AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #1 Skrevet 26. desember 2016 har sett noen mener miljø på kvinnedominerte arbeidsplasser er dårligere fordi kvinnene sladrer. men etter min erfaring kan menn være ganske kjipe med hverandre også, men de gjør det på en annen måte. de finner ofte en de kan gjøre narr av og bryte ned gradvis. de gjemmer dette bak at det er jo bare "tull og spøking", mens egentlig er det alltid minst en person som prøver å bryte ned den utvalgte mannen psykisk. de andre lar det skje enten fordi de ikke tørr å gripe inn eller fordi de tenker at det er jo "bare tull og fjas", selv om de ser at den utvalgte hakkekyllingen gradvis smiler mindre og mindre av "fjaset". denne type spøking går bare en vei og er på bekostning av en eller få personer "it's just banter" Anonymkode: bd80d...da2 5
Gjest Frederik Skrevet 26. desember 2016 #2 Skrevet 26. desember 2016 Det du beskriver er jo mobbing. Aldri opplevd at det er akseptert av en større gruppe mennesker.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #3 Skrevet 26. desember 2016 Akkurat nå, Frederik skrev: Det du beskriver er jo mobbing. Aldri opplevd at det er akseptert av en større gruppe mennesker. nei, de legger seg på mer "uskyldige" kommentarer som ikke blir oppfattet som mobbing. for eks tulle med at noen gjør feil eller gjør noe rart. i stedet for å si rett ut at noen er en idiot, så sier man en spøk på personens bekostning der man får personen til å virke som en idiot. forskjellen er at på sistnevnte kan man gjemme seg bak at man "bare tullet". dette er en ganske sneaky type hakking som er veldig vanskelig å ta folk på. for dersom noen sier noe, kan han som hakker si noe ala "herregud ikke vær så hårsår da, det var bare en spøk". i noen tilfeller er det slik folk liker å tulle med hverandre, men det jeg snakker om handler om når en begynner å gjøre det mot en annen for å bryte han ned, og der hakkekyllingen ikke klarer å si noe tilbake enten fordi han har lav selvtillit, fordi plageren har en høyere stilling (sjef) og andre lignende grunner Anonymkode: bd80d...da2 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #4 Skrevet 26. desember 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: nei, de legger seg på mer "uskyldige" kommentarer som ikke blir oppfattet som mobbing. for eks tulle med at noen gjør feil eller gjør noe rart. i stedet for å si rett ut at noen er en idiot, så sier man en spøk på personens bekostning der man får personen til å virke som en idiot. forskjellen er at på sistnevnte kan man gjemme seg bak at man "bare tullet". dette er en ganske sneaky type hakking som er veldig vanskelig å ta folk på. for dersom noen sier noe, kan han som hakker si noe ala "herregud ikke vær så hårsår da, det var bare en spøk". i noen tilfeller er det slik folk liker å tulle med hverandre, men det jeg snakker om handler om når en begynner å gjøre det mot en annen for å bryte han ned, og der hakkekyllingen ikke klarer å si noe tilbake enten fordi han har lav selvtillit, fordi plageren har en høyere stilling (sjef) og andre lignende grunner Anonymkode: bd80d...da2 Folk som gjør slikt har en alvorlig sinnslidelse og er bare å holde seg unna. Anonymkode: dcfb8...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #5 Skrevet 26. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Folk som gjør slikt har en alvorlig sinnslidelse og er bare å holde seg unna. Anonymkode: dcfb8...f7f Ikke så lett hvis man jobber sammen, kanskje. Anonymkode: 3ca72...c0d 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #6 Skrevet 26. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke så lett hvis man jobber sammen, kanskje. Anonymkode: 3ca72...c0d Derfor ærlighet ofte ikke lønner seg men heller det å sleike folk oppetter ryggen og være "two-faced". Da oppdager ikke psykoen hva folk flest egentlig mener og den som er ærlig og kanskje tør å si sin mening og gi kritikk er den som får det. Sleipheten lenge leve. Anonymkode: dcfb8...f7f
NuckingFutz Skrevet 26. desember 2016 #8 Skrevet 26. desember 2016 Dette er ganske typisk på mannsdominerte arbeidsplasser. De er som en flokk ulver som ser seg ut det svakeste leddet, omega-dyret, og hakker løs i møysommelig tempo. Mannkulturen er slik at dette bare er noe menn må finne seg i, slik at den stakkaren som utsettes for hakkingen har en internalisert forståelse for at det bare er å bite ting i seg, møte opp på jobb og ta imot dritten, samtidig som man blir mer og mer nedbrutt. Til forskjell finner man at kvinner som blir hakket på av andre kvinner oftere tør å ta affære ved å si ifra eller finne en ny arbeidsplass.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #9 Skrevet 26. desember 2016 Akkurat nå, NuckingFutz skrev: Dette er ganske typisk på mannsdominerte arbeidsplasser. De er som en flokk ulver som ser seg ut det svakeste leddet, omega-dyret, og hakker løs i møysommelig tempo. Mannkulturen er slik at dette bare er noe menn må finne seg i, slik at den stakkaren som utsettes for hakkingen har en internalisert forståelse for at det bare er å bite ting i seg, møte opp på jobb og ta imot dritten, samtidig som man blir mer og mer nedbrutt. Til forskjell finner man at kvinner som blir hakket på av andre kvinner oftere tør å ta affære ved å si ifra eller finne en ny arbeidsplass. Det samme gjelder også menn. Rangordningen hos menn handler ofte om alder og hvor god han er til oppgavene arbeidsplassen baserer seg på. Anonymkode: dcfb8...f7f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #11 Skrevet 26. desember 2016 grunnen til at jeg husket dette fra tidligere arbeidsplass er at jeg leste en sånn "fra virkeligheten" historie da jeg besøkte min mor. her var det en dame som fortalte at på den mannsdominerte plassen hennes ble en mann hakkekyllingen til sjefen. mange av mannfolka likte det ikke, men ingen turte si fra! det i seg selv er ganske urovekkende, at mennesker kan stå og se på noe de mener er feil og galt. til slutt ble denne hakkekyllingen sykmeldt og kvinnen sa hva hun mente, gjett hvem som ble den nye hakkekyllingen.. og ingen grep inn da heller det er veldig urovekkende at mennesker kan stå og se på fordi en autoritet gjør det. dette er jo akkurat det som tillater grove overgrep mot andre å skje. ingen gjør noe når jøder blir gasset eller mennesker torturert, de står bare og ser på, velv itende om at det er galt. 4 minutter siden, pantertante skrev: Hakkekyllingens hevn: Ja, dette illustrerer den type spøking det er vanskelig å ta noen på. men ofte er det gjerne en kollega eller to som er med på å smile og le i tillegg Anonymkode: bd80d...da2 1
Gjest Frederik Skrevet 26. desember 2016 #12 Skrevet 26. desember 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: nei, de legger seg på mer "uskyldige" kommentarer som ikke blir oppfattet som mobbing. for eks tulle med at noen gjør feil eller gjør noe rart. i stedet for å si rett ut at noen er en idiot, så sier man en spøk på personens bekostning der man får personen til å virke som en idiot. forskjellen er at på sistnevnte kan man gjemme seg bak at man "bare tullet". dette er en ganske sneaky type hakking som er veldig vanskelig å ta folk på. for dersom noen sier noe, kan han som hakker si noe ala "herregud ikke vær så hårsår da, det var bare en spøk". i noen tilfeller er det slik folk liker å tulle med hverandre, men det jeg snakker om handler om når en begynner å gjøre det mot en annen for å bryte han ned, og der hakkekyllingen ikke klarer å si noe tilbake enten fordi han har lav selvtillit, fordi plageren har en høyere stilling (sjef) og andre lignende grunner Anonymkode: bd80d...da2 Selvsagt kan man dra en spøk for langt, men det skjer som oftest ved uhell og ikke bevisst for å trykke noen ned. Ser man at det har gått for langt så stopper man og folk rundt slutter også å le. Klart mobbing foregår, men det er virkelig ikke akseptert blant menn. Det er i hvert fal l min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #13 Skrevet 26. desember 2016 Akkurat nå, Frederik skrev: Selvsagt kan man dra en spøk for langt, men det skjer som oftest ved uhell og ikke bevisst for å trykke noen ned. Ser man at det har gått for langt så stopper man og folk rundt slutter også å le. Klart mobbing foregår, men det er virkelig ikke akseptert blant menn. Det er i hvert fal l min erfaring. dette høres ekstremt naivt ut Anonymkode: bd80d...da2 2
Gjest Frederik Skrevet 26. desember 2016 #14 Skrevet 26. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: dette høres ekstremt naivt ut Anonymkode: bd80d...da2 Godt mulig, men tror ikke jeg har sett slik mobbing du omtaler siden ungdomskolen og jeg er en godt voksen mann.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #15 Skrevet 26. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: dette høres ekstremt naivt ut Anonymkode: bd80d...da2 Noen er flinke til å snakke seg ut av ting Anonymkode: dcfb8...f7f
Maleficenta Skrevet 26. desember 2016 #16 Skrevet 26. desember 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som gjør slikt har en alvorlig sinnslidelse og er bare å holde seg unna. Anonymkode: dcfb8...f7f Da er det veldig mange med denne lidelsen
Gjest antbug Skrevet 26. desember 2016 #17 Skrevet 26. desember 2016 Det samme har jeg observert. Menn kan jammen sladre de også, da. De driver ikke med hvisking og tisking sånn som kvinner, men kan bygge allianser for å skvise ut noen og få mer makt, og de kan nærmest dissekrere folk som ikke er tilstede hvis de har noe å vinne på det. Det har jeg sett mange eksempler på. For et par år siden gikk det opp for meg at de verste sladrekjerringene på arbeidsplassen min er menn, men jeg tror ikke de selv ser å¨seg som det hvis man spør dem. Kvinner har en litt snikete og sleip måte å sladre på, mens menn gjør det mer åpent.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #18 Skrevet 26. desember 2016 2 timer siden, Frederik skrev: Det du beskriver er jo mobbing. Aldri opplevd at det er akseptert av en større gruppe mennesker. Hvis det er sjefen som mobber er det ikke alltid like lett å si ifra. Anonymkode: 3ca72...c0d
herzeleid Skrevet 26. desember 2016 #19 Skrevet 26. desember 2016 Åpningsposten er kanskje et eksempel på hvordan en del kvinner opplever omgangen menn ofte har med hverandre? Det er ingen tvil om at åpen kødding/mobbing mellom menn nok er veldig mye vanligere enn mellom kvinner, der det gjerne er mer utspekulert "konspirering", men jeg tror nok også at en del rett og slett må ta innover seg at det er en omgangsform en del av oss setter pris på, uten at det ligger noen dårlige intensjoner bak. Her ser vi også at det oppstår en del gnisninger når det forventes at menn skal legge om denne omgangsformen, språket og humoren fordi de kan "støte" noen. 1
Maleficenta Skrevet 26. desember 2016 #20 Skrevet 26. desember 2016 42 minutter siden, herzeleid skrev: Åpningsposten er kanskje et eksempel på hvordan en del kvinner opplever omgangen menn ofte har med hverandre? Det er ingen tvil om at åpen kødding/mobbing mellom menn nok er veldig mye vanligere enn mellom kvinner, der det gjerne er mer utspekulert "konspirering", men jeg tror nok også at en del rett og slett må ta innover seg at det er en omgangsform en del av oss setter pris på, uten at det ligger noen dårlige intensjoner bak. Her ser vi også at det oppstår en del gnisninger når det forventes at menn skal legge om denne omgangsformen, språket og humoren fordi de kan "støte" noen. Men man kan jo se på typ kroppsspråk av mottakeren hvordan han tar kommentarene. Er ikke så vanskelig å se på en person om han føler ubehag selv om han ler og tilsynelatende syns det er greit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå