Gå til innhold

Vil bare være menneskelig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år gått rundt og følt at jeg aldri kan være meg selv. Jeg lærte som liten at å ta på seg en maske var så mye enklere. Det gjorde mindre vondt og ble tilslutt en del av meg. Nå i voksen alder har den blitt neste umulig å bli kvitt. Den har gjort meg så kald. Jeg har nesten blitt besatt av å være behersket og kontrollert i alle situasjoner. Spesielt i situasjoner jeg opplever ubehag. Da kommer frykten for å vise kroppslige tegn, tegn på svakhet som for meg oppfattes som farlig. Jeg er livredd for at andre skal reagere på min adferd. Jeg må ha stålkontroll. Ansiktsuttrykkene må være skjerpet og passende, aldri vise frykt eller tristhet. Jeg må hele tiden ha full kontroll over kroppen min. Og helt ubevisst strammer jeg alt av muskler slik at jeg på den måten ikke viser at hendene mine er urolige, fingrene trommer eller at stemmen brister og kroppen skjelver. Jeg skal kun smile å være vennlig, slik at ingen blir skuffet eller sinte på meg. Nå er jeg så sliten og fortvilet. Det føles som om kroppen min vil skru seg av hvert øyeblikk. Jeg har vondt i muskulaturen, og har en konstant vond klump i magen. Lungene mine skriker etter å få lov å puste normalt, men det er noe jeg ikke kan. Tror ikke jeg har lært hvordan man puster med magen. Har pustet med brystkassen så lenge jeg kan huske, og prøver å ta dype åndedrag med magen, men alt bare skjelver å blir oppstykket, det stopper tilslutt helt opp. Jeg ønsker så sårt og bare være meg selv, uten denne masken, som nå har tatt over hele meg og har gjort livet mitt til en uutholdelig kamp. 

Er det flere som har det slik?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda i perioder av livet - men heldigvis ikke hele tiden. Hva er det som gjør det spesielt vondt akkurat nå? 

Anonymkode: db3c9...634

Skrevet

Jeg velger å tenke at kroppen kanskje har fått nok av å være sterk. Og at ønske om å våge å vise følelser, våge å være ekte er så stort. 

Skrevet

Noe av det du skriver høres ut som meg.
Helt til jeg ble skikkelig forelska i en person jeg ikke vågde å ta kontakt med.
Det var ubehagelig det.

Anonymkode: 5e031...90c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...