Gå til innhold

Ta med hund til juleselskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha juleselskap med 3 familier og barn. Totalt 15 stykker i en liten leilighet. Den ene familien tar alltid med seg hunden på besøk til oss selv om de vet at vi har katt. Katten vår viser redsel og har begynt å legge seg i en krok i kjelleren. Når de er på besøk med hunden tar det flere timer før katten våger seg inn igjen, det er tydelig at den blir stresset. 

Familien mener det er verst for hunden dersom det skulle oppstå noe fordi katten da ville hatt overtaket. De mener dermed det er greit. Hunden er blitt som en baby og er i sentrum, også når de er på besøk. Den sitter i sofaen og tigger, tygger i stykker ting og tigger ved bordet. Den er liten og søt, men tar stor plass når vi er så mange. 

De går sjelden noe sted uten hunden og jeg tror de ville blitt fornærmet dersom jeg ymtet om de kunne latt hunden være hjemme denne dagen. Jeg synes det er slitsomt når den løper i beina når jeg skal servere og tar opp sofaplass når vi er så mange folk. 

Er det urimelig å spør om de kan komme alene i juleselskapet når vi er så mange? Kan hunder være alene i flere timer?

Anonymkode: 5e42f...8f8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha juleselskap med 3 familier og barn. Totalt 15 stykker i en liten leilighet. Den ene familien tar alltid med seg hunden på besøk til oss selv om de vet at vi har katt. Katten vår viser redsel og har begynt å legge seg i en krok i kjelleren. Når de er på besøk med hunden tar det flere timer før katten våger seg inn igjen, det er tydelig at den blir stresset. 

Familien mener det er verst for hunden dersom det skulle oppstå noe fordi katten da ville hatt overtaket. De mener dermed det er greit. Hunden er blitt som en baby og er i sentrum, også når de er på besøk. Den sitter i sofaen og tigger, tygger i stykker ting og tigger ved bordet. Den er liten og søt, men tar stor plass når vi er så mange. 

De går sjelden noe sted uten hunden og jeg tror de ville blitt fornærmet dersom jeg ymtet om de kunne latt hunden være hjemme denne dagen. Jeg synes det er slitsomt når den løper i beina når jeg skal servere og tar opp sofaplass når vi er så mange folk. 

Er det urimelig å spør om de kan komme alene i juleselskapet når vi er så mange? Kan hunder være alene i flere timer?

Anonymkode: 8ec8a...189

Skrevet

Det er ikke urimelig at du sier til dem at de ikke får ta med hunden. Blir de fornærmet, så får de vel bare holde seg hjemme da. Selv er jeg ikke fan av andres kjæledegger. Dyr har ingenting i selskaper å gjøre.

• Liker 4
Skrevet

Åherregud sånne mennesker altså.... hvorfor mener folk at hunden deres skal være i sentrum hele jævla tiden? Jeg er en hundeelaker jeg altså, men det finnes da virkelig grenser. De hadde ikke fått ta den med til meg, MIN katt som bor i huset kommer før en hund som skal være der en kveød på besøk. Så får folk bli sinte. De skulle fått lånt et rom å ha hunden på om det var krise, men jeg orker virkelig ikke masete, bortskjemte bikkjer. 

Anonymkode: 8ceed...034

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 8ec8a...189

Uansett om de får mast seg til å ha med seg hunden, er du i din fulle rett til å nekte dem å ha hunden i sofaen. Din sofa, dine regler. 

Jeg synes uansett ikke det er urimelig å spørre, så får du velge hvor bestemt du vil være. Hvor mange timer er det snakk om? Noen hunder klarer seg fint alene i flere timer mens eierne er på jobb, mens andre ikke tåler å være alene en halvtime engang (stort sett fordi de ikke har blitt lært opp til det, men resultatet er det samme). 

Anonymkode: d737d...777

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bedt dem ta den i bånd som festes i feks stolbeinet under middagen, og når de sitter i stua kan de nok også ha den i bånd. Det er sannsynlig at katten føler seg tryggere når den skjønner at hunden kun har en radius på feks 1 meter. Hunder kan være alene, men kun om de er vant til det. Personlig ville jeg hatt med hunden min i juleselskap. Liker ikke tanken på at den er alene åå julaften (selv om den ikke skjønner forskjell på ulike dager). Men jeg har angst for at noe skal skje da, så jeg tar den med dit jeg kan. På dagtid må den naturligvis være alene, men om jeg kan unngå det roer det meg litt. Hunden anses også som et fullverdig familiemedlem i min familie, så det er helt naturlig at den er med.

Anonymkode: 93852...846

• Liker 4
Skrevet

Ikke urimelig når katten er så redd + flere timer etterpå. Det er dens hjem.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bedt dem ta den i bånd som festes i feks stolbeinet under middagen, og når de sitter i stua kan de nok også ha den i bånd. Det er sannsynlig at katten føler seg tryggere når den skjønner at hunden kun har en radius på feks 1 meter. Hunder kan være alene, men kun om de er vant til det. Personlig ville jeg hatt med hunden min i juleselskap. Liker ikke tanken på at den er alene åå julaften (selv om den ikke skjønner forskjell på ulike dager). Men jeg har angst for at noe skal skje da, så jeg tar den med dit jeg kan. På dagtid må den naturligvis være alene, men om jeg kan unngå det roer det meg litt. Hunden anses også som et fullverdig familiemedlem i min familie, så det er helt naturlig at den er med.

Det er naturlig for deg, men det er slett ikke sikkert at andre har samme oppfatning. 

• Liker 5
Skrevet

Pga katten hadde jeg gitt de ultimatet: La hunden være igjen hjemme eller la være å komme. 

Anonymkode: 9733c...b10

• Liker 7
Skrevet
26 minutter siden, Arabella skrev:

Det er naturlig for deg, men det er slett ikke sikkert at andre har samme oppfatning. 

Jamen så les da, din dott. "Hunden anses også som et fullverdig familiemedlem i min familie, så det er helt naturlig at den er med".

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hund selv, men jeg ville aldri tatt ham med til noen som helst uten å vite sikkert at de er komfortabel med det, og i hvert fall aldri i verden latt ham være i andres møbler. Det trodde jeg i min naivitet at de fleste hundeeiere bar enig med meg i. Selv om han er en viktig del av min familie, så er han ikke nødvendigvis ønsket hos alle andre. Han er vant til å være alene noen timer, så det har aldri vært noe problem for meg.

Tåler ikke hunden deres et par timer alene hjemme? Kan den eventuelt holde seg på gulvet? At dere sier dere er redd for sofaen og ikke ønsker ham der?

• Liker 6
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Hvorfor låser dere ikke katten inne på soverommet eller noe, et sted der den kan vite at den er trygg, før hunden kommer? Og gjerne et sted der den kan sitte høyt, som i et klatretre, køyseng eller lignende. Den skal ikke måtte rømme ned i kjelleren.

Og jeg hadde forlangt at hunden lå endel i ro, gjerne i bånd om det ikke er mulig å låse døra inn til katten. Og at de hadde med egen seng til den så den slapp å legge seg i sofaen.

Jeg er nødt til å ha med meg hunden overalt, da hun ikke kan være alene i så mange timer. Jeg har alltid med meg seng til henne så hun har et eget komfortabelt sted å ligge. Hun er for stor til å ligge i noens sofa (med mindre de virkelig elsker hunder), og hun roer seg ikke på gulvet der det er kaldt og hardt å ligge. Jeg kan også evt. ha henne i bilen en stund, men ikke når det er så kaldt.

Men det er mulig denne  hunden kan være alene, det vet jeg ikke. Mange hunder er alene en hel arbeidsdag.

Skrevet

Det var akkurat det vi gjorde sist gang. De har også 3 unger som sammen med mitt barn liker å leke med hunden, samt løper inn og ut dører så vi kan aldri være trygg på om de har klart å låse den opp mens vi spiser oppe. Vi har ingen andre rom å låse katten inne oppe da det er en liten og trang leilighet. Datteren min måtte være på rommet med katten sist, den var livredd. Ofte løper katten ut, og våger ikke komme inn i huset igjen før lenge etter at de har gått, ca 8 - 10 timer. Imens spiser hunden maten og drikker vannet til katten i matskålen. 

Skrevet

I mitt hus gjelder mine regler, og en av dem er at hunder ikke får lov til å sitte/ligge i sofaen. Respekter det, eller la være å ta med hunden på besøk.

Anonymkode: a2a56...6da

• Liker 2
Skrevet

Så, det er helt greit at hunden er en del av denne familien, og derfor selvfølgelig må være velkommen, men katten deres kan alle bare drite i? Det er faktisk katten sitt hjem, den er del av deres familie, og den er livredd. Hvorfor slipper du inn noe som katten din er livredd for? 

Her er ikke hunder velkomne. Både fordi her bor det katt som er redd, og pga allergi. Kan man ikke komme uten hund så får vi heller møtes på et annet sted. All respekt for at hvis jeg skal i hjem med dyr, så er dyret del av familien og en som bor der, og det samme gjelder i mitt hjem. 

Hadde du reagert likt hvis det var ungen din som var livredd...?

• Liker 6
Skrevet

Ditt hus, dine regler, sier nå jeg som hundeeier. Du bestemmer om hunder har lov til å komme inn i huset ditt, og om de har lov til å gå i møblene.

Men som hundeeier så kan det også da være at jeg må takke nei til invitasjonen dersom ikke hunden er velkommen, spesielt dersom dette f.eks er så langt unna at hunden ikke kan være alene over så lang tid, eller at man rett og slett ikke har samvittighet til å la hunden være hjemme alene (hvis man f.eks først har vært på jobb, og så skal rett i selskap) eller ved overnatting eller lignende. Får man tydelig beskjed i forveien, så kan også hundeeierne ta stilling til om de kan finne andre løsninger (som f.eks. en hundepasser). 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var akkurat det vi gjorde sist gang. De har også 3 unger som sammen med mitt barn liker å leke med hunden, samt løper inn og ut dører så vi kan aldri være trygg på om de har klart å låse den opp mens vi spiser oppe. Vi har ingen andre rom å låse katten inne oppe da det er en liten og trang leilighet. Datteren min måtte være på rommet med katten sist, den var livredd. Ofte løper katten ut, og våger ikke komme inn i huset igjen før lenge etter at de har gått, ca 8 - 10 timer. Imens spiser hunden maten og drikker vannet til katten i matskålen. 

Til det jeg har uthevet: hvis man har hund på besøk, så må hunden ha tilgang på vann, og mange hunder er opportunister som forsyner seg av det de har mulighet til/kommer over. Vil du ikke at kattematen skal bli spist: fjern kattematen. At den drikker kattens vann er neppe noe kjempekrise. Hvis du vil at katten skal ha sitt vann for seg selv: putt katten og katteskåla på et annet rom og la hunden få vann av en annen skål. At katten er ute eller på et annet rom den kvelden, ser jeg ikke på som en stor katastrofe. Dvs hvis det er mange kuldegrader er det selvsagt ikke ok om katten må være ute hele kvelden. 

Men til hovedspørsmålet: hvor mye en hund kan være alene avhenger mye av hvor mye den er vant til å være alene. Noen tåler å være alene en hel arbeidsdag, andre tåler noen timer, og noen har total separasjonsangst og tåler ikke å være alene i det hele tatt. 

Egen erfaring tilsier at eiere av små hunder lar hundene få lov til ting som store hunder ikke får lov til. Rett og slett fordi hunden er liten og det er lettere å tolerere spesiell oppførsel av en liten hund enn av en stor en. Jeg synes virkelig jeg ser vertskapet hvis jeg hadde insistert på at mine giganthunder skulle få sitte i sofaen når vi er på besøk hos andre :fnise:. At dyrene er i møblene eller at de tygger i stykker ting trenger du ikke å tolerere, enten hunden er stor eller liten. Personlig ville jeg bedt gjestene ta med bur til hunden, og ha hunden i bur i alle fall deler av kvelden, f.eks mens man spiser mat og rydder på og av bordene. Vil de ikke det, så ville jeg ikke hatt hunden på besøk i den situasjonen. 

Anonymkode: 9b7a6...326

• Liker 3
Skrevet

Min bror tok med deres hund i bursdagsselskap her sist. Nå må vi bare si nei. Jeg måtte si at den måtte være i gangen. Det gikk greit. Men jeg synes ærlig talt at det er en uting å ta med bikkje i selskap. Hva er greia?!

Anonymkode: 1aafe...e46

• Liker 2
Skrevet

Mine hunder er også mine familiemedlemmer, men jeg hadde ikke tatt dem med i et selskap slik du beskriver TS. Mine hunder er stort sett med meg overalt, men de klarer også helt fint å være hjemme alene noen timer. De hadde blitt stresset av å være i et selskap med så mange mennesker på så liten plass. Den ene hunder er også veldig glad i katter (kattene er dog ikke så glad i den 😝) og hadde garantert klart og spore opp hvor katten deres befinner seg og ligget pal utenfor det rommet. 

At hunden spiser kattematen er jo enkelt å gjøre noe med. Fjern maten. Problem løst. 

Hjemme hos dere gjelder deres regler. Vil ikke dere ha hunden i sofaen, så skal hunden være på gulvet. Ferdig snakka. Det er også deres katt som bor i dette huset og dersom det er et så stort problem for pus så hadde jeg bedt dem om å la hunden være hjemme.

• Liker 3
Skrevet

Bare for å snu om på det, hvis noen hadde hatt med sin katt hjem til meg, slik at min hund ble redd og ikke kunne leve som vanlig i sitt eget hjem, hadde jeg blitt fly forbanna. 

Be de komme uten hunden. Katten bor der, og skal føle seg trygg hjemme! Punktum, ikke oppe til diskusjon engang. 

Anonymkode: d9969...9f7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...