AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #1 Skrevet 29. desember 2016 Jeg er voksen, og har vært til utredning for ADHD 2 ganger, men jeg har ikke fått diagnosen. I konklusjonene står det at jeg har flere av symptomene og utfordringene, men at det ikke er nok til å gi meg diagnosen. Jeg vil gjerne fortelle dere litt om hvordan jeg har det, og hva jeg sliter med. Og så håper jeg at noen har noe smart å komme med Barndom: Hyper! Sov aldri på dagen som baby, veldig aktiv, ble ofte sendt til rektor, klatret ut av vinduet i timen, sleit med å sitte stille. Gjorde det veldig bra på skolen, var best i klassen. Voksen: Tror ikke jeg har vært på alle forelesningene én hel full dag ever. Jobbet lite med studiene på egenhånd. Fikk meg kjæreste som var veldig flink til å jobbe med skolen. Jobbet mye sammen med han, Har en bachelorgrad. Jeg fungerer veldig bra under faste rammer, og hvis noen organiserer meg liksom. Har alltid slitt med å styre økonomien min. Endte opp med mye inkassokrav, og kunne sikkert vært med på luksusfellen for noen år tilbake. Har ordna opp med hjelp, og ting går OK. Men plutselig har jeg brukt opp pengene mine uten å betale regninger først. Jobber iherdig med å bli bedre på dette. Glemmer ting, roter bort ting, roter hjemme. Sliter med å organisere meg. Blir fort overveldet, og klarer ikke å organisere hvis det blir mye. F.eks. rydde en rotete bod - det får jeg bare ikke til. Jobber med å holde meg ajour på jobb, bruker mye lister. Da går det veldig bra, men hoper ting seg opp så sliter jeg. Blir sliten når jeg kommer til kjedelige oppgaver som tar tid. Gjør det ellers bra på jobb, og har en god karriere. er smart, tar ting fort, husker godt, jobber veldig effektivt og raskt. Kommer mye for sent, til alt mulig, ikke bare jobb. Er rolig. På utsiden i hvert fall. Mye som skjer i hodet mitt. Har i perioder skikkelig tankekjør, spesielt når jeg har lagt meg og skal sove. Har mye selvinnsikt, og sosialt oppegående. Er veldig obs på utfordringene mine, og hvordan man "skal oppføre seg". Har jobbet mye med meg selv, og fungerer godt sosialt. Hender jeg blir ivrig og avbryter. Snakker mye. Har blitt ganske flink til å lytte, men liker bedre å være den som snakker. Blir fort lei av rutiner. Flyttet mye rundt og gjort mye forskjellig i mine yngre dager, men har nå en egen familie. Så da er det A4-liv da... Er i perioder deprimert, blir sliten av meg selv og det krever mye å være en godt fungerende voksen med alt ansvar og rutiner. Venner og familie blir frustrert når jeg surrer til ting så det får konsekvenser. Jeg blir utrolig lei meg da. Jeg prøver så hardt, og det går jo egentig veldig bra. Men plutselig så finner jeg ikke lommeboka mi, har glemt en avtale, har mista nøkkelen, og har gjort en feil som går utover andre. Gjerne alt på en gang. Er er det virkelig mulig at jeg ikke har ADHD? Jeg synes jeg kjenner meg igjen i så mye. Ikke energi da, det har jeg alt for lite av. Jeg kan godt tilbringe en hel dag i senga med seriemaraton, spille på mobilen og løse kryssord. Jeg tok masse tester på den ene av utredningene jeg var på, og scorte veldig høyt. Men man kan vel være smart og samtidig ha ADHD?? Jeg har prøvd ritalin, men hadde så mye bivirkninger at jeg vet ikke om det fungerte. Jeg ble sint, amper, kort lunte. Sluttet etter 3 uker. Planene mine for 2017 er å ha shoppestopp for å klare å rydde opp i økonomien og faktisk skaffe meg en buffer. Også er det å rydde hele huset, rom for rom. Ha minst mulig ting for å få minst mulig å holde styr på. Jeg er så lei av mitt eget kaos :O OK, hva tenker dere? Er jeg bare håpløs? Må jeg bare ta enda mer tak i meg selv, eller er det en grunn til at jeg er som jeg er? Anonymkode: 10a6d...9e8
MajorasMaske Skrevet 29. desember 2016 #2 Skrevet 29. desember 2016 Ingen har ADHD, det er bare oppspinn. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #3 Skrevet 29. desember 2016 Selvfølgelig kan du være smart og ha ADHD samtidig? Mente de at man ikke kunne det? I så fall er det feil. Anonymkode: 3cb2a...ab7 1
Sirah Skrevet 29. desember 2016 #4 Skrevet 29. desember 2016 Så klart kan du være smart og ha ADHD. ADHD er ikke forkortelse for dum. Nå er jeg ikke på noen som helst måte kvalifisert til å svare på spørsmålet ditt, men det kan jo hende du har noen av trekkene men ikke alle? Nå kan det hende jeg er fullstendig på villspor men si at du må "score" på 5 av 5 for å få diagnosen ADHD. Du scorer på 4 av 5. Da kan du ikke få diagnosen ADHD, men de 4 punkta du scora på er likevel helt reele for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #5 Skrevet 29. desember 2016 Ingen ADHD er ikke det samme som å ikke ha tilstrekkelig plager til å få en diagnose. Sammenlign dette med kviser. Noen har noen få kviser, de har kviser men ikke tilstrekkelig med kviser til å kinne få medisinsk behandling. Da må man ha litt mer eller mye kviser, om du forstår sammenligningen? Et annet spørsmål er om du er mer kvalifisert for å få en annen diagnose enn ADHD? Snakk med legen din om dette. Anonymkode: f2dc6...2d8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #6 Skrevet 29. desember 2016 kanskje du har autisme? mange av symptomene er like, og kvinner er ofte gode på det sosiale samspill fordi de lærer seg hvordan de "burde" oppføre seg Anonymkode: d94e5...d19
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #7 Skrevet 29. desember 2016 Bare en spesialist kan si om du har adhd. Selv fikk jeg beskjed om at jeg lå i grenseland til å ha ADHD. Og fikk derfor ikke diagnosen, men ville nok fått den om jeg ble utredet som barn. Du sier du har prøvd ritalin. Det er vell slik etter hva jeg har skjønt at har du adhd så roer slike medisiner deg ned. Men har du ikke adhd, så vil du oppleve å bli mer oppspilt og hyper, og symptomene bli sterkere. Hvorfor er du så bestemt på å få diagnose? Hvorfor bli stemplet som syk/anderledes? Har selv diagnoser. Og skulle gjort mye for å ikke ha de. Anonymkode: 7d44f...880
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #8 Skrevet 29. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare en spesialist kan si om du har adhd. Selv fikk jeg beskjed om at jeg lå i grenseland til å ha ADHD. Og fikk derfor ikke diagnosen, men ville nok fått den om jeg ble utredet som barn. Du sier du har prøvd ritalin. Det er vell slik etter hva jeg har skjønt at har du adhd så roer slike medisiner deg ned. Men har du ikke adhd, så vil du oppleve å bli mer oppspilt og hyper, og symptomene bli sterkere. Hvorfor er du så bestemt på å få diagnose? Hvorfor bli stemplet som syk/anderledes? Har selv diagnoser. Og skulle gjort mye for å ikke ha de. Anonymkode: 7d44f...880 Takk for svar Jeg er vel også i grenseland... Jeg er ikke så opptatt av å få en diagnose, men å få hjelp! Jeg gledet meg skikkelig til å prøve Ritalin, og så ble det ikke sånn jeg håpte. Jeg ble ikke mer oppspilt eller hyper, bare utrolig irritabel. Anonymkode: 10a6d...9e8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #9 Skrevet 29. desember 2016 Var det selve medisinen du ble irritabel av? Med tabletter kan det f.eks være vanlig å oppleve veldig "nedtur" når effekten går ut, og siden man må ta de flere ganger i løpet av dagen kan det gå veldig opp og ned og da merker man kanskje godt denne irritasjonene og merker den korta lunta godt. Men dette har dere sikkert snakket om? Det kan jo hende det var feil adhd-medisin for deg. Ikke alle har god effekt av ritalin, men andre typer. Anonymkode: 16b39...b50
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #10 Skrevet 29. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var det selve medisinen du ble irritabel av? Med tabletter kan det f.eks være vanlig å oppleve veldig "nedtur" når effekten går ut, og siden man må ta de flere ganger i løpet av dagen kan det gå veldig opp og ned og da merker man kanskje godt denne irritasjonene og merker den korta lunta godt. Men dette har dere sikkert snakket om? Det kan jo hende det var feil adhd-medisin for deg. Ikke alle har god effekt av ritalin, men andre typer. Anonymkode: 16b39...b50 Ja... Jeg ble irritabel fra første pille. Psykiateren min mente det ville avta, så jeg holdt ut i 3 uker, men det ble ikke bedre. Var glad igjen med en gang jeg slutta... Jeg er forresten sjelden sint til vanlig og har ikke mye temperament, men litt deprimert i perioder. Anonymkode: 10a6d...9e8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #11 Skrevet 29. desember 2016 Virker som du er hyper sensitiv? Ville anbefalt deg å føre dagbok slik at du kan ta det med til spesialist. Men ➡ Ett tips ang økonomien; lag deg flere kontoer til feks faste utgifter, uforutsette utgifter, bufferkonto, matpenger, reisekonto osv. Ta alle faste regninger for ett år, legg sammen, del på 12, rund av oppover med 1000,- pluss ca. Det beløpet overfører du fast hver mnd til faste utgifter og betaler kun de fra denne kontoen. Etterhvert vil du få en liten buffer der også. Slik blir det enklere å spare til forskjellig og ha oversikt over hva du bruker. Jeg pleier å la ca 3-4000 stå på hovedkonto (den eneste kontoen jeg har bankkort på) og bruke det til mat og div sosialt. Vær konsekvent på å overføre penger til alle kontoene, da kan du også evt hente penger fra disse (men ikke faste utgifter kontoen) når du evt bestiller ferie eller større ting. Anonymkode: fc19c...d27
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #12 Skrevet 29. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som du er hyper sensitiv? Ville anbefalt deg å føre dagbok slik at du kan ta det med til spesialist. Men ➡ Ett tips ang økonomien; lag deg flere kontoer til feks faste utgifter, uforutsette utgifter, bufferkonto, matpenger, reisekonto osv. Ta alle faste regninger for ett år, legg sammen, del på 12, rund av oppover med 1000,- pluss ca. Det beløpet overfører du fast hver mnd til faste utgifter og betaler kun de fra denne kontoen. Etterhvert vil du få en liten buffer der også. Slik blir det enklere å spare til forskjellig og ha oversikt over hva du bruker. Jeg pleier å la ca 3-4000 stå på hovedkonto (den eneste kontoen jeg har bankkort på) og bruke det til mat og div sosialt. Vær konsekvent på å overføre penger til alle kontoene, da kan du også evt hente penger fra disse (men ikke faste utgifter kontoen) når du evt bestiller ferie eller større ting. Anonymkode: fc19c...d27 Tusen takk for tips Jeg har flere av tegnene på hypersensitiv også... Anonymkode: 10a6d...9e8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #13 Skrevet 29. desember 2016 Jeg kommer bare med forslag til hvordan mulig gjøre hverdagen enklere, da jeg kjenner meg igjen på noe av det du skriver. Selv har jeg valgt å konsekvent å kutte ned på alt jeg eier av ting. Jeg klarer det ikke når jeg har mer ting, klær osv enn hva jeg faktisk bruker, så har derfor valgt å fjerne mest mulig for å leve mest mulig minimalistisk. Og unngå masse farger hjemme som gir for mye inntrykk. Da blir det enklere å holde ryddig og rent hjemme. Jo mindre kaos på hjemmebane, jo bedre blir det å takle alt utenfor. Vet ikke om du bor med familie, men om så bør de ta sin del av ansvarer for å holde hjemmet i orden. Anonymkode: fc19c...d27 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2016 #14 Skrevet 29. desember 2016 Ærlig talt så høres du bare ut som en egoist. Du vil prioritere det som er gøy for deg i øyeblikket og det får konsekvenser i lengden. Anonymkode: 14e46...886
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå