AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #1 Skrevet 27. desember 2016 Mamma hakker alltid på kroppen min når hun er sur på meg. Jeg har vært alene hjemme i hele dag og for første gang i dag så spiste jeg ca.16.30 eller noe. Da var det spaghetti med tynn saus m/grønnsaker på menyen. Mamma kom hjem mens jeg spiste og begynte å lage seg fisk eller noe. Hun var sur for ett eller annet. Da bare ser hun på meg og sier:"Spaghetti er usunt, bare sånn at du vet det." Nå gikk hun ned i kjelleren og kom opp igjen. "Du må begynne å tenke på vekta di." Vekta mi har vært stabil i sikkert 2-3 år... Dette skjer så ofte når hun er sur. Jeg bor ikke hjemme(er 18), men kommer hjem i helger og ferier. Mamma er selv ikke noen sylfide, men heller kraftig(men hun trener en del). Har bare tenkt å si:"Magen din henger utfor genseren." Neste gang hun begynner å hakke, men vil ikke bli like gale så henne, så jeg unngår å egentlig svare når hun er sånn. MEN NÅ ER JEG DRITTLEI! Jeg vil bare si mange sårende ting som får henne til å holde kjeft, men samtidig vil jeg ikke synke på like lavt nivå. Jeg vet om jeg sier "voksne" ting som:"Det var ikke snilt sagt." Så vil hun bare si:"Men jeg mener det, du er kraftig/eller noe sånt. Ergo; hun vil ikke lære en dritt. Jeg vil heller ikke spise en svær sjokolade foran henne, for det vil jo gå utover meg negativt, og dessuten får hun bare en større grunn til å hakke. AAAAAAARGH, råd/tips? Anonymkode: d3907...aff
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #2 Skrevet 27. desember 2016 Vil bare tilføye at når søstera mi var hjemme(hun er større enn meg) så koste de seg med chips, julekaker og masse kaloritung vin. Og med mange kommentarer fra mamma, som:"Bare stapp i deg! Bare spis i vei!" Men meg? Neeeeei, eg må passe vekta. Jeg vil ikke at mamma skal si stapp i deg til meg, altså. Jeg synes bare det er urettferdig og ganske teit.. Anonymkode: d3907...aff
boblevann Skrevet 27. desember 2016 #3 Skrevet 27. desember 2016 Har ingen råd - men moren min er helt lik. Støtt og stadig kommentarer om vekt. Hvis jeg koser meg med sjokolade kommer type "tenk på kroppen din når du sitter der og dytter i trynet". Er også normalvektig og vekten har vært stabil siste 5 år...... klem til deg, prøv å heve deg over det! Men gudene vet - det er vanskelig ja.
Gjest Tsunade Skrevet 27. desember 2016 #4 Skrevet 27. desember 2016 Høres ut som moren min...sånt er en av grunnene til at jeg ikke har kontakt med familien lenger. Jeg synes du viser stor modenhet, TS, ved at du erkjenner at dette liker du ikke, men at du unngår å ta igjen fordi du ikke vil være på dét nivået. Det har du helt rett i! Men du kan prøve å "sende ballen tilbake" ved å svare "Å? Synes jeg er fin, jeg." Så kan du smile og være fornøyd med deg selv, og unngå at hun drar deg ned. Vær glad i deg selv, si til deg selv, i tankene og ellers, alt det fine du kan komme på. Det er en god kur mot dårlig påvirkning utenfra. Hun er tydelig misfornøyd med seg selv men takler det ikke, så hun avreagerer med å hakke løs på deg istedet. Hun gjør deg til alt det hun ikke liker hos seg selv. Sånne folk er giftige for sjela, de bryter ned selvtillit hos et ungt menneske. Fysj!!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #5 Skrevet 27. desember 2016 Jeg synes det høres rart ut at du ikke har spist før 16.30. Det høres jo ikke ut som om du har et sunt forhold til mat, og det er muligens det moren din er bekymret for. Hun tenker nok at du generelt spiser mat som ikke er sunn. Det er helt ok å skeie ut av og til som da søsteren din var hjemme, men ikke spise usunt og for lite eller feil hele tiden. Eller jeg kan ta feil at hun bare holder på slik for å være slem, eller i beste fall ubetenksom, hva vet vel jeg. Men å ta sitt første måltid klokka halv fem på ettermiddagen og da spise pasta. Det høres ikke ut som om du får i deg det du trenger, rett og slett. Anonymkode: 29559...117
Mari Y Skrevet 27. desember 2016 #6 Skrevet 27. desember 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil bare tilføye at når søstera mi var hjemme(hun er større enn meg) så koste de seg med chips, julekaker og masse kaloritung vin. Og med mange kommentarer fra mamma, som:"Bare stapp i deg! Bare spis i vei!" Men meg? Neeeeei, eg må passe vekta. Jeg vil ikke at mamma skal si stapp i deg til meg, altså. Jeg synes bare det er urettferdig og ganske teit.. Anonymkode: d3907...aff Ok, dette hørtes jo litt merkelig ut. Jeg har fått lignende kommentarer fra min mor, men da er det fordi hun bryr seg, ikke for å hakke på meg. Gjør hun det for å rekke ned på deg, kan det være snakk om psykisk misshandling. Da kan du helt sikkert kontakte Alarmtelefonen for barn og unge.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #7 Skrevet 27. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres rart ut at du ikke har spist før 16.30. Det høres jo ikke ut som om du har et sunt forhold til mat, og det er muligens det moren din er bekymret for. Hun tenker nok at du generelt spiser mat som ikke er sunn. Det er helt ok å skeie ut av og til som da søsteren din var hjemme, men ikke spise usunt og for lite eller feil hele tiden. Eller jeg kan ta feil at hun bare holder på slik for å være slem, eller i beste fall ubetenksom, hva vet vel jeg. Men å ta sitt første måltid klokka halv fem på ettermiddagen og da spise pasta. Det høres ikke ut som om du får i deg det du trenger, rett og slett. Anonymkode: 29559...117 Ts. 1. Hun vet ikke hvor mye/lite jeg spiser. 2. Jeg spiste/drakk ikke det søsteren min og mamma spiste og drakk. Jeg er vegarerianer og vil si jeg har er sunnere kosthold enn det mamma har. Jeg hadde bare cravings på spaghetti, men dagene før har jeg spist grønnsaksburger og andre sunne ting. Anonymkode: d3907...aff
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #8 Skrevet 27. desember 2016 Hva vil det å være moden gi deg? Hadde sagt det samme tilbake Anonymkode: fe52a...7e2
Pinkee Skrevet 27. desember 2016 #9 Skrevet 27. desember 2016 Du kan jo prøve deg med å være saklig" det der er bare dumt å gnelle om, jeg har et sunt kosthold i det daglige, og vekten min har vært stabil i 3 år" Men, hvis hun bruker deg for å dekke over at hun ikke er helt fornøyd med seg selv, så er det dessverre ingenting som hjelper.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå