Gå til innhold

Ventetid DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg skal til DPS for utredning for ADHD. FIkk raskt svar etter henvisning, men må vente i over 4 mnd på første time.. Synes dette er så sykt lenge, og skjønner liksom ikke hvordan jeg skal klare å vente. Tenker på det HELE tiden. En ting er jo at jeg er utolmodig (som man kanskje skjønner ut ifra hva jeg skal dit for;) ) men dette er jo også et problem NÅ, jeg går på skole og sliter med å fullføre. 

Men selvsagt skjønner jeg at andre har det værre og mer akutt, så tenkte jeg bare måtte slå meg til ro med det. Men så las jeg på en side (helsedirektoratet eller noe) og der står det: "Behandlingsfrist er satt til maks 30 uker ved mistanke om ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse, men lavere (65 virkedager) hos personer under 23 år". Jeg er under 23 år, og fra svar til behandling vil det nå være 80 virkedager mellom. Er dette noe jeg i det hele tatt skal gidde å prøve å gjøre noe med?? 

Er forresten noen ting jeg ikke sa til legen også om min fortid (var selvskader), men det er jo lenge siden og ikke noe jeg har tenkt å gjøre igjen, men har sånne ting noe å si på hvor lang tid det tar? 

Haha, som dere skjønner tenker jeg en del på dette... Ser jo at jeg virker helt på tuppa her nå, men klarer ikke la vær.
Er litt redd for at jo lenger tid det tar før jeg kommer meg dit, jo mer sannsynlig er det at jeg ikke vil dra, sliter sånn med å åpne meg og sånt, og tenker at problemene mine er ikke store nok, og vil ikke snakke med foreldre om det og alle sånne ting gjør at jeg vipper imot å bare si jeg ikke vil ha timen likevel... 

Noen som har erfaring med DPS og kan svare? 

Anonymkode: 97f14...c45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne du kanskje ringt og bedt om en avbestillingstime? Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener å huske at ventetiden skal være maksimalt 3 måneder. Skal prøve å finne litt info om det.

Dessverre er det mange som trenger og ønsker hjelp, derfor opererer de med lange ventelister, og jeg tror ikke det er så veldig mye å gjøre med det annet enn å snakke med fastlege i mellomtiden eller evt gå privat...

Skrevet

Det handler visst om prioriteringer og hvorvidt du regnes som en hastesak eller ei... Derfor tror jeg at det kun hadde kommet positive ting ut av at du er 100% åpen mot legen din om dette. Det gagner ingen at du  blir veldig dårlig mens du sitter i kø. Jeg ville bestilt en ny legetime. Her er forresten en statistikk over gjennomsnittlig ventetid i psykiatrien

https://helsenorge.no/kvalitet-seksjon/Sider/Kvalitetsindikatorer-rapporter.aspx?kiid=ventetid_psykisk_helsevern_voksne

Skrevet

Jeg tror du har klagerett på ventetiden? Ville absolutt snakket med legen om det.

Anonymkode: 0a9fa...4ce

Skrevet

Jeg har forstått det sånn at de prioriterer de som er i fare for seg selv/suicidale. Føler du det slik, MÅ du si fra til legen.

Anonymkode: b22ff...5cb

Skrevet

Dps for ADHD utredning? Om du er under 18 er vel bup bedre, og om du er over 18 habiliteringstjenesten. 

Anonymkode: 20813...419

Skrevet
16 timer siden, altflyter skrev:

Det handler visst om prioriteringer og hvorvidt du regnes som en hastesak eller ei... Derfor tror jeg at det kun hadde kommet positive ting ut av at du er 100% åpen mot legen din om dette. Det gagner ingen at du  blir veldig dårlig mens du sitter i kø. Jeg ville bestilt en ny legetime. Her er forresten en statistikk over gjennomsnittlig ventetid i psykiatrien

https://helsenorge.no/kvalitet-seksjon/Sider/Kvalitetsindikatorer-rapporter.aspx?kiid=ventetid_psykisk_helsevern_voksne

Tusen takk for at du gadd å søke opp informasjon! Tenker jeg bestiller en time hos legen, det eneste problemet er at jeg får ny fastlege nå, så vil ikke kunne snakke om det med hun som har henvist meg... Hun jobber på samme legekontor da, men skal ikke være min fastlege. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dps for ADHD utredning? Om du er under 18 er vel bup bedre, og om du er over 18 habiliteringstjenesten. 

Anonymkode: 20813...419

Ja, jeg vet ikke hva som er best, men var dit legen henviste meg. Er over 18 år. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forstått det sånn at de prioriterer de som er i fare for seg selv/suicidale. Føler du det slik, MÅ du si fra til legen.

Anonymkode: b22ff...5cb

Hm.. Føler ikke jeg er noen fare for meg selv akkurat, er bare det at jeg sliter med å klare skolen. Så det verste som kan skje er stryk/dårlige karakterer, og det regner jeg med at DPS ikke ser på som livsfarlig akkurat :fnise:

Problemet er bare den lange ventetiden, jeg vil vite hva som feiler meg NÅ liksom haha.. Og er redd jeg kommer til å tenke på dette så mye at jeg stresser med det helt fram til behandlingen... Sliter litt med stress (eller angst, vet ikke helt), og det er jo selvsagt værre når jeg har mye å tenke på. 
Uansett er det vel best å snakke med legen, er bare så dumt at det er så dyrt! Føler jeg bruker så sykt mye penger og tid på dette her, og det er veldig synd - gjør det bare enda vanskeligere å faktisk søke hjelp. 

Skrevet

Hm, de gangene jeg har blitt henvist til DPS har det gått fra bare noen dager (de måtte ringe fordi jeg fikk time så fort) til 3 uker.. Lykke til når du kommer inn uansett :)

Anonymkode: ac45f...279

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, de gangene jeg har blitt henvist til DPS har det gått fra bare noen dager (de måtte ringe fordi jeg fikk time så fort) til 3 uker.. Lykke til når du kommer inn uansett :)

Anonymkode: ac45f...279

Jøss, da har de enten veldig god kapasitet, eller så har de vurdert din henvisning som mer akutt antar jeg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...