VårKonto Skrevet 23. desember 2016 #1 Skrevet 23. desember 2016 Rart spørsmål for de fleste kanskje, men jeg ble plutselig nysjerrig på om alle her på forumet ville gjort det. Jeg har sett mange svar i tråder her som overrasker meg gang på gang. Ting jeg ser på som helt helt helt galt blir rettferdiggjort (case in point: denne tråden med jenta som ble mishandlet av kjæresten psykisk og fysisk og fikk beskjed om at det var hun det var noe feil med.. Jeg mener... Hva faen?) Så, da tenker jeg på det mest uskyldige vi har, babyer. De er jo som konstruert for at vi skal ville beskytte dem. Så, ville du beskyttet en fremmed baby? Scenario kan være hva som helst, men om du skal ha ett scenario der du selv setter livet i fare (en zombieapokalypse foreksempel), velg også gjerne ett der du ikke setter livet i fare, kun babyens. Ville du reddet en baby? Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville gjort, babyer er min svakhet, uansett hvem sin. Vanskelig å si hva jeg ville gjort i en zombieapokalypse, men jeg klarer ikke se for meg at jeg bare hadde lagt den der for å dø, men man vet vel aldri. Forhåpentligvis slipper jeg å finne det ut.
VårKonto Skrevet 23. desember 2016 Forfatter #3 Skrevet 23. desember 2016 Akkurat nå, Linituss skrev: Nei. Enkelt og greit. Hvorfor ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #4 Skrevet 23. desember 2016 Jeg er ikke særlig svak for babyer, men er ganske sikker på at jeg likevel ville risikert livet mitt for å redde en selv om den var fremmed. Baby, barn, hund, katt, etc., jeg tror ikke jeg hadde klart å bare se på eller forlate et levende, hjelpesløst vesen i fare. Så er ikke jeg redd for å dø, da. Livet mitt er ganske trist. Anonymkode: acc48...f16 9
VårKonto Skrevet 23. desember 2016 Forfatter #5 Skrevet 23. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke særlig svak for babyer, men er ganske sikker på at jeg likevel ville risikert livet mitt for å redde en selv om den var fremmed. Baby, barn, hund, katt, etc., jeg tror ikke jeg hadde klart å bare se på eller forlate et levende, hjelpesløst vesen i fare. Så er ikke jeg redd for å dø, da. Livet mitt er ganske trist. Anonymkode: acc48...f16 I en situasjon der ditt eget liv står i fare, så kan det være forståelig å ikke redde en fremmed baby, så det syntes jeg er stort av deg uansett. Den som ikke vil redde en baby der eget liv ikke er i fare engang ville jo blitt en morder. ^^ @'Linituss Håper ting ordner seg for deg. 5
Mari Y Skrevet 23. desember 2016 #6 Skrevet 23. desember 2016 Det tror jeg nok ikke, men man vet aldri. Jeg vil ikke risikere min egen sikkerhet for å redde andre. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #7 Skrevet 23. desember 2016 4 minutter siden, Mari Y skrev: Det tror jeg nok ikke, men man vet aldri. Jeg vil ikke risikere min egen sikkerhet for å redde andre. Og da ville ikke jeg risikert min sikkerhet for deg. Anonymkode: 0f4cb...125 2
Kaffefrøken Skrevet 23. desember 2016 #8 Skrevet 23. desember 2016 In the end all you have is yourself. Men hadde reddet en baby om jeg kunne det uten å dø selv. 7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #9 Skrevet 23. desember 2016 Risikert livet for en fremmend baby? Hahaha. nei. Er ikke så mange som har rukket å knytte seg til en baby, så det ville bli flere pårørende/ lidende om jeg døde. Anonymkode: bdc21...f35 9
Gjest moe999 Skrevet 23. desember 2016 #10 Skrevet 23. desember 2016 (endret) - Endret 12. januar 2017 av moe999
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #11 Skrevet 23. desember 2016 Nei de ville jeg ikke. De ville spist den uansett Anonymkode: 22ea3...c95 1
penny_ Skrevet 23. desember 2016 #12 Skrevet 23. desember 2016 Jeg ville ikke løpt inn i en skuddsone for å redde en baby, nei. Men om en baby holder på å drukne, så kunne jeg hoppet uti vannet om det ikke var stor fare for at jeg ikke hadde kommet meg opp igjen. 6
Mari Y Skrevet 23. desember 2016 #13 Skrevet 23. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og da ville ikke jeg risikert min sikkerhet for deg. Anonymkode: 0f4cb...125 Det her vet man aldri før man står i det, uansett.
slagelse Skrevet 23. desember 2016 #14 Skrevet 23. desember 2016 Jeg er ikke svak for babyer, men de er tross mennesker i startfasen av livet. Alle liv er like verdifulle. Ja, jeg ville reddet en baby fra døden. 1
Mari Y Skrevet 23. desember 2016 #15 Skrevet 23. desember 2016 6 timer siden, Kaffefrøken skrev: In the end all you have is yourself. Men hadde reddet en baby om jeg kunne det uten å dø selv. Jeg hadde faktisk meldt ifra om misshandling. Det vet jeg med sikkerhet. Men om det hadde vært på liv og død, tror jeg kanskje ikke det. Jeg tror aldri jeg ville aldri forspilt egen sikkerhet for å hjelpe andre, såpass godt mener jeg i hvert fall å kjenne meg selv.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #16 Skrevet 23. desember 2016 Absolutt ikke. Synes babyer er verdiløse. Anonymkode: 4051c...838 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #17 Skrevet 23. desember 2016 Tenker på det innimellom, om en unge faller ned på t-bane skinnen, hva gjør man da? Det er jo en kalkulert risiko, men man har jo ikke mye tid på å kalkulere..og jo lenger man tenker seg om, jo mindre tid har man.Da ville jeg sett i begge retninger, kunne jeg hoppe ned og plukke opp ungen, og komme oss opp igjen før toget kommer, eventuelt løpe over i sporet ved siden av m ungen i armene om banen var på vei, eller ville det kommer et tog den veien også.. Håper jeg hadde gjort det, men er redd jeg ikke hadde klart det. Men håper først og fremst det aldri skjer. Anonymkode: 7d2cb...372 1
Mari Y Skrevet 23. desember 2016 #18 Skrevet 23. desember 2016 5 timer siden, moe999 skrev: Det er det i grunn ingen som vet, før de havner i den situasjonen. Det er lett å si, ja selvfølgelig, men en vet ikke selv hvordan en reagerer i en liv og død situasjon. Selv om jeg ikke kan være sikker, så tror jeg kanskje jeg hadde jeg valgt babyen foran meg, sånn instinktivt. Vet ikke om jeg hadde klart å leve med rollen som pyse, hvis jeg hadde tatt beina fatt. Jeg har hørt at noen man kommer utfor en situasjon, så vil kroppen instinktivt ofte enten reagere ved at man handler, stopper og klarer ikke reagere, eller flykter. Se for deg selv at det bryter ut brann i en boligblokk. Hvor sikker er du egentlig på at du ville ha løpt inn igjen for å redde noen? I en desperat situasjon tror jeg ikke man er i stand til å tenke logisk. Men om man hadde vært vitne til misshandling? Da ville jeg klart ha meldt ifra om det, i det minste. 3
Gjest Newroz Skrevet 23. desember 2016 #19 Skrevet 23. desember 2016 Jeg husker vi har hatt noen slike tråder her hvor du måtte velge mellom å redde kjæledyret ditt eller en fremmed baby. Svært mange valgte kjæledyret. Jeg håper jeg hadde strukket meg langt for å redde en baby - selv om det ikke var min egen. Men hvordan jeg faktisk ville reagert om mitt eget liv også stor i umiddelbar fare vet jeg ikke...
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #20 Skrevet 23. desember 2016 Er ikke svak for babyer, og ville aldri satt min egen sikerhet i fare. Aldri skjønt dette babyhysteriet. Anonymkode: 3fa50...ae9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå