Gå til innhold

Spiseforstyrrelser er det ultimate i-landsproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av alle sykdommer man kan pådra seg må spiseforstyrrelser være det dummeste. Mange sykdommer rammer forholdsvis blindt, uavhengig av kultur og miljø. Men se for deg folk i fattige land få anoreksi. Nei, det skjer kun i rike Vesten. Det er ikke annet enn en usedvanlig teit form for selvskading for folk som enten synes blod er for ekkelt, eller at det ikke holder å kutte seg. Vi er så beskyttet mot alle slags lidelser, så da får vi finne opp en ny så folk kan synes litt synd på oss. La være å spise, liksom. Og det rammer kun 14 år gamle jenter. Du kan få det selv om du er mann eller voksen, men du er likevel en 14 år gammel jente på innsiden, med dertil hørende følelsesliv. Massevis av jenter tar opp masse plass i helsevesenet fordi de har bestemt seg for å spise så lite at de vil dø om ingen tvinger dem til å spise. Jeg foreslår at vi heller sender dem et sted der man faktisk må jobbe for å få mat på bordet og ingen redder deg om du bestemmer deg for å være syk eller skade deg selv.

Anonymkode: d6cd5...3aa

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av de største i-landsproblemene i et land som Norge, som tilbyr gratis utdanning til og med, er vel heller at folk velger å være idioter.

• Liker 27
Gjest gjesteniluka
Skrevet (endret)

Du må være usedvanlig lite kunnskapsrik.

Endret av Solsikk
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av alle sykdommer man kan pådra seg må spiseforstyrrelser være det dummeste. Mange sykdommer rammer forholdsvis blindt, uavhengig av kultur og miljø. Men se for deg folk i fattige land få anoreksi. Nei, det skjer kun i rike Vesten. Det er ikke annet enn en usedvanlig teit form for selvskading for folk som enten synes blod er for ekkelt, eller at det ikke holder å kutte seg. Vi er så beskyttet mot alle slags lidelser, så da får vi finne opp en ny så folk kan synes litt synd på oss. La være å spise, liksom. Og det rammer kun 14 år gamle jenter. Du kan få det selv om du er mann eller voksen, men du er likevel en 14 år gammel jente på innsiden, med dertil hørende følelsesliv. Massevis av jenter tar opp masse plass i helsevesenet fordi de har bestemt seg for å spise så lite at de vil dø om ingen tvinger dem til å spise. Jeg foreslår at vi heller sender dem et sted der man faktisk må jobbe for å få mat på bordet og ingen redder deg om du bestemmer deg for å være syk eller skade deg selv.

Er ikke så enkelt. Er ofte en grunn til at folk sliter psykisk. Prøv heller å se det fra noen som sliter med anoreksi sin side: noen blir kanskje mobba, eller har opplevd misshandling i oppveksten. En har kanskje gjentatte ganger over lengre fått høre at de er feite, og til slutt begynt å tro på det. Og sånn oppstår ofte spiseforstyrrelser. I tillegg er det også for mange en slags form for kontroll. Så bør man prøve å se de bakenforliggende årsakene til hvorfor. Selv om man vokser opp materielle goder, betyr ikke det at man har det bra innvending. Jeg synes i tillegg det er viktigere å forsøke å se hvordan noen har endt opp som de har gjort, i stedet for å bare dømme dem. 

• Liker 3
Skrevet

Syns det blir for generaliserende og lurer på om du er en del eldre enn de som utvikler spiseforstyrrelser? (som regel i tenårene)

På en måte er jeg enig med deg, men jeg husker også at jeg så verden på en helt annen måte da jeg var tenåring selv. Jeg visste ingenting og var fryktelig usikker og hadde store problemer med å akseptere meg selv og håndtere masse intense følelser som tenåringer flest. Samfunnet vårt er som det er. Mulig spiseforstyrrelse kan sees som et stille ungdomsopprør for I-land, mens tenåringer i et U-land kanskje hadde blitt med i en gjeng som stjal og banket opp folk..tenåringer gjør dumme, destruktive ting overalt, selv om du kan ha rett i at å nekte å spise havner lenger ned på lista andre steder. 

Anonymkode: 74bf4...841

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et lite intelligent og kunnskapsløst innlegg. Man får ikke anoreksi fordi man er "rik" eller "bestemmer seg for å være syk". Anoreksi innebærer stor psykologiske utfordringer; et enormt selvhat. Det er en langsom og pinefull måte å ta sitt eget liv på.  Det er en grusom sykdom, og du burde skjemmes som håner alvorlig spiseforstyrrede på den måten du gjør her.

• Liker 10
Skrevet
30 minutter siden, *Pixie* skrev:

En av de største i-landsproblemene i et land som Norge, som tilbyr gratis utdanning til og med, er vel heller at folk velger å være idioter.

haha noen internet-kommentarer burde virkelig få en Golden Globe for Best Writing

• Liker 5
Skrevet

Spiseforstyrrelse har ingenting med mat å gjøre. Det er psykiske vansker som manifesterer seg. Du kan sammenligne det med selvskading og rus. Det å kontrollere vekt handler ikke om utseende alene, det handler om kontroll. Man går helt opp i denne kontrollfølelsen, akkurat slik man går helt inn i rusen når man sliter psykisk. Det er en måte å refokusere bort fra problemene sine på.

Anonymkode: aaafe...68c

• Liker 1
Skrevet

De fleste som har spiseforstyrrelser spiser for mye, så det er irrasjonelt å skulle tro at "fat acceptance" er bra for dem.

Anoreksia og bulimi forårsakes jo av seksuelle overgrep og slikt, ikke av bilder av søte jenter.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det grunner til at folk sliter psykisk, om det er mobbing eller overgrep etc. Det er måten å takle det på som er unik for velstående land. Du kunne mobbet ei jente i Sudan, eller en tenåring i 1800-tallets Norge for den saks skyld, og de ville garantert ikke reagere med å få en spiseforstyrrelse.

"Han var en filosof, men så fikk han tannverk" er det noe som heter. Hvis man må leve mer fra hånd til munn slik man fortsatt må mange steder, har man ikke tid til å sitte og gruble og bekymre seg over å skulle realisere seg selv og bli lei seg fordi man ikke lever opp til ett eller annet idiotisk ideal fra popkkulturen. Man må leve i stor overflod for å få slike sykdommer. Det har sannsynligvis en smitteeffekt også, det er ikke naturgitt at så mange jenter får disse problemene. De påvirker hverandre.

Kanskje det handler om kontroll, som noen sier. Men hvis du sliter med å ta kontroll over livet ditt kan jeg ikke tenke meg noe mindre konstruktivt enn å slutte å spise. Hva er det de vil oppnå, egentlig? I dag skal vi forstå alt så jævlig, ingenting er vår egen feil, alle er ofre, bu hu! Det er sikkert mye man kan gjøre for folk med spiseforstyrrelser, men først og fremst må de SKJERPE SEG.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det handler om kontroll, som noen sier. Men hvis du sliter med å ta kontroll over livet ditt kan jeg ikke tenke meg noe mindre konstruktivt enn å slutte å spise. Hva er det de vil oppnå, egentlig?

Kontroll!

Anonymkode: 547ea...04c

• Liker 2
Skrevet

TS har helt rett. Folk har for mye tid til å tenke. I Afrika får de sjelden tid til å tenke seg syk. 

Kvinner har stort sett veldig få egne meninger. De gjør det som "flokken" mener er sosialt akseptabelt (media og sosialt). Hvis media fokuserer på tynne kropper så klarer ikke kvinner å se at dette er usunt. De må ha en slik kropp. Derfor blir det slankepress og masse problemer.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er skremmende at det finnes personer som deg som innehar så lite kunnskap om psykiske lidelser generelt og om spiseforstyrrelser spesielt. 

Anonymkode: 48e42...4ac

• Liker 4
Skrevet (endret)

Ingen sykdommer blir bedre av å fordømme syke.

Endret av linsejesus
Skrevet

Jeg har en personlighetsforstyrrelse som gjør meg tilbøyelig for å få spiseforstyrrelser. Det handler om å ha kontroll og regulerer følelser, og for meg om å være usynlig. Det er ikke noe glamorøst over det, og jeg skulle mye heller vært frisk. 

Pga sånne som deg tør jeg dessverre ikke være så åpen om det som jeg burde. Jeg er en helt vanlig (tynn) og tilsynelatende ressurssterk dame. At jeg forakter meg selv er det nok ikke mange som vil tro på.

Anonymkode: f6ea0...9d6

• Liker 5
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontroll!

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en personlighetsforstyrrelse som gjør meg tilbøyelig for å få spiseforstyrrelser. Det handler om å ha kontroll og regulerer følelser, og for meg om å være usynlig.

Kontroll over hva? Hvis problemet ditt ikke er at du spiser for mye, hvorfor skal du da kontrollere maten? Hva får du ut av det, hvorfor er det verdt det? Hvilke følelser er det du får regulert ved å ikke spise?

Man blir ikke frisk fra NOEN sykdommer om man ikke vil det selv, om man ikke tar imot behandling. Spiseforstyrrelser skiller seg likevel ut siden de BESTÅR av valg. Du VELGER å ikke spise, ingen tvinger deg til det. Det er ikke alltid lett å velge riktig, men det er et valg.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontroll over hva? Hvis problemet ditt ikke er at du spiser for mye, hvorfor skal du da kontrollere maten? Hva får du ut av det, hvorfor er det verdt det? Hvilke følelser er det du får regulert ved å ikke spise?

Man blir ikke frisk fra NOEN sykdommer om man ikke vil det selv, om man ikke tar imot behandling. Spiseforstyrrelser skiller seg likevel ut siden de BESTÅR av valg. Du VELGER å ikke spise, ingen tvinger deg til det. Det er ikke alltid lett å velge riktig, men det er et valg.

Jeg får behandling fra fagfolk, og det "morsomme" er at ingen av dem har samme syn på dette som deg. De vet at dette ikke handler om å "velge å ikke spise" eller "det er jo bare å..."

PS: anoreksi er den psykiske sykdommen med absolutt høyest dødelighet. Glamorøst, ikke sant?

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontroll over noe, når alt annet er kaotisk. Kanskje har man lav eller ingen selvfølelse, ingen mestringsfølelse. Det handler i bunn og grunn om følelser og hos noen fører det til spiseforstyrrelser.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får behandling fra fagfolk, og det "morsomme" er at ingen av dem har samme syn på dette som deg. De vet at dette ikke handler om å "velge å ikke spise" eller "det er jo bare å..."

PS: anoreksi er den psykiske sykdommen med absolutt høyest dødelighet. Glamorøst, ikke sant?

Det er nettopp fordi det er dødelig at det er en så utrolig teit sykdom å få. Det er ikke noe du blir smittet av (med mindre du regner med "sosial smitte"). Det er tydeligvis vanskelig å komme seg ut av, men du kom inn i det fordi du tok en del valg.

Hadde Norge blitt kastet ut i krig og helsevesen og alt gikk dukken og folk måtte klare seg selv, ville de spiseforstyrrede blitt spontant friske. På samme måte som folk i jegersamfunn ikke har tvangslidelser, de har rett og slett ikke tid og overskudd til det.

• Liker 3
Skrevet

Kontroll over noe, når alt annet er kaotisk. Kanskje har man lav eller ingen selvfølelse, ingen mestringsfølelse. Det handler i bunn og grunn om følelser og hos noen fører det til spiseforstyrrelser.

Og da er liksom trangen til å spise den naturlige tingen å ta kontroll over...

Det er vel en måte å begå selvmord på også, men ikke så drastisk som å ta overdose eller lignende e.l. Da kan man skylde på at man døde av en sykdom i stedet av seg selv. Eller en måte å rope på hjelp. Det er i alle fall helt utrolig at verdens rikeste samfunn skal måtte bruke masse ressurser på å få folk til å la være å sulte seg i hjel fordi de sliter med følelsene sine.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...