Honey Dew Skrevet 25. desember 2016 #21 Skrevet 25. desember 2016 (endret) . Endret 25. desember 2016 av Honey Dew
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #22 Skrevet 25. desember 2016 1 time siden, Den Lille Heksa skrev: Som selger for som består av mais og fjær. Hunder kan være fjærspisere men ikke veganere? Oi. Det visste jeg ikke. Håper du kan fortelle oss hva foret som vi selger består av Anonymkode: 5c8cf...7b0
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 25. desember 2016 #23 Skrevet 25. desember 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi. Det visste jeg ikke. Håper du kan fortelle oss hva foret som vi selger består av Anonymkode: 5c8cf...7b0 Er du veterinær og vet ikke det engang? Selges i Dyrlegebutikken (min utheving): SAMMENSETNING: maisstivelse, hydrolysert fjær med lav molekylvekt (kilde til L-aminosyrer og oligopeptider), kokosolje, soyaolje, mineralsalter, vegetabilske fibre, sikorifiber, frukto-oligo sakkarider, fiskeolje, mono- og diglyserider av fettsyrer forestret med sitronsyre, animalsk fett, tagetes erecta ekstrakt (luteinkilde). TILSETNINGSSTOFFER (pr. kg): Ernæringsmessige tilsetningsstoffer: Vitamin A: 30600 IE, Vitamin D3: 800 IE, E1 (Jern): 42 mg, E2 (Jod): 3,7 mg, E4 (Kobber): 13 mg, E5 (Mangan): 55 mg, E6 (Sink): 198 mg, E8 (Selen): 0,1 mg - Konserveringsmidler - Antioksidanter. ANALYTISKE BESTANDDELER: Proteiner: 18% - Fett: 16,5% - Aske: 8,8% - Råfiber: 2,2% - Essensielle fettsyrer: 41,8 g/kg.http://www.dyrlegebutikken.no/products/royal-canin-anallergenic SAMMENSETNING: Mais, tørket fjørfeprotein, ris, hvetemel, animalsk fett, hydrolysat av animalsk protein, betefiber, tørket svineprotein, hvetegluten*, mineralsalter, soyaolje, fiskeolje, frukto-oligo sakkarider, boragoolje, tagetes erecta ekstrakt (luteinkilde). TILSETNINGSSTOFFER (pr. kg): Ernæringsmessige tilsetningsstoffer: Vitamin A: 17500 IE, Vitamin D3: 1000 IE, E1 (Jern): 48 mg, E2 (Jod): 4 mg, E4 (Kobber): 9 mg, E5 (Mangan): 62 mg, E6 (Sink): 185 mg, E8 (Selen): 0,08 mg - Konserveringsmidler - Antioksidanter. ANALYTISKE BESTANDDELER: Proteiner: 23% - Fett: 16% - Aske: 6,4% - Råfiber: 1,4%. *L.I.P.: Utvalgte proteiner som utnyttes meget godt av kroppen. http://www.dyrlegebutikken.no/products/royal-canin-adult-medium-dog "Fjærmel er et produkt som blir til gjennom en industriell behandlingsprosess hvor fjær fra høns blir trykkokt ved temperaturer på godt over 140 °C – først og fremst for sterilisering, men delvis også for hydrolysering av proteinene. Deretter blir fjærene avkjølt, tørket og pulverisert før det ferdige produktet anvendes som dyrefôr for drøvtyggere, organisk jordforbedringsmiddel, eller som i dette tilfellet; tilsetningsstoff i hypoallergent tørrfôr." https://kimrio.blog/2016/03/07/allergifor-til-hund-kan-inneholde-paracet-koffein-og-kjonnshormoner/ http://www.forbes.com/sites/marcbabej/2013/05/29/dog-food-made-from-feathers-a-win-win-for-royal-canin/#302827fe2b86 Endret 25. desember 2016 av Den Lille Heksa
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #24 Skrevet 25. desember 2016 7 timer siden, Tanuki skrev: Er det innafor å fore hunden på vegansk mat? Ikke NOE kjøtt? Er det noen som gjør det? Bare for å ha det klart, jeg er ikke veganer selv, men jeg så dette temaet bli disskutert i en facebookgruppe for veganere, hvor de aller fleste mente at det var helt ok å gi hunden vegansk kosthold. For meg virker det ekstremt sært å prakke sitt matsyn over på kjæledyret, selv om jeg vet at tørrfor inneholder grønnsaker,korn etc Noen her som gir hunden vegansk mat, eller har noen taker om temaet? Nå vet ikke hvilke grupper du er på, men denne diskusjonen dukker opp med jevne mellomrom stadig vekk, og jeg er ikke den eneste som krangler på dette. Jeg er veganer, ikke bikkja. Klarer dessverre ikke råfore han eller gi han type griselabber, men ellers går det helt greit. Anonymkode: d1521...c95
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #25 Skrevet 25. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: 3 timer siden, Den Lille Heksa skrev: Som selger for som består av mais og fjær. Hunder kan være fjærspisere men ikke veganere? Jeg så du siterte og uthevet: "SAMMENSETNING: Mais, tørket fjørfeprotein,....." Fjørfeprotein er ikke det samme som fjær. Det er protein fra fugl. Anonymkode: d1521...c95 2
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 25. desember 2016 #26 Skrevet 25. desember 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #27 Skrevet 25. desember 2016 3 timer siden, Honey Dew skrev: Hunden stammer fra rovdyr. Den er kjøttetende. Istedet for å spørre her, SKAL du henvende deg til veterinær med slike spørsmål. Hallo forumpolitiet, leste du HI? Man må kunne diskutere dette temaet på generelt grunnlag med andre enn en veterinær. Anonymkode: f1bc1...d75 4
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 25. desember 2016 #28 Skrevet 25. desember 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg så du siterte og uthevet: "SAMMENSETNING: Mais, tørket fjørfeprotein,....." Fjørfeprotein er ikke det samme som fjær. Det er protein fra fugl. Anonymkode: d1521...c95 "SAMMENSETNING: maisstivelse, hydrolysert fjær med lav molekylvekt..."
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #29 Skrevet 25. desember 2016 1 time siden, Den Lille Heksa skrev: "SAMMENSETNING: maisstivelse, hydrolysert fjær med lav molekylvekt..." Det var én av de tingene du uthevet, og så uthevet du noe annet som du hadde totalt misforstått hva var. Uansett er dette en unødvendig avsporing fra emnet om vegansk kost hos dyr/hunder, og jeg vil rapportere alle dine avsporende innlegg. Er du så utrolig interessert i emnet lager du deg en egen tråd. Anonymkode: d1521...c95 2
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 25. desember 2016 #30 Skrevet 25. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var én av de tingene du uthevet, og så uthevet du noe annet som du hadde totalt misforstått hva var. Uansett er dette en unødvendig avsporing fra emnet om vegansk kost hos dyr/hunder, og jeg vil rapportere alle dine avsporende innlegg. Er du så utrolig interessert i emnet lager du deg en egen tråd. Anonymkode: d1521...c95 Nei det er ikke avsporende. Om hunder kan spise fòr med fjær og maissivelse, hvorfor kan de da ikke spise vegansk mat, hvordan er det verre? Og noen skrev at man må spørre veterinær om kosthold, og de anbefaler jo maisgluten, maisstivelse og fjær...
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 25. desember 2016 #31 Skrevet 25. desember 2016 Her er to veganer-for til sammenligning. Syns ikke det ser så ille ut i forhold til annet for. Om man forer med dette kan det vel ikke være noe verre enn et lavkvalitets tørrfor med kjøtt eller kjøtt-biprodukter. Om hele råvarer og kvalitet på råvarene betyr noe må vel dette heller være bedre: Ingredients: Green Peas, Chickpeas, Pearled Barley, Oat Groats, Pea Protein, Whole Flaxseed, Sunflower Oil, Dried Plain Beet Pulp, Potato, Sweet Potato, Alfalfa Meal, Carrot, Celery, Beet, Parsley, Lettuce, Watercress, Spinach, Canola Oil (preserved with mixed tocopherols), Dicalcium Phosphate, Monocalcium Phosphate, Dried Kelp, Natural Vegetable Flavors, Flaxseed Oil, Carrots, Dried Apple, Dried Blueberry, Dried Cranberry, Chicory Root, Taurine, Rosemary Extract, L-Carnitine, Potassium Chloride, DL Methionine, Salt, Calcium Carbonate, Choline Chloride, Vitamins (Vitamin B12 Supplement, Niacin, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Riboflavin Supplement, Vitamin D-2 Supplement, Thiamine Mononitrate, Pyridoxine Hydrochloride, Biotin, Folic Acid), Minerals (Zinc Proteinate, Iron Proteinate, Zinc Sulfate, Iron Sulfate, Manganese Proteinate, Manganese Sulfate, Cobalt Proteinate, Copper Proteinate, Copper Sulfate, Ethylene Diamine Dihydriodide, Sodium Selenite). http://shop.halopets.com/Products/Halo-Dry-Dog-Vegan-Garden-Medley-4Lb?_ga=1.19518719.691156330.1482691733 INGREDIENTS: Organic Quinoa, Organic Ground Barley, Organic Peas, Organic Brown Rice, Organic Oats ,Organic Pea Protein, Organic Sunflower Oil (Preserved with Mixed Tocopherols and Vitamin C) Organic Flaxseed, Organic Dried Eggs, Organic Spinach, Organic Flaxseed, Organic Potatoes, Organic Carrots, Organic Amaranth, Organic Kelp, Organic Cranberries, Calcium Carbonate, Potassium Chloride, Calcium Ascorbate (Source Of Vitamin C), Choline Chloride, Vitamin A Supplement, D-Alpha Tocopherol, Calciferol (Source Of Vitamin D), Thiamine Mononitrate, Vitamin B12 Supplement, Riboflavin Supplement, Inositol, Niacin, Calcium Pantothenate, Biotin, Pyridoxine Hydrochloride (Source Of Vitamin B6), Zinc Amino Acid Chelate, Calcium Amino Acid Chelate, Iron Amino Acid Chelate, Folic Acid, Manganese Amino Acid Chelate, Copper Amino Acid Chelate, Cobalt Amino Acid Chelate, Sodium Selenite.http://www.petguard.com/dog-products/dry-food/petguard-organics-adult-dry-dog-food
pinar Skrevet 25. desember 2016 #32 Skrevet 25. desember 2016 Ryddet for personangrep og svar. pinar, mod.
Acalewia Skrevet 26. desember 2016 #33 Skrevet 26. desember 2016 Jeg syntes absolutt ikke noe om det. Hunder er ikke skapt for en vegansk diett. Jeg trapper stadig ned på kjøttet selv, men hunden blir likevel råfóret.
Citpensacola Skrevet 26. desember 2016 #34 Skrevet 26. desember 2016 (endret) Hunder skal ikke ha vegansk for, nei. Det er forsåvidt enda verre å fore katta med "vegansk" mat, men jeg mener absolutt at begge deler er dyremishandling. Nå burde vel uansett ikke veganere ha kjæledyr heller, om de skal være prinsippfaste. Endret 26. desember 2016 av Citpensacola
Tanuki Skrevet 26. desember 2016 Forfatter #36 Skrevet 26. desember 2016 13 timer siden, Honey Dew skrev: Hunden stammer fra rovdyr. Den er kjøttetende. Istedet for å spørre her, SKAL du henvende deg til veterinær med slike spørsmål. Dette er et diskusjonsforum, derfor spurte jeg her, om hva andre syns om saken. Jeg er ikke veganer og for tiden har jeg ikke hund.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå