Gå til innhold

Dere som har ADHD barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er dagen deres? Er det veldig tøft? Nå har sønnen min vært gjennom PPT og de har henvist videre til BUP. Dette pga konsentrasjonsvansker på skolen. Men han er ikke hyper, blitt bedre med konsentrasjon også. Så kan det være barn som ikke er så glad i å sitte å følge med i timen, få diagnosen? Føler at det er så inn å hive fra seg diagnoser i hytt og pine. Og hvor sikre er disse testene da?

Anonymkode: fddfc...dd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår sønn har vært gjennom diagnostisering på BUP, og er det en ting som er sikkert så er det at de ikke hiver rundt seg med diagnoser ;)  Tvert imot tester og utreder de nøye for å utelukke andre problematikker som ligner på ADHD men har andre årsaker.

I vårt tilfelle pekte svarene utvetydig mot ADHD uoppmerksom type, og det stemmer veldig godt med hvordan jeg oppfatter gutten og hvordan han oppfatter seg selv. Han er ikke spesielt urolig eller fysisk utagerende, men har dårlig arbeidsminne, surrer og roter langt over normalen, har vanskelig for å motstå impulser og tenke konsekvenser. Han har to eldre brødre uten diagnosen, så for oss er det helt tydelig at han sliter med dette på et helt annet og grunnleggende plan, det er ikke snakk om å være litt glemsk eller hissig. Det er helt klart en funksjonsforstyrrelse som har skapt mye problemer for ham før, han følte at han ikke taklet hverdagen og gjorde mye dumt som han angret bittert etterpå (og gjentok dagen etter, for da var det glemt...) 

Han går på en moderat dose Ritalin og sier at hverdagen hans er mye bedre. Men medisinering vil jo ikke ha noen effekt dersom det ikke er ADHD som ligger i bunn, men andre problemstillinger, derfor er det (i hvert fall ikke her vi bor, har hørt andre historier uten at jeg aner noe om sannhetsgehalten i dem) en grundig utredning som gjøres i forkant.

Det er slett ikke sikkert gutten din har ADHD, men jeg synes du skal prøve å se det positive: det er alltid bedre å vite, heller enn å tro eller være bekymret. Nå får du sannsynligvis et klart svar på om problemene ligger innenfor eller utenfor normalområdet, og da blir det lettere å legge strategier videre :)

Anonymkode: 9227a...2ee

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår sønn har vært gjennom diagnostisering på BUP, og er det en ting som er sikkert så er det at de ikke hiver rundt seg med diagnoser ;)  Tvert imot tester og utreder de nøye for å utelukke andre problematikker som ligner på ADHD men har andre årsaker.

I vårt tilfelle pekte svarene utvetydig mot ADHD uoppmerksom type, og det stemmer veldig godt med hvordan jeg oppfatter gutten og hvordan han oppfatter seg selv. Han er ikke spesielt urolig eller fysisk utagerende, men har dårlig arbeidsminne, surrer og roter langt over normalen, har vanskelig for å motstå impulser og tenke konsekvenser. Han har to eldre brødre uten diagnosen, så for oss er det helt tydelig at han sliter med dette på et helt annet og grunnleggende plan, det er ikke snakk om å være litt glemsk eller hissig. Det er helt klart en funksjonsforstyrrelse som har skapt mye problemer for ham før, han følte at han ikke taklet hverdagen og gjorde mye dumt som han angret bittert etterpå (og gjentok dagen etter, for da var det glemt...) 

Han går på en moderat dose Ritalin og sier at hverdagen hans er mye bedre. Men medisinering vil jo ikke ha noen effekt dersom det ikke er ADHD som ligger i bunn, men andre problemstillinger, derfor er det (i hvert fall ikke her vi bor, har hørt andre historier uten at jeg aner noe om sannhetsgehalten i dem) en grundig utredning som gjøres i forkant.

Det er slett ikke sikkert gutten din har ADHD, men jeg synes du skal prøve å se det positive: det er alltid bedre å vite, heller enn å tro eller være bekymret. Nå får du sannsynligvis et klart svar på om problemene ligger innenfor eller utenfor normalområdet, og da blir det lettere å legge strategier videre :)

Anonymkode: 9227a...2ee

Veldig informativt :) Så greit å vite at de ikke slenger seg fra diagnoser. Hva slags testet gjøres hos BUP?

Anonymkode: fddfc...dd0

Skrevet

Nå vet jeg ikke om de har blitt bedre de siste 15 årene, men før fikk man jo tabletter og diagnoser omtrent etter eget fritt valg eller hva som passet den spesifikke psykriateren der og da. Jeg hadde vært utrolig forsiktig med å gi barn en merkelapp eller diagnose. Alle barn er veldig forskjellige og noen fungerer på en annen måte, har andre talenter som kanskje ikke skolen får så lett frem. Det betyr ikke at man skal stappe i de masse medisiner med mindre barnet har det vanskelig og ondt og trenger noe for å mestre seg selv.

Anonymkode: 3238d...526

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke om de har blitt bedre de siste 15 årene, men før fikk man jo tabletter og diagnoser omtrent etter eget fritt valg eller hva som passet den spesifikke psykriateren der og da. Jeg hadde vært utrolig forsiktig med å gi barn en merkelapp eller diagnose. Alle barn er veldig forskjellige og noen fungerer på en annen måte, har andre talenter som kanskje ikke skolen får så lett frem. Det betyr ikke at man skal stappe i de masse medisiner med mindre barnet har det vanskelig og ondt og trenger noe for å mestre seg selv.

Anonymkode: 3238d...526

Det er veldig strengt med medisinering for ADHD. Hvis man opplever noe annet så bør man melde ifra syns jeg. 

Jeg syns det er viktig at vi ikke bastant sier nei til medisinering. Noen har faktisk behov for medisiner i tillegg til andre tiltak . Men det er også viktig at hvis barnet trenger medisiner så skal det være for at barnet skal føle seg bedre og det skal ikke erstatte tilrettelegging i barnets hverdag. Altså, struktur i barnets hverdag, god oppfølging, tydelige beskjeder, nok timer med assistent osv er viktig. Om man tar bort tilretteleggingen i barnets hverdag så vil ikke medisinene hjelpe barnet heller. 

Det at (spesielt) skolen kan bruke medisiner som en hvilepute er skremmende. Medisinene er ingen vidunderkur som fjerner alle bekymringer. Medisinene tar bare toppene og skal være en hjelp for den personen som tar medisinene. 

Anonymkode: ad6bb...8af

Skrevet

Selv om det kanskje finnes noen kvakksalve-leger, så vil jeg tro at de fleste følger "reglene" og gjør dette riktig. De setter ikke diagnoser bare fordi noen sitter litt urolig på stolen og løper rundt i timen og blir distrahert av alt mulig :)

//Avsporing// Angående medisiner, så reagerer jeg at mange foreldre risikerer barnets livskvalitet bare fordi de er i mot medisiner uten å ha satt seg tilstrekkelig inn i saken. Jeg har hørt foreldre som ikke vil gi barnet medisiner pga at de ikke vil sponse legeindustrien! Andre igjen vil ikke ta barnet til utredning fordi de er redd for at hun ikke skal få ta lappen når hun blir voksen! Noe som igjen viser at de ikke har satt seg inn i saken, siden alle med ADHD som er i stand til å kjøre faktisk får lov til det om legen er enig! //Avsporing//

Anonymkode: 6730f...d01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...