Gå til innhold

Kontanter!! Flere som tenker som meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, blæh. Og du er vel en av disse kundene som trekker opp en 500 lapp (og har forsåvidt kun 500 og 1000 lapper i lommeboka) når du skal kjøpe en liten pomfri til 25 kr på butikken. Møkk lei. Skjønner dere ikke at dere er i mindretall? De aller fleste bruker kun bankkortet, dvs LITE kontanter til å veksle med nesten overalt.

Ha ALLTID penger på kortet sier nå jeg.

Anonymkode: a977b...fd1

Ja flertallet har som kjent alltid rett....

Anonymkode: 0a582...e71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja flertallet har som kjent alltid rett....

Så klart. Lenge leve majoriteten.

Anonymkode: a977b...fd1

Skrevet
7 timer siden, Atleten skrev:

Jeg har i lengre tid sett meg lei på å miste oversikten ved kredittkortkjøp, da kanskje spesielt ved småkjøp. Jeg kan med en gang innskyte at jeg ikke har økonomiske problemer eller lider av 'kjøpemani". Som en konsekvens av dette har jeg nå til nyttår tatt ut 10.000 kr i kontanter, og kommer til å bruke av dette til det er tomt. Da vil jeg igjen ta ut nye 10.000. Jeg har en formening om at jeg vil bli mer bevist på kjøpene mine og med det bruke mindre penger. Kanskje ikke så bra for handelsstanden, men bra for meg😊. Flere som tenker eller gjør som meg? 

Nei, jeg tenker stikk motsatt av deg. Jeg kan ikke fordra kontanter.

Jeg tenker at din mangel på oversikt ikke skyldes at den ikke kan ses i kontanter, men at du ganske enkelt ikke har oversikten.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker mindre når jeg bruker kort, for da er alle kjøpt synlige når jeg sjekker siste transaksjoner (noe jeg gjør jevnlig). Bruker jeg kontanter bruker jeg dem ofte på ting jeg ikke trenger, for det syner ikke igjen noe sted at jeg brukte dem på det

Anonymkode: 8acfc...941

Med meg er det motsatt.Håper ikke kontantene forsvinner. 

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele vitsen med å forby kontanter er at betalinger ikke skal kunne gjøres anonymt. Det har eksistert anonyme kort (kalt f.eks. gave-visa), men de ble forbudt fordi de ble brukt til å hvitvaske penger og man må nå registrere seg for å få dem.

Anonymkode: b010f...922

Dette er ett annet poeng; det er en gruppe som tror man kan fjerne anonyme betalingsmidler. De lever i ett lite ekkokammer der de ikke får nødvendig motstand, og de påvirker politikere. Vi trenger diskusjonen med ALLE faktorer på plass, og det kommer som regel ikke før saker realitetsbehandles.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Druid skrev:

Dette er ett annet poeng; det er en gruppe som tror man kan fjerne anonyme betalingsmidler. De lever i ett lite ekkokammer der de ikke får nødvendig motstand, og de påvirker politikere. Vi trenger diskusjonen med ALLE faktorer på plass, og det kommer som regel ikke før saker realitetsbehandles.

De kan hvis de vil, og det er helt tydelig at de vil. Å tro noe annet er ren ønsketenkning. Alle faktorene er allerede på plass, de har bare en annen vektlegging av dem enn deg.

Anonymkode: b010f...922

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Honey Dew skrev:

Slipper å bli rent ned av tiggere

Jeg blir skremt av utsagn som dette.

Korttenkt, så utrolig korttenkt.

Blir kvalm ...

Anonymkode: ceaef...1a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om det skulle bli et langvarig strømbrudd? Om ikke lenge har alle el-biler, mobiltelefoner  og ingen kontanter, altså ikke noe backup-system på noen ting.

Det kommer jo aldri til å skje, vet du. :a034:

Skrevet
15 timer siden, Atleten skrev:

Jeg har i lengre tid sett meg lei på å miste oversikten ved kredittkortkjøp, da kanskje spesielt ved småkjøp. Jeg kan med en gang innskyte at jeg ikke har økonomiske problemer eller lider av 'kjøpemani". Som en konsekvens av dette har jeg nå til nyttår tatt ut 10.000 kr i kontanter, og kommer til å bruke av dette til det er tomt. Da vil jeg igjen ta ut nye 10.000. Jeg har en formening om at jeg vil bli mer bevist på kjøpene mine og med det bruke mindre penger. Kanskje ikke så bra for handelsstanden, men bra for meg😊. Flere som tenker eller gjør som meg? 

Det er en større utfordring å holde oversikt over økonomien gjennom nettbank og netthandel. Du får et nærere forhold til eget forbruk ved bruk av kontanter. Kan sikkert være en vekker å prøve det en kortere periode, men litt slitsomt på fast basis vel?

• Liker 1
Skrevet

Hva om det skulle bli et langvarig strømbrudd? Om ikke lenge har alle el-biler, mobiltelefoner  og ingen kontanter, altså ikke noe backup-system på noen ting.

Blir det langvarig strømbrudd, får heller ikke butikker/bensinstasjoner kassaapparatene til å virke

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir skremt av utsagn som dette.

Korttenkt, så utrolig korttenkt.

Blir kvalm ...

Deg om det. Vi får de både på døren og etter oss på byen og vi er ikke de eneste som er lei av dette.

Vi har sågar fått 2 av syklene til barnebarna stjålet, selv om de står inne i en bod

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kommer de til å stjele isteden, fattigdom forsvinner ikke selv om kontanter blir borte. Og hvis det ikke blir penger å stjele på de finne andre ting å ta. 

Anonymkode: f1acd...c5e

Kan jo være slik som at alkoholikere ikke bør ha for lett tilgang til alkohol? 

Kanskje folk blir litt mer kreativ da for å skaffe til livets opphold hvis tigging ikke er et alternativ. F.eks jobbe? I Sverige går romfolket i skogen og plukker blåbær. Som de selger til et bærmottak. 

Kanskje romfolk blir mer ettertraktet som arbeidskraft i Romania og ellers hvis de skjerper seg? 

Anonymkode: a6f51...e9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2017 den 13.54, Honey Dew skrev:

Blir det langvarig strømbrudd, får heller ikke butikker/bensinstasjoner kassaapparatene til å virke

Dette er ikke noe argument FOR å gjøre seg mere avhengig av teknologien, men MOT.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe argument FOR å gjøre seg mere avhengig av teknologien, men MOT.

Uansett håper jeg at kontantene forsvinner. Du kan ikke betale med kontanter heller hvis strømmen er gått

AnonymBruker
Skrevet
På 31.12.2016 den 21.53, Atleten skrev:

Jeg hadde en teori om at man kunne ta 4-5 konvolutter for hver uke i mnd. 

Regne ut hva en trenger i mat og husholdning på en uke og legge i hver konvolutt. Brukte man mindre - kunne man overføre til neste ukes konvolutt. 

Anonymkode: 33c05...b08

Skrevet
15 timer siden, Honey Dew skrev:

Uansett håper jeg at kontantene forsvinner. Du kan ikke betale med kontanter heller hvis strømmen er gått

Strengt tatt jo, altså, om den forsvinner over tid. De hadde da fint butikker før i tiden lenge før det kom strøm!

AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2017 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Kan jo være slik som at alkoholikere ikke bør ha for lett tilgang til alkohol? 

Kanskje folk blir litt mer kreativ da for å skaffe til livets opphold hvis tigging ikke er et alternativ. F.eks jobbe? I Sverige går romfolket i skogen og plukker blåbær. Som de selger til et bærmottak. 

Kanskje romfolk blir mer ettertraktet som arbeidskraft i Romania og ellers hvis de skjerper seg? 

Anonymkode: a6f51...e9c

Løsningen blir da heimebrent. Mon tro om vi har sett slike tilstander før? Har vage antakelser. :) Where there's a will, there's a way.

Oppgivelse av kontanter = oppgivelse av kontroll.

Skrevet
10 minutter siden, Ann Christin skrev:

Strengt tatt jo, altså, om den forsvinner over tid. De hadde da fint butikker før i tiden lenge før det kom strøm!

Da var ikke kassa-apparatene tilkoblet strømmen

Skrevet
På 31.12.2016 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gleder du deg til at noe du ikke bruker forsvinner? Dette er jo helt idiotisk.

Anonymkode: e0f25...f3c

Tja, kontanthåndtering koster MASSE penger, og det er vi forbrukere som til slutt betaler den prisen. 

Skrevet
21 minutter siden, Honey Dew skrev:

Da var ikke kassa-apparatene tilkoblet strømmen

Nei, derfor jeg sa om strømmen forsvinner over lang tid så kan vi nok betale med kontanter. For da må man skaffe seg ting som ikke går på strøm :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...