Gå til innhold

presentasjonsangst - slutter å spise

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heihei! :)

Jeg går på videregående, og sliter veldig med angst for fremføringer og fremlegg forran klassen. Jeg har snakket med psykriatisk sykepleier om mine problem, som igjen har snakket med læreren min. Det ble avtalt at jeg skulle få sleppe presentasjoner forran klassen, og heller gjør det forran læreren, men jeg føler ikke at mine problemer har blitt tatt på alvor. Flere ganger har ulike lærere ropt meg opp for å f.eks stå forran klassen mens jeg leser to sider, eller bedt meg komme frem for å forklare en oppgave.

Jeg hater å være til bry, og synes det er utrolig vanskelig å måtte ta opp dette problemet enda en gang. Når jeg ikke ble hørt første gang tenker jeg at det sannsynligvis ikke blir bedre om jeg tar det opp enda en gang. Så når jeg ikke klarer å løse problemet med ord har jeg måttet finne andre "metoder" for å takle det, og jeg har begynt å ta maten til hjelp. Jeg har på en måte et behov for "å bli sett" og jeg vil at en lærer skal merke at jeg sliter uten at jeg trenger å ta intiativ til å fortelle det. Derfor har jeg begynt å sulte meg selv. Det startet for noen uker siden med at jeg spiste kanskje to måltider om dagen, mens nå kan jeg gjerne gå over et døgn uten å spise. Jeg har på en måte et mål om å besvime av energimangel (helst på skolen), slik at folk kan se at jeg virkelig sliter og at problemene mine endelig kan bli tatt på alvor.

Skal det veldig mye til for å besvime av matmangel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Dette er ikke å anbefale. Slet selv på vgs, tok samme rute. Besvimte nok ganger, men endte også opp med sykehusinnleggelse, hjertearrytmi og måtte operere hjerte på grunn av belastning (sult, vekttap + intensiv trening). Har ødelagt livet mitt for alltid - skjelettet er ødelagt og sitter igjen med en ubrukelig kropp og dødelig BMI. Ville heller presentert foran klassen hundre ganger, uansett hvor angstfylt situasjon det måtte være.

Anonymkode: ef46a...75e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Dette er ikke å anbefale. Slet selv på vgs, tok samme rute. Besvimte nok ganger, men endte også opp med sykehusinnleggelse, hjertearrytmi og måtte operere hjerte på grunn av belastning (sult, vekttap + intensiv trening). Har ødelagt livet mitt for alltid - skjelettet er ødelagt og sitter igjen med en ubrukelig kropp og dødelig BMI. Ville heller presentert foran klassen hundre ganger, uansett hvor angstfylt situasjon det måtte være.

Anonymkode: ef46a...75e

Takk for svar! Hvor lenge slet du med dette? Er vel ikke like farlig om jeg bare sulter meg noen uker?

Skrevet
6 minutter siden, sjokoladeelskeren skrev:

Takk for svar! Hvor lenge slet du med dette? Er vel ikke like farlig om jeg bare sulter meg noen uker?

Nei. Men det er idiotisk for det hjelper deg ikke å bli destruktiv enten du velger å sulte deg, skjære deg eller skulke for å unngå det du er redd for. 

Her er noen fakta: 

Når en sulter seg, stresser en kroppen fysisk i tillegg til den angsten som alt er der psykisk=man får mye mer angst (utover kjensgjerningen om du blir slapp, sliten, ukonsentrert og svimmel). Altså er det tåpelig å la være å spise om man sliter med angst for noe.

Du må begynne å jobbe konstruktivt med det egentlige problemet: at du sliter med å snakke i forsamlinger. Har du prøvd å holde foredrag/fremlegninger først mange ganger foran speilet, så for foreldre/søsken/gode venner før du gjør det på skolen? Noen skoler har også grupper der en kan øve på sånt med andre som har samme problem.

Anonymkode: f22c6...02d

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Sulosi, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...