Gå til innhold

Hva er greia med avokado?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så populært, føler alle spiser det og bruker det i all slags mat. Men det smaker jo så lite, synes jeg. Bare melete. Agurk smaker jo mye mer, bare for å sammenligne. Er det jeg som er sær? 

Anonymkode: 9d90f...c5d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avocado inneholder fettsyrer som er bra for huden og helsen, samtidig som den smaker godt og metter på en annen måte enn f.eks agurk :) Avocado kan brukes i salater, på brød, som guacamole eller bare med melk og sukker. 

Bare så sinnsykt irriterende at jeg aldri finner moden Avocado. Jeg må seriøst planlegge en uke i forveien at jeg vil ha hjemmelaga guacamole neste laurdag. 

Anonymkode: cc96d...bd9

• Liker 7
Skrevet

Det er godt men altfor dyrt og alftor mange kalorier til å kunne spises ofte. 

• Liker 1
Skrevet

Hm, jeg er veldig glad i avokado. Kan brukes til alt. Spiser det gjerne på brødskiva, most med litt salt, pepper og tørket chili. I tillegg til at det er godt er det også veldig sunt. Det inneholder en del kalorier, men til gjengjeld er det svært mettende, så man trenger ikke spise hele. Jeg bruker det også mye i salater ved siden av middag. Er vel bare en smakssak. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan de dyrke avokado i norge eller må det importeres? Kunne ønske de kunne dyrke det her i drivhus, syns det er så godt.

Anonymkode: 815b8...fe1

AnonymBruker
Skrevet

Men altså, dere som sier det smaker godt. Det er det jeg ikke skjønner, for det smaker jo så lite :P Og konsistensen minner mest om mel. Synes dere det er godt fordi dere krydrer/bruker den i noe annet? Eller liker dere den faktisk alene? Jeg spiser jo sushi med avokado i, men kjenner aldri smaken av den likevel. Bare vet den er der. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, dere som sier det smaker godt. Det er det jeg ikke skjønner, for det smaker jo så lite :P Og konsistensen minner mest om mel. Synes dere det er godt fordi dere krydrer/bruker den i noe annet? Eller liker dere den faktisk alene? Jeg spiser jo sushi med avokado i, men kjenner aldri smaken av den likevel. Bare vet den er der. 

For det første synes jeg ikke konsistensen er melete, da har du ikke en god og moden avokado for hånd. Jeg synes konsistensen er det som gjør det ekstra godt, vet dog ikke hvordan jeg skal beskrive konsistensen. Men myk og fast på samme tid kanskje? 
Jeg har spist avokado alene, men ikke uten pepper/salt, unntaksvis en gang før trening. Synes ikke det smaker så lite, men er nok ikke all verdens smak heller :)

• Liker 6
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Avocado er utrolig godt, jeg bare spiser dem som de er, bruker dem til dressing, i salater, eller til poteter istedenfor smør. Kjører dem med hvitløk og urter eller bare knekker dem rett på potetene - fantastisk :) 

Melete avocado må vel være overmoden..? Den skal være saftig og smake friskt og litt nøttete.

Coop har avocado i nett som er ganske rimelig, 50 kroner eller noe for kiloen. De holder seg veldig lenge i kjøleskap både før og etter de har blitt modne.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Avocado inneholder fettsyrer som er bra for huden og helsen, samtidig som den smaker godt og metter på en annen måte enn f.eks agurk :) Avocado kan brukes i salater, på brød, som guacamole eller bare med melk og sukker. 

Bare så sinnsykt irriterende at jeg aldri finner moden Avocado. Jeg må seriøst planlegge en uke i forveien at jeg vil ha hjemmelaga guacamole neste laurdag. 

Melk og sukker?? Hvordan i all verden fungerer det?:P For nå ser jeg for meg avokadobiter i en skål melk med sukker over slik man spiser jordbær og fløte :fnise:

Anonymkode: 06cec...f31

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke samme konsistens som mel. En avokado er fast. Det er ikke mel...jeg er veldig fan av den litt kremete, myke konsistensen en moden avokado gjerne får. Det er jo nettopp grunnen til at avokadoen smaker så lite at den er så genial - den kan brukes til så mangt, og du kan blande nesten hva som helst siden avokadoen er så nøytral i smak. Selv liker jeg aller best å ha den på skiva eller som dip til forskjellige retter. Pluss at det er så sunt da, passer helt ypperlig for meg som vil begynne å spise sunnere.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er så populært, føler alle spiser det og bruker det i all slags mat. Men det smaker jo så lite, synes jeg. Bare melete. Agurk smaker jo mye mer, bare for å sammenligne. Er det jeg som er sær? 

Enig i at avokado smaker lite, men det gjør jo det meste folk er glad i. 

Endret av Hermine Grang
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man er vant til å spise veldig fett mat eller mye med sukker, så dempes smaksløkene seg og mat som grønnsaker smaker mindre. Overvektige har ofte det problemet at sunn mat smaker lite, for de er vant til de ekstreme smakene mye fettmat og sukker gir. Dette endrer seg basert på kosthold

Anonymkode: b9380...b9e

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer. Også er det godt, med salt og pepper på.

AnonymBruker
Skrevet

Eeeeeeelsker avokado. Spist det helt fra jeg var liten.. beste jeg viste til kvelds var en avokado delt i to m salt og pepper på.. jeg er ikke veganer, blogger, sosialist eller noe annet gøy.. bare veldig normcore. Liker avokadoen fordi den holder meg mett + smaker veldig godt når den får litt hjelp av krydder eks. ;) pluss at man kan bruke avokado til alt! :) lykke til.

Anonymkode: 7d62a...13e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

bare så synd avokado er utrydningstruet

Anonymkode: 815b8...fe1

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er veldig god smak av avocado, men det er viktig at den er ordentlig moden. Spiser den som oftest som den er.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Melk og sukker?? Hvordan i all verden fungerer det?:P For nå ser jeg for meg avokadobiter i en skål melk med sukker over slik man spiser jordbær og fløte :fnise:

Anonymkode: 06cec...f31

Haha ja det er akkurat slik:p hadde aldri hørt om det før selv inntil venninna min sa det er slik hun spiser det, blant annet :)

Skrevet

Jeg synes ikke det er godt..
Jeg ble veldig glad når sushi-stedet endelig byttet ut avokado med agurk i laksemaki :D  
Jeg liker ikke smaken og ikke konsistensen. I salat plukker jeg ut bitene, og guacamole dropper jeg lett!

• Liker 1
Skrevet

Elsker avokado, særlig med litt salt og krydder på. Bruker den gjerne på brødskiva, som den er eller i salat. Synes den smaker fyldig, fast og mykt på samme tid. Frisk og litt nøttete i smaken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er vant til å spise veldig fett mat eller mye med sukker, så dempes smaksløkene seg og mat som grønnsaker smaker mindre. Overvektige har ofte det problemet at sunn mat smaker lite, for de er vant til de ekstreme smakene mye fettmat og sukker gir. Dette endrer seg basert på kosthold

Anonymkode: b9380...b9e

Jeg tror nok ikke det er problemet, jeg er slank, og uansett ville jeg vel ikke vært så glad i andre grønnsaker? Jeg elsker brokkoli, blomkål, paprika, agurk, ananas, tomater, kålrot osv. 

Men når flere her sier den ikke skal være melete, kan det tyde på at de to jeg har prøvd ikke har vært slik de burde være da. :) 

5 timer siden, _popcorn_ skrev:

Jeg synes ikke det er godt..
Jeg ble veldig glad når sushi-stedet endelig byttet ut avokado med agurk i laksemaki :D  
Jeg liker ikke smaken og ikke konsistensen. I salat plukker jeg ut bitene, og guacamole dropper jeg lett!

Det håper jeg mitt sushisted gjør også :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...