Gå til innhold

Hvordan regne ut bruttolønn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her sitter jeg med lønns og trekkopgavene foran meg. Jeg 100 % ansatt i hamar kommune og timebasert ansatt som støttekontakt i elverum kommune. (jeg håper det også telles med) 

Jeg legger sammen : 

Fastlønn for i år 16 hamar kommune + lønn elverum kommune + forskuddtrekk skatt + feriepenger.

Det står også : premie til pensjonsordninger KLP. Skal jeg også plusse/legge til dette? 

Håper på svar :) 

Anonymkode: ae660...2a7

Skrevet

Men bruttolønnen(fastlønn) står vel der allerede?

• Liker 1
Skrevet

Beklager alt står der, mente regne fra brutto til netto..😆 

Skrevet

premie til pensjonsordninger KLP trekkes fra brutoolønn for å finne netto.

Nettolønna di er det som blir utbetalt.

Anonymkode: 17f01...b00

Gjest Blondie65
Skrevet

Nettolønnen står der også? Det er det som blir utbetalt?

Skrevet

"Før skatt" det betyr vel årslønnen uten skatt sant? 

Gjest Blondie65
Skrevet

Før skatt = bruttolønn.

Før skatt er trukket fra.

Skrevet

Brutto dvs med skatt? Trenger å få det inn med teskje jeg 😄 Men på en tekst søknad står det at de regner ut ifra 500.000 før skatt. Jeg prøver å finne ut om jeg fyller det kravet, derfor prøver jeg å regne ut. Så jeg ser på årsoppgaven min for 2016. Jeg legger sammen pluss skatt nå, men kan jeg legge til feriepenger og pensjonsordingen også? 

Skrevet

På årsoppgaven står nemlig årslønns for seg selv og forskuddstrekket skatt står for seg selv, derfor legger jeg det sammen 😊

Skrevet

anyone? :ac:

Skrevet

Brutto er før skatt, netto er etter. 

Du skal ikke legge til forskuddstrekket ditt, det er jo som navnet tilsier et trekk ikke et tillegg. 

Anonymkode: 6858f...99e

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Brutto dvs med skatt? Trenger å få det inn med teskje jeg 😄 Men på en tekst søknad står det at de regner ut ifra 500.000 før skatt. Jeg prøver å finne ut om jeg fyller det kravet, derfor prøver jeg å regne ut. Så jeg ser på årsoppgaven min for 2016. Jeg legger sammen pluss skatt nå, men kan jeg legge til feriepenger og pensjonsordingen også? 

Ja, det inngår i bruttolønna di.

Anonymkode: 17f01...b00

Skrevet

på lønnslippen står det 290.000,- årslønn. 

Forskuddstrekk : 23.407,-

plusser dette sammen så kalles dette:  313.407,- før skatt ? har jeg riktig nå? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

på lønnslippen står det 290.000,- årslønn. 

Forskuddstrekk : 23.407,-

plusser dette sammen så kalles dette:  313.407,- før skatt ? har jeg riktig nå? 

Nei, bruttolønna di er 290.000.

Nettolønna di er brutto minus skatt, dvs du får utbetalt netto ca 266.000.

Anonymkode: bff92...07b

• Liker 2
Skrevet

Jeg bare sender inn dette! kan noen vær så snill å fortelle meg hvor mye årsinntekt jeg har FØR SKATT? etter å ha lagt sammen begge arbeidsgivere. :) håper på hjelp her. Takk <3

IMG.jpg

imo3.jpg

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bruttolønna di er 290.000.

Nettolønna di er brutto minus skatt, dvs du får utbetalt netto ca 266.000.

290.000 er dette inkludert feriepenger og pensjonstrekk tror du? 

Skrevet

Du kan gå inn på Altinn. Der er det et valg for inntekt rapportert inn og forskuddstrekk. 

Anonymkode: eb4fc...618

Skrevet

klarer du å finne ut ifra vedlegget jeg la til ? :)

Skrevet

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

290.000 er dette inkludert feriepenger og pensjonstrekk tror du? 

Ja, altså alle trekk som gjøres månedlig (pensjonstrekk, feriepengetrekk, skattetrekk, evt fagforeningsavgift ol) trekkes av bruttolønna. Dette betyr at bruttolønna er "maxbeløpet"/utgangspunktet. Så gjøres alle trekkene, og det du da sitter igjen med (det du faktiskfår utbetalt til din egen disposisjon) er nettolønna.

Du skal altså ikke legge sammen noen tall med årslønna, årslønn er det du får brutto hvert år, månedslønn er det du får brutto hver måned.

Når det gjelder den timebaserte jobben din, ekstrajobben, så er du ansatt på timebasis, og har dermed ikke en fast bruttolønn hvert år.

Altså, det du skal legge sammen på lønnsslippene du har lagt ut her er beløpet under "fastlønn" på den første (230.000 og noe) og "timelønn beløp" på den andre (7.000 og noe). Da finner du den samlede bruttoinntekten din for perioden. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...