjøpte for tre år siden ikke er en 2010 modell, men 2009. Diskuterte dette med selger før jeg kjøpte, fordi bilen var registrert i mai 09. Han henviste til chassisnummeret som viste at dette var en 2010 modell, og det står også det i kjøpekontrakten. Nå har jeg selv sjekket chassisnummeret, og av det går det frem at bilen er 2009 modell.

Har jeg noen sak mot selger, eller er det for lenge siden kjøpet til at det er noen vits i å lage noe "bråk" ut av det? Føler jeg ble lurt og har betalt for mye for bilen, og jeg får mest sannsynlig mindre igjen for bilen enn jeg hadde kalkulert med.

 

 

Anonymkode: b64da...d8e

Noen sak? Nei. Les på TV2.no hva Benny i broom skriver om den saken.

Anonymkode: 5064b...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan fint være en 2010 selv om den er registrert i 2009. 

Jeg har en 2011 som er registrert i 2010. Kommer opp på forsikring og biltilsynet som 2010 men det er en 2011, for faceliften av min bil kom i 2011 så deler fra en 2010 modell passer ikke. Helt annet lyssystem og helt annet interiør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Akay skrev:

Kan fint være en 2010 selv om den er registrert i 2009. 

Jeg har en 2011 som er registrert i 2010. Kommer opp på forsikring og biltilsynet som 2010 men det er en 2011, for faceliften av min bil kom i 2011 så deler fra en 2010 modell passer ikke. Helt annet lyssystem og helt annet interiør.

 

Samme her. 2011 -> 2012. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Akay skrev:

Kan fint være en 2010 selv om den er registrert i 2009. 

Jeg har en 2011 som er registrert i 2010. Kommer opp på forsikring og biltilsynet som 2010 men det er en 2011, for faceliften av min bil kom i 2011 så deler fra en 2010 modell passer ikke. Helt annet lyssystem og helt annet interiør.

Her og på 3 av bilene, så det er temmelig normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt som mange skriver her, at en bil registrert i 2009 kan godt være 2010 modell. Men de bruker vel i de aller fleste tilfellene å være registrert i andre halvår.  Denne var registrert i mai 2009, og da stiller TS spørsmål til selger om det virkelig er en 2010 modell, noe selger påstår.

En bruktbilselger bør virkelig vite hvilken årsmodell han selger, såpass må en forvente, så dette er enten forsøk på svindel eller så har han ikke peiling på bil. Og når artikkelen i Broom omtaler dette som et bransjeproblem, så er det ikke pga uvitenhet, men et forsøk på å tjene noen ekstra kroner.

Hva med å forsøke å bytte den inn igjen hos selger som en 2010 modell?:fnise:

Anonymkode: b64da...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Katie_med_lua skrev:

Kjøpte du bilen privat eller gjennom forhandler ?

 

Bruktbilbutikk, ikke merkeforhandler. 

Anonymkode: b64da...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Sirah skrev:

Nei du har ingen sak. En 2009 eller 2010 er uansett en gammel bil. Du taper ikke stort på det om du skal selge nå.

Nja, kommer jo litt an på type og verdi.  Kjøpte for 440k.

Anonymkode: b64da...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, mange bilmerker begynner å selge neste års-modeller året før. Spesielt Volvo pleide/pleier å selge neste års modell fra ca april/mai året før. De fleste selger dem fra høsten året før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...