Gå til innhold

Er dette omgangssyke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 2 år. Barnet begynte å kaste opp onsdags kveld, kastet opp jevnlig til torsdags ettermiddag. Kviknet litt til, men har vært tidsvis slapp og sliten siden. Fredag kastet det opp 1 gang, og 1 gang nå i dag. 

Min bekymring er: ingen diaré, ingen andre har noen symptomer, kastet opp lenge?

Det går norovirus i barnehagen, men skal ikke det være supersmittsomt og gi diaré? 

Jeg har ringt legevakten her vi er på ferie, hun syntes det var flott at det ikke var diaré og smitte, ba meg gi cola og hadde ikke hørt om GEM. Hun kunne jo ringe legen senere i dag. 

Så det er vel sikkert bare et magevirus av noe slag? Men har noen opplevd noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan fint ha omgangssyke med bare diare eller bare oppkast. Begge deler er like smittsomt. Hva du mener med ikke diare og ikke smittsomt, er for meg nokså ubegripelig. Man kan fint bli motstandsdyktig som voksen og som barn mot oppkast og eller diare virus. Dermed får man ikke omgangssyke selv om andre i husstanden har omgangssyke. Eller det kan komme senere. 

Barnet kan og ha fått i seg noe annet enn omgangssykevirus og av den grunn ha oppkast. 

Når barnets allmenntilstand er redusert og det kaster opp over flere dager er det på tide å oppsøke lege. Ett eksempel er blindtarmbetennelse som kan arte seg slik du beskriver, en annen ting kan være matvareallergi eller intoleranse, og barnets allmentilstand er ifølge hi nedsatt, dermed er det på tide å gå til, ikke bare ringe til lege. (Selv om det er julaften.) Ring 116 117 - lokal legevakt. 

Anonymkode: 1c0e4...2ad

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg har som sagt ringt legevakt, der var det ikke noe hjelp å få. Må kanskje ringe en annen legevakt og høre, der vi sokner til.

Skrevet
1 minutt siden, gullhjerte skrev:

Takk for svar. Jeg har som sagt ringt legevakt, der var det ikke noe hjelp å få. Må kanskje ringe en annen legevakt og høre, der vi sokner til.

Hvilket svar du får, kommer ofte an på hvordan du fremlegger saken. Særlig på mindre, lokale legevakter. Nnasjonalt nummer for legevakt er nå 116 117 fordi man skal bruke nærmeste legevakt. 

Anonymkode: 1c0e4...2ad

Skrevet

Sønnen min hadde også bare oppkast og vi ble heller ikke smittet. Tror det er rotavirus man kan bli immun mot, så kan være du er det.

Skrevet

Takk for svar dere, vi har snakket med en lege. Dette var ikke uvanlig for virusinfeksjoner, og det kunne visst ta inntil en uke før det gikk over. Lite sannsynlig med blindtarmbetennelse, heldigvis.

Så da satser vi på fremgang i løpet av de neste dagene. 

Skrevet

Mine barn har vært slik mange ganger, ofte får dem diaré på slutten . Og det varer gjerne en uke fra først oppkast til dem er helt friske. 

Anonymkode: c69e9...190

Skrevet

Takk! Til vanlig føler jeg meg som en rasjonell og lite hysterisk mor, men når barna blir syke blir jeg helt uttafor og nervøs. Det hjelper veldig å høre at det har vært opplevd slik for andre også, mine eldre barn har kastet opp et par ganger, fått diaré og vært i god form etter en kort stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...