Gå til innhold

Hvor man kan finne brukte vinterdekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor man kan finne brukte piggfrie vinterdekk. Det har gått ca to måneder mens jeg forsøker å finner dekk til min bil, men jeg har ikke fant enda.

Dekk størrelse er 195/65 R15 og felgene er 5-114,3. Det gjelder noe piggdekk gebyr i Trondheim nå og jeg må skifte dekkene for unngå gebyret, men som sagt jeg finner ikke det på finn.no heller på facebook grupper. 

Har dere noe råd om hvor man kan kjøpe billige dekk?

På forhånd takk :)

Anonymkode: 4ba0b...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare betal piggdekkgebyret.

Hvis du er bosatt i Trondheim får du tilbake sånn 1200-1500 fra kommunen hvis du bytter dekk da, så da blir jo alle dekk billig. 

Nokian koster jo bare 1300ish per dekk (ferdig lagt på felg med balansering) for piggfrie dekk. Så da blir det 5200 og så får du tilbake 1200, da betaler du bare 4000 for dekkene, og det er jo ingenting. Hva skal du spare på brukte dekk? Dette er heller ikke de billigste som finnes, hvis du er hensynsløs kan du jo finne billigere dekk, sjekk flere butikker for hvem som er billigst.

Egenandelen på forsikringen er mye dyrere enn dekkene, hvis du krasjer med dårlige dekk vil forsikringen også kunne trekke fra hvor mye du får. 

Idiotisk å kjøpe brukte dekk, du risikerer å drepe eller skade noen. Det finnes ingen marked for brukte dekk, heldigvis. Kjøp skikkelige dekk, hvis du kjøper dårlige piggfrie dekk kan du jo ikke kjøre når det er glatt, da har du flere dager i uken der du må la bilen stå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, amativeReflection skrev:

Bare betal piggdekkgebyret.

Hvis du er bosatt i Trondheim får du tilbake sånn 1200-1500 fra kommunen hvis du bytter dekk da, så da blir jo alle dekk billig. 

Nokian koster jo bare 1300ish per dekk (ferdig lagt på felg med balansering) for piggfrie dekk. Så da blir det 5200 og så får du tilbake 1200, da betaler du bare 4000 for dekkene, og det er jo ingenting. Hva skal du spare på brukte dekk? Dette er heller ikke de billigste som finnes, hvis du er hensynsløs kan du jo finne billigere dekk, sjekk flere butikker for hvem som er billigst.

Egenandelen på forsikringen er mye dyrere enn dekkene, hvis du krasjer med dårlige dekk vil forsikringen også kunne trekke fra hvor mye du får. 

Idiotisk å kjøpe brukte dekk, du risikerer å drepe eller skade noen. Det finnes ingen marked for brukte dekk, heldigvis. Kjøp skikkelige dekk, hvis du kjøper dårlige piggfrie dekk kan du jo ikke kjøre når det er glatt, da har du flere dager i uken der du må la bilen stå. 

Det var den beste råd som jeg har fått ! Tusen takk hