Gå til innhold

3-åring driver oss til vannvidd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Regner med hun har dårlig erfaring med toalettet, som er helt forståelig. Mulig hun ikke spiser så mye for at hun føler seg kvalm, men 3-åringer har perioder der de ikke vil, og de vet å holde seg til dem.

Har dere snakket med helsesøster? Kanskje mulig å få time til en barnepsykolog, høres kanskje overdrevent ut, men det kan hjelpe, også for dere slik at dere kan få tips om hvordan dere skal håndtere slike situasjoner. Kanskje en time på sykehuset også. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barn blir bare mer sinna og urolige om man maser på dem. Det beste er å skape trygge veldefinerte rammer på barnets premisser. Gjør ting litt gøyt, det funker for oss.

Anonymkode: a13fd...116

Skrevet

Har hatt doproblemet med min datter også. Går hun ikke på do, så fører det til magesmerter og forstoppelse (er ikke alltid det syns, det harde blir igjen i tarmen mens det myke kommer ut). Dette fører til dårlig matlyst og svingende humør. Alt henger sammen!!

Ikke tving henne til noe! Og ikke gi henne klyster selv. Ta henne med til legen. Sannsynligvis må hun gå på Movicol i månedsvis. 

Skrevet

Ikke si at det vil være smertefritt å gå på do hvis det ikke nødvendigvis stemmer.  Det kommer til å bli vanskelig å få henne med på evt behandling hvis hun opplever at voksne ikke har peiling på hva som foregår med kroppen hennes.  Da må hun jo bare passe på/forsvare seg selv så godt hun kan.

Går det an å si at hun kan se på tv til dere andre er klar til å stå opp? 

• Liker 2
Skrevet

Det er i praksis bare to ting barn i den alderen kan kontrollere selv og bevisst eller ubevisst bruke mot oss foreldre og det er hva som skal inn og ut av kroppen. Der sitter de med makta og vet å bruke den fordi vi foreldre blir helt på tuppa. 

Dere har kommet inn i en veldig vond sirkel og jeg hadde ikke fokusert noe på matinntaket i en lang periode. Jeg hadde oversett det helt, så sant det ikke går utover helsa, men det skal veldig mye til. Men jeg hadde laget og servert mat regelmessig, kun sunne næringsrike måltider, og droppet alt av kaker, brus, saft og godis. Hun skal ikke fylle magen med sånt. Hadde dekket til felles måltider og sagt værsågod, men stoppet der. Ikke noen form for fokus eller press. Etterhvert så vil hun nok begynne å spise normal mat igjen, men selv da så hadde jeg oversett det og ikke roset fordi hun var "flink" til å soise. For begynner man med overdreven ros for at hun spiser to biter så skjønner de fort hvor viktig det er for oss og hvor makta ligger igjen. 

Slapp av, senk skuldrene. Det er ingen barns som sulter ihjel når de blir tilbudt sunn mat regelmessig. Men det er mange som dør av forskjellige spiseforstyrrelser pga sånne situasjoner som dere dessverre har skapt.  

Lykke til! Dette ordner seg nok. 

Anonymkode: 8d53c...853

• Liker 6
Skrevet

Er dere SIKRE på at det ikke gjør vondt, da? Det tok meg 4 mnd fra jeg begynte med behandling til det ikke gjorde vondt mer... Og på det verste var jeg redd for å svime av med dobesøk. Det var helt jævlig! Så skjønner godt at treåringen har slått seg vrang. Lactulose kan også gjøre vondt verre hvis hun ikke drikker nok. 

Ville kommet meg til legen! 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i praksis bare to ting barn i den alderen kan kontrollere selv og bevisst eller ubevisst bruke mot oss foreldre og det er hva som skal inn og ut av kroppen. Der sitter de med makta og vet å bruke den fordi vi foreldre blir helt på tuppa. 

Dere har kommet inn i en veldig vond sirkel og jeg hadde ikke fokusert noe på matinntaket i en lang periode. Jeg hadde oversett det helt, så sant det ikke går utover helsa, men det skal veldig mye til. Men jeg hadde laget og servert mat regelmessig, kun sunne næringsrike måltider, og droppet alt av kaker, brus, saft og godis. Hun skal ikke fylle magen med sånt. Hadde dekket til felles måltider og sagt værsågod, men stoppet der. Ikke noen form for fokus eller press. Etterhvert så vil hun nok begynne å spise normal mat igjen, men selv da så hadde jeg oversett det og ikke roset fordi hun var "flink" til å soise. For begynner man med overdreven ros for at hun spiser to biter så skjønner de fort hvor viktig det er for oss og hvor makta ligger igjen. 

Slapp av, senk skuldrene. Det er ingen barns som sulter ihjel når de blir tilbudt sunn mat regelmessig. Men det er mange som dør av forskjellige spiseforstyrrelser pga sånne situasjoner som dere dessverre har skapt.  

Lykke til! Dette ordner seg nok. 

Anonymkode: 8d53c...853

Signerer dette!!! 👏👏

Ts, her må dere virkelig jobbe med dere selv og gjøre noe annerledes. Det er utrolig hvordan en kan snu en 3-åring ved å skifte fokus. 

Gjør dobesøkene hyggelige og morsomme. Les bøker, fortell fantastihistorier osv. Ikke SPØR "skal vi på do nå?" Men si ifra- "om 5 minutter skal vi på do og tisse (ikke bæsje). Så da må du leke ferdig først".

Da respekterer du det hun driver med samtidig som du ikke gir noe valg. Når du etter 5 min henter henne for dobesøket, så understreker du at hun skal få rett tilbake å leken. Bestemt men hyggelig tone. Og avled, avled, avled- få fokus vekk fra dobesøkene. Snakk om andre ting og ha det morsomt. Lykke til

• Liker 4
Skrevet

Hun er nok forstoppet og trenger få i seg masse væske først og fremst. Hva med å kjøpe e kul drikkeflaske/sugerør for å prøve å få henne til å drikke mer? Hadde gitt henne juice blandet med vann, eller noe annet hun liker. Bare prøvd å få i henne væske. Og enig i at belønning blandet med at dere ikke bryr dere så mye om mat og do sikkert er bedre enn tvang. Du kan jo også prøve å la henne delta i matlaging. Lage pizza eller eggerøre. Min erfaring er at barn elsker å spise det de selv har laget.

Anonymkode: 6b8b8...897

Skrevet

Kan også prøve å gi henne en magemassasje me olje slik man gjør på babyer. Og så presse knærne hennes mot brystet når magen er massert for å få henne til å prompe. Barn i 3års alderen liker jo som regel alt som har med promp å gjøre.

Anonymkode: 6b8b8...897

Skrevet

Min eldste måte på næringsdrikker en liten stund.  Ikke for å gå i detaljer, men fortsetter du som du gjøre nå kommer dere til å utvikle en spiseforstyrelse hos henne når hun blir eldre. Trust me- been there done that. 

Anonymkode: 57bcf...917

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, lady90 skrev:

Ser at det har kommet litt feil fram. Vi tvinger ikke i den forstand at vi holder fast ungen på do, men insisterer på at hun prøver å sitte 1 gang daglig, iallefall så hun ikke skal tipse på seg (som har skjedd noen ganger den siste uka). Det samme med maten. De har hatt frie tøyler på å slippe å spise i en evighet nå, og vi bare krever at de begge skal smake og spise litt av mat som de har likt tidligere. 

Da vi var på legevakten hadde hun nok forstoppelse og vi fikk Movicol junior. Siden hun stoppet å ville bæsje etter det prøver vi må Lactulose, men tror egentlig det bare er psykisk. Hun sa til meg ikveld at hun ikke ville bæsje fordi hun var redd det ville gjøre vondt og jeg forklarte at det ikke kom til å gjøre vondt, men hun har bestemt seg. 

Når det gjelder soving så tar vi henne alltid inn i vår seng, men hun hyler og skriker så fælt at vi som regel sender henne på rommet igjen etter 30 min. Da har hun fått valget om å stoppe å hyle eller gå tilbake på eget rom. Hun stopper aldri å hyle, dermed ender hun tilbake på rommet, men fortsetter å hyle til vi ikke orker mer, og står opp. Hun er sta som et uvær.  Vi har prøvd å snakke med henne om dette mange ganger men det hjelper ikke. Sånn kaninklokke hjelper heller ikke. Hvis hun først har bestemt seg for at det er morgen hjelper ingenting 

Etter bare motgang, så måtte du inn og modere deg litt? Seriøst? 

Anonymkode: 00baf...ab5

• Liker 1
Skrevet

Ja er det så rart? Forklarte ikke alle detaljene i første innlegget, dermed så det verre ut enn det er 

Skrevet

Vi hadde samme problem med vårt barn på 2,5 år. Reiste til legen og fikk resept på movicol. Detre er pulver som røres ut i drikke.. en begynner med flere doser for dagen for å tømme tarmen og deretter trapper en ned. Tror nok at det er løsningen. Legen vår sa at med barn så er det slik at dersom noe er vondt, da gjør de det ikke. De klarer ikke å tenke logisk at "jeg burde gå på do", men holder seg fordi de vet at om de går på do er det vondt. 

Anonymkode: ac137...901

• Liker 2
Skrevet

Aha! Ser nå at dere har prøvd movicol. Dere må nok fortsettr en stund til med det. Behandlingstiden kan jo vere opptil 2 år. Vi har snart brukt det i 1 år. Samtidig som vi jobber med gode dorutiner. Det er nok ikke snakk om vilje her. Mer om dårlige erfaringer. Ikke vær altfor streng

Anonymkode: ac137...901

• Liker 2
Skrevet

Virker frustrert. Har det skjedd noe? Misbruk? Ville gått til lege. Her kan det være mye.

Anonymkode: 95183...14a

• Liker 1
Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker frustrert. Har det skjedd noe? Misbruk? Ville gått til lege. Her kan det være mye.

Anonymkode: 95183...14a

Nei det har ikke skjedd noe.  Vi skal forresten ringe lege imorgen 

Endret av lady90
  • 6 år senere...
Skrevet
lady90 skrev (På 25.12.2016 den 18.38):
Vi har en jente på 3,5 som driver oss til vanvidd. Hun har så sterke meninger og et temperament av en annen verden. 
Fe.ks hadde hun en hemoroide for en stund siden som gjorde at hun hadde vondt når hun bæsja, og nekta derfor. Tilslutt måtte vi på legevakten og få noe å smøre på, men etter det nekter hun fortsatt å bæsje. Hun kan gå 1 uke å holde seg. Hun spiser og drikker også ekstremt lite, hun kan spise 1 halvt rundstykke på en hel dag, men drikke juice og melk. Nå i jula har det vært en del kaker osv så hun får i seg noe annet, men lite vanlig mat. I barnehagen spiser hun noe mer, men  vi er inne i en ond sirkel hvor hun ikke vil spise fordi hun vet hun må bæsje osv + at magen begynner å bli full. Vi gir henne lactulose nå uten spesielt hell. Tar henne med på do og tvinger henne til å sitte, men det kommer ikke noe. Hun tisser kun 1 gang om dagen også. 

Hun har et ekstremt temperament, så hun kan skrike kjempegøy i en halvtime hvis hun ikke får viljen sin (feks at vi tvinger henne til å spise noe før hun får gå fra bordet). 

Nå har hun i tillegg begynt å våkne altfor tidlig og bare hyler "jeg vil ikke"  når vi sier at hun må sove videre. Vi lar henne ligge og hyle for hun hører ikke etter når vi prøver å roe henne, men hun hyler i evigheter så hun vekker storebror og det ender opp med at alle må stå opp for ingen får sove. 

Noen tips her? Er bekymret for spisinga og manglende bæsjing/tissing + at hun er så sinna hele tiden

Autisme?

Anonymkode: f253c...131

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2016 den 19.27):

Gi henne pære. Og ang. mat kan dere love henne desert om hun er flink å spise. Kanskje en ide å belønne henne etter dobesøk (lek og morro) 😊 Min jente er ikke alltid villig til å hå på do, så da "konkurrerer" vi mot hverandre. F.eks: "Sofie, kan mamma få gå på do før deg?" Sofie: "Nei! Sofie er først! Ikke mamma!" Også løper vi om kapp mot badet;)

Har en krevende 3,5 åring selv, men har endelig lært meg    å belønne henne positivt. Bare stå på kravene og ikke gi deg! 

Nå i disse dager får dere bare forsøke å være positive. Hold henne i aktivitet og ha faste rutiner.

Anonymkode: 9cbaf...b72

Samme her, første mann til å spise opp maten også😂❣️

Anonymkode: 16eb6...31c

Skrevet

Stakkars er jo ikke rart hun ikke tørr å gå på do, datteren din har det ikke bra og du overlater henne til seg selv når hun skriker og har det vanskelig. Man skal heller aldri tvinge barn til å spise, det kan forværre spisevegringen. Søk profesjonell veiledning 

Anonymkode: 54679...dbf

Skrevet
On 12/25/2016 at 8:56 PM, lady90 said:

Problemet er nok egentlig ikke hard avføring men at hun  ikke tør å bæsje i frykt for at det skal gjøre vondt. Sist hun var på do (for 1 uke siden) var den ikke hard og det gjorde ikke vondt, men likevel holder hun seg i frykt for at det skal gjøre vondt tror jeg. Har prøvd klyster tidligere men nå freaker hun ut hvis vi prøver for det gjør vondt å sette den 

Hemoroider er symptom på forstoppelse -- dere bør virkelig få henne undersøkt. Hun kan, som andre sier, godt ha forstoppelse selv om avføringen tidvis ikke er hard.

Mit barn hadde også problemer med forstoppelse og det tok flere år å få styr på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...