AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #1 Skrevet 29. desember 2016 Er det noen som har erfaring med jernsprøyter? Jeg har i mange år hatt kronisk jernmangel (har også en kronisk blodsykdom) og selvom jeg tar jerntabletter (duroferon) til den store gullmedaljen, fungerer det begrenset og er veldig hardt på magen. Jeg har inntrykk av at jernet er omtrent like lenge i kroppen som den tiden det tar for "tabletten" å gå gjennom systemet og at ingenting blir "lagret".. Hverken fastlege eller hematolog har tilbudt meg jernsprøyte, men jeg skal til fastlegen i neste uke og lurer på å spørre om dette. Jeg er derfor nysgjerrig om noen har prøvd dette og fått bedre resultat enn fra vanlige tabletter? Hva er eventuelle fordeler og ulemper? Anonymkode: c1ec2...25b
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #2 Skrevet 29. desember 2016 Tabletter er alltid førstevalget. Om du kan få bedre ntte av sprøyter, er en legevurderingssak da her er mye som spiller inn. Ellers er Niferex ofte bedre enn Duroferon jerntabletter. Spør på apoteket. Anonymkode: 55438...d52
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #3 Skrevet 29. desember 2016 Jeg er kjent med at tabletter er førstevalget, jeg har gått på de i flere år nå uten at det hjelper nevneverdig (forskjellige typer) og jeg begynner å bli litt desperat etter en bedre løsning. Derfor er jeg interessert i å høre fra noen som har erfaring med jernsprøyter, jeg ønsker å vite litt mer om det, før jeg tar det opp med legen Anonymkode: c1ec2...25b
GammelKaktus Skrevet 29. desember 2016 #4 Skrevet 29. desember 2016 Kjenner ingen som får sprøyter, men kjenner et par som får det intravenøst . Det funker visst bra det, de har ikke nevnt noe om bivirkninger iallfall.
Spiteful Skrevet 29. desember 2016 #5 Skrevet 29. desember 2016 Jeg har jernanemi og derav lav blodprosent. Jeg brukte jerntabletter i sommer, men siden de ikke hjalp sa legen at han anbefalte jernsprøyter. Jeg skulle egentlig få 5 jernsprøyter, 5 dager på rad for noen uker siden. Jeg fikk èn på siden av hoften, før behandlingen ble stoppet. Jeg ble utrolig svimmel og sløv dagen jeg fikk sprøyta, og de tre neste dagene hadde jeg kraftige magesmerter. Legen konkluderte med at jeg tålte sprøytene, og at det jeg opplevde bare var bivirkninger, men siden bivirkningene var så ille, så sa han jeg skulle begynne på p-piller frem til i mars, også se om jeg behøver jernsprøyte... Ganske surt siden de sprøytene er dyre... Jeg syns du skal snakke om legen med det. Det er verdt et forsøk hvis du blir bedre av det. Og hvis jernsprøyter ikke går for deg kan du spørre om å få det intravenøst? Det gjør ikke særlig vondt å få sprøyta heller. Jeg skvatt da sykepleieren stakk den i hofta, men ellers var det ganske greit. Har hørt man kan få stygge blåmerker etter sprøytene, og det fikk jeg ikke fordi jeg sykepleieren var svært dyktig, men jeg har fortsatt vondt på hofta hvis jeg dunker med hendene der, eller om noe treffer meg der. Og det var i tidlig november jeg tok den ène sprøyta... Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå