Atleten Skrevet 31. desember 2016 #1 Skrevet 31. desember 2016 (endret) Jeg har i lengre tid sett meg lei på å miste oversikten ved kredittkortkjøp, da kanskje spesielt ved småkjøp. Jeg kan med en gang innskyte at jeg ikke har økonomiske problemer eller lider av 'kjøpemani". Som en konsekvens av dette har jeg nå til nyttår tatt ut 10.000 kr i kontanter, og kommer til å bruke av dette til det er tomt. Da vil jeg igjen ta ut nye 10.000. Jeg har en formening om at jeg vil bli mer bevist på kjøpene mine og med det bruke mindre penger. Kanskje ikke så bra for handelsstanden, men bra for meg😊. Flere som tenker eller gjør som meg? Endret 31. desember 2016 av Atleten 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #2 Skrevet 31. desember 2016 7 minutter siden, Atleten skrev: Jeg har i lengre tid sett meg lei på å miste oversikten ved kredittkortkjøp, da kanskje spesielt ved småkjøp. Jeg kan med en gang innskyte at jeg ikke har økonomiske problemer eller lider av 'kjøpemani". Som en konsekvens av dette har jeg nå til nyttår tatt ut 10.000 kr i kontanter, og kommer til å bruke av dette til det er tomt. Da vil jeg igjen ta ut nye 10.000. Jeg har en formening om at jeg vil bli mer bevist på kjøpene mine og med det bruke mindre penger. Kanskje ikke så bra for handelsstanden, men bra for meg😊. Flere som tenker eller gjør som meg? Jeg tenker 100% motsatt. Da jeg fortsatt brukte kontanter så "forsvant" pengene og jeg kunne ikke forstå hva jeg hadde brukt dem på. Begynte ofte å lure på om jeg hadde mistet penger, betalt for mye eller ikke fått igjen vekslepenger. Men med kredittkort ser jeg jo nøyaktig hvor pengene har gått, og har full kontroll. Diverse bonuser man får på kredittkort er også greit å få med seg. Betaler alltid på forfall. Anonymkode: f1acd...c5e 21
Honey Dew Skrevet 31. desember 2016 #3 Skrevet 31. desember 2016 Gleder meg til at kontantene forsvinner jeg. Har ikke brukt kontanter på mange år. 5
Rumle Skrevet 31. desember 2016 #4 Skrevet 31. desember 2016 2 minutter siden, Honey Dew skrev: Gleder meg til at kontantene forsvinner jeg. Har ikke brukt kontanter på mange år. Samme her
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #5 Skrevet 31. desember 2016 4 minutter siden, Honey Dew skrev: Gleder meg til at kontantene forsvinner jeg. Har ikke brukt kontanter på mange år. Og hvordan påvirker det da deg at dem forrsvinner? Jeg brukte for øvrig kontanter sist på julaften. Alltid kjekt å ha noen kroner tilgjengelig. Anonymkode: 02a85...ec4 11
asterix Skrevet 31. desember 2016 #6 Skrevet 31. desember 2016 22 minutter siden, Atleten skrev: Jeg har i lengre tid sett meg lei på å miste oversikten ved kredittkortkjøp, da kanskje spesielt ved småkjøp. Jeg kan med en gang innskyte at jeg ikke har økonomiske problemer eller lider av 'kjøpemani". Som en konsekvens av dette har jeg nå til nyttår tatt ut 10.000 kr i kontanter, og kommer til å bruke av dette til det er tomt. Da vil jeg igjen ta ut nye 10.000. Jeg har en formening om at jeg vil bli mer bevist på kjøpene mine og med det bruke mindre penger. Kanskje ikke så bra for handelsstanden, men bra for meg😊. Flere som tenker eller gjør som meg? Det er da mye enklere å holde oversikten med kredittkort eller bankkort. I begge tilfeller ser du jo alle kjøp i nettbanken. Med kontanter derimot må du selv holde oversikten over hva du kjøper. 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #7 Skrevet 31. desember 2016 Bruker alltid kontanter. Folk skjønner ikke sårbarheten i et kontantløst system, og en endeløse overvåkningen som blir resultatet. Anonymkode: 0a582...e71 17
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #8 Skrevet 31. desember 2016 Jeg er personlig mer forsiktig med kortkjøp enn med kontanter, men er stor motstander av at kontanter forsvinner. Man skal selvsagt ha valgmuligheten det er å bruke dem. Anonymkode: c66c0...e67 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #9 Skrevet 31. desember 2016 Jeg bruker mindre når jeg bruker kort, for da er alle kjøpt synlige når jeg sjekker siste transaksjoner (noe jeg gjør jevnlig). Bruker jeg kontanter bruker jeg dem ofte på ting jeg ikke trenger, for det syner ikke igjen noe sted at jeg brukte dem på det Anonymkode: 8acfc...941 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2016 #10 Skrevet 31. desember 2016 35 minutter siden, Honey Dew skrev: Gleder meg til at kontantene forsvinner jeg. Har ikke brukt kontanter på mange år. Hvorfor gleder du deg til at noe du ikke bruker forsvinner? Dette er jo helt idiotisk. Anonymkode: e0f25...f3c 12
Honey Dew Skrevet 31. desember 2016 #11 Skrevet 31. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan påvirker det da deg at dem forrsvinner? Jeg brukte for øvrig kontanter sist på julaften. Alltid kjekt å ha noen kroner tilgjengelig. Anonymkode: 02a85...ec4 Har alltid kroner tilgjengelig jeg - på bankkortet 1
Honey Dew Skrevet 31. desember 2016 #12 Skrevet 31. desember 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gleder du deg til at noe du ikke bruker forsvinner? Dette er jo helt idiotisk. Anonymkode: e0f25...f3c Slipper å bli rent ned av tiggere
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #13 Skrevet 1. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker alltid kontanter. Folk skjønner ikke sårbarheten i et kontantløst system, og en endeløse overvåkningen som blir resultatet. Anonymkode: 0a582...e71 Akkurat. Et samfunn uten kontanter er skummelt, jeg skjønner ikke at flere ikke tenker over hvor sårbare vi blir. Jeg gjør som trådstarter, tar alltid ut penger og bruker kun kontanter. Anonymkode: 6bd9e...f39 3
Druid Skrevet 1. januar 2017 #14 Skrevet 1. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gleder du deg til at noe du ikke bruker forsvinner? Dette er jo helt idiotisk. Anonymkode: e0f25...f3c Fordi for øyeblikket kreves ikke bankene å sikre at kort kan brukes og at det er mulig med anonyme betalinger med kort. Jeg vil ha kontanter også, men reserveløsninger for tekniske problemer er ikke gode nok for øyeblikket, og vi har ikke gode nok anonyme kortløsninger. Dette kommer ikke før bankene og myndighetene må planlegge med at det ikke finnes kontanter.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #15 Skrevet 1. januar 2017 Ah, blæh. Og du er vel en av disse kundene som trekker opp en 500 lapp (og har forsåvidt kun 500 og 1000 lapper i lommeboka) når du skal kjøpe en liten pomfri til 25 kr på butikken. Møkk lei. Skjønner dere ikke at dere er i mindretall? De aller fleste bruker kun bankkortet, dvs LITE kontanter til å veksle med nesten overalt. Ha ALLTID penger på kortet sier nå jeg. Anonymkode: a977b...fd1 2
Sulosi Skrevet 1. januar 2017 #16 Skrevet 1. januar 2017 Jeg er mer oppmerksom når jeg betaler med kontanter enn kort. Jeg ser jo på kontoen hvor pengene fra kortet går men da er de jo allerede borte, har jeg penger i hendene merker jeg det bedre "her og nå" og tenker meg mere om før jeg betaler. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #17 Skrevet 1. januar 2017 3 minutter siden, Druid skrev: Jeg vil ha kontanter også, men reserveløsninger for tekniske problemer er ikke gode nok for øyeblikket, og vi har ikke gode nok anonyme kortløsninger. Dette kommer ikke før bankene og myndighetene må planlegge med at det ikke finnes kontanter. Hele vitsen med å forby kontanter er at betalinger ikke skal kunne gjøres anonymt. Det har eksistert anonyme kort (kalt f.eks. gave-visa), men de ble forbudt fordi de ble brukt til å hvitvaske penger og man må nå registrere seg for å få dem. Anonymkode: b010f...922 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #18 Skrevet 1. januar 2017 Kanskje plagsomme romfolk og andre tiggere forsvinner med kontantene. Det hadde vært digg. Med mindre de flyr rundt med bankterminaler... Men til TS: Hva med å bare overføre en fast sum til den kontoen du har bankkortet ditt hver måned? La oss si 5.000,-. Da har du fullstendig oversikt over det månlige forbruket ditt. Så vet du hvilken ramme du har. Anonymkode: a6f51...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #19 Skrevet 1. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje plagsomme romfolk og andre tiggere forsvinner med kontantene. Det hadde vært digg. Med mindre de flyr rundt med bankterminaler... Anonymkode: a6f51...e9c Da kommer de til å stjele isteden, fattigdom forsvinner ikke selv om kontanter blir borte. Og hvis det ikke blir penger å stjele på de finne andre ting å ta. Anonymkode: f1acd...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #20 Skrevet 1. januar 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat. Et samfunn uten kontanter er skummelt, jeg skjønner ikke at flere ikke tenker over hvor sårbare vi blir. Jeg gjør som trådstarter, tar alltid ut penger og bruker kun kontanter. Anonymkode: 6bd9e...f39 Hva om det skulle bli et langvarig strømbrudd? Om ikke lenge har alle el-biler, mobiltelefoner og ingen kontanter, altså ikke noe backup-system på noen ting. Anonymkode: 0a582...e71 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå