Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser i en annen tråd, at få bruker, eller har kontanter liggende hjemme.

Det er snakk om at vi vil bli et kontantfritt samfunn på sikt.

Ser du problemer i det? Eller er det helt greit?

Så tv 2 snakket med folk på gaten, og la merke til at de yngste hadde ingen betenkeligheter med det.

Nå i julen pakket jeg en hundrelapp med en sjokoladeplate, til tre fjerne slektninger.  Kjekk gave. 

Så er det bursdager. Valører er sånn 2-300 kr.

Loddsalg på døren

Bøsseinnsamlinger

Tannfeen.

Været har blitt ekstremt med årene. Vi mistet strømmen før jul. Bankterminal virker ikke når strømmen går. Heldigvis hadde jeg 500 kr liggende. De fikk ikke opp kassen på butikken, så de skrev på en lapp at de skyldte meg 70 kr. Om jeg kun hadde kort, så fikk jeg ikke kjøpt mat.

Anonymkode: 22531...a57

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser i en annen tråd, at få bruker, eller har kontanter liggende hjemme.

Det er snakk om at vi vil bli et kontantfritt samfunn på sikt.

Ser du problemer i det? Eller er det helt greit?

Så tv 2 snakket med folk på gaten, og la merke til at de yngste hadde ingen betenkeligheter med det.

Nå i julen pakket jeg en hundrelapp med en sjokoladeplate, til tre fjerne slektninger.  Kjekk gave. 

Loddsalg på døren

Bøsseinnsamlinger

Tannfeen.

Været har blitt ekstremt med årene. Vi mistet strømmen før jul. Bankterminal virker ikke når strømmen går. Heldigvis hadde jeg 500 kr liggende. De fikk ikke opp kassen på butikken, så de skrev på en lapp at de skyldte meg 70 kr. Om jeg kun hadde kort, så fikk jeg ikke kjøpt mat.

Ingen problemer med kontantfritt samfunn for min del, men jeg ser at f eks for de med små barn kan det være annerledes. Fikk selv 400 kr i kontanter av noen som skyldte meg penger for 1,5 år siden, disse har jeg fortsatt ikke helt kvittet meg med..

Og hva gjelder punktene dine;

• gaver: jeg gir heller bort en gave/gavekort enn cash
  • loddsalg: forekommer omtrent ikke her jeg bor, men når det gjør det er det ofte med en voksen som har Vipps eller det har gått av de 400 kr
  • innsamlinger: de store har alltid et digitalt alternativ jeg kan benytte hvis jeg har lyst til å støtte saken (kontonr, Vipps, gi med SMS/tlf osv)
  • tannfeen: ser denne.. igjen, gjelder folk med små barn. Forøvrig må også barn på noe tidspunkt lære at digitale penger også er penger
  • betalingsterminalen er offline: da slår stort sett reserveløsning inn, så jeg får betalt likevel
  • strømmen går: da virker vel heller ikke kassen på butikken, så da får jeg ikke betalt uansett og må komme tilbake senere... får spise noe jeg allerede har da (og hvis strømmen har gått også hos meg, har jeg uansett snart et problem med at maten som er i kjøleskap/fryser kan bli dårlig, hvilket er nok en grunn til å spise opp denne i stedet for å kjøpe mer. Men da får jeg ikke lagd mat heller, så..)

Så nei for meg er et kontantfritt samfunn i Norge helt greit, for vi har svært gode elektroniske betalingsløsninger og jeg får betalt med kort "overalt", uansett beløp. Erfarer ikke alltid det samme i utlandet da, så der bruker jeg mer kontanter

Anonymkode: 5a7e4...03c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er FOR kontanter. Tenk om banken klikker og sender ut alle pengene (tallene) til noen andre :o 

Data kan en ikke stole på

Anonymkode: 1009c...863

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Med kontanter så må en lommetyv faktisk nappe lommeboken, og da får tyven bare de kontantene som ligger i den lommeboken akkurat da. 

Men dersom man har alle pengene sine på ein bankkonto, så kan vel hvem som helst nappe til seg ALT som er av penger på kontoen. Selv om de sitter  helt på andre siden av jordkloden. I tillegg kan de kanskje ta opp masse lån i noen andre sitt navn også. 

Anonymkode: 798a0...938

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker nesten aldri kontanter, men mener fortsatt det er viktig å ha dem som backup. Elektroniske løsninger fungerer ikke alltid. Vi er i ferd med å gjøre oss så avhengige av nettbaserte løsninger at hele samfunnet vil kollapse på kort tid om forbindelsen blir borte. 

Anonymkode: fc11b...2ab

• Liker 3
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Ser ingenting annet enn problemer med det. Problemer om strømmen går, problemer om datasystemet ligger nede, problemer med mere overvåkning, problemer med småbetalinger - syns det blir rart hvis alle barn skal ha mobilitelefoner for å kjøpe seg en is...

Jeg begynte å bruke mye mere kontanter som en protest mot dette, og syns overraskende nok at det er mye enklere når jeg står i kassen og skal betale. Hadde en idè om at det kom til å bli plunder, men det er det ikke, og jeg vet alltid hvor mye jeg har å handle for.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg jobber med teknologi til daglig og har vært innom betalingsløsninger, så er jeg på ingen måte for et samfunn der man utelukkende bruker elektroniske betalingsløsninger. Det å gjøre seg totalt avhengig er rene idiotien, selv om blårussen forsøker å innbille fagfolk at det ikke er noe problem. At alt skal være så enkelt for forbrukerne når det ikke er kontanter er bare et vikarierende argument. Den virkelige grunnen til at aktørene ikke ønsker å ha kontanter, er at de ønsker å spare penger på behandlingen av dem. Det er faktisk flere enn du tror som ikke har et gyldig kredittkort, eller f. eks. ikke penger på konto akkurat da. For det andre får du et sårbart samfunn, og for det tredje vil man risikere å pushe fra seg en del turister fra land der det ikke er like utbredt å bruke kort/apper. 

Anonymkode: 96939...e98

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vet mange med dårlig råd. De er faktisk avhengi av at eks fam låner de penger før trygden kommer. Du låner ikke bort bankkortet ditt.

Ser ikke for meg 7 åringen drar kort,for å kjøpe is.

Så er det en annen gruppe. Psykisk utviklingshemmede. De har kontanter. De vet ofte hva de kan få for en tier, og en femtilapp. Et kort blir noe annet.

Vi bruker mye kort nå, men jeg ser problemet med et kontantløst samfunn.

Det er lettere å lære barn å regne med penger. 

• Liker 3
  • 2 måneder senere...
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Bra artikkel, les les!

"Om vi ender opp med at kontanter avvikles fullstendig, vil det fra et personvernståsted være svært bekymringsfullt. Slik vil et godt argument om å la bedriftene selv velge betalingsmiddel bli utfordret av et annet. For meg veier personvernhensyn størst, og jeg mener hele debatten om det kontantfrie samfunn er et godt eksempel på at veien til helvete er brolagt med de beste intensjoner. Selv om man i beste hensikt ser for seg forenkling for forbrukere og bedrifter, og går til kamp mot svart økonomi, vil man i et samfunn med bare elektronisk betaling tilrettelegge for fullstendig overvåking av folk.

Det kan virke uproblematisk å gå for et kontantfritt samfunn slik vi lever her og nå, med det styresettet vi har, men vi vet ikke hvordan samfunnet vil være, hvilken teknologi vi vil ha og hvem som styrer om 15–20 år. Da mener jeg det er problematisk at vi som politikere tilrettelegger for at det blir enklere for myndighetene med utstrakt overvåking av samtlige transaksjoner av alle lovlydige borgere. Jeg vil derfor av personvernhensyn sterkt advare mot avvikling av kontanter."

http://www.dagbladet.no/kultur/sta-opp-for-personvernet--si-ja-til-kontanter/67362649

Gjest Bifftomat
Skrevet
På 1.1.2017 den 22.41, Den Lille Heksa skrev:

Ser ingenting annet enn problemer med det. Problemer om strømmen går, problemer om datasystemet ligger nede, problemer med mere overvåkning, problemer med småbetalinger - syns det blir rart hvis alle barn skal ha mobilitelefoner for å kjøpe seg en is...

Jeg begynte å bruke mye mere kontanter som en protest mot dette, og syns overraskende nok at det er mye enklere når jeg står i kassen og skal betale. Hadde en idè om at det kom til å bli plunder, men det er det ikke, og jeg vet alltid hvor mye jeg har å handle for.

Veldig enig med deg. Spesielt med tanke på overvåkning. Naivt å bare tillate det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gi mine tantebarn penger her omdagen, og tenkte om vi ikke hadde hatt kontanter. Hva skulle jeg gjort, skulle man overført til moren sin konto så dem kunne bruke 250kr fra hennes konto. Hvor er gleden i det, og de vet ikke hvem de har fått pengene fra engang. Så jeg håper at bankene ikke får viljen sin med dette, for ingen ungdom lærer økonomi med å kun dra kort.

Anonymkode: f332b...02a

• Liker 5
Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg et kontantløst samfunn, og trur det er dit vi er på vei. Selv i utlandet bruker jeg elektroniske løsninger i størst mulig grad. 

Når det gjelder tilgang på midler ved tyveri er jeg selvfølgelig godt dekket. Bruker stort sett kun kredittkort, med god forsikring og begrenset ramme. Og midlene står stort sett på kontoer uten tilknyttet kort. 

Dagens barn kommer til å vokse opp med Vips og andre løsninger. Det å legge så mye i at "dette er penger" er skapt av voksne, og ikke noe de er født med et forhold til. Telefoner med betalingsløsninger kommer til å være løsningen fra veldig ung alder, der foreldre kan styre tilgjengelige midler. 

Gir jeg pengegaver vipser jeg, eller overfører, så står det på kortet hva de har fått. 

Når folk slutter på jobben, gifter seg eller får barn Vipser jeg til den som legger ut for gave. Det samme til vinlotteriet, eller hvis en legger ut på en felles middag eller kjøper for meg i baren. 

Vedrørende overvåkingssamfunnet har kort/kontanter lite å si. Vi har jo med oss smarttelefoner som kan spores overalt. Vi er i nærheten av et kamera uansett hvor vi beveger oss. Og ha skal man egentlig skjule med å bruke kontanter i stedet for kort? Alt jeg kjøper er uansett lovlig, og ting jeg står inne for. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synes i grunn det er helt greit med et kontantløst samfunn, jeg bruker ytterst sjeldent kontanter og har sjeldent brukt for dette. Når det gjelder dette som er nevnt her:

Bursdager: Gir enten gave eller gavekort. Gir sjelden penger. De få gangene jeg gjør dette klarer jeg å planlegge såpass at dette aldri er et problem.

Loddsalg på døren: Kjøper ikke lodd på døra, og har heller ikke opplevd at noen har solgt lodd på døra vår. Og nå har man jo også Vipps, som man benytte seg av.

Bøsseinnsamlinger: Her er det ofte mulig å gi på annen måte, slik at dette ikke er relevant.

Ift dette med strømmen og terminal: Dette er jo noe som skjer ekstremt sjeldent, og dermed ikke så veldig relevant for min del. En annen ting er at nå kommer jo også Vipps for banktterminaler, så det kan nok hende at mulighetene her blir bedre ift offline-betaling. Dessuten, har man mobil terminal trenger man heller ikke strøm (så lenge batteriet er ladet selvfølgelig), så i slike situasjoner venter jeg enten med handelen eller ser jeg etter et brukersted (dvs butikk/restaurant etc) med mobile terminaler (som jo er veldig vanlig i dag), siden disse stort sett tar betalinger når strømmen har gått. Er nettet nede, men terminalen tilkoblet strøm/batteri kan man betale med BankAxept (og derfor har jeg alltid med meg både kredittkort og vanlig bankkort, sånn i tilfelle rottefelle) siden transaksjonen lagres på terminalen og sendes videre når terminalen igjen er tilkoblet nettet.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg har nesten aldri bruk for kontanter. Kan kun komme på èn gang, et enkelt tilfelle, der jeg hadde bruk for kontanter nå etter jeg flyttet hit jeg bor nå, dvs siden i fjor sommer. 

Ellers betaler jeg alltid med kort, eller jeg mottar penger på Vipps om noen skal betale meg noe. Eller jeg f.eks. selger noe på Finn og det kommer en kjøper hit. Jeg foretrekker at folk betaler med Vipps, ja. Vil ikke ha kontanter liggende. Vil ha full oversikt og ha alle pengene samlet på kontoen(e) min(e). Vil jeg vite saldo på brukskontoen min, sender jeg bare en sms med "S" til banken (04800), og får saldo + de fem siste transaksjonene på en sms. Enklere enn å drive og telle mynter og sedler.

Dersom det kommer bøssebærere på døren som skal samle inn til en god sak, og jeg ønsker å støtte den saken, så bare støtter jeg saken ved å betale på nettet istedenfor eller sende et gitt kodeord til et nummer de har opprettet. Det har de alltid ved større innsamlinger fra Røde Kors og Redd Barna osv. De har et kontonr man kan bruke eller et sms nr man kan bruke for å støtte de, så man trenger absolutt ikke kontanter, nei. Sender man f.eks. kodeordet til det oppgitte nr, så støtter man f.eks med 200 kr pr melding. Ingen bruk for kontanter til bøssa.

Nå har jeg ikke småbarn lenger som trenger penger til is i blant, men en tenåring med eget bankkort. Skal han ha penger, overfører jeg fra min konto til hans med en sms melding på få sekunder. Men akkurat det, med små barn og sånn, kan jeg tenke meg at det er greit med litt kontanter, når man har småbarn som skal gå og kjøpe seg noe selv i butikken. F.eks. lørdagsgodteriet eller is. Eller hvis de f.eks. skal gå i butikken for mamma og kjøpe den fløten hun manglet til middagslagingen. Da sender man jo med kontanter, ikke mors bankkort...!

Når det gjelder strømløse kasser i butikken har jeg aldri i løpet av mine over 30 år med bankkort, opplevd en slik situasjon. Faktisk. Men det var en gang mannen min kom til butikken og de hadde strømbrudd på Meny. Men han bare snudde og dro hjem igjen, og så ventet en stund, og dro tilbake senere på dagen når problemet var fikset. Ingen krise på noe vis. Så det scenarioet tar jeg med knusende ro. Det skjer ikke akkurat ofte, og HVIS det skjer, er det i orden igjen på kort tid, så det er bare å dra tilbake senere. Kanskje man må utsette middagen en time. Ikke verre enn det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Athene skrev:

Jeg kunne godt tenkt meg et kontantløst samfunn, og trur det er dit vi er på vei. Selv i utlandet bruker jeg elektroniske løsninger i størst mulig grad. 

Når det gjelder tilgang på midler ved tyveri er jeg selvfølgelig godt dekket. Bruker stort sett kun kredittkort, med god forsikring og begrenset ramme. Og midlene står stort sett på kontoer uten tilknyttet kort. 

Dagens barn kommer til å vokse opp med Vips og andre løsninger. Det å legge så mye i at "dette er penger" er skapt av voksne, og ikke noe de er født med et forhold til. Telefoner med betalingsløsninger kommer til å være løsningen fra veldig ung alder, der foreldre kan styre tilgjengelige midler. 

Gir jeg pengegaver vipser jeg, eller overfører, så står det på kortet hva de har fått. 

Når folk slutter på jobben, gifter seg eller får barn Vipser jeg til den som legger ut for gave. Det samme til vinlotteriet, eller hvis en legger ut på en felles middag eller kjøper for meg i baren. 

Vedrørende overvåkingssamfunnet har kort/kontanter lite å si. Vi har jo med oss smarttelefoner som kan spores overalt. Vi er i nærheten av et kamera uansett hvor vi beveger oss. Og ha skal man egentlig skjule med å bruke kontanter i stedet for kort? Alt jeg kjøper er uansett lovlig, og ting jeg står inne for. 

Problemet med dette er at man blir tvunget, for det andre gjør man også samfunnet mer sårbart. Det skal faktisk ikke så mye til for å tvinge disse betalingsløsningene i kne (jobber med teknologi innenfor relevant fagfelt, så jeg vet hva jeg snakker om). For det tredje er det flere land i verden enn Norge, og svært mange andre land både i Europa og på de andre kontinentene er faktisk betraktelig mye mer konservative når det gjelder kontanter vs. elektroniske løsninger. Du skal ikke lenger enn f. eks. til Tyskland før du finner mange mindre sjapper, enkelte spisesteder osv. som ikke engang har betalingsterminal (steder utenfor de største turistfellene). Dessuten kommer det jo også en del turister hit fra flere av disse landene, som helst ønsker å benytte kontanter. 

Når det gjelder overvåkning syntes jeg lite om "har uansett ikke noe å skjule" argumentet. Ikke fordi at jeg tror dagens myndigheter har noen særlig interesse av å sjekke loggene for betalingstjenestene uansett, men i en mer urolig og tilfeldig verden har vi på ingen måte noen garanti for at man ikke vil oppleve et mer autoritært styresett etterhvert. Det er bare å se til utviklingen i USA, samt en del av de politiske strømningene i Europa. Å gjøre seg prisgitt utelukkende elektroniske betalingsløsninger som i sin natur kan overvåkes er et like klokt valg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Jeg har nesten aldri bruk for kontanter. Kan kun komme på èn gang, et enkelt tilfelle, der jeg hadde bruk for kontanter nå etter jeg flyttet hit jeg bor nå, dvs siden i fjor sommer. 

Ellers betaler jeg alltid med kort, eller jeg mottar penger på Vipps om noen skal betale meg noe. Eller jeg f.eks. selger noe på Finn og det kommer en kjøper hit. Jeg foretrekker at folk betaler med Vipps, ja. Vil ikke ha kontanter liggende. Vil ha full oversikt og ha alle pengene samlet på kontoen(e) min(e). Vil jeg vite saldo på brukskontoen min, sender jeg bare en sms med "S" til banken (04800), og får saldo + de fem siste transaksjonene på en sms. Enklere enn å drive og telle mynter og sedler.

Dersom det kommer bøssebærere på døren som skal samle inn til en god sak, og jeg ønsker å støtte den saken, så bare støtter jeg saken ved å betale på nettet istedenfor eller sende et gitt kodeord til et nummer de har opprettet. Det har de alltid ved større innsamlinger fra Røde Kors og Redd Barna osv. De har et kontonr man kan bruke eller et sms nr man kan bruke for å støtte de, så man trenger absolutt ikke kontanter, nei. Sender man f.eks. kodeordet til det oppgitte nr, så støtter man f.eks med 200 kr pr melding. Ingen bruk for kontanter til bøssa.

Nå har jeg ikke småbarn lenger som trenger penger til is i blant, men en tenåring med eget bankkort. Skal han ha penger, overfører jeg fra min konto til hans med en sms melding på få sekunder. Men akkurat det, med små barn og sånn, kan jeg tenke meg at det er greit med litt kontanter, når man har småbarn som skal gå og kjøpe seg noe selv i butikken. F.eks. lørdagsgodteriet eller is. Eller hvis de f.eks. skal gå i butikken for mamma og kjøpe den fløten hun manglet til middagslagingen. Da sender man jo med kontanter, ikke mors bankkort...!

Når det gjelder strømløse kasser i butikken har jeg aldri i løpet av mine over 30 år med bankkort, opplevd en slik situasjon. Faktisk. Men det var en gang mannen min kom til butikken og de hadde strømbrudd på Meny. Men han bare snudde og dro hjem igjen, og så ventet en stund, og dro tilbake senere på dagen når problemet var fikset. Ingen krise på noe vis. Så det scenarioet tar jeg med knusende ro. Det skjer ikke akkurat ofte, og HVIS det skjer, er det i orden igjen på kort tid, så det er bare å dra tilbake senere. Kanskje man må utsette middagen en time. Ikke verre enn det.

Angående dette med strømløse kasser, ingen nettilgang mot bank eller andre feilsituasjoner: Det har jeg opplevd flere ganger, og over tid så er det mange som vil oppleve dette. At man i fredstid opplever nedetid relativt sjelden er jo sant nok, men vi vet aldri hvilke utfordringer vi kan få. Dersom strømnettet og eller nettinfrastrukturen i Norge blir utsatt for sabotasje så blir man raskt dårlig stilt når det gjelder sårbarhet. 

• Liker 1
Skrevet

Et kontantløst samfunn er en jævlig dum idé. Jeg bruker nå kontanter hele tiden, bruker kun kortet til å ta ut penger et par ganger i måneden. Man må jo prøve å gjøre sitt for å motvirke de pengegriske bankene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, clyde skrev:

Et kontantløst samfunn er en jævlig dum idé. Jeg bruker nå kontanter hele tiden, bruker kun kortet til å ta ut penger et par ganger i måneden. Man må jo prøve å gjøre sitt for å motvirke de pengegriske bankene.

Det mest lønnsomme for bankene er jo at du tar ut penger??? De får ikke inn gebyrer på kortsalg.... :fnise:

Anonymkode: 4251d...97c

• Liker 2
Skrevet

Tåpelig å gjøre seg mer sårbar bare for å henge med trendene, men det er jo helt klart hva folk flest prioriterer, så regner med kontanter kommer til å utgå snart. Folk er faen så naive. Les om Struxnet, BlackEnergy, Dragonfly/Energetic Bear, osv., som bare er toppen av isfjellet. Den digitale krigen er allerede i gang, og dette med å slå ut andre lands strømnett o.l. for å vise makt kommer nok til å bli rimelig vanlige hendelser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1. januar 2017 den 16.25, AnonymBruker skrev:

Loddsalg på døren

Bøsseinnsamlinger

Tannfeen.

Alt dette kan man betale med vipps eller andre og bedre betalingsmetoder via nett/mobilnett som vil komme. 

Dersom strømmen går så vil det jo ikke gjøre noen forskjell fra eller til om terminalene ikke virker. Da vil jo også butikkene være stengt ettersom hele kassasystemet er nede, så den logikken skjønner jeg ikke helt. 

Anonymkode: 24b81...2d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...