AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #1 Skrevet 29. desember 2016 Hei! Jeg er en tobarnsmor på 28 år som gjerne vil ned 10 kg. Jeg veier nå 70 kg, men trives på 60 kg. Har de siste to årene sakte men sikkert gått opp disse 10 kg. Flere ganger etter sommeren prøvd å ta tak i problemet,men jeg greier det rett og slett ikke. Jeg vil ned i vekt både pga utseendet, selvtillit og helse. Problemet mitt ligger vel i viljestyrken. Etter å ha vært en hel dag på jobb, henting i barnehage, leke med barna, rydde, matlaging, klesvask og husarbeid. Så føler jeg liksom at.. jeg fortjener å kose meg med litt sjokolade og god mat etter barna har lagt seg. Jepp, den klassiske greia. Mannen min veier hvertfall 30 kg for mye, og skal også ned i vekt.. hjelper vel å være to :-) Vi leker et aktivt liv hvor vi går mye turer og er på farta, så det er kostholdet det står på. Hva er deres beste tips? Hvordan unngå å "kosespise" ? Anonymkode: 1639d...f39
Gjest Frederik Skrevet 29. desember 2016 #2 Skrevet 29. desember 2016 Kos deg med Pepsi Max i stedet for sjokolade.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #3 Skrevet 29. desember 2016 Ikke kjøp kosemat da 😊 planlegg måltidene nøye og kjøp kun det dere trenger til alle måltid. Anonymkode: 7ed79...fe5 2
ajarRun Skrevet 29. desember 2016 #4 Skrevet 29. desember 2016 Du trenger disiplin, ikke viljestyrke. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #5 Skrevet 29. desember 2016 Jeg småspiste da jeg leste innlegget ditt og kan ikke hjelpe deg. 😅 Anonymkode: e2f36...efd 3
Teriyaki Skrevet 29. desember 2016 #6 Skrevet 29. desember 2016 Ikke ha kosemat i hus. Kun akkurat det du skal unne deg på for eksempel lørdag. Ut over det ha bare sunn mat. Det er jeg selv helt nødt til. Hvis ikke spiser jeg det. Blir nesten som en tvangstanke. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #7 Skrevet 29. desember 2016 Prøv og finn erstatning for sukkerholdig mat. Sukkerhungeren varer opptil 14 dager. Etter dette forsvinner lysten på søtt. Anonymkode: 8c0c7...7b8
exictence Skrevet 29. desember 2016 #8 Skrevet 29. desember 2016 Det å bytte ut det dere kosespiser med noe sunt kosespising. Det kan være f.eks at du/han skreller og deler opp noe frukt delikat på et fat. Pyntet med litt nøtter, dadler, fiken. Eller at dere unner dere sjokolde, men ikke så mye, og heller sjelden. Enda bedre enn frukt er hvis du pynter et fint fat med ulike grønnsaker. Varier kosematen og unngå det så ofte, og selvsagt reduser. Spis sakte. Jeg pusser gjerne tenner og gjør meg klar til natten ganske tidlig. Dermed tillater jeg meg ikke å spise noe mer etter jeg har gjort det 3
Skram Skrevet 29. desember 2016 #9 Skrevet 29. desember 2016 Det som funket for meg var å tillate kosemat når jeg hadde lyst på det, men veie nøyaktige mengder slik at jeg hadde kontroll over hvor mye jeg spiste. For eksempel veie en porsjon på 30 gram potetgull i en skål, i stedet for å ta med meg hele posen. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #10 Skrevet 29. desember 2016 4 minutter siden, exictence skrev: Det å bytte ut det dere kosespiser med noe sunt kosespising. Det kan være f.eks at du/han skreller og deler opp noe frukt delikat på et fat. Pyntet med litt nøtter, dadler, fiken. Søt frukt er på ingen måte bedre enn godteri! Masse sukker og karbohydrater i frukt, det er en grunn til at diabetes et utbredt i f.eks Thailand, og det er IKKE fordi de spiser sjokolade, men frukt! Nøtter er sunt, men i mye mindre mengder enn folk flest får i seg (vi snakker en liiiten håndfull!) TS burde begynne på et karboredusert kosthold hvor hun ikke sulter seg (det funker alltid dårlig i lengden!). Sukkersuget forsvinner etter ca 7-10 dager. Du må bare over kneika, det klarer dere sammen. Anonymkode: 4f13c...9f9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #11 Skrevet 29. desember 2016 19 minutter siden, Teriyaki skrev: Ikke ha kosemat i hus. Kun akkurat det du skal unne deg på for eksempel lørdag. Ut over det ha bare sunn mat. Det er jeg selv helt nødt til. Hvis ikke spiser jeg det. Blir nesten som en tvangstanke. Vi har ikke godteri i hus - da ville nok vekta vist 80 kg! Men f.eks når jeg handler, så blir det 100 g sjokolade i bilen. Vi er mye på besøk, der er det alltid noe godt. Er mer det med overspising av mat, ringe take away.. Anonymkode: 1639d...f39
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #12 Skrevet 29. desember 2016 25 minutter siden, amativeReflection skrev: Du trenger disiplin, ikke viljestyrke. Sant! Legger til at jeg ikke nødvendigvis har så lyst på godteri etter å ha tatt en bit eller to.. men fortsetter bare å stappe inn liksom. Det SKAL bli tomt liksom. Herlighet! Anonymkode: 1639d...f39
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #13 Skrevet 29. desember 2016 For meg funket det kun med 4 helt sukkerfrie uker. Etter det smakte søte ting alt for søtt og det begrenset seg selv. Anonymkode: 889cd...f74 1
Teriyaki Skrevet 29. desember 2016 #14 Skrevet 29. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke godteri i hus - da ville nok vekta vist 80 kg! Men f.eks når jeg handler, så blir det 100 g sjokolade i bilen. Vi er mye på besøk, der er det alltid noe godt. Er mer det med overspising av mat, ringe take away.. Anonymkode: 1639d...f39 Da må du bare bestemme deg for at å ringe take away ikke er lov. Spis sunn kveldsmat og hold deg til det. Vet at det er vanskelig. Har selv bulimi (har sluttet å kaste opp) og dermed slitt mye med overspising. Så det er til stadighet en utfordring for meg å ikke spise for mye. Selv knekkebrød med hvitost kan jeg ende opp med å overspise, så må hele tiden jobbe med meg selv. Noe som hjelper er å begrense karbohydrater. Holder blodsukkeret mer stabilt da og føler meg dermed med tilfredsstilt.
Skram Skrevet 29. desember 2016 #15 Skrevet 29. desember 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant! Legger til at jeg ikke nødvendigvis har så lyst på godteri etter å ha tatt en bit eller to.. men fortsetter bare å stappe inn liksom. Det SKAL bli tomt liksom. Herlighet! Anonymkode: 1639d...f39 Åh, men da er det jo bare å venne seg til å ha rester til en annen gang!
Uffda Skrevet 29. desember 2016 #16 Skrevet 29. desember 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant! Legger til at jeg ikke nødvendigvis har så lyst på godteri etter å ha tatt en bit eller to.. men fortsetter bare å stappe inn liksom. Det SKAL bli tomt liksom. Herlighet! Anonymkode: 1639d...f39 Jeez, det er evolusjonært. Du er ikke programmert til å la kaloritett mat gå til spille, så selvfølgelig fortsetter du å spise. Er ikke noe pussig med det annet enn at du ikke forstår nettopp det. Du må slutte å la deg forbause over deg selv og behovet for å late deg å kose deg med dritt og heller ta litt ansvar for å bli den personen du ønsker å være. Jeg synes liksom jeg fortjener å kose meg etter en slitsom dag? Jezuz, vi er alle slitne. Du lever et luksusliv der du kan dyrke hobbyer og fritid og til og med unne deg kosemat daglig, du fortjener mao ingenting. Den gjennomsnittlige innsatsen folk legger ned i løpet av en dag her i den vestlige delen av verden er absolutt ingenting. Tenk bare på de som må gå flere mil bare for å hente vann. De fortjener nok den kosematen mer enn deg og hadde hatt mer bruk for den også 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #17 Skrevet 29. desember 2016 31 minutter siden, Uffda skrev: Jeez, det er evolusjonært. Du er ikke programmert til å la kaloritett mat gå til spille, så selvfølgelig fortsetter du å spise. Er ikke noe pussig med det annet enn at du ikke forstår nettopp det. Du må slutte å la deg forbause over deg selv og behovet for å late deg å kose deg med dritt og heller ta litt ansvar for å bli den personen du ønsker å være. Jeg synes liksom jeg fortjener å kose meg etter en slitsom dag? Jezuz, vi er alle slitne. Du lever et luksusliv der du kan dyrke hobbyer og fritid og til og med unne deg kosemat daglig, du fortjener mao ingenting. Den gjennomsnittlige innsatsen folk legger ned i løpet av en dag her i den vestlige delen av verden er absolutt ingenting. Tenk bare på de som må gå flere mil bare for å hente vann. De fortjener nok den kosematen mer enn deg og hadde hatt mer bruk for den også I alle dager. Jeg er fullt klar over at jeg har alt jeg trenger i livet mitt - som de fleste andre i Norge.. men jeg kan da ikke la være å spise for mye, fordi det finnes mange i verden som sulter. Det gir ingen mening. Trodde ikke jeg skulle få kjeft i denne tråden.. Anonymkode: 1639d...f39 1
Uffda Skrevet 29. desember 2016 #18 Skrevet 29. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I alle dager. Jeg er fullt klar over at jeg har alt jeg trenger i livet mitt - som de fleste andre i Norge.. men jeg kan da ikke la være å spise for mye, fordi det finnes mange i verden som sulter. Det gir ingen mening. Trodde ikke jeg skulle få kjeft i denne tråden.. Anonymkode: 1639d...f39 Du fikk ikke kjeft, du fikk en realitetsorientering. Hver eneste dag så er det tusenvis av mennesker som går på trening, jobber for å holde seg i form , og det koster faktisk ikke all verdens med innsats heller. Så sitter du og later som du er hjelpesløs fordi du synes du fortjener å kose deg med godteri daglig. Det er ikke forenelig med det å ville være der du hevder du vil være. Herregud, hadde du hatt en vektstang på ryggen og gjort noen bøy så hadde du ikke følt deg kjefta på for at jeg slengte på en "jeez " med en "ta-deg-sammen"-tone. Du må ut av komforsonen din og regelrett legge om livet ditt. det er ikke noen "lol er vanskelig å slutte å spise godteri", hvis du er seriøs i forhold til å begynne med målene dine. Men folk som starter sånne tråder er bare ikke seriøse, de er bare ute etter å finne ut at det finnes støttende positive mennesker der ute den dagen de tror de magisk skal få motivajson til å knipse og nå målene sine. Du finner ingen motivasjon til å endre livet ditt kun for å være et nummer på vekta. Og det er det som er nøkkelen her. En livsstilsendring, og for å få til det så må du gjøre dette om til noe annet enn at du skal være på trivselsvekt. Ta det som en utfordring i å utvikle deg litt. 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #19 Skrevet 30. desember 2016 10 timer siden, Uffda skrev: Du fikk ikke kjeft, du fikk en realitetsorientering. Hver eneste dag så er det tusenvis av mennesker som går på trening, jobber for å holde seg i form , og det koster faktisk ikke all verdens med innsats heller. Så sitter du og later som du er hjelpesløs fordi du synes du fortjener å kose deg med godteri daglig. Det er ikke forenelig med det å ville være der du hevder du vil være. Herregud, hadde du hatt en vektstang på ryggen og gjort noen bøy så hadde du ikke følt deg kjefta på for at jeg slengte på en "jeez " med en "ta-deg-sammen"-tone. Du må ut av komforsonen din og regelrett legge om livet ditt. det er ikke noen "lol er vanskelig å slutte å spise godteri", hvis du er seriøs i forhold til å begynne med målene dine. Men folk som starter sånne tråder er bare ikke seriøse, de er bare ute etter å finne ut at det finnes støttende positive mennesker der ute den dagen de tror de magisk skal få motivajson til å knipse og nå målene sine. Du finner ingen motivasjon til å endre livet ditt kun for å være et nummer på vekta. Og det er det som er nøkkelen her. En livsstilsendring, og for å få til det så må du gjøre dette om til noe annet enn at du skal være på trivselsvekt. Ta det som en utfordring i å utvikle deg litt. Jeg ER Io klar over at jeg må endre på mange ting. Jeg vil og jeg spør om tips i denne tråden. Vil ikke kalle det et tips å kalle meg lat. Det vet jeg jo at jeg er, når det kommer til kosthold.. Anonymkode: 1639d...f39 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2016 #20 Skrevet 30. desember 2016 Gi deg selv og familien et matbudsjett, da vil du plutselig begynne å nedprioritere snop og annet unødvendig. Eventuelt gi deg selv et godteriutslett - og hold deg til det! Handle en eller to ganger i uka, da minker sjokoladedatene i bilen. Loggfør kaloriene dine i en app, du kommer mest trolig til å få sjokk av hvor mye du spiser. Obs; den første og andre dagen hvor du bestemmer seg for å IKKE kose deg med noe søtt kommer til å være helvete. Du kommer til å oppleve en følelse veldig nær den røykere kjenner ved nikotinmangel. Minn deg selv på at dette blir bedre! Hver kveld blir IKKE slik. Ha en alternativ snacks; f.eks gulrøtter og selleri med hummus/kesamdip/guacamole for å komme deg gjennom de første dagene. Lykke til! Anonymkode: 8860e...3e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå