WubWub Skrevet 21. desember 2016 #1 Skrevet 21. desember 2016 (endret) Hei alle fantastiske KG mennesker! Jeg vil benytte denne flotte anledningen til å arrangere en julequiz egnet for både store og små. Quiz'en vil gå i : gåter, ordspill, spørsmål om juletradisjoner, mat, filmer og julen generelt Hvert riktige svar vil gi 10 poeng og nicket ditt vil bli oppført i hovedinnlegget under en poengscore liste. Den første til å svare riktig vil bli tildelt poengene og kravet er at du må poste under ditt nick om du vil ha poengene oppført Poengscore : -------------------1. @blåbærpike - 260 poeng 2. @Alantia - 100 poeng 3. @Amantheia - 80 poeng 4. @katyperry - 80 poeng 5. @Frøkensina - 10 poeng 6. @Rumle - 10 poeng ------------------- Ønsker dere lykke til i kampen om tittelen "Julens Konge/Dronning", men aller viktigst; Ha det morro og ikke minst; Ha en fantastisk god jul! 🎅🏻 Endret 23. desember 2016 av WubWub 3
WubWub Skrevet 21. desember 2016 Forfatter #2 Skrevet 21. desember 2016 (endret) Let the games begin! 1. Stammer berlinkranser faktisk fra Berlin? 2. Hva er forskjellen på tynnribbe og midtribbe? 3. Hvilket krydder brukes i surkål? 4. Hva er den vanligste julemiddagen i USA? 5. Hva heter julenissen på svensk? 6. Hva var det ifølge Gulatingsloven påbudt for bønder å lage til jul? (Har en anelse om at @Alantia tar denne på strak arm ) 7. Hvilken julesang er denne strofen fra? "Først så trakk vi kjelken opp på en diger bakketopp" 8. Hvilken helgen er opprinnelsen til dagens julenisse? 9. Hvor mange reinsdyr trekker julenissens slede? 10.Hvilket amerikansk firma har mye av æren for å ha skap dagens bilde av julenissen som rødkledd, rund, og med hvitt skjegg? Endret 21. desember 2016 av WubWub 1
Gjest blåbærpike Skrevet 21. desember 2016 #3 Skrevet 21. desember 2016 Skal man svare i tråden eller på pm?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #4 Skrevet 21. desember 2016 25 minutter siden, WubWub skrev: Let the games begin! 1. Stammer berlinkranser faktisk fra Berlin? 2. Hva er forskjellen på tynnribbe og midtribbe? 3. Hvilket krydder brukes i surkål? 4. Hva er den vanligste julemiddagen i USA? 5. Hva heter julenissen på svensk? 6. Hva var det ifølge Gulatingsloven påbudt for bønder å lage til jul? (Har en anelse om at @Alantia tar denne på strak arm ) 7. Hvilken julesang er denne strofen fra? "Først så trakk vi kjelken opp på en diger bakketopp" 8. Hvilken helgen er opprinnelsen til dagens julenisse? 9. Hvor mange reinsdyr trekker julenissens slede? 10.Hvilket amerikansk firma har mye av æren for å ha skap dagens bilde av julenissen som rødkledd, rund, og med hvitt skjegg? Spoiler 3: Karve 4: Kalkun 5: Julomten 10: Coca cola Anonymkode: 46266...e6f
WubWub Skrevet 21. desember 2016 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2016 3 minutter siden, blåbærpike skrev: Skal man svare i tråden eller på pm? I tråden - fint for alle å se svarene som blir gitt Og ikke minst, inboxen min er 97% full så jeg får ikke tatt imot så mange flere PM's 1
Gjest blåbærpike Skrevet 21. desember 2016 #6 Skrevet 21. desember 2016 Akkurat nå, WubWub skrev: I tråden - fint for alle å se svarene som blir gitt Og ikke minst, inboxen min er 97% full så jeg får ikke tatt imot så mange flere PM's Da kan du slette pm'em jeg sendte Her er svarene mine: 1. Stammer berlinkranser faktisk fra Berlin? Mormor har alltid fortalt at Berlinkransene ble laget a en baker fra Berlin, men kollegaen min som er mat og helse lærer påstår at Berlinkranser ikke har noe som helst med Tyskland å gjøre. Såå.. jeg tror dette er et lurespørsmål og at ingen egentlig vet hvor berlinkranser stammer fra. 2. Hva er forskjellen på tynnribbe og midtribbe? Tynnribba er det vi bruker som juleribbe, det er en del av siden på grisen og er med svor og det hele. Midtribba er hele siden på grisen, den har mer kjøtt og ben. 3. Hvilket krydder brukes i surkål? Karve, salt og pepper. 4. Hva er den vanligste julemiddagen i USA? Kalkun. 5. Hva heter julenissen på svensk? (Jul)tomten. 6. Hva var det ifølge Gulatingsloven påbudt for bønder å lage til jul? De måtte brygge øl! 7. Hvilken julesang er denne strofen fra? "Først så trakk vi kjelken opp på en diger bakketopp" Vi tenner våre lykter 8. Hvilken helgen er opprinnelsen til dagens julenisse? Sankt Nikolas. 9. Hvor mange reinsdyr trekker julenissens slede? Ni! 10.Hvilket amerikansk firma har mye av æren for å ha skap dagens bilde av julenissen som rødkledd, rund, og med hvitt skjegg? Coca Cola Company
WubWub Skrevet 21. desember 2016 Forfatter #8 Skrevet 21. desember 2016 (endret) 11 minutter siden, blåbærpike skrev: Da kan du slette pm'em jeg sendte Her er svarene mine: Duverden, tar av meg nissehatten i ydmykhet og respekt! Du er glad i julen ser jeg for her klubbet du inn 10 av 10 riktige svar. +100 poeng til deg Ifølge fasiten min kommer berlinkranser fra Berlin så du skal få riktig på den takket være din mormor Endret 21. desember 2016 av WubWub 1
WubWub Skrevet 21. desember 2016 Forfatter #9 Skrevet 21. desember 2016 1. Denne figuren beskrives som "gjerrig, hard, kald og ganske rik". Han har hovedrollen i en av de meste kjente julefortellingene. 2. Hvem kolliderte Snekker Andersen med på julekvelden? 3. Hva er det blåmor og blåfar lager hver dag i desember? 4. Hva er blånissens motto? 5. Når ble teaterstykket "Reisen til julestjernen" oppført for første gang? 6. Hva kalles gløgg på engelsk? 7. Hva pyntes serinakaker ofte med? 8. Hvordan kom Askepott seg til ballet? 9. Hva får Askepott i premie av prinsen når hun vinner jaktkonkurransen? 10.Hvor kommer julestjernen opprinnelig fra?
Amantheia Skrevet 21. desember 2016 #10 Skrevet 21. desember 2016 1. Mr. Scrouge (litt usikker på stavemåten) 2. Han kolliderte vel med julenissen om eg ikkje tek feil 3. Dei lagar den blå timen. :3 4. "Vi blånisser låner og gir noe tilbake" 5. I 1924 eller 1925 6. Mulled wine? Eller er det noko anna kanskje. No vart eg usikker. xD 7. Perlesukker? 8. Ho rir på hesten sin i Tre Nøtter..., medan i teiknefilmen til Disney får ho hest og kjerre (laga av mus og gresskar) frå den gode feen. 9. Ho får ein ring 10. 1
Kaffefrøken Skrevet 21. desember 2016 #11 Skrevet 21. desember 2016 1. Mr. Scrooge 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Hun rir på sin hvite hest, Jurasjek. 9. Hun får en ring. 10. And that's all i know about Christmas.
WubWub Skrevet 21. desember 2016 Forfatter #12 Skrevet 21. desember 2016 8 minutter siden, Amantheia skrev: 8 av 9 riktige svar. +80 poeng til deg! Godt jobba Til tross for at Mr Scrouge var feilstavet så skal du få korrekt allikevel siden det er innafor. Mr Scrooge var det riktige. Reisen til julestjernen ble oppført første gang 1924. Det svaret du fikk feil på var : " Hva pyntes serinakaker ofte med? " 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #13 Skrevet 21. desember 2016 6: Gluhwine Anonymkode: 46266...e6f
WubWub Skrevet 21. desember 2016 Forfatter #14 Skrevet 21. desember 2016 1. Hva er spesielt/unikt med juleakevitten? 2. Hva slags drikke serveres til Milligatawny-suppen i tv-sketsjen "Grevinnen og hovmesteren" ? 3. Hva heter animasjonsfilmen om et magisk tog som drar til Nordpolen på julekvelden? 4. Hva slags klesplagg får Harry Potter i julegaven av moren til Ronny Wiltersen? 5. Hvilken dag foregår hendelsene i H.C Andersens fortelling "Piken med svovelstikkene" ? 6. Jula varer slettes ikke til påske. Når skal den ifølge tradisjon kastes ut? 7. Hvor var Lucia fra? 8. Hvorfor hadde Lucia en lyskrans i håret, ifølge myten? 9. Hvor dro Josef og Maria fra, da de skulle la seg innskrive? 10. Og hvilken by dro de til?
katyperry Skrevet 21. desember 2016 #15 Skrevet 21. desember 2016 1. de inneholder en slant av første juleakevitt fra 1988. 2. Tørr sherry 3. Polarekspressen 4. Jumper/genser 5. Nyttårsaften 6. 13 dag jul, 6 januar 7. Sicilia 8. Usikker, men er av tysk opphav. Skulle kle jenter med lyst hår i hvitt og med lyskrans, som Kristusbarnet. 9. Nasaret 10. Betlehem 1
Gjest Sille4 Skrevet 21. desember 2016 #16 Skrevet 21. desember 2016 1. 2. 3. Polarekspressen 4. Genser 5. 31.12 6. 13 dag jul 7. 8. 9. 10. Betlehem
WubWub Skrevet 21. desember 2016 Forfatter #17 Skrevet 21. desember 2016 11 timer siden, katyperry skrev: 8 av 10 riktige! +80 poeng til deg Når det kommer til juleakevitten så var det noe annet spesielt med den som spørsmålet vil frem til. Ifølge myten så er det også en helt spesiell grunn til at Lucia har på seg en lyskrans
WubWub Skrevet 21. desember 2016 Forfatter #18 Skrevet 21. desember 2016 1. Hvilket land har en øy oppkaldt etter julen? 2. Jule marsipanen er lagd hovedsakelig av sukker og en nøtt. Hvilken nøtt? 3. Ifølge meksikansk overtro så vil man finne kjærligheten det kommende året om man har på seg undertøy med en bestemt farge på nyttårsaften. Hvilken av disse fargene? Rosa, blå, rød, grønn, lilla eller brun? 4. Hvilket latinsk ord/begrep refererer til den kommende julen og en bestemt tradisjon som er populær blant barn? 5. I hvilket land har julenissen sitt eget postnummer? 6. Hvem av de Vise Menn gav en gave av gull til Jesus når han var spedbarn? 7. Hvem er det som skaper kaos når de forviller seg opp i juletreet til Mikke Mus? 8. Hvilket annet navn brukes om juleglede? 9. Hvilket fremkomstmiddel bruker julenissen på Hawaii? 10. Hvilken blomst får vi safran fra?
Gjest blåbærpike Skrevet 21. desember 2016 #19 Skrevet 21. desember 2016 1 time siden, WubWub skrev: 1. Hvilket land har en øy oppkaldt etter julen? Australia 2. Jule marsipanen er lagd hovedsakelig av sukker og en nøtt. Hvilken nøtt? Mandel 3. Ifølge meksikansk overtro så vil man finne kjærligheten det kommende året om man har på seg undertøy med en bestemt farge på nyttårsaften. Hvilken av disse fargene? Rosa, blå, rød, grønn, lilla eller brun? Ren gjetting: rød! 4. Hvilket latinsk ord/begrep refererer til den kommende julen og en bestemt tradisjon som er populær blant barn? 5. I hvilket land har julenissen sitt eget postnummer? Drøbakknissen her i Norge 6. Hvem av de Vise Menn gav en gave av gull til Jesus når han var spedbarn? Den eneste jeg husker navnet på er Kaspar, så da sier vi det. 7. Hvem er det som skaper kaos når de forviller seg opp i juletreet til Mikke Mus? Snipp og snapp 8. Hvilket annet navn brukes om juleglede? Julefryd 9. Hvilket fremkomstmiddel bruker julenissen på Hawaii? Jeg liker å tro at julenissen bruker sleden sin over alt, jeg. 10. Hvilken blomst får vi safran fra? Krokus! Lager du disse spørsmålene selv, eller finnes det en bok?
Alantia Skrevet 21. desember 2016 #20 Skrevet 21. desember 2016 3 timer siden, WubWub skrev: 1. Hvilket land har en øy oppkaldt etter julen? 2. Jule marsipanen er lagd hovedsakelig av sukker og en nøtt. Hvilken nøtt? 3. Ifølge meksikansk overtro så vil man finne kjærligheten det kommende året om man har på seg undertøy med en bestemt farge på nyttårsaften. Hvilken av disse fargene? Rosa, blå, rød, grønn, lilla eller brun? 4. Hvilket latinsk ord/begrep refererer til den kommende julen og en bestemt tradisjon som er populær blant barn? 5. I hvilket land har julenissen sitt eget postnummer? 6. Hvem av de Vise Menn gav en gave av gull til Jesus når han var spedbarn? 7. Hvem er det som skaper kaos når de forviller seg opp i juletreet til Mikke Mus? 8. Hvilket annet navn brukes om juleglede? 9. Hvilket fremkomstmiddel bruker julenissen på Hawaii? 10. Hvilken blomst får vi safran fra? 1. Christmas Island, Australia 2. Mandel 3. Rødt 4. Adventus? Fra første til fjerde søndag i advent 5. Finland, postnr 99999 som tilhører Korvatunturi 6. Kaspar gav gull, de to andre heter forresten Baltasar og Melkior 7. Snipp og snapp 8. Tipper julefryd som over her 😊 9. Nissen bruker en typ kano som trekkes av delfiner 10. Crocus sativus L (Safrankrokus) Bonus (spørsmålet jeg ble tagget i 😂): "Gulatingsloven slo fast at om man unnlot å brygge et år, så skulle det bøtes med tre øre til biskopen – en bot tilsvarenede verdien på en halv ku. Den som ikke overhold bryggepliktene sine tre år på rad stod i fare for å miste gård og grunn til kongen og biskopen, og risikerte i tillegg å bli landsforvist." Ølet skulle forresten være sterkt for man skulle bli skikkelig full for å vise sin religiøse æresfrykt, og det skulle veie like mye som husmann og husfrue til sammen 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå