m_h Skrevet 1. desember 2004 #1 Skrevet 1. desember 2004 Jeg lurer på om noen her inne kjenner til en operasjon som heter artroscopi? Der det blir brukt et microskop til å se inni et ledd. Skal mest sannsynlig ta denne operasjonen etter nytår,men legene ville ikke når pga at det ikke er så bra,siden det er mange som blir verre etter på og spissen på microskopet risser inni brusket. Jeg skal gjøre dette i et kne. Noen som har tatt en sånn operasjon?
Gjest Fighter Skrevet 1. desember 2004 #2 Skrevet 1. desember 2004 Jeg har tatt artroscopi både i en albue og i kneet. Det kan gjøres både med lokalbedøvels og med narkose. Du blir antakeligvis sendt hjem samme dagen.Hvordan det går kommer an på hva de gjør. Noen ganger går de bare inn og ser, mens andre ganger gjør de mindre inngrep gjennom "rørene". Mensikskader repareres ofte gjnnom artroskopi blant annet. Det er jo en liten operasjon, så det blir en del smerter etterpå, men ikke verre enn at du kan gå etter et par dager.
Gjest Hulderjenta Skrevet 1. desember 2004 #3 Skrevet 1. desember 2004 Har ikke tatt det, men har sett på, som student i hospiteringspraksis på operasjonsstue! :D Ble utført i spinalbedøvelse (så videt jeg husker) dvs du er våken under inngrepet. Kirurgen bruker kikkehullstekninkk - han fører et skop inn i kneleddet, og man ser bildene på en TV-skjerm. Kirurgen utfører nødvendig kirurgi inni leddet undervegs (enkelt sagt fjerner h*n overflødig beinvev). Er ikke helt drevet på dette, for det er ikke mitt arbeidsfelt, men lurer du fælt skal jeg alltids klare å finne litt klarere svar til deg! :D Har masse litteratur, men ikke tilgjengelig akkurat nå..
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 1. desember 2004 #4 Skrevet 1. desember 2004 Har tatt slik operasjon i et kne. Ble gjort i full narkose i mitt tilfelle. Ble lagt inn på morgenen, operert og ute igjen på ettermiddagen etter at jeg hadde kommet meg etter narkosen. Ble "stukket" i kneet på tre steder.
Tigerlily Skrevet 1. desember 2004 #5 Skrevet 1. desember 2004 Jeg tok en sånn operasjon for 3 år siden, i kneet. Har to små arr på hver side av kneet. Gikk med krykker en ukes tid (men de gjorde ikke noe annet enn å kikke inn, så det kommer nok an på hva de gjør der inne), og så måtte jeg til fysioterapi. Jeg ble lagt i narkose, men det hadde nok noe med alderen å gjøre (jeg var 17 da inngrepet ble foretatt).
m_h Skrevet 2. desember 2004 Forfatter #6 Skrevet 2. desember 2004 Takk for svar alle sammen! Jeg er bare 16 år,og ser helst at de legge meg i narksoe(er det ikke diva det blir kalt?) egentlig. Det han legen sa var at det var stor sjangse for sår infeksjon også,noen som har fått det? Jeg har en cyste i kneet så den blir sikkert stukket hål på med det samme. Men grunnen til at jeg gjør dette er at mine smerter ikke stemmer overens med MR bildene mine over hvor jeg skal ha vondt,så derfor vil han se om der er noe som ikke kom med på bildene. Håper det kan gjøre slutt for smertene jeg har i hoftene også,ved at kneet blir ordnet. Har gått med det i mange år nå! Hulderjenta : Hvoran er en slim spinalbedøvelse?
Gjest Litjmæ Skrevet 2. desember 2004 #7 Skrevet 2. desember 2004 Jeg har operert menisken bl a, hadde også full narkose. De pleier å ta det hvis det ikke er noen spesielle grunner til å ikke gjøre det, som f.eks. om noen i familien har hatt blodpropp, hjerteproblemer etc. Hvis du bruker p-piller så må du slutte med de 14 dager før, ellers kan du ikke ta narkose. Jeg måtte flytte min operasjon pga at jeg ikke fikk beskjed om det første gangen (risiko for blodpropp øker). Ellers tror jeg ikke du trenger å være særlig bekymret, det er et lite inngrep og du kommer hjem samme dag. Ev. kan du bli litt kvalm av narkosen. Du får et par bittesmå arr som mer eller mindre forsvinner av seg selv og du kan gå etter noen dager igjen. Ligge med kneet høyt og bruke masse is i noen dager, så er det greit igjen
Diva Skrevet 2. desember 2004 #8 Skrevet 2. desember 2004 Det er kanskje overflødig å si det, siden flere har gjort det, men jeg har også tatt en slik undersøkelse (de fjernet ikke noe, tok bare prøver av leddvæske etc.). Det gikk egentlig bra, og folkene der var helt supre (var på kir. dagavd. på Aker) og jeg følte meg ganske godt tatt vare på egentlig. Jeg snakket med narkoselegen tidlig om morran da jeg kom inn, og han spurte meg om jeg hadde gode/dårlige erfaringer med narkose/annen anestesi. Jeg er ganske "immun" mot den lokalbedøvelsen jeg får hos tannlege og dette sa jeg til legen. Han konkluderte med at det da sikkert var greit å gi narkose, hvis jeg ville det. Og det ville jeg også, for å si det sånn. Det er alt ettersom, fra pasient til pasient. Noen har mest lyst til å sove gjennom det, mens andre ikke tåler narkose så godt og det er fullt mulig å kun ha spinalanestesi også. Jeg var vel på bordet en halvtime eller så, og så våknet jeg etterhvert og fikk litt saft og brødskiver. Lå å hvilte en stund til, før jeg fikk kledd på meg og satt meg i en skikkelig gostol for å puste ut litt før jeg dro hjem igjen. Tok taxi da, og siden jeg hadde vært i narkose, så sa de at noen burde være hos meg resten av dagen, sånn i tilfelle. Fikk besøk av to venninner, så det var hyggelig. Var ganske kvalm og hadde vondt i halsen pga røret i halsen under narkosen, men det gikk over etter en dags tid det. Har fire små hvite arr, de var for små til å bli sydd, så de var litt vriene å få til å gro med en gang. Men det har gått veldig bra, og jeg vil absolutt si at det ikke er noe å grue for. Enkelt og ukomplisert inngrep/undersøkelse for de fleste, ville jeg tro. Litt vondt er det i begynnelsen, men tror det går an å få lånt krykker om en trenger det. Sykepleieren ringte meg faktisk dagen etter (det sa hun fra om på selve dagen og) og hørte hvordan det var med meg. Det satte jeg veldig pris på. Lykke til :D Årnær sæ! *klem*
Gjest Hulderjenta Skrevet 2. desember 2004 #9 Skrevet 2. desember 2004 Hulderjenta : Hvoran er en slim spinalbedøvelse? Spinalbedøvelse er det som i dagligtale blir kalt for "ryggmargsbedøvelse". Først får du beroligende legemidler oppe på sykehusavdelingen, slik at du skal være avslappet og ikke føle redsel. Mange gruer seg fælt for operasjoner og undersøkelser, og da kan det være godt med noe beroligende. Slike medisiner er standard før de fleste operasjoner. Anestesisykepleier/anestesilege (sykepleier/lege som er spesialutdannet i forhold til bedøvelser og overvåking under operasjon) setter spinalbedøvelse når du er kommet ned på forrommet til operasjonsstuen. Da ligger du på siden med krum rygg, og legen/sykepleieren fører inn et tynt, tynt rør mellom noen bestemte rygghvirvler og inn gjennom en hinne som omslutter ryggmargen (smertenervene, for å si det forenklet). Der sprøytes legemidlet inn, og nålen tas ut igjen. Det er gjort på et minutt eller to, og er ikke vondt. (Har selv gjennomgått spinalpunksjon - da tappet de væske fra det samme stedet som du vil få bedøvelsen sprøytet inn. Det var ikke smertefullt, jeg kjente et stikk i huden, men det var alt.) Når bedøvelsen er satt, venter man til den begynner å virke. Du vil få en varmefølelse i beina når bedøvelsen begynner å virke, og bli "lam" i underkroppen og beina, som oftest fra livet og ned. Bedøvelsen påvirker både smertefølelsen og muskelkraften, så du vil sannsynligvis ikke klare å gå den tiden bedøvelsen varer. Hvis jeg ikke husker feil, virker bedøvelsen 4-6 timer, det er i alle fall den tiden man skal ligge flatt i sengen etter å ha fått spinalbedøvelse. Ofte blir blærefunksjonen også påvirket, så som oftest får man lagt inn et urinkateter når man får spinalbedøvelse. Under selve operasjonen er man våken, for man har jo bare "lammet" underkroppen. Man får tilbud om å høre på musikk, så slipper man å høre på kirurgen og sykepleierne når de snakker under operasjonen. Mange synes det er godt, andre synes det er litt spennende å følge med i hva som skjer. Hva slags bedøvelse du skal få, er et samarbeid mellom deg og anestesilegen, det planlegges i forkant av operasjonen. Risikoen for kompikasjoner er midre ved bruk av spinalbedøvelse, og du slipper å bli dårlig - noe man vanligvis blir etter narkose (kvalme, uvelhet, tung i hodet, tørr i halsen/kuftrøret). Risiko for infeksjon er det alltid når man åpner en menneskekropp, men personalet på både operasjonsstuen og sykehusavdelingen gjør godt arbeid for å forhindre at du skal få infeksjon. Håper du har fått svar på noe av det du lurer på! Sykepleierne på avdelingen der du skal har masse kunnskap, bruk dem til å få den informasjonen du trenger! Lykke til med undersøkelsen - håper du blir frisk igjen i kneet ditt! fra sykepleier Huldra
m_h Skrevet 2. desember 2004 Forfatter #10 Skrevet 2. desember 2004 Jeg blir bare glad for alle svar jeg,så ingenting som er overflødig! Tusen takk for godt svar Huldrajenta! Jeg har aldri vært borti noe slikt før,så derfor er jeg litt nyskjerrig. Jeg fikk ivertfall en utrulig hyggelig lege! Han jeg var med tidligere mente kneet mitt var friskt og ikke noe gale med,men så fant de jo noe på MR bildene da. Deilig å vite at de kan gjøre noe med det :-)
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2011 #11 Skrevet 23. mars 2011 Hei! Jeg skal snart igjennom dette nå, og skal ha ryggmargsbedøvelse. Jeg har et spørsmål i den forbindelse: Hører man noen lyder fra selve inngrepet? Jeg mener, instrumenter som suser, skraper, eller noe sånt? Håper noen kan svare meg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå