Gå til innhold

Speedometer stemmer ikke med GPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei folken!

Jeg har kjøpt en brukt bil for en måned siden og lagte merke til at bils speedometer stemmer ikke med GPSen. Dvs hvis speedometer viser 40 km/t, viser GPS 33. Forskjellen i gjennomsnitt er omtrent 10km/t og det øktes med høyt hastighet.

Jeg har ringt til bilverksted og dem sa at det er helt ok, at speedomter viser ulik hastighet enn den som står på GPS, men jeg aner ikke på det slik at mange kjører forbi meg og det virker liksom at jeg forstyrrer de andre medtrafikantene. 

Hva synes dere om dette?

Anonymkode: b7005...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker jo som om at de ikke gjør en bra jobb hvis det ikke stemmer overens med hvordan ting skal være.

Anonymkode: aa07f...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt OK. Lastebiler er tvunget til å kalibrere speedometeret, å kaste bort penger på å kalibrere personbiler synes jeg ikke er hensiktsmessig. Hvis man er så nysgjerrig kan man kjøpe en GPS.

Hvordan trodde du bilen magisk klarte å endre speedometeret når du setter på større eller mindre dekk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er nytt med det? Så og si alle privat og personbiler er justert noen kmt lavere en det speedometeret viser. Så ikke rart man blir tutet på å forbikjørt når man alltid holder speedometeret på 60 i 60 sona. 

Den faktiske farten er som regel 10% lavere enn hva speedometeret viser, gammel nytt, og velkommen etter.

Anonymkode: cee75...d61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kontormus skrev:

De fleste speedometere viser mer enn det som er reelt. http://www.dagbladet.no/2013/02/12/tema/bil/bil_og_trafikk/speedometer/25666411/

Det er bare tull. Da kan du ingenting om bil hvis du mener at det er vanlig at speedometer på bil viser mer enn det som "er reelt". Det viser det det skal vise liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Det er bare tull. Da kan du ingenting om bil hvis du mener at det er vanlig at speedometer på bil viser mer enn det som "er reelt". Det viser det det skal vise liksom.

Jeg mente ikke "mer", jeg mente "mindre". Mellom 4 og 10%. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er nytt med det? Så og si alle privat og personbiler er justert noen kmt lavere en det speedometeret viser. Så ikke rart man blir tutet på å forbikjørt når man alltid holder speedometeret på 60 i 60 sona. 

Den faktiske farten er som regel 10% lavere enn hva speedometeret viser, gammel nytt, og velkommen etter.

Anonymkode: cee75...d61

Men det som lurer meg at alle medtrafikantene ta forbikjøring med en gang. Jeg har prøvd å kjøre henhold til speedometer og GPS og det forstyrret de andre trafikantene i likevel. 

 

Anonymkode: b7005...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det som lurer meg at alle medtrafikantene ta forbikjøring med en gang. Jeg har prøvd å kjøre henhold til speedometer og GPS og det forstyrret de andre trafikantene i likevel. 

 

Anonymkode: b7005...610

Om du aldri går over fartsgrensa på speedometeret så er det ikke rart at de fleste kjører forbi deg. 

I en 60 sone vil det si at du vanligvis beveger deg i 50-54 km/t, mens i 100 sona kommer du langt ned i 80-90 km/t dersom aldri nålen på speedometeret bikker 100, og da er det ikke rart at man blir forbikjørt. 

Beste måten å finne ut hvor stort slingringsmonn speedometeret har er å teste ulike hastigheter i fartskontroller som måler farten, hvor hastigheten viser på skiltet (langs veien). Viste seg at jeg kunne trekke fra 11 km/t per 100 km/t på bilen min, som vil si at hastigheten alltid lå 11% under speedometeret på bilen min.

Anonymkode: cee75...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har det vært i alle år, så og si ingen speedometer som er korrekte. Derfor drev NAF speedometer kontroller før, da fikk man rede på hva som var reell hastighet når den viste 50, 60, 70 og 80 

Men en GPS fungere helt greit til å finne ut hvor mye misvisningen er

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fastslått ved lov en gang at speedometeret ikke kunne vise mindre enn farten, men de hadde 10% slingringsmonn nedover. For å unngå rettssaker der folk ble tatt i fartskontroll eller kræsjet med for høy fart, satset bilprodusenter på et lite avvik nedover. Dekk akn også være opptil 5% større enn det som står i vognkortet: Da går bilen fortere.

Det er noen produsenter som viser ganske nøyaktig fart, deriblant Honda og Volvo. Toyota har ofte maksimalt tillat avvik. Moderne biler der alt er digitalt vil jeg tro er mer nøyaktige.

Hva angår det å bli forbikjørt: Jeg lærte allerede da jeg tok lappen at jeg skal kjøre "fartsgrense + 10" for ikke å lage køer. Funker den dag i dag. :)

Det er bra at du bryr deg og har testet dette! De som svarer "hva er nytt?" og "det har alltid vært sånn, bleh" har garantert andre tema der de ikke vet alt som "alle" vet. Best å spørre når man lurer på noe!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kontormus skrev:

Jeg mente ikke "mer", jeg mente "mindre". Mellom 4 og 10%. :)

Ja, okey. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er normalt på eldre biler. Nyere biler har mer nøyaktige speedometre. Sjekk evt at du har riktig dekkstørrelse på bilen. 

Anonymkode: 86250...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, prt90 skrev:

Jeg gjetter at både GPS og Speedometer viser feil hastighet :)

Tull og tøv. Har sjekka de opp mot resultater fra ruller bil har vært kjørt på for å sjekke speedometer, og GPS er nøyaktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Tull og tøv. Har sjekka de opp mot resultater fra ruller bil har vært kjørt på for å sjekke speedometer, og GPS er nøyaktig!

Da er det i tilfelle bare flaks. GPS ikke nøyaktig når det kommer til å måle hastighet, spesielt ikke i en bil.

 

Endret av prt90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, prt90 skrev:

Da er det i tilfelle bare flaks. GPS ikke nøyaktig når det kommer til å måle hastighet, spesielt ikke i en bil.

 

Deg om det

Anonymkode: 0aa01...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det

Anonymkode: 0aa01...20e

Prt90 har helt rett her. Verken speedometer eller GPS er nøyaktig.

Anonymkode: 128cf...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler på bilkyndige jeg, som sier at de fleste speedometre viser litt over faktisk fart. Ligger alltid litt over GPS her og. Når jeg kjører forbi fartsmålinger så viser den alltid litt under det bilen viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med folk som uttaler seg bastant om ting de ikke forstår? GPS er ikke nøyaktig. Det er nøyaktig nok til daglig bruk, men ikke pålitelig nok til å kunne si med 100% sikkerhet at farten er helt riktig. Den er mer riktig enn speedometerfart kanskje, men skal du måle skikkelig må du triangulere.

/Landmåleren

Anonymkode: 4843c...009

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...