AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #1 Skrevet 2. januar 2017 Hei, sambo og meg skal ha barn men nå er jeg usikker om jeg bør... Jeg har litt hjerteproblemer fra min familie side,men han har mer. Begge bestefedre døde av sukkersyke. Begge bestremøde med flere typer kreft og demens. Både mor og far har hatt kreft, begge søstrene har epilepsi og mor og begge søstre diverse psykiske lidelser. Han har en tante som er født uten ben og en arm og han har to fettere som har downs. Selv har han ingenting. Jeg har heller ingenting. Vi er 34 og 36 år. Trenger jeg å bekymre meg? Arv er jo noe en skal tenke på? Takk! Anonymkode: c3b98...053
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #2 Skrevet 2. januar 2017 Man kan bli påkjørt i trafikk selv frisk Anonymkode: c3b98...053 2
Forundret.. Skrevet 2. januar 2017 #3 Skrevet 2. januar 2017 Flere av nevnte ting kan komme av livstil. Lev sunt og aktivt.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #4 Skrevet 2. januar 2017 Oi, det var mye. Vi har ganske stor slekt, men omtrent alle er friske. To personer har autoimmun sykdom, en livsstilsdiabetes. Alle oldeforeldre døde veldig gamle. Alle fire besteforeldre er 80+. Anonymkode: 03c27...309
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #5 Skrevet 2. januar 2017 TS her. Ja,det er en god del. Det er en sunn familie sånn mat og livsstils messig. veldig opptatt av mat og sunne ting. Veldig sant det du sier om at mye av dette kan komme av livsstil. Absolutt viktig poeng. påkjørsel ikke relevant her synes jeg. Takk for svarene deres! Anonymkode: c3b98...053
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #6 Skrevet 2. januar 2017 Det eneste jeg ville være bekymret for er epilepsi, og det bør dere snakke med en lege om (om det er arvelig og om han kan være bærer når han selv er frisk). Anonymkode: 3d468...69a 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #7 Skrevet 2. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det eneste jeg ville være bekymret for er epilepsi, og det bør dere snakke med en lege om (om det er arvelig og om han kan være bærer når han selv er frisk). Anonymkode: 3d468...69a Hva med downs, være født uten kroppsdeler og demens? Anonymkode: 03c27...309
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #8 Skrevet 2. januar 2017 Snakk med legen Anonymkode: acf4c...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #9 Skrevet 2. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med downs, være født uten kroppsdeler og demens? Anonymkode: 03c27...309 Barn med downs eller manglende kroppsdeler har rett til å leve. Dessuten blir ikke barn demente Anonymkode: acf4c...2f4 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #10 Skrevet 2. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn med downs eller manglende kroppsdeler har rett til å leve. Dessuten blir ikke barn demente Anonymkode: acf4c...2f4 Hvem snakker om rett til å leve. TS spurte om hun burde bekymre seg om arveligheten, noe hun definitivt burde. Å få bar som krever ekstra mye tar på egen helse, karriere og samliv. Ikke alle forhold og karrierer overlever Anonymkode: 03c27...309 9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #11 Skrevet 2. januar 2017 TS igjen hjerteproblemene på min side er selvforskyldt. så ser ikke på dette som veldig farlig for gener nødvendigvis. mer bekymret for alt det som foregår på hans side. hvor arvelig det hele er. det er jo logiskt nok at det kommer flere 'syke' barn fra oss to enn et par som er friske i alle ledd på begge sider tenker jeg. Anonymkode: c3b98...053
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #12 Skrevet 2. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem snakker om rett til å leve. TS spurte om hun burde bekymre seg om arveligheten, noe hun definitivt burde. Å få bar som krever ekstra mye tar på egen helse, karriere og samliv. Ikke alle forhold og karrierer overlever Anonymkode: 03c27...309 TS her. Takk for at du retter fokus tilbake til spørsmålet mitt :-) Ønsker ikke debatt om rett til liv og slikt. Anonymkode: c3b98...053
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #13 Skrevet 2. januar 2017 Enig med den som sier at epilepsi er den mest reelle bekymringen her, samt at hvis dere skal ha barn bør dere komme i gang siden risiko for genfeil øker etter 35. Anonymkode: e7002...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #14 Skrevet 2. januar 2017 Hadde nok tenkt meg om litt ekstra, slik du gjør. Det er jo en grunn til at man oppgir sykdom i nær familie når man er til legen. 🌼 Håper du får ro med beslutningen din. Anonymkode: 17a20...c32
Millimani Skrevet 2. januar 2017 #15 Skrevet 2. januar 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det eneste jeg ville være bekymret for er epilepsi, og det bør dere snakke med en lege om (om det er arvelig og om han kan være bærer når han selv er frisk). Anonymkode: 3d468...69a Det er ikke nødvendigvis arvelig Endret 2. januar 2017 av Millimani
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #16 Skrevet 2. januar 2017 Min mann har arvelig epilepsi og jeg ofrer det ikke en tanke. Epilepsi er noe man helt fint kan leve med. Anonymkode: 6f9d0...9da
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #17 Skrevet 2. januar 2017 Jeg har en venninne som valgte å adoptere framfor å få biologiske barn, og det var i følge henne selv et veldig fornuftig valg. Men hun har 50% sjanse for å videreføre en svært alvorlig tilstand, og dette ble diskutert grundig med lege. Hva som er og ikke er arvelig, og hvor langt ut i slekta slike tendenser har noen relevans osv er veldig vanskelig for legfolk å bedømme. Jeg ville definitivt tatt en prat med legen, om så bare for å finne ut hva av det du nevner som du (ikke) trenger å bekymre deg for. Når det er sagt, vil alle graviditeter/fødsler/liv være befengt med en eller annen risiko, og mye har vi ikke kontroll over. Så det at noe muligens er arvelig, er ikke i min bok noen grunn til å la være. Men når risikoen er veldig høy og alvorlig, som hos min venninne, skjønner jeg at man rett og slett ikke tar sjansen. Anonymkode: 144be...e42 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #18 Skrevet 2. januar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som valgte å adoptere framfor å få biologiske barn, og det var i følge henne selv et veldig fornuftig valg. Men hun har 50% sjanse for å videreføre en svært alvorlig tilstand, og dette ble diskutert grundig med lege. Hva som er og ikke er arvelig, og hvor langt ut i slekta slike tendenser har noen relevans osv er veldig vanskelig for legfolk å bedømme. Jeg ville definitivt tatt en prat med legen, om så bare for å finne ut hva av det du nevner som du (ikke) trenger å bekymre deg for. Når det er sagt, vil alle graviditeter/fødsler/liv være befengt med en eller annen risiko, og mye har vi ikke kontroll over. Så det at noe muligens er arvelig, er ikke i min bok noen grunn til å la være. Men når risikoen er veldig høy og alvorlig, som hos min venninne, skjønner jeg at man rett og slett ikke tar sjansen. Anonymkode: 144be...e42 TS her... Takk for grundig og godt svar Anonymkode: c3b98...053
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #19 Skrevet 2. januar 2017 du vil vel helst høre fra noen med masse sykdommer at det går bra og de hadde det flott? Anonymkode: c3b98...053
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #20 Skrevet 2. januar 2017 Føler dette er noe en lege kan uttale seg best om. Arv er viktig men det er også miljø. Så lege er nok best å drøfte dette med. Anonymkode: c3b98...053
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå