Gå til innhold

Jeg skal skrive en selvbiografi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig tema, men bare flytt den om det er feil tema. 

Jeg er ei 20 år gammel jente og som driver med en selvbiografi. Jeg håper det er noen andre som liker å skrive her. Jeg tror jeg har mye bra å skrive om. Jeg har blitt grovt mobbet og slet mye med depresjon og var inn og ut hos psykologer. Jeg opplevde også gode ting som det kommer til å stå om i boken. Jeg har lyst til å prøve å gi den ut til et forlag. Jeg vet det er vanskelig, men jeg har alltid drømt å gi ut en bok, og nå er jeg klar for å skrive om min ungdomstid. Om den ikke blir gitt ut så har jeg ihvertfall prøvd, jeg vil eller feile en og ikke prøve :)

Greia er det at jeg lurer på om noen har noe råd til meg på hvordan man skriver en god selvbiografi? Er det noe jeg ikke burde glemme? Jeg skal snakke med ulike lærere som jeg har hatt gjennom tidene og venner :) 

Anonymkode: 12529...979

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er å huske på at det finnes regler om hvordan du kan omtale virkelige personer - men der hjelper nok et eventuelt forlag deg med. Har i mange år hatt lyst til å skrive bok selv, mer fiction da, men kommer aldr i gang liksom. Hvordan kom du i gang? Og hvordan får du til å skrive i hverdagen? Tid, prioritet osv.

Ønsker deg uansett lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet, motivasjon og vilje er det viktigste -tenker jeg. Du blir ikke ferdig på en dag. Ikke en uke, ikke en måned og kanskje ikke ett år heller. Det vil komme dager hvor du ikke forstår hvorfor du gidder, men hold ut. Det er verdt det. Skriving er fantastisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv heller for deg selv enn med det for øye å skulle tjene penger på en slik bok. 

Anonymkode: fd959...44e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv heller for deg selv enn med det for øye å skulle tjene penger på en slik bok. 

Anonymkode: fd959...44e

Akkurat dette er nok det beste rådet uansett hva du vil skrive :Nikke: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hva skal du skrive om da ?

 Har du opplevd veldig mye spesielt, i løpet av dine tjue leveår? :ac:

Anonymkode: 52d6a...04e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Friday, December 30, 2016 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette er riktig tema, men bare flytt den om det er feil tema. 

Jeg er ei 20 år gammel jente og som driver med en selvbiografi. Jeg håper det er noen andre som liker å skrive her. Jeg tror jeg har mye bra å skrive om. Jeg har blitt grovt mobbet og slet mye med depresjon og var inn og ut hos psykologer. Jeg opplevde også gode ting som det kommer til å stå om i boken. Jeg har lyst til å prøve å gi den ut til et forlag. Jeg vet det er vanskelig, men jeg har alltid drømt å gi ut en bok, og nå er jeg klar for å skrive om min ungdomstid. Om den ikke blir gitt ut så har jeg ihvertfall prøvd, jeg vil eller feile en og ikke prøve :)

Greia er det at jeg lurer på om noen har noe råd til meg på hvordan man skriver en god selvbiografi? Er det noe jeg ikke burde glemme? Jeg skal snakke med ulike lærere som jeg har hatt gjennom tidene og venner :) 

Anonymkode: 12529...979

Alle kan gi ut bøker. Du må betale for det. Ikke som før,  at man måtte bli antatt hos et forlag.

Anonymkode: b6bb2...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Uten at jeg kjenner deg mer enn denne tråden; Jeg ville nok satset på å skrive en roman heller enn en biografi hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Overrasket skrev:

Uten at jeg kjenner deg mer enn denne tråden; Jeg ville nok satset på å skrive en roman heller enn en biografi hvis jeg var deg.

Det er nok sant. Selv sliter jeg psykisk, og jeg har en lite kjent, men likevel utbredt diagnose. Klart jeg kunne skrevet om mitt liv og hvordan diagnosen har påvirket livet mitt, men fakta er at de aller færreste er interessert i meg og mitt liv, uansett. Det samme gjelder nok deg :/ 

