lady90 Skrevet 25. desember 2016 #1 Skrevet 25. desember 2016 Vi har en jente på 3,5 som driver oss til vanvidd. Hun har så sterke meninger og et temperament av en annen verden. Fe.ks hadde hun en hemoroide for en stund siden som gjorde at hun hadde vondt når hun bæsja, og nekta derfor. Tilslutt måtte vi på legevakten og få noe å smøre på, men etter det nekter hun fortsatt å bæsje. Hun kan gå 1 uke å holde seg. Hun spiser og drikker også ekstremt lite, hun kan spise 1 halvt rundstykke på en hel dag, men drikke juice og melk. Nå i jula har det vært en del kaker osv så hun får i seg noe annet, men lite vanlig mat. I barnehagen spiser hun noe mer, men vi er inne i en ond sirkel hvor hun ikke vil spise fordi hun vet hun må bæsje osv + at magen begynner å bli full. Vi gir henne lactulose nå uten spesielt hell. Tar henne med på do og tvinger henne til å sitte, men det kommer ikke noe. Hun tisser kun 1 gang om dagen også. Hun har et ekstremt temperament, så hun kan skrike kjempegøy i en halvtime hvis hun ikke får viljen sin (feks at vi tvinger henne til å spise noe før hun får gå fra bordet). Nå har hun i tillegg begynt å våkne altfor tidlig og bare hyler "jeg vil ikke" når vi sier at hun må sove videre. Vi lar henne ligge og hyle for hun hører ikke etter når vi prøver å roe henne, men hun hyler i evigheter så hun vekker storebror og det ender opp med at alle må stå opp for ingen får sove. Noen tips her? Er bekymret for spisinga og manglende bæsjing/tissing + at hun er så sinna hele tiden
mortilen Skrevet 25. desember 2016 #2 Skrevet 25. desember 2016 Høres ut som dere har kommet i en ond sirkel. Hadde forsøkt å ikke "mase" om maten, la barnet heller komme til meg for å spørre om mat.Hadde gjort doturer til noe hyggelig og ikke "tvang".. en evig kamp man ikke vinner ofte. Hadde nok dratt til legen og funnet noe annet som vil virke. Det er ikke rart at barnet reagerer som det gjør ift doturene, det har nok vært traumatisk og hadde søkt etter info om hvordan hjelpe barn til å komme over traumet med vonde doturer. God traumesensitiv omsorg tenker jeg. Veit ikke om det er til hjelp. Bare mine tanker 😊 Lykke til. 17
Tatja Skrevet 25. desember 2016 #3 Skrevet 25. desember 2016 35 minutter siden, lady90 skrev: Vi har en jente på 3,5 som driver oss til vanvidd. Hun har så sterke meninger og et temperament av en annen verden. Fe.ks hadde hun en hemoroide for en stund siden som gjorde at hun hadde vondt når hun bæsja, og nekta derfor. Tilslutt måtte vi på legevakten og få noe å smøre på, men etter det nekter hun fortsatt å bæsje. Hun kan gå 1 uke å holde seg. Hun spiser og drikker også ekstremt lite, hun kan spise 1 halvt rundstykke på en hel dag, men drikke juice og melk. Nå i jula har det vært en del kaker osv så hun får i seg noe annet, men lite vanlig mat. I barnehagen spiser hun noe mer, men vi er inne i en ond sirkel hvor hun ikke vil spise fordi hun vet hun må bæsje osv + at magen begynner å bli full. Vi gir henne lactulose nå uten spesielt hell. Tar henne med på do og tvinger henne til å sitte, men det kommer ikke noe. Hun tisser kun 1 gang om dagen også. Hun har et ekstremt temperament, så hun kan skrike kjempegøy i en halvtime hvis hun ikke får viljen sin (feks at vi tvinger henne til å spise noe før hun får gå fra bordet). Nå har hun i tillegg begynt å våkne altfor tidlig og bare hyler "jeg vil ikke" når vi sier at hun må sove videre. Vi lar henne ligge og hyle for hun hører ikke etter når vi prøver å roe henne, men hun hyler i evigheter så hun vekker storebror og det ender opp med at alle må stå opp for ingen får sove. Noen tips her? Er bekymret for spisinga og manglende bæsjing/tissing + at hun er så sinna hele tiden Vi hadde det sånn med vår jente i flere år. Du MÅ få henne undersøkt på sykehus, om det kan være forstoppelse. Det kan hun ha, selv om hun kommer seg på do. På vår jente satt forsteinet avføring langt oppe i tarmen. Lactulose var medisinen. Hun måtte bruke det i lang tid. Vi tok dessuten klyster noen ganger. Problemet varte i mange år. Vær forsiktig med søt og salt mat, det gjør magen hard. Hun er dessuten i verste trassalder. Er en tøff tid, dere må stå i det. Hun blir bedre. 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #4 Skrevet 25. desember 2016 Gi henne pære. Og ang. mat kan dere love henne desert om hun er flink å spise. Kanskje en ide å belønne henne etter dobesøk (lek og morro) 😊 Min jente er ikke alltid villig til å hå på do, så da "konkurrerer" vi mot hverandre. F.eks: "Sofie, kan mamma få gå på do før deg?" Sofie: "Nei! Sofie er først! Ikke mamma!" Også løper vi om kapp mot badet;) Har en krevende 3,5 åring selv, men har endelig lært meg å belønne henne positivt. Bare stå på kravene og ikke gi deg! Nå i disse dager får dere bare forsøke å være positive. Hold henne i aktivitet og ha faste rutiner. Anonymkode: 9cbaf...b72
Tibbie Skrevet 25. desember 2016 #5 Skrevet 25. desember 2016 Sta mennesker liker ikke å bli fortalt hva de skal gjøre når de allerede har sagt nei. Selv om de ombestemmer seg. Dette gjelder nok barn som voksne. Så lat som om du ikke bryr deg om doturene eller maten, sånn at hun kan føle at hun kan gjøre som hun vil, uten å føle at hun har tapt kampen. Hadde det vært mitt barn, hadde jeg gitt henne masse lakeserende godteri. Hun aner jo ikke at det er en baktanke der. Men så er kanskje ikke barn så veldig glad i lakris og sånt som bløter opp magen? Resten har jeg ingen råd for, så du får heller en lykke til fra meg! Det går snart over, så kommer det tilbake når hun blir 13 år 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #6 Skrevet 25. desember 2016 Dette må dere rett og slett til legen med. Og lactulose vil gjøre vondt verre om man ikke får i seg nok væske, så hadde kutta det ut og heller prøvd klyster for å få tømt ordentlig. Anonymkode: ea698...4cb 3
Forundret.. Skrevet 25. desember 2016 #7 Skrevet 25. desember 2016 Jeg ville tatt henne med til legen for en samtale. En 3 åring er i stand til å forstå det hvis legen forklarer for henne nødvendigheten med dobesøk, mat og drikke. Jeg vet at jentungen vår hadde tatt legen mer alvorlig enn oss i en slik situasjon. 2
lady90 Skrevet 25. desember 2016 Forfatter #8 Skrevet 25. desember 2016 1 time siden, Tatja skrev: Vi hadde det sånn med vår jente i flere år. Du MÅ få henne undersøkt på sykehus, om det kan være forstoppelse. Det kan hun ha, selv om hun kommer seg på do. På vår jente satt forsteinet avføring langt oppe i tarmen. Lactulose var medisinen. Hun måtte bruke det i lang tid. Vi tok dessuten klyster noen ganger. Problemet varte i mange år. Vær forsiktig med søt og salt mat, det gjør magen hard. Hun er dessuten i verste trassalder. Er en tøff tid, dere må stå i det. Hun blir bedre. Problemet er nok egentlig ikke hard avføring men at hun ikke tør å bæsje i frykt for at det skal gjøre vondt. Sist hun var på do (for 1 uke siden) var den ikke hard og det gjorde ikke vondt, men likevel holder hun seg i frykt for at det skal gjøre vondt tror jeg. Har prøvd klyster tidligere men nå freaker hun ut hvis vi prøver for det gjør vondt å sette den
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #9 Skrevet 25. desember 2016 2 timer siden, lady90 skrev: Vi har en jente på 3,5 som driver oss til vanvidd. Hun har så sterke meninger og et temperament av en annen verden. Fe.ks hadde hun en hemoroide for en stund siden som gjorde at hun hadde vondt når hun bæsja, og nekta derfor. Tilslutt måtte vi på legevakten og få noe å smøre på, men etter det nekter hun fortsatt å bæsje. Hun kan gå 1 uke å holde seg. Hun spiser og drikker også ekstremt lite, hun kan spise 1 halvt rundstykke på en hel dag, men drikke juice og melk. Nå i jula har det vært en del kaker osv så hun får i seg noe annet, men lite vanlig mat. I barnehagen spiser hun noe mer, men vi er inne i en ond sirkel hvor hun ikke vil spise fordi hun vet hun må bæsje osv + at magen begynner å bli full. Vi gir henne lactulose nå uten spesielt hell. Tar henne med på do og tvinger henne til å sitte, men det kommer ikke noe. Hun tisser kun 1 gang om dagen også. Hun har et ekstremt temperament, så hun kan skrike kjempegøy i en halvtime hvis hun ikke får viljen sin (feks at vi tvinger henne til å spise noe før hun får gå fra bordet). Nå har hun i tillegg begynt å våkne altfor tidlig og bare hyler "jeg vil ikke" når vi sier at hun må sove videre. Vi lar henne ligge og hyle for hun hører ikke etter når vi prøver å roe henne, men hun hyler i evigheter så hun vekker storebror og det ender opp med at alle må stå opp for ingen får sove. Noen tips her? Er bekymret for spisinga og manglende bæsjing/tissing + at hun er så sinna hele tiden Her er det vel snarere foreldrene som driver barnet l vannvidd, enn omvendt. Barnet har det vondt og trenger legehjelp, noe du som forelder burde forstått for lenge siden. Å tvinge ett barn slik du gjør med toalettsitting er mer skadelig for mor/datterforholdet enn for fordøyelsessystemet til den stakkers jenta. Ta barnet til lege, og søk psykologhjelp på Helsestasjonen før du skader barnet enda mer. Anonymkode: 6e042...36d 17
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #10 Skrevet 25. desember 2016 Ja, her synes jeg du burde være litt bekymret. Ville reist til legen til uka. Anonymkode: 8c549...0d1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #11 Skrevet 25. desember 2016 COS kurs. Anonymkode: 2e4df...1c5 4
Outlander Skrevet 25. desember 2016 #12 Skrevet 25. desember 2016 (endret) Så hvorfor gir dere henne godteri og søtsaker da? En del kaker i jula? Bare fordi det er jul? Kutt ut kaker og godteri og få henne ordentlig sjekket hos legen. Endret 25. desember 2016 av Outlander 6
Sushi Skrevet 25. desember 2016 #13 Skrevet 25. desember 2016 Høres ikke ut som dere har så god kommunikasjon med henne. Tvang og masing fungerer dårlig på sta treåringer. Ikke tving henne til å spise, ikke gi henne godteri som erstatning for mat, ta henne til lege for sjekk, snakk om at det gjorde vondt å gå på do før, men nå gjør det ikle vondt lenger (si at lactulose er medisin som gjør det bra igjen). Tilby mat og drikke til måltider (ikke mellom), lag minst mulig styr ut av det. Vær konsekvente. Ikke si at hun ikke får stå opp om natta/grytidlig for så å gi etter når hun hyler. Da er det bedre å ta henne inn på deres rom, men si at hun må være stille og prøve å sove. Så blir dere der til klokka blir 6-7, hva som enn er morgen for dere. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #14 Skrevet 25. desember 2016 Haha, ja lat som at det er hennes valg. Jeg var likedan, men jeg var høflig nok til å la moren min forstå at hun hadde "rett".. Ikke bra i lengden. Anonymkode: 31517...c7c
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #15 Skrevet 25. desember 2016 Hva med avføringsmiddel? Anonymkode: 31517...c7c
sonush Skrevet 25. desember 2016 #16 Skrevet 25. desember 2016 Her er det to ting. Forstoppelse grunnet hemoride og smerter og en bestemt 3-åring. Når det gjelder forstoppelse, så må dere få gjort noe med den smertefulle hemoriden. Om hun ikke fysisk har utviklet en forstoppelseskropp fra før av, vil det å være forstoppet over lengre tid, påvirke kroppen på en eller annen måte. Når det gjelder det andre problemet med en bestemt 3-åring, så er det enkelte barn som er litt mer bestemte enn andre, og dere har fått en sånn en. Jeg hadde det samme. Hun er en nydelig 10åring nå, men veldig bestemt (og nydelig da også) 2-3 åring. Hun gjorde ingenting før hun var klar for det. Pottetrening? Hva er det? Hva mener du med at jeg skal sitte der, det kan du bare ***** i. Spise brød sier du, ha- du er morsom du. Det skal jeg ikke ha, og sånn er det med den saken. Hun grein ikke for å få viljen sin en gang, hun bare dreit i det. Hun fulgte regler, jeg var bestemt ift ting som eks. skriking på butikken, så jeg opplevde lite av det. Men der hun var bestemt, så var det ingen vei utennom. Det blir bedre med årene. 1
Gjest Eugene Wrayburn Skrevet 25. desember 2016 #17 Skrevet 25. desember 2016 Send henne på internatskole.
Sariou Skrevet 25. desember 2016 #18 Skrevet 25. desember 2016 2 timer siden, lady90 skrev: Problemet er nok egentlig ikke hard avføring men at hun ikke tør å bæsje i frykt for at det skal gjøre vondt. Sist hun var på do (for 1 uke siden) var den ikke hard og det gjorde ikke vondt, men likevel holder hun seg i frykt for at det skal gjøre vondt tror jeg. Har prøvd klyster tidligere men nå freaker hun ut hvis vi prøver for det gjør vondt å sette den Man kan godt ha forstoppelse selv om det som kommer ut ikke ser hardt ut. Man kan ha diaré og likevel forstoppelse. Jeg synes det er ganske grusomt hvordan du snakker om en 3-åring (!) som driver deg til vanvidd også gidder du ikke ta henne til lege når hun åpenbart har problemer med mage/avføring. En 3-åring som sulter seg for å unngå å gå på do, har helt selvsagt behov for legehjelp. 12 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #19 Skrevet 25. desember 2016 5 timer siden, lady90 skrev: Vi har en jente på 3,5 som driver oss til vanvidd. Hun har så sterke meninger og et temperament av en annen verden. Fe.ks hadde hun en hemoroide for en stund siden som gjorde at hun hadde vondt når hun bæsja, og nekta derfor. Tilslutt måtte vi på legevakten og få noe å smøre på, men etter det nekter hun fortsatt å bæsje. Hun kan gå 1 uke å holde seg. Hun spiser og drikker også ekstremt lite, hun kan spise 1 halvt rundstykke på en hel dag, men drikke juice og melk. Nå i jula har det vært en del kaker osv så hun får i seg noe annet, men lite vanlig mat. I barnehagen spiser hun noe mer, men vi er inne i en ond sirkel hvor hun ikke vil spise fordi hun vet hun må bæsje osv + at magen begynner å bli full. Vi gir henne lactulose nå uten spesielt hell. Tar henne med på do og tvinger henne til å sitte, men det kommer ikke noe. Hun tisser kun 1 gang om dagen også. Hun har et ekstremt temperament, så hun kan skrike kjempegøy i en halvtime hvis hun ikke får viljen sin (feks at vi tvinger henne til å spise noe før hun får gå fra bordet). Nå har hun i tillegg begynt å våkne altfor tidlig og bare hyler "jeg vil ikke" når vi sier at hun må sove videre. Vi lar henne ligge og hyle for hun hører ikke etter når vi prøver å roe henne, men hun hyler i evigheter så hun vekker storebror og det ender opp med at alle må stå opp for ingen får sove. Noen tips her? Er bekymret for spisinga og manglende bæsjing/tissing + at hun er så sinna hele tiden Jeg jobber på Psyk.avd og noen ganger får vi inn eldre folk fra gamlehjem som de mistenker er psykotiske. Så kan det faktisk hende at de klarner opp når de har fått klyster og tømt seg. Det høres ut som jenta deres er i ulage fordi hun ikke får tømt seg- og ikke spist skikkelig. Dere bør kanskje ta henne til lege og få noe somsetter mer fart på magen enn det dere har forsøkt. sier på ingen måte at jenta blir psykotisk- bare at det å ikke få tømt seg kan sette ut hele systemet, også humøret. Anonymkode: 5ec26...0d0 3
lady90 Skrevet 25. desember 2016 Forfatter #20 Skrevet 25. desember 2016 Ser at det har kommet litt feil fram. Vi tvinger ikke i den forstand at vi holder fast ungen på do, men insisterer på at hun prøver å sitte 1 gang daglig, iallefall så hun ikke skal tipse på seg (som har skjedd noen ganger den siste uka). Det samme med maten. De har hatt frie tøyler på å slippe å spise i en evighet nå, og vi bare krever at de begge skal smake og spise litt av mat som de har likt tidligere. Da vi var på legevakten hadde hun nok forstoppelse og vi fikk Movicol junior. Siden hun stoppet å ville bæsje etter det prøver vi må Lactulose, men tror egentlig det bare er psykisk. Hun sa til meg ikveld at hun ikke ville bæsje fordi hun var redd det ville gjøre vondt og jeg forklarte at det ikke kom til å gjøre vondt, men hun har bestemt seg. Når det gjelder soving så tar vi henne alltid inn i vår seng, men hun hyler og skriker så fælt at vi som regel sender henne på rommet igjen etter 30 min. Da har hun fått valget om å stoppe å hyle eller gå tilbake på eget rom. Hun stopper aldri å hyle, dermed ender hun tilbake på rommet, men fortsetter å hyle til vi ikke orker mer, og står opp. Hun er sta som et uvær. Vi har prøvd å snakke med henne om dette mange ganger men det hjelper ikke. Sånn kaninklokke hjelper heller ikke. Hvis hun først har bestemt seg for at det er morgen hjelper ingenting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå