AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #1 Del Skrevet 1. januar 2017 Det ser så dumt ut når nordlendinger skriver som de prater nordnorsk. Kan virkelig ikke fordra det, og det må jo bare være stress for dem og skrive en og en bokstav? Hvordan står det egentlig til med bokmålkunnskapene deres på skolen? Anonymkode: 60912...7e7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #2 Del Skrevet 1. januar 2017 Denne burde du lagt på skråblikk og generaliseringer. Er nordlending forresten, men det skjønte du vel på dialekta. Anonymkode: e372c...18d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #3 Del Skrevet 1. januar 2017 Det ville jo sett dumt ut om de skrev bergensk. Anonymkode: 4ed1c...b94 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #4 Del Skrevet 1. januar 2017 Jeg er nordlending og skriver på dialekt når jeg tekster med familie og venner. Står bare bra til med bokmålskunnskapene mine på skolen, hvorfor skulle det ikke det? Er ikke bare oss nordlendinger som skriver på dialekt. Anonymkode: 93e18...8c6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #5 Del Skrevet 2. juni 2019 På 1.1.2017 den 13.32, AnonymBruker skrev: Det ser så dumt ut når nordlendinger skriver som de prater nordnorsk. Kan virkelig ikke fordra det, og det må jo bare være stress for dem og skrive en og en bokstav? Hvordan står det egentlig til med bokmålkunnskapene deres på skolen? Anonymkode: 60912...7e7 Kanskje de må det slik vi "søringa" lærer bokmål/nynorsk? Anonymkode: edbd9...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #6 Del Skrevet 3. juni 2019 Trøndere også 🙈 Må være slitsomt å prøve å tenke seg ut hvordan lyden av det og det ordet vil skrives. Jeg klarer hvertfall ikke å skjønne noe uten å lese setningene høyt. Men de verste på dialektskriving som jeg har opplevd, er gausdøler! Her skjønte jeg verken muntlig eller skriftlig 😂 Anonymkode: 0bad6...053 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #7 Del Skrevet 3. juni 2019 På 1.1.2017 den 13.32, AnonymBruker skrev: Det ser så dumt ut når nordlendinger skriver som de prater nordnorsk. Kan virkelig ikke fordra det, og det må jo bare være stress for dem og skrive en og en bokstav? Hvordan står det egentlig til med bokmålkunnskapene deres på skolen? Anonymkode: 60912...7e7 Til din opplysning skriver du også en og en bokstav. Noe annet er plent umulig. Anonymkode: eedd4...fc5 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 3. juni 2019 #8 Del Skrevet 3. juni 2019 På 1.1.2017 den 13.32, AnonymBruker skrev: det må jo bare være stress for dem og skrive en og en bokstav? Jeg skriver en og en bokstav uavhengig av om jeg skriver på bokmål eller dialekt. Personlig må jeg ikke tenke ut hvordan jeg skal skrive et ord på dialekt, det er akkurat som å skrive på bokmål, eller engelsk for den del. Jeg vet jo hvordan jeg snakker, ergo hvordan ordene blir skriftlig. Det er følgelig null problem å skrive dialekt. Hvorfor stiller du egentlig spørsmål om hvorfor nordlendinger skriver på nordnorsk? Hvorfor skal ikke vi få skrive dialekt, når folk med andre dialekter gjør det? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #9 Del Skrevet 3. juni 2019 Nordlending og mange andre dialekter blir ypperlig SMS-språk siden det blir langt færre tegn å skrive; det går rimelig kjapt å bli ferdig med en melding. Den gangen en SMS var begrenset til 150 tegn så var kunsten å fatte seg i korthet svært viktig. Men hva gjør mange mennesker med dialekt fra det sentrale Østlandet, når de skal skrive kjapt? Bruker engelskspråklig slang - gjerne feilskrevet, misforstått og oversatt til et slags norsk - er det liksom bedre? Anonymkode: 03f01...8e6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hind Skrevet 3. juni 2019 #10 Del Skrevet 3. juni 2019 Jeg kan (hvis jeg legger godviljen til) skjønne at de skriver sånn med hverandre, men når jeg ser dem skrive på nordnorsk i store FB-grupper med medlemmer fra hele landet synes jeg de virker litt trassige og enkle. Da mistenker jeg dem for å velge dialektskriving helt uten regler for å dekke over dårlige skriveferdigheter. Innlegg på dialekt irriterer meg. De er tungleste og rotete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #11 Del Skrevet 3. juni 2019 2 minutter siden, hind skrev: Jeg kan (hvis jeg legger godviljen til) skjønne at de skriver sånn med hverandre, men når jeg ser dem skrive på nordnorsk i store FB-grupper med medlemmer fra hele landet synes jeg de virker litt trassige og enkle. Da mistenker jeg dem for å velge dialektskriving helt uten regler for å dekke over dårlige skriveferdigheter. Innlegg på dialekt irriterer meg. De er tungleste og rotete. De skriver slik fordi det er mer naturlig å skrive på sitt eget "språk". Men ja, jeg liker heller ikke å lese andre dialekter enn min egen. Har da ingenting med skriveferdigheter å gjøre. Anonymkode: 1b53e...5ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MortenMinstelønn Skrevet 3. juni 2019 #12 Del Skrevet 3. juni 2019 Det må være rart å bo på toppen av verden. Hvis kloden var et hus, ville nordlendingene ha laget leir rundt pipa. Bare en tanke. Det vi skal være glad for er at ikke folk som meg. Fra Oslos østkant skriver som vi prater. Det hadde ikke gitt mening for noen andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2019 #13 Del Skrevet 3. juni 2019 Jeg skriver iblant i dialektform til venner og familie, men ikke ellers. Jeg er nordlending. Å bruke dialekt som skriftspråk kan føre til at folk ikke gidder lese, eller at dem rett og slett ikke forstår. Jeg merker selv at jeg ofte hopper over innlegg skrevet med dialekt, rett og slett fordi det tar lenger til å lese, samt at jeg finner det irriterende. Anonymkode: d8ef8...d18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 3. juni 2019 #14 Del Skrevet 3. juni 2019 Er da ikke bare nordlendinger som gjør det, trøndere og hedmarkinger og vestlendinger og sørlendinger og hva nå enn de i fjellene i midten kalles gjør og det. Det merkes nok bare bedre for de som snakker nærmere bokmål, de har mindre særpreg i dialekten sin og det er derfor ikke like stor forskjell om de skriver på dialekt eller ei. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 3. juni 2019 #15 Del Skrevet 3. juni 2019 Jeg hadde toppkarakterer i norsk rettskriving og er en irriterende grammar-nazi som alltid legger merke til skrivefeil, så det er ikke noe i veien med bokmålkunnskapene mine Jeg skriver gjerne på dialekt når jeg kommuniserer med nordnorske venner og kjente på nett og via sms, men hvis jeg skal skrive noe i offentlige grupper eller henvende meg til mennesker i andre sammenhenger, skriver jeg alltid på bokmål siden det er mitt skriftspråk. Og nå venter jeg bare på at en eller annen som er verre grammar-nazi enn meg skal pirke frem en feil i teksten min for å kunne arrestere meg på at jeg sier jeg har god rettskriving! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 3. juni 2019 #16 Del Skrevet 3. juni 2019 4 timer siden, hind skrev: Jeg kan (hvis jeg legger godviljen til) skjønne at de skriver sånn med hverandre, men når jeg ser dem skrive på nordnorsk i store FB-grupper med medlemmer fra hele landet synes jeg de virker litt trassige og enkle. Da mistenker jeg dem for å velge dialektskriving helt uten regler for å dekke over dårlige skriveferdigheter. Innlegg på dialekt irriterer meg. De er tungleste og rotete. Jeg er faktisk enig. Jeg elsker å skrive på dialekt på min egen facebookside, men i FB-grupper skriver jeg konsekvent bokmål. Jeg forventer ikke at fremmede mennesker fra hele landet skal forstå rare dialektuttrykk, og jeg synes heller ikke det er så veldig festlig å lese femti forskjellige dialekter i samme kommentarfelt. Det er bare slitsomt selv om jeg stort sett skjønner hva som står der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #17 Del Skrevet 5. juni 2019 Jeg kjenner folk som skriver «på dialekt» på Facebook osv, men klarer likevel å skrive helt fin bokmål/nynorsk ellers. Det er da ikke noe feil med det. Det vitner jo heller om en god forståelse for språk. De mestrer den offisielle skriftspråksnormen, men også sin egen «uoffisielle» versjon. Selv kommer jeg fra Oppland, og snakker stort sett standard østnorsk, men har noen ord og uttalemåter som ikke finnes i skrift. Jeg kan skrive på Facebook osv: «ska dekk værra med?», «å heter han da?». Jeg vet også om folk som skriver ting som «je vet itte». Jeg syns det er fint at folk bruker former som dette i skrift, uoffisielt. For eksempel er forma «itte» tradisjonelt norsk. Forma «ikke» kommer fra dansk. «Jeg» er vel også opprinnelig fra dansk. Forma «æ» har jo utviklet seg i det originale, nordnorske miljøet. Det ER norsk språk, det er ikke feil. Ett problem med skriftspråkene våre, er at de ikke representerer alle de ulike dialektene godt nok. Jeg skjønner derfor godt at noen vil skrive «på nordnorsk» osv i sosiale medier. Anonymkode: 6dd3e...7b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #18 Del Skrevet 5. juni 2019 På 1.1.2017 den 13.32, AnonymBruker skrev: Det ser så dumt ut når nordlendinger skriver som de prater nordnorsk. Kan virkelig ikke fordra det, og det må jo bare være stress for dem og skrive en og en bokstav? Hvordan står det egentlig til med bokmålkunnskapene deres på skolen? Anonymkode: 60912...7e7 Og hvorfor tok du absolutt nordlendingene ift dette? Folk får velge selv om dem vil skrive på dialekt eller ei. Selv så er jeg nordlending og skriver på bokmål i offentlig nettrom. Men det er et valg som jeg har tatt. Anonymkode: a927c...b59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heipådegsann Skrevet 5. juni 2019 #19 Del Skrevet 5. juni 2019 (endret) På 3.6.2019 den 12.10, AnonymBruker skrev: Trøndere også 🙈 Må være slitsomt å prøve å tenke seg ut hvordan lyden av det og det ordet vil skrives. Jeg klarer hvertfall ikke å skjønne noe uten å lese setningene høyt. Men de verste på dialektskriving som jeg har opplevd, er gausdøler! Her skjønte jeg verken muntlig eller skriftlig 😂 Anonymkode: 0bad6...053 Er jo ikke noe man må bruke tid på å tenke seg til. Mitt eget morsmål faller så naturlig for meg at det er det som krever minst anstrengelse å skrive. Bokmål kommer selvfølgelig på en fin andreplass. Men det vil aldri falle meg like naturlig som trøndersk gjør. Selv skriver jeg stort sett bokmål i forum og på grupper på Facebook og lignende. Men på min egen profil skriver jeg trøndersk, da dette er kommunikasjon på mer personlig plan. Skriver også trøndersk på private meldinger til familie og venner som enten er fra Trøndelag eller Nord-Norge, de forstår meg godt, og jeg forstår deres dialekter godt. Venner fra resten av landet velger jeg å speile, skriver de dialekt gjør jeg det, skriver de bokmål gjør jeg heller det istedet. Unntaket er vel for de fra Oslo-området, de skriver gjerne sine egne dialekter, men jeg holder meg likevel til bokmål. Bare fordi jeg vet de ofte synes det er vanskelig å lese dialekt. Endret 5. juni 2019 av heipådegsann 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En dråpe i havet Skrevet 5. juni 2019 #20 Del Skrevet 5. juni 2019 For min del er det fordi noen ord blir kortere, ergo mindre tastetrykk enn bokmål. Jeg=æ, det=d, hva=ka, osv. Men skriver ikke alt jeg skriver på dialekt, bare ord som blir kortere på dialekt. Resten går i bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå