Tanuki Skrevet 25. desember 2016 #1 Skrevet 25. desember 2016 (endret) Er det innafor å fore hunden på vegansk mat? Ikke NOE kjøtt? Er det noen som gjør det? Bare for å ha det klart, jeg er ikke veganer selv, men jeg så dette temaet bli disskutert i en facebookgruppe for veganere, hvor de aller fleste mente at det var helt ok å gi hunden vegansk kosthold. For meg virker det ekstremt sært å prakke sitt matsyn over på kjæledyret, selv om jeg vet at tørrfor inneholder grønnsaker,korn etc Noen her som gir hunden vegansk mat, eller har noen taker om temaet? Endret 25. desember 2016 av Tanuki skrivefeil 1
Rainbow Skrevet 25. desember 2016 #2 Skrevet 25. desember 2016 Jeg tenker at det blir feil. Jeg er vegetarianer og spiser tilnærmet vegansk, men det er jo mitt valg, basert på at jeg kan reflektere over hvordan dyr som blir mat har det, blant annet. Hunden min er kjøtteter og ikke i stand til å ta dette valget. Han har ingen moral, refleksjon eller empati rundt dette temaet, og er skapt for å spise kjøtt. Så jeg kjøper kjøtt til ham, alt fra ting å gnage på, til for, til kjøtt vi bruker under trening . Jeg får dårlig samvittighet av å kjøpe det kjøttet jeg har kutta ut selv (feks kjøttboller og kyllingfilet), men siden jeg også har en veldig sær hund vil jeg likevel gi ham det han liker. Når alt det er sagt så tåler hunder å leve uten å spise kjøtt, i motsetning til katter, så jeg vet om folk som gjør det du skriver, men her får hunden forbli kjøtteter og menneskene som kan foreta valg er vegetarianere. 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #3 Skrevet 25. desember 2016 Hunden slekter av ulven. Ikke sauen... Men om det å avle opp et dyr som kjæledyr. Bare for at det skal spise mange titalls andre dyr er en annen diskusjon. Vet ikke om det forsvarer argumentet for å ha et menneskeskapt dyr i sofaen... Anonymkode: c1d62...2bf 3
PecanPie Skrevet 25. desember 2016 #4 Skrevet 25. desember 2016 Takler man ikke å gå hunden eller katten sin kjøtt, skaff en kanin. 13
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #5 Skrevet 25. desember 2016 Det er galskap å tvinge hunder til å spise vegansk. Anonymkode: ade6b...983 12
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #6 Skrevet 25. desember 2016 Hunden kan dø av vegansk kost. Den kan overleve på vegetarisk kost, men den vil ha det aller best på et hovedsakelig kjøttetende kosthold. Veganere som tror det er greit å fjerne all kjøtt fra hundens kosthold burde ikke ha hund. Anonymkode: 09bbb...9df 14
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #7 Skrevet 25. desember 2016 Kanskje vi i tilleg skal prøve å fore ulven på salat, så slipper den å ta sau. Anonymkode: 96ad0...c7c 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #8 Skrevet 25. desember 2016 Nå må folk snart sluttemed å menneskeliggjøre hundene sine. Hunder trenger kjøtt. Anonymkode: a8207...d44 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #9 Skrevet 25. desember 2016 Det handler mest om at noen har fått inntrykk av at hunden kan leve fint og sunt uten kjøtt da de kan fordøye og nyttiggjøre seg av en del grønnsaker. Nå vet ikke jeg noe om hunder, men om veganerene visste at det ikke var sant så tenker jeg de hadde endret mening. Men vanskelig å overbevise dem om "eksperter" sitter og sier at det går fint. Kan være det stemmer at de kan leve uten kjøtt da, som sagt vet jeg ingenting om hunder annet enn at de fordøyer visse type grønnsaker bedre enn mange andre kjøttspisere Anonymkode: 5637b...527
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 25. desember 2016 #10 Skrevet 25. desember 2016 Det er ikke så langt fra det vanlige tørrforet til vegansk mat. Om man handler hundefor på Rema - og det er det mange som gjør - er det 4% kjøtt i det. De fleste tørrfor inneholder 4-10% kjøtt. Kattematen er det ikke noe særlig mere i. Kjenner en som er veganer, hun sa den lengstlevende collien man vet om var veganer. Jeg gir hunden min kjøtt, men tror nok hun hadde klart seg på mindre enn hun får nå. Tenker at så lenge grønnsakene er fordøyelige, og ikke rå salat (selv om noen hunder spiser det også), så kan de spise ganske mye grønnsaker. Her er saken, denne hunden ble 27 år gammel og er i Guinnes for lengstlevende hund, og den skal ha vært veganer. Den fikk selvsagt ikke tørrfor: "The owner of the dog, Anne Heritage, was a vegan herself. She just fed Bramble a big bowl of vegan dinner every evening. She explains that Bramble “is an inspiration and [he] just goes to show that if you eat the right things and keep on exercising you can extend your life”." http://www.care2.com/greenliving/vegetarian-dog-lives-to-189-years.html
Sirah Skrevet 25. desember 2016 #11 Skrevet 25. desember 2016 Jeg blir så lei meg når jeg leser om mennesker som menneskeliggjør dyrene sine på denne måten Uansett om det er snakk om hund, katt, hest eller kanin. Hunden er kjøtteter, ferdig snakket. Mange hunder vil mest sannsynlig klare seg helt fint på vegansk kost. Det finnes mennesker som utelukkende lever på drittmat og blir 100 år gamle også. Altså, det var ikke meningen å sammenligne vegansk kost med junk så ikke misforstå meg. Det var bare for å ha to yttergrenser. Om folk selv ønsker å spise 100% vegansk så er dette både fint og flott. Men vær så snill, hunden din er en HUND! La den få lov til å være dette.... 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #12 Skrevet 25. desember 2016 Skjønner ikke hvordan det er menneskeliggjøring. De gjør det ikke fordi de tror hunder er mennesker, men fordi de ikke liker at dyret deres spiser kjøtt. Har ingenting med menneskeliggjøring å gjøre. Anonymkode: 5637b...527 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #13 Skrevet 25. desember 2016 Mennesker og dyr trenger kjøtt. Anonymkode: 4112d...492 4
ArtyFarty Skrevet 25. desember 2016 #14 Skrevet 25. desember 2016 (endret) Hunder er omnivore, men det er begrenset hva de nyttiggjør seg av grønnsaker og korn og de krever dermed noe annen sammensetning enn hva mennesker klarer å leve av. Kunnskapen om hunders sammensetning av mat er noe de færreste innehar, og de klarer dermed ikke å gi en hund et fullverdig kosthold om det ikke inneholder kjøtt og bein. Endret 25. desember 2016 av ArtyFarty 2
Honey Dew Skrevet 25. desember 2016 #15 Skrevet 25. desember 2016 Hunden stammer fra rovdyr. Den er kjøttetende. Istedet for å spørre her, SKAL du henvende deg til veterinær med slike spørsmål. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #16 Skrevet 25. desember 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvordan det er menneskeliggjøring. De gjør det ikke fordi de tror hunder er mennesker, men fordi de ikke liker at dyret deres spiser kjøtt. Har ingenting med menneskeliggjøring å gjøre. Anonymkode: 5637b...527 Skjønner ikke det jeg heller. Tviler sterkt på at de gir hundene vegansk mat fordi de tror at det er det hunden vil og at det er det hunden synes er moralsk riktig eller mener er best for kroppen. Blir liksom som å si at jeg menneskeliggjør katten min når jeg gir han sunn mat. Som om jeg liksom gjør det fordi jeg tror katten ønsker å være sunn. Anonymkode: b70d0...69d 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #17 Skrevet 25. desember 2016 I teorien så kan hunder leve vegansk. Verdens eldste hund er jo et av mange eksempler på at det går. MEN man skal helt klart vite hva man driver med. Det viktigste er at hunden har det bra, og man skal virkelig sette seg inn i hva hunden behøver av næring og hvilke problemstillinger du kommer til å møte på ved å fôre hunden vegansk. Katter derimot må ha kjøtt i kosten, blant annet må de ha taurin for å ikke bli blinde, m.m. Anonymkode: 7ced9...946 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 25. desember 2016 #18 Skrevet 25. desember 2016 10 minutter siden, Honey Dew skrev: Hunden stammer fra rovdyr. Den er kjøttetende. Istedet for å spørre her, SKAL du henvende deg til veterinær med slike spørsmål. Som selger for som består av mais og fjær. Hunder kan være fjærspisere men ikke veganere?
Fandenivoldsk Skrevet 25. desember 2016 #19 Skrevet 25. desember 2016 Veganer her og jeg gir bikkja mi vanlig hundefor.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #20 Skrevet 25. desember 2016 Kjenner jeg blir sint når folk fôrer hundene og kattene sine vegansk. Det er egoistisk, og isåfall kan man skaffe seg en jævla kanin. Anonymkode: e5bdf...46f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå