Gå til innhold

Biler uten kjørelys på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser så mange biler uten kjørelys, nye biler, er det lovlig? Greit på en fin solskinn sommerdag, men sikten reduseres betraktelig i vær og vind, kjørelys vil jo fortelle omverdenen med hvite lys at den er i bevegelse mot deg, og røde lys i bevegelse fra deg. Når de nye bilene ikke har kjørelys på så får man ikke denne informasjonen, og det er rimelig viktig informasjon, både som bilist og gående. Ser enkelte bilmodeller automatisk får på lys i tunneler, men ofte også ikke, så jeg synes at dette med nye biler uten kjørelys er meget merkelig, og kan ikke fatte at det er lovlig. 

Da jeg kjøpte 1 år gammel tysk importert 2013 modell, så kom den uten automatiske kjørelys, men forhandleren fikset dette før jeg fikk hente bilen, for det var han forpliktet å gjøre. Men nå ser jeg alså mange biler uten kjørelys, hva er greia? Hvilken statsråd er det som sover i timen å ikke får skikk på dette?

Anonymkode: f9cd0...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nye biler registrert i Norge har kjørelys. De som setter på parklys og kjører gjør noe ulovlig. Har man derimot importert en bil må man selv passe på å sette på lys, om man ikke får det programert inn i styringsenheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært mer enig. I en verden der man trenger elektriske motorer til å lukke bakluka, og lysene skal slå seg på selv, er vi plutselig i en situasjon der det kommer biler imot uten noe som helst lys på. I den andre enden av spekteret har du de som kjører med kjørelys og tåkelys på samtidig, noe som heller ikke er lov da det er svært blendende.

Vegvesenet og politiet har så mange, og lenge varende kampanjer om setebeltebruk. Kan ikke fatte at noen i dag, nesten 60 år etter at de kom i vanlige biler, fortsatt lar vare å buke belter. Lysbruk derimot fortjener sin egne kampanje så til de grader...

Anonymkode: 78910...c49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ikke vært mer enig. I en verden der man trenger elektriske motorer til å lukke bakluka, og lysene skal slå seg på selv, er vi plutselig i en situasjon der det kommer biler imot uten noe som helst lys på. I den andre enden av spekteret har du de som kjører med kjørelys og tåkelys på samtidig, noe som heller ikke er lov da det er svært blendende.

Vegvesenet og politiet har så mange, og lenge varende kampanjer om setebeltebruk. Kan ikke fatte at noen i dag, nesten 60 år etter at de kom i vanlige biler, fortsatt lar vare å buke belter. Lysbruk derimot fortjener sin egne kampanje så til de grader...

Anonymkode: 78910...c49

 

Amen! Nå skal det nevnes at vegvesnet (hvertfall i Asker og Bærum) har noen kontroller på lys i løpet av året, i samsvar med politiet. Ingen kjørelys, dobbellys (nær og tåke) vanker det en bot. 

Jeg har automatikk, og det erger jeg meg litt over. Jeg savner å kunne sette meg i bilen og ha alle lys på, uten å måtte tenke på noen verdens ting ang lys. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel folk som er for gjerrige til å få lyssensor og for dumme til å skru på lysene selv. Dessverre overlapper disse to gruppene veldig.

Jeg skulle ønske vi sluttet å kaste bort en milliard på sikkerhetsteater på fly og heller brukte disse ressursene på å ha teknisk kontroll på biler. Vi har hatt to kapringer siden 1945 med 0 drepte og bare et par skadde, samtidig har vi hatt flere hundre tusen ulykker i trafikken der flere tusen personer er hardt skadde og drept. Prioriteringen er absurd. Her bruker vi milliarder på at vi skal "føle" oss sikker med et meningsløst teater isteden for å fokusere på reelle farer som faktisk tar liv.

Biler i dårlig stand har skyld i, eller er medvirkende årsak i utrolig mange ulykker. Få gitt disse idiotene bøter og få bilene av veien. Biler med et lys, eller som kjører med feil lys, eller med dårlige dekk har ingenting på veien å gjøre. Bøtene kunne også vært med på å finansiere ytterlige kontroller. Jeg synes det er dritskummelt at de sjekker så få biler. Jeg har blitt stoppet i kontroll EN gang mens jeg har kjørt bil men jeg har blitt stoppet over hundre ganger i en meningsløs sikkerhetskontroll. 

Å øke bøtesatsene er feil vei å gå, det de burde gjøre er å øke kontrollfrekvensen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...