Gå til innhold

Hva er greia med avokado?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje greia er at det er veldig sunt... Jeg likte ikke avokado i det hele tatt før, men så hadde jeg en periode hvor jeg skulle være skikkelig sunn hele tiden, og da lærte jeg å like det. 

Anonymkode: 0c327...a73

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er vant til å spise veldig fett mat eller mye med sukker, så dempes smaksløkene seg og mat som grønnsaker smaker mindre. Overvektige har ofte det problemet at sunn mat smaker lite, for de er vant til de ekstreme smakene mye fettmat og sukker gir. Dette endrer seg basert på kosthold

Anonymkode: b9380...b9e

den var ny, jeg har aldri hørt noen overvektige si at sunn mat smaker lite...
Men smaksløkene må trenes opp, og om man ikke får tilstrekkelig opptrening vil smaksløkene være underutviklet.
Derav synes mange at hvitløk, paprika eller andre ting med sterke smaker ikke er noe godt, fordi dem ikke er trent opp til slike smaker. Og de fleste begynner spise dette i voksen alder fordi antall smaksløker senkes, og smakene oppfattes ikke som like sterk.

• Liker 3
Gjest Supersol
Skrevet

Det er sinnsykt godt, men er for mye kalorier til at jeg kan spise det nå siden jeg er på slankekur. Fikk lyst på når jeg leste denne tråden. Hørtes spesielt ut med sukker og melk så det tør jeg ikke prøve. Foretrekker helst avocado naturell med litt salt på. Ellers er jo guacamole veldig godt.

Skrevet

Jeg er veldig glad i avokado. Men mest fordi det smaker godt. En god, moden avokado smaker mye. Men prøv med litt salt og pepper på:)

AnonymBruker
Skrevet

Avocado er kjempegodt. Jeg pleide å spise en avocado hver dag, men så fikk jeg barn og er nå heldig dersom jeg rekker å få i meg så mye som en brødskive :fnise: For ikke å nevne at turene til frukt-og grønt-butikken har blitt erstattet med Kolonial.no, og jeg liker å kjenne på avocado før jeg kjøper den slik at jeg vet at den er moden når jeg skal bruke den. Vi spiser fortsatt avocado ca. 2 ganger i uka, da. De skal ikke være melne, så TS har nok ikke spist avocadoen slik den skal være. Avocado er godt med salt og pepper på, i salater, som guacamole, til reker osv. 

Anonymkode: a22d2...b90

AnonymBruker
Skrevet

Avocado er rik på kalorier, men inneholder mye L-carnitine. Denne aminosyren er med på å bryte ned fettet. Avocado regulerer også blodsukkeret, og er rik på omega-3 og andre stoffer som er med å hindre blant annet leddplager.

Anonymkode: 21ed4...c6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avocado inneholder fettsyrer som er bra for huden og helsen, samtidig som den smaker godt og metter på en annen måte enn f.eks agurk :) Avocado kan brukes i salater, på brød, som guacamole eller bare med melk og sukker. 

Bare så sinnsykt irriterende at jeg aldri finner moden Avocado. Jeg må seriøst planlegge en uke i forveien at jeg vil ha hjemmelaga guacamole neste laurdag. 

Anonymkode: cc96d...bd9

Legg den umodne avocadoen sammen med en banan over natten og den modner veldig fort :) så det på ett program om avocado import. Har prøvd og det funker faktisk 

Anonymkode: 06724...64f

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, dere som sier det smaker godt. Det er det jeg ikke skjønner, for det smaker jo så lite :P Og konsistensen minner mest om mel. Synes dere det er godt fordi dere krydrer/bruker den i noe annet? Eller liker dere den faktisk alene? Jeg spiser jo sushi med avokado i, men kjenner aldri smaken av den likevel. Bare vet den er der. 

Anonymkode: 9d90f...c5d

Konsistensen er jo "kremete", og langt ifra melete som du påstår. Den smaker lite lite som andre milde grønnsaker og frukter, som for eksempel agurk. Agurk er ikke så kraftig på smak og det er heller ikke avokado, men likevel kjenner man et hint av smak og den smaken er det mange som liker. Jeg kan maule avokado men spiser det helst på knekkebrød eller brødskiva. Tilsetter ikke noe annet. Kan fint brukes som smør på knekkebrød om man legger over for eksempel kokt skinke og paprika eller andre typer grønnsaker. 

Anonymkode: 9856b...44e

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

bare så synd avokado er utrydningstruet

Anonymkode: 815b8...fe1

Avokado er nok ikke det.

Skrevet

Avokado har jo uendelig mange muligheter :laugh: Dersom man ikke liker smaken så kan den brukes som ansiktsmaske eller hårmaske. Avokadosteinolje har også utrolig mange nyttige bruksområder (ville ikke turt å sende en avokadostein i food processoren...) når det gjelder hud- og hårpleie. 

I matveien så er guacamole og avokado toast selvsagt. Ellers kan den brukes til sjokoladepudding, spises med salt og pepper, ha på stekt pizza dersom man ikke ønsker ost, i ovnen med egg i, salatdressing, pastasaus, som salattilbehør, ha i brøddeig, iskrem, trøfler, kan erstatte smør i baking (veldig godt i sjokoladekake), kald suppe, blandes med pesto, wraps, og masse mer så lenge man har kreativiteten til det :) 

Skrevet

Elsker avokado! Har det alltid på ristet brød. Moser den bare sammen med en god skvis sitron, havsalt og nykverna pepper. Det er jo veldig sunt og mettende også :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg lurt på også! Jeg har smakt ett par ganger og tvunget i meg noe siden det skal være så sunt. Men jeg klarer ikke like smaken.

Anonymkode: f6f54...f31

AnonymBruker
Skrevet

Husker vi spiste avokado hver dag under en eller annen teit slankekur på 1980-tallet. Haha 

Anonymkode: ec9d2...699

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes avocado er kjedelig og ikke minst kvalmende i mer enn små mengder. Bare tanken på ren avocado på brød gjør meg direkte uvel. Jeg spiser det kun som guacamole når vi har taco, nachos e.l..

• Liker 2
Skrevet

Jeg som synes avokado smaker ganske mye og har en dominerende, men kraftig smak. Det er jo ikke så ille dyrt heller. Jeg kjøper dem i nett på innvandrersjappa. Er vel en kilo eller noe for 29 kroner. Kjøper man det ellers er det jo svinedyrt da! Men det er så godt, både for seg selv, eller så pleier jeg å ha det til middag. Da blander jeg selve avokadoen med creme fraiche med paprikakrydder. Så legger jeg det tilbake i skallet med masse reker og drysser på pepper. Nydelig!

• Liker 2
Skrevet

Min nye favorittkombinasjon er avocado med salte peanøtter på :ler: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som spiser avokado, kan dere fortelle om konsistensen?

Må den tygges, eller er den smørbar på brødskive feks?

(Jeg har problem med å svelge biter)

Anonymkode: a349d...7be

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som spiser avokado, kan dere fortelle om konsistensen?

Må den tygges, eller er den smørbar på brødskive feks?

(Jeg har problem med å svelge biter)

Hvis den er skikkelig moden kan den nesten smøres, ja :jepp: Du kan også lett mose den med gaffel

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rumle skrev:

Hvis den er skikkelig moden kan den nesten smøres, ja :jepp: Du kan også lett mose den med gaffel

Tusen takk :blomst:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :blomst:

Hvis du ikke er vant med å kjøpe avocado tar det litt tid for du vet når en avocado er perfekt moden, men du lærer det fort ved litt prøving og feiling :jepp: De som selges som spisemodne kan du kanskje starte med, bare pass på at de ikke er for myke, trykk lett på de, da skal de gi bittelitt etter - og se at den ser fin ut ellers, uten synlige skader osv. Personlig liker jeg absolutt best de som har litt klart grønt, glatt skall. Men, de kan være vanskelig å få tak i. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...