Gå til innhold

DAB- sjokk. Hva skjer videre?


Atleten

Anbefalte innlegg

Som kjent for fleste inkludert meg så går de riksdekkende radiokanalene over til digital sending i løpet av 2017.  Jeg sjekket nå hva det ville koste med en integrert DAB- løsning på min bil og fikk ett lite sjokk. Ca åtte tusen er prisen for en oppgradering uten synlige ledninger.  Kan godt si at for min del så blir det ha det bra til p4 og radio N og for den saks skyld NRK til neste år. I alle fall i bilen. Jeg bor såpass sentralt til at for min del vil diverse nærradioer fungere bra. Jeg er dog mere bekymret for de kommersielle riksdekkende kanalene. Jeg er redd flere tenker som meg og dermed vil kundegrunnlaget til disse bli sterkt svekket. NRK klarer seg alltids med lisensfinansiering men 2017 kan bli ett svært spennende år for P4 og Radio Norge.

Eller vil det bli en forlengelse av FM nettet ? Politikere kan alltids skifte mening flere ganger😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil aldri betale for å få en DAB radio. Jeg bruker spotify og overgangen til DAB betyr at jeg neppe kommer til å høre på radio de neste årene. Dekningen til DAB gjør det også ubrukelig, så de mister nok mange lyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste at det kunne koste så mye som 15.000 -30.000 kr på enkelte modeller, så jeg tviler på at sånne mange vil investere i dette.  bare tull dette med dab. 

Anonymkode: 6bfed...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi hører mye på radio og hun fikk en DAB stereo fra Sony i julegave. Det var ca 1200kr, så kom blenden, bestilt fra USA fordi vi har en merkelig bil, ca 300kr. Antenne og kobling mellom DIN og bilfabrikantens kabelløsning ca 250kr. En YouTube-video som forklarer hvordan man spretter åpen dæsjbordet, og noen timer med småmekking senere var bilen klar.

I min egen bil har jeg en kinaradio til 100kr, med en 32GB minnebrikke på. Holder for meg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Kommer aldri i verden til å bruke noe energi på å gå over til DAB, har mer enn nok musikk å spille i bilen, og er forhistorisk nok til å bruke CDer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Atleten skrev:

Jeg er dog mere bekymret for de kommersielle riksdekkende kanalene.

Hvis du har så liten tro på markedet forstår jeg ikke hvorfor du ønsker kommersiell radio i det hele tatt. :vetikke:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte høre et øyeblikk på radio etter montering, for å teste den, og fikk da med meg en skokk reklame. Fytti grisen for noe fordummende møkk! Jeg kan ikke skjønne at man vil utsette seg selv for det? Men, tja, folk liker nå radio...men å bruke 15-30000kr på DAB kan jeg, ærlig talt, ikke se er sant. Det må jo være en misforståelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nesten som i Soviet når staten prøvde å hjernevaske oss.

De hadde kampanjer på radioen som sa at vi måtte redde radioen. Det ble solgt som at man var i tvil om man fortsatt skulle ha radio i Norge. Eneste alternativet for å redde radioen var å gå over til DAB. 

Det der er falsk propeganda for å snikinnfære et slikt system. Hvor dumme er folk som går på slikt? Nå må vi betale prisen. 

Anonymkode: 3233d...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det å bruke nettradio, med mobil koblet til bilens radio med Bluetooth. Nettradio bruker lite mobildata. De få stedene det ikke er nett, får vi høre på musikk. 

Ellers kan man jo kjøpe en adapter som går i sigarettenneren. Ikke nødvendigvis så pent, men for meg spiller ikke det noen rolle. 

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-dab-adaptere/

http://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/dab-radio-i-bil

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute og kjørte i bil med DAB forleden dag-jeg hadde ikke tid til å sette meg inn i infotainmentsystemet mens jeg kjørte slik at jeg fant FM istedet, så det ble nå sånn. I begynnelsen var det jo ganske greit, da jeg fant Radio Rock som jeg ikke har hørt på på et år-for de skulle være så himla forut for sin tid og gikk av luften 1. januar i fjor.

Det hørtes ut som de spilte de kjipeste mest ultrakomprimerte mp3-ene som tar minst kb. Å stappe smarttelefonen ned i en blikkboks hadde hørtes 10 ganger bedre ut! 

Men den forsvant jo fort. og siden det ble litt mer grisgrendt prøvde jeg P1. Siden det hang nå skilt med Radio P1 og frekvens med jevne mellomrom. Nåja. Lyden var betraktelig bedre, men den ramlet jo ut hele tiden. 

Jeg koste meg heller med stemmene i hodet mitt, siden jeg ikke hadde mobillader med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rosalie skrev:

Her blir det å bruke nettradio, med mobil koblet til bilens radio med Bluetooth. Nettradio bruker lite mobildata. De få stedene det ikke er nett, får vi høre på musikk. 

Ellers kan man jo kjøpe en adapter som går i sigarettenneren. Ikke nødvendigvis så pent, men for meg spiller ikke det noen rolle. 

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-dab-adaptere/

http://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/dab-radio-i-bil

Har du et abonnement med mye data så går det. Gjorde en liten test her om dagen, og det brukes ca.80MB på to timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, December 31, 2016 den 22.33, Atleten skrev:

Som kjent for fleste inkludert meg så går de riksdekkende radiokanalene over til digital sending i løpet av 2017.  Jeg sjekket nå hva det ville koste med en integrert DAB- løsning på min bil og fikk ett lite sjokk. Ca åtte tusen er prisen for en oppgradering uten synlige ledninger.  Kan godt si at for min del så blir det ha det bra til p4 og radio N og for den saks skyld NRK til neste år. I alle fall i bilen. Jeg bor såpass sentralt til at for min del vil diverse nærradioer fungere bra. Jeg er dog mere bekymret for de kommersielle riksdekkende kanalene. Jeg er redd flere tenker som meg og dermed vil kundegrunnlaget til disse bli sterkt svekket. NRK klarer seg alltids med lisensfinansiering men 2017 kan bli ett svært spennende år for P4 og Radio Norge.

Eller vil det bli en forlengelse av FM nettet ? Politikere kan alltids skifte mening flere ganger😁

Vi kjøpte til 1800 kr. Fikk skjult ledningene under listverk. (Adapter) veldig fornøyd. Masse kanaler

Anonymkode: a5aca...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...