Gå til innhold

Ekstrem pms

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har siden i sommer hatt tre tilfeller av ekstrem pms. Jeg faller langt ned i humør, gråter for ingenting, sliter med å sove og ligger dermed og bare vrir meg. Det er tøft og ha det slik en hel uke før mensen, og jeg synes synd i min mann som skjønner lite. Klarer å skjule det delvis for barna. Det roer seg kraftig i det jeg begynner å blø og livet blir ganske bra igjen.

Diskuterte dette med en oppegående gynekolog i går. Hun anbefalte en liten dose SSRI preparater 10 dager før mens. Hun hadde behandlet en hel del damer med dette og de samme symptomer jeg nevner over med svært gode resultater og de kunne gi tilbakemelding på at livet var godt å leve igjen.

Erfaringer på dette? Altså noen som bruker lavdose SSRI preparater mot ekstrem PMS? 

Hun fortalte at medisinen er den samme som antidepressiva (hvilket jeg vet - er helsepersonell selv) men at den gies i lavdose. Det er en annen indikasjon enn depresjon, og effekten inntrer etter 1 døgn. Ved harde depresjoner går det 3-5 uker før ønsket effekt. Det var forskjellen. Og når mensen kommer - går jeg av. 

Vil gjerne høre erfaringer :-)

Anonymkode: ce78b...6db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker du p-piller? Var slik i mange år jeg også. Alt blir svart, det er ganske vondt. 

Skrevet
1 minutt siden, Kinno skrev:

Bruker du p-piller? Var slik i mange år jeg også. Alt blir svart, det er ganske vondt. 

Nei, bruker ingen hormonelle preparater 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bruker ingen hormonelle preparater 

Ok. Får håpe det hjelper da. Det spøkes mye med pms men det kan være fryktelig for enkelte.

Skrevet
34 minutter siden, Kinno skrev:

Ok. Får håpe det hjelper da. Det spøkes mye med pms men det kan være fryktelig for enkelte.

Hva ble løsningen for deg alle de årene det sto på m deg?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ble løsningen for deg alle de årene det sto på m deg?

Vel for meg var det p-pillene som var skyld i det psykiske. Jeg har brukt mye forskjellige merker iløpet av 20 år pga bivirkninger som hodepine, kviser, strålinger i bena etc... valgte nå i sommer å kutte ut og de svarte dagene rett før mensen er borte nå. Kobla ikke psyken med pillene i det hele tatt...var jo likt på alle merkene også.

Nå har jeg igjen det fysiske som varierer veldig. Får brystspreng rundt e.l og det varer fram til mens, mye strålinger i bena, vann i kroppen og verk i hofter og korsrygg. Snakket med gynekolog om det men har ikke fått noe mer råd foruten smertestillende.

Gleder meg til jeg er ferdig med hele greia jeg nå! 😄 Har dessverre ikke noe annet å si enn at du får ta vare på deg selv mens det står på...snakk med mannen din, bestill massasje enten hjemme eller hos proff. Plei deg selv.

Skrevet

Ekstreme doser nattlysolje og omega 3 var redningen for min del, i tillegg til noe magnesium. Kanskje verdt et forsøk før SSRI? (Jeg bruker Cipralex fast nå pga depresjon, så jeg er ikke motstander av det, men om det går an å fikse ting på andre måter er det ofte bedre. Bivirkningene av de for min del har vært lite hyggelige)

Anonymkode: 48c8f...036

Skrevet

For min del hjelper det med nattlysolje og tran (omega 3 og 6) og å kutte ut sukker. Det fjerner ikke pms, jeg er ennå sint og nedfor, men er roligere. Sover bedre, mindre forstoppet og hoven i kroppen. Får heller ikke store kviser i ansiktet lengre.

Anonymkode: 5a654...e72

Skrevet

Mensen på tredje dag her nå og jeg begynner å føle meg normal igjen. Fikk ssri preparat av legen i går m en god forklaring på hvordan det funker på pms 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...