AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 Jeg er ei fortvilet jente på 22 år. Har strekkmerker overalt. Lårene mine er dekket av gigantiske strekkmerker på både innsiden og utsiden. Brystene mine er også helt dekket, og hele magen min. Ser at nå begynner jeg og få noen bagen leggene også. Jeg er 160 cm høy og veier 55 kg. Jeg tør ikke å ha kjæreste eller sex med andre gutter, da dette plager meg. Og jeg snakker om skikkelig tykke strekkmerker som er knallrøde. De har vært der i 5 år, og de lysner aldri. Det kommer bare enda flere oppå hverandre og ved siden av hverandre. Hva skal jeg gjøre? Har begynt å få selvmordstanker pga dette. Anonymkode: 49466...282
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #2 Skrevet 21. desember 2016 Har du prøvd å sole dem lysere? Hvorfor tror du at du har fått dem? Så vil jeg si til deg at veldig veldig mange har strekkmerker. Vi bare ser dem ikke fordi alle skjuler dem slik du sikkert gjør. Anonymkode: 8705d...48a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 Har du svært fleksible ledd? Merkelige smerter i kroppen? Anonymkode: c6fb8...6e4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #4 Skrevet 23. desember 2016 På 21.12.2016 den 23.36, AnonymBruker skrev: Har du svært fleksible ledd? Merkelige smerter i kroppen? Anonymkode: c6fb8...6e4 Jeg har fibromyalgi om det har noe å si? Anonymkode: 49466...282
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #5 Skrevet 23. desember 2016 På 21.12.2016 den 22.04, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å sole dem lysere? Hvorfor tror du at du har fått dem? Så vil jeg si til deg at veldig veldig mange har strekkmerker. Vi bare ser dem ikke fordi alle skjuler dem slik du sikkert gjør. Anonymkode: 8705d...48a Sol gjør vondt verre, så det tør jeg ikke... jeg aner ikke. Hva skal grunnen være isåfall? Jeg er jo ikke overvektig eller noe, så fatter ikke hvorfor jeg får så utrolig mange av de. joda, vet at de fleste har det. Men så mange i en alder av 22 år, også er jeg ikke overvektig eller noe?! Har aldri vært gravid heller, men likevel er magen min totalt dekket. Ser ut som noen har lekt seg med kniv på magen min. Anonymkode: 49466...282
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #6 Skrevet 23. desember 2016 De færreste bryr seg om strekkmerker utenom dere jenter selv. Har hørt til stadighet fra venninner at de har så fæle cellulitter, strekkmerker og en del andre greier, men det er som regel enorme overdrivelser og selv om det ikke er det så spiller det sånn ca 0 rolle. Anonymkode: f75ef...4bf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #7 Skrevet 23. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fibromyalgi om det har noe å si? Anonymkode: 49466...282 Du bør muligens sjekkes for EDS om det ikke allerede er gjort. Fibromyalgi er en vanlig forvekslingdiagnose der, og om strekkmerkene dine er såpass ekstreme som du beskriver så kan det tyde på at noen har vært litt kjapp i svingene. Mest sannsynlig tar jeg feil, men det er såpass uvanlig at det virket som det kunne være verdt å nevne. Anonymkode: c6fb8...6e4 3
Kaffefrøken Skrevet 23. desember 2016 #8 Skrevet 23. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fibromyalgi om det har noe å si? Anonymkode: 49466...282 Fibromyalgi har ikke noe med saken å gjøre. Du har hatt strekkmerkene i fem år? Det var ikke sånn at du plutselig skjøtfart og vokste voldsomt i høyden? Strekkmerker kommer jo av tøying av huden. Om man plutselig vokser fort, eller om man legger på seg på kort tid, så er ikke strekkmerker så uvanlig. Strekkmerkene vil bli lysere med tiden, og det er mange som sliter med samme problem. Skjønner at det kan føles sjenerende, men du er sikkert helt nydelig uansett med strekkmerker eller uten.
FruRaeder Skrevet 23. desember 2016 #9 Skrevet 23. desember 2016 På 21.12.2016 den 23.36, AnonymBruker skrev: Har du svært fleksible ledd? Merkelige smerter i kroppen? Anonymkode: c6fb8...6e4 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fibromyalgi om det har noe å si? Anonymkode: 49466...282 Min første tanke også. Hvis ikke strekkmerkene skyldes rask vektøkning eller hormoner, så kan det være pga en bindevevssykdom. Hypermobilitet kan føre til smerter hos mange. 2
Hjertefisk Skrevet 23. desember 2016 #10 Skrevet 23. desember 2016 Er det veldig ille? jeg har også strekkmerker over hele kroppen. Puppene, lårene, hele rumpa, nedover knærne, bakpå leggene. Det er værst på rumpa, der er de virkelig enorme. Jeg er slank og gjennomsnittlig høy. Årsak: jeg rett og slett bare vokste for fort i puberteten. men de lysna med tiden. Og jeg kan ikke gjøre noe med det og da driter jeg i det. Hvem bryr seg om jeg har strekkmerker egentlig? Soler meg også, selv om de blir synligere av det. Har en fin kropp ellers så who cares. Det jeg stusser litt på er at de er røde fortsatt. kan jo høre med legen din om det går ann å gjøre noe med det? For det høres litt rart ut i mine ører. Jeg hadde selv noen sværinger som det tok lang tid før lysnet, jeg var sikkert ca like gammel som deg før de begynte å se bedre ut. Nå er jeg 27 og alle er fine.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2016 #11 Skrevet 24. desember 2016 Jeg ville dratt til legen og sagt at dette plager deg. Hvordan er de andre i familien din sin hud? Har de også mye strekkmerker? Strekkmerker kommer ikke bre av overvekt eller graviditet. Og det er genetisk om du får mye eller lite. Men siden de fortsatt er så røde så kan laserbehandling funke. Men ville snakket med legen din om det og bli henvist videre. Så du kanskje får behandling dekt. For laserbehandling er dyrt. Anonymkode: 52008...189
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #12 Skrevet 25. desember 2016 Du kan også ha en bartonella-infeksjon. Anonymkode: 8e90a...54f
Gjest Coolaid Skrevet 25. desember 2016 #13 Skrevet 25. desember 2016 På 21.12.2016 den 21.42, AnonymBruker skrev: Jeg er ei fortvilet jente på 22 år. Har strekkmerker overalt. Lårene mine er dekket av gigantiske strekkmerker på både innsiden og utsiden. Brystene mine er også helt dekket, og hele magen min. Ser at nå begynner jeg og få noen bagen leggene også. Jeg er 160 cm høy og veier 55 kg. Jeg tør ikke å ha kjæreste eller sex med andre gutter, da dette plager meg. Og jeg snakker om skikkelig tykke strekkmerker som er knallrøde. De har vært der i 5 år, og de lysner aldri. Det kommer bare enda flere oppå hverandre og ved siden av hverandre. Hva skal jeg gjøre? Har begynt å få selvmordstanker pga dette. Anonymkode: 49466...282 Dette er noe som jenter bryr seg overdrevent mye om og gutter / menn driter i. Du har en skikkelig lur livsstrategi `= har strekkmerker, skal plage deg selv mest mulig og få et mest mulig kjipt liv som gir deg null kjæreste, null sex og topper det med selvmordstanker. Det er ikke strekkmerker som er problemet her. (snakk med helsepersonell angående tankene dine)
Gjest Daenerys Skrevet 25. desember 2016 #14 Skrevet 25. desember 2016 Kjære trådstarter, Vi ønsker ikke å vurdere og tolke ordbruk når det kommer til vanskelige livssituasjoner hvor vi opplever at man befinner seg i en sårbar tilstand, og det er umulig for oss å vite hva den enkelte legger i ordene som brukes. Vi kan ikke vite om det er en generell følelse av å ville dø - i den forstand at man er nedbrutt og sliten, og ønsker å slippe - eller om det involverer en tanke om selvmord hvor man ønsker å utføre en handling som fører til døden for den som utfører det. Vi ønsker på ingen måte å tabubelegge de følelsene du har, men vi må stenge denne tråden med bakgrunn i det ovennevnte, samt at vi ikke har mulighet til å overvåke tråden din og vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du kan lese mer om hvorfor vi har denne regelen her. Hvis du sliter med slike tanker vil vi oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 16117 eller ringe nødnummer 113. Alternative kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i. Mental Helse: 116 123 Røde Kors: 800 33 321 Kirkens SOS: 22 40 00 40 Med vennlig hilsen, Daenerys, adm.
Fremhevede innlegg