Men, dersom du i likhet med meg ville hatt ett spesifikt tema i biografen (men da faller det vel kanskje under en annen kategori?) kunne du forsøkt å forkortet det veldig ned, og heller sendt det til VG eller noe? De publiserer jo nå og da slike historier 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det jeg ville gjort hvis jeg var sikker på at det var en biografi jeg ønsket å skrive var å gjøre en liten personlig studie av biografier og hva som gjør dem gode. F.eks valgt ut 10 forskjellige biografier fra kjente og mindre kjente personer, med ulike bakgrunner, skrevet som gamle og skrevet som unge. Lest disse og funnet ut hva er det som gjør at disse biografiene blir dårlige, eller gode. Hvilken type biografi treffer deg, og hva er det med de som treffer deg som er godt. Du må velge hvem som er målgruppen, og se på om det er noen fellestrekk som pleier å appellere sterkere til akkurat denne gruppen. Jeg tenker at en god regel er at det skal være noe man hadde likt å lese selv, noe man hadde kunne blitt bergtatt av selv. Hvis man ikke klarer å interessere seg selv, eller røre seg selv, hvordan skal man da klare å røre eller interessere andre? 

I tillegg til å finne ut hva som gjør en god biografi, tror jeg også det er viktig å skrive godt, uavhengig av sjanger. Har du en spesifikk skrivestil, har du et godt ordforråd, har du en "stemme" man vil høre på? Vil du skrive nøkternt akkurat slik det var, eller med mye følerier og patos? Velg, og bli god på dette. Gjør øvelser. Les om skriveteknikk. Jeg tror mange ser på det med skriving som noe man bare er god til, men jeg tror det er som f.eks synging, joda, noen kan ha en fantastisk stemme, et talent, men de må fremdeles øve. Sånn tror jeg det er med skriving. Man kan ha et talent, men man kan alltids bli bedre. Og noen har ikke en gang et talent, men øvelse kan fremdeles gjøre mester. 

Vet du overfor deg selv hvorfor du gjør dette? Er det noe du trenger? Er det hevn, for å bli kjent? Eller for deg selv? Jeg tror det er viktig det en skrev at du bør skrive for deg selv og ikke for å tjene penger, for sjansen er forsvinnende liten for at du kommer til å bli publisert og selge mange bøker. Ikke fordi du er dårlig, men fordi sånn er det i kunstverden. 

Har du også tenkt på hvor mye tid noe sånt vil ta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
26 minutter siden, KillerKitty skrev:

Det er nok sant. Selv sliter jeg psykisk, og jeg har en lite kjent, men likevel utbredt diagnose. Klart jeg kunne skrevet om mitt liv og hvordan diagnosen har påvirket livet mitt, men fakta er at de aller færreste er interessert i meg og mitt liv, uansett. Det samme gjelder nok deg :/ 

Men, dersom du i likhet med meg ville hatt ett spesifikt tema i biografen (men da faller det vel kanskje under en annen kategori?) kunne du forsøkt å forkortet det veldig ned, og heller sendt det til VG eller noe? De publiserer jo nå og da slike historier 

Jeg hadde gjerne lest om deg, jeg mente egentlig ikke å antyde at jeg ikke tror du har noe/nok å komme med. Men det er mange virkelig gode romaner og historier som er tuftet på noe fra virkeligheten. Derfor kan det ha noe for seg å vurdere å bruke dine egne, personlige opplevelser til å skrive en knakende god roman. Det gir også fordelene av at ingen egentlig helt vet hva i boken som virkelig er selvopplevd, å hva du har diktet opp. Så det anonymiserer deg litt. Når alt kommer til alt vil jeg tippe at alle forfattere bruker litt selvopplevde materiale i bøkene sine. Når jeg tenker på en type bøker som kanskje kunne vært i gate med det du kunne gjort tenker jeg  på f.eks. "The fault in our stars". Det er egentlig en rørende historie om kjærlighet, der faktiske personer og virkelige situasjoner (kreft) ble brukt som et skall for å formidle en mer universell historie om håp og kjærlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver selvbiografi, men har levd over dobbelt så lenge som deg. Egentlig hadde jeg aldri tenkt tanken på å skrive bok, men etter å ha skrevet noen korte tekster ble jeg nærmest overtalt til å utvide disse tekstene litt, og så er det plutselig nesten blitt en bok av det. Det beste du kan gjøre nå er bare å skrive, ikke nødvendigvis kun om det som har hendt, men også andre tekster. Å skrive krever mengdetrening, du må øve på det før du sakte, men sikkert finner DIN stil og DIN stemme. Det kan ta lang tid, men det er en meget spennende prosess.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

 En selvbiografi avslører vanligvis intet annet negativt om forfatteren, enn at man har dårlig hukommelse. 

 - Franklin P. Jones. :erter: 

Anonymkode: 09561...be7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker å skrive selvbiografi. Har materiale for over 35 år. Litt usikker om jeg skal vente til min familie går bort. Vet ikke om de tåler å lese det. 

Anonymkode: 15c09...fbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...