Gå til innhold

Tenker menn som har presset kvinner til aborter over hva de egentlig har gjort noen gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om menn som gjør sånne ting har samvittighetskvaler rundt det i ettertid eller der og da, og om de innser konsekvenser og ringvirkninger sånt har overhodet? Eller om de bare ikke bryr seg når de har fått presset gjennom viljen sin?

Synspunkter? 

Anonymkode: 671cd...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om menn som gjør sånne ting har samvittighetskvaler rundt det i ettertid eller der og da, og om de innser konsekvenser og ringvirkninger sånt har overhodet? Eller om de bare ikke bryr seg når de har fått presset gjennom viljen sin?

Synspunkter? 

Jeg tror ikke du helt ser alle sider ved en uønsket graviditet. En kvinne sommer gravid klarer ikke heller alltid se sitt eget,og barnets beste i en slik situasjon. Hun er blendet av følelser.

En kompetent tredje person som sikkert rådet til abort. Hun var forsatt bestemt på å bli mor. 

Det handler altså ikke bare om mannens vilje om hun motvillig tar abort til slutt. 

Det er som sagt flere sider av en uønsket graviditet. Altså ikke bare hennes. Når en vekter for og imot er det ikke sikkert, at hverken hun eller han kan se det rette.

En mann trenger ikke ha dårlig samvittighet pga. en abort som han ønsket og ikke hun. Det var det rette for han. 

Hun bestemmer til slutt valget. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg tror ikke du helt ser alle sider ved en uønsket graviditet. En kvinne sommer gravid klarer ikke heller alltid se sitt eget,og barnets beste i en slik situasjon. Hun er blendet av følelser.

En kompetent tredje person som sikkert rådet til abort. Hun var forsatt bestemt på å bli mor. 

Det handler altså ikke bare om mannens vilje om hun motvillig tar abort til slutt. 

Det er som sagt flere sider av en uønsket graviditet. Altså ikke bare hennes. Når en vekter for og imot er det ikke sikkert, at hverken hun eller han kan se det rette.

En mann trenger ikke ha dårlig samvittighet pga. en abort som han ønsket og ikke hun. Det var det rette for han. 

Jeg skjønner ikke hva du mener her? Jeg mener ikke bare om kvinner som blir gravid etter en natt osv, men også om når sånt skjer i forhold. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert mulig, men jeg tviler på det. Av to grunner;

- Dersom han gjerne vil at hun skal ta abort, så støtter han konseptet abort - dvs. at fosteret ikke er et liv innenfor de lovsatte grensene. Ser han ikke på det som et liv, er det heller ikke noe problem å abortere. Han kan selvsagt snu om, men det er sjelden at folk snur tvert imot i abortspørsmålet i voksen alder. Det er et verdispørsmål man har en formening om.

- Det er i bunn og grunn hennes valg. Hun kan la seg påvirke, men om hennes egen overbevisning er sterk nok, så trenger hun ikke ta abort. Det er egentlig ingen grunn til å bebreide seg selv altfor mye for et valg hun faktisk tok.

(Kvinne, 26, dersom det er relevant).

Anonymkode: 8dfbc...1c4

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert mulig, men jeg tviler på det. Av to grunner;

- Dersom han gjerne vil at hun skal ta abort, så støtter han konseptet abort - dvs. at fosteret ikke er et liv innenfor de lovsatte grensene. Ser han ikke på det som et liv, er det heller ikke noe problem å abortere. Han kan selvsagt snu om, men det er sjelden at folk snur tvert imot i abortspørsmålet i voksen alder. Det er et verdispørsmål man har en formening om.

- Det er i bunn og grunn hennes valg. Hun kan la seg påvirke, men om hennes egen overbevisning er sterk nok, så trenger hun ikke ta abort. Det er egentlig ingen grunn til å bebreide seg selv altfor mye for et valg hun faktisk tok.

(Kvinne, 26, dersom det er relevant).

Men kvinner tar vel sjeldent beslutningen uten å involvere partner med mindre han ikke vil involveres? Så det blir vel ikke helt riktig å si at en abort bare er hennes ansvar om enn det er det juridisk sett? Jeg tenker f.eks i en situasjon der hun vil beholde, men han ikke vil å presser viljen sin igjennom med alle midler. Vil han noen gang ha noen forståelse av hvor galt det er?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kvinner tar vel sjeldent beslutningen uten å involvere partner med mindre han ikke vil involveres? Så det blir vel ikke helt riktig å si at en abort bare er hennes ansvar om enn det er det juridisk sett? Jeg tenker f.eks i en situasjon der hun vil beholde, men han ikke vil å presser viljen sin igjennom med alle midler. Vil han noen gang ha noen forståelse av hvor galt det er?

En kvinne er ikke pliktig å informere barnefar om en graviditet/abort, og mange gjør heller ikke det. Om kvinnen involverer ham er opp til henne, og helt forskjellig fra kvinne til kvinne.  

Han kan ikke "presse gjennom viljen sin" - det er hennes valg. I hvilken grad hun føler seg emosjonelt presset kommer jo an på kvinnen og hennes psykiske styrke og selvtillit, men at hun sliter med å ta et valg betyr ikke at hun ikke har valget.  Med mindre du snakker om drapstrusler e.l., men da er vi selvsagt i et veldig spesifikt sosiopat-område, og det er også blant sjeldenhetene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de fleste som har presset til abort er glade for at det gikk som det gikk. De slapp unna og problemet er ute av verden.

Anonymkode: 98180...bbb

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

39 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg tror ikke du helt ser alle sider ved en uønsket graviditet.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke religiøst troende, men akkurat i dette temaet mener jeg kristendommen har noen interessante perspektiver som er høyaktuelle for begge kjønn.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kvinne er ikke pliktig å informere barnefar om en graviditet/abort, og mange gjør heller ikke det. Om kvinnen involverer ham er opp til henne, og helt forskjellig fra kvinne til kvinne.  

Han kan ikke "presse gjennom viljen sin" - det er hennes valg. I hvilken grad hun føler seg emosjonelt presset kommer jo an på kvinnen og hennes psykiske styrke og selvtillit, men at hun sliter med å ta et valg betyr ikke at hun ikke har valget.  Med mindre du snakker om drapstrusler e.l., men da er vi selvsagt i et veldig spesifikt sosiopat-område, og det er også blant sjeldenhetene. 

Ikke pliktig nei, men i de fleste tilfeller har en jo en relasjon som er mer enn en bytur og det er naturlig å innvolvere faren.

Jeg snakker ikke om drapstrusler, men mer manipulasjon for å få gjennom viljen sin. Som å appelere til samvittighet: "du tvinger meg til å bli far", "du ødelegger livet mitt", "du bryr deg ikke om meg" "jeg kommer til å hate deg for alltid" og sånt, og ting som går på morsføelse: "jeg tror du blir en dårlig mor", "barnet blir sikkert handicappet" "barnet kommer til å hate deg for å ikke ha en far som ville ha det" . Den type ting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Jeg er ikke religiøst troende, men akkurat i dette temaet mener jeg kristendommen har noen interessante perspektiver som er høyaktuelle for begge kjønn.

5. bud?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5. bud?

Ja, blant annet, men jeg tenker mer respekten for liv.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke pliktig nei, men i de fleste tilfeller har en jo en relasjon som er mer enn en bytur og det er naturlig å innvolvere faren.

Jeg snakker ikke om drapstrusler, men mer manipulasjon for å få gjennom viljen sin. Som å appelere til samvittighet: "du tvinger meg til å bli far", "du ødelegger livet mitt", "du bryr deg ikke om meg" "jeg kommer til å hate deg for alltid" og sånt, og ting som går på morsføelse: "jeg tror du blir en dårlig mor", "barnet blir sikkert handicappet" "barnet kommer til å hate deg for å ikke ha en far som ville ha det" . Den type ting. 

At hun tvinger ham til å bli far er jo sådan sant, og jeg ville ikke kalt det manipulasjon. Påvirkningskraft er det eneste en mann har å stille med i et slikt scenario, og det er heller ikke mye. For en selvsikker kvinne med vilje er det ingenting. Har han ikke med en slik kvinne å gjøre, er hun neppe en som er klar til å bli mor. En forelder står overfor langt verre scenario i sin livstid. Jeg tror også derfor de færreste menn angrer - bikket hun under for noen få argumenter, var det antakelig fordi hun - bevisst eller ubevisst - var enige i dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke som jeg har sett eller hørt. Abort blir jo omtalt som ingenting av enkelte. Har inntrykk av at menn flest ikke aner eller bryr seg om hva inngrepet kan gjøre fysisk og psykisk med en kvinne. Burde vært mer om det på skolen, men redd det skremmer jenter fra å ta abort.

Anonymkode: 77cca...bb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som jeg har sett eller hørt. Abort blir jo omtalt som ingenting av enkelte. Har inntrykk av at menn flest ikke aner eller bryr seg om hva inngrepet kan gjøre fysisk og psykisk med en kvinne. Burde vært mer om det på skolen, men redd det skremmer jenter fra å ta abort.

Anonymkode: 77cca...bb0

I USA vil du se det motsatte - de kvinnene som angrer blir hentet frem av anti-abortbevegelsen og portrettert som skrekkeksempler.

Realiteten er likevel, utifra de undersøkelsene som er foretatt, at kvinner flest faktisk aldri angrer på abortene de foretok. Tallene fra New York Times var noe slikt som at 95% ikke var i tvil om at det var rett valg. 

At det KAN ha seneffekter er åpenbart, da det gjelder så og si alle valg vi tar.

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen snakker slik til deg så må du jo kutte kontakten tvert - så tar du ditt eget valg i forhold til graviditeten. Om du ønsker barnet så er det ingen som kan tvinge deg til å ta abort. Om du blir utsatt for psykisk terror slik du beskriver; dropp han og ikke se deg tilbake. Giftige mennesker som bryter en ned har man ikke bruk for i livet.

Gir han seg ikke så kontakter du politiet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tvunget til å ta abort. Og jeg ble truet på livet, var ikke han som skulle drepe meg. Men ene kameraten hans. Og han var gal, og han sitter i dag i fengsel for drap og voldtekter. Så jeg tviler ikke på at jeg kunne blitt drept. Så mitt valg var da og si jeg hadde tatt abort, flytte så langt unna og oppdra barnet der. Men jeg var 20 år, all min familie bodde på det stedet jeg da måtte unngå. Jeg ville vært alene, og uten jobb. Så da valgte jeg å ta abort. Og i dag angrer jeg ikke. Men det første halve året etterpå, slet jeg mye. For det var utrolig tøft, og fjerne et barn jeg ønsket. Kan legge til at jeg ble gravid på P-pillen, tok den til samme tid hver kveld.

Anonymkode: 26200...77b

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Peter007 skrev:

Hun omtaler menn som presser kvinner til abort. Ikke menn som fremlegger sin mening fra sitt ståsted. Mannens egoisme er ikke mer objektiv eller mer kompetent enn kvinners ståsted i dette spørsmålet.

Jeg er ellers enig med senere bruker i tråden at en del kvinner lar mannen bestemme. De ønsker seg mannens støtte, men når de ikke får den, har de fleste likevel mulighet til å gå videre med barnet alene. Er det en partner de elsker, vil presset oppleves enormt, men mulighet til å velge barnet er der.

Jeg mener at det er viktig for kvinners selvbestemmelse å erkjenne at vi selv velger hvor mye innflytelse mannens ønske skal ha, og ta ansvar for egen beslutning. 

Jeg har sett brukere her som har blitt gravide i fase med samlivsbrudd, hun vil beholde, han vil ha abort. Hun velger likevel å bruke masse tid med personen som presser henne, og ender med å velge abort. For deretter å være bitter fordi "han tok fra henne barnet". Det gjorde han jo ikke. Hun kunne fint hatt barnet alene, men til syvende og sist valgte hun det bort, og bruker eksen som syndebukk. 

At kvinner må være bevisst sitt ansvar for sitt valg. Rett til fri abort innebærer ikke rett til å ha en partner som støtter uansett valg. 

(Mener selvfølgelig ikke at alle kvinner har mulighet til å ta seg av barn alene, heller ikke absolutt alle norske kvinner. Og du som fikk reelle drapstrusler, selvsagt er du i en helt annen situasjon enn en hvis kjæreste er "ikke klar".) Menn må også ta ansvar for sin egen drittsekkoppførsel. Til hovedinnlegg: Nei, jeg tror de færreste angrer. En slik egoisme sier noe om empati og omsorg for andre. Det gror vanligvis ikke plutselig fram. 

Anonymkode: 3aaa3...bec

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva du mener her? Jeg mener ikke bare om kvinner som blir gravid etter en natt osv, men også om når sånt skjer i forhold. 

At en uønsket graviditet som blir vurdert av en kompetent tredje person råder totalt sett til abort. Men like fullt er hun bestemt på å bli mor.

Nå har jeg ikke skrevet noe om ONS etter nyttårsaften eller uønskett i parforhold. Poenget er at når en komponent fagperson råder til abort,og kvinnen vil fullføre svangerskapet. I slike tilfeller kan mannen men abort er riktig. Men han blir behandlet som en forferdelig person av kvinnen, og andre rundt henne. Så det er heller mannen som blir presset til et farskap som ikke er faglig riktig. Kvinnen burde heller ha dårlig samvittighet I stedet for mannen. 

Videre kan en også stille spørsmål ved prevensjon. At mannen blir presset til å droppe kondom er ofte en manipulasjon. Ei kvinne vet å trykke på de riktige knappene hos mann, og spesielt en kåt mann er et lett bytte. Her burde kvinner ha dårlig samvittighet. 

Skrevet
49 minutter siden, Peter007 skrev:

Poenget er at når en komponent fagperson råder til abort,

Kompetente fagpersoner råder ikke til abort. Eneste ganger er at noen fagpersoner kan være uprofesjonelle og prøve å påvirke dersom fosteret er svært sykt, eller der mor er svært syk, f.eks kreft, og svangerskap truer livet eller hindrer helt nødvendig behandling.

Om man har lyst nok på barn, synes man er i rett eller feil alder, føler man har geil partmet,vil gjøre ferdug utdannelse og andre vanlige geunner for å revurdere et uplanlagt svangetskap, er det ingen fagfolk som har kompetanse på. Det er opptil den enkelte å ønske hva de vil, og opptil en gravid å ta den endelige beslutningen vedrørende graviditeten

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

At en uønsket graviditet som blir vurdert av en kompetent tredje person råder totalt sett til abort. Men like fullt er hun bestemt på å bli mor.

Nå har jeg ikke skrevet noe om ONS etter nyttårsaften eller uønskett i parforhold. Poenget er at når en komponent fagperson råder til abort,og kvinnen vil fullføre svangerskapet. I slike tilfeller kan mannen men abort er riktig. Men han blir behandlet som en forferdelig person av kvinnen, og andre rundt henne. Så det er heller mannen som blir presset til et farskap som ikke er faglig riktig. Kvinnen burde heller ha dårlig samvittighet I stedet for mannen. 

Videre kan en også stille spørsmål ved prevensjon. At mannen blir presset til å droppe kondom er ofte en manipulasjon. Ei kvinne vet å trykke på de riktige knappene hos mann, og spesielt en kåt mann er et lett bytte. Her burde kvinner ha dårlig samvittighet. 

Når pleier en "kompetent fagperson" å råde til abort? Hvem er denne "kompetente fagpersonen"? Og når er det å fullføre et svangerskap ikke "faglig riktig"?

Eneste gangen fagfolk råder til abort er vel der det er medisinske grunner til abort? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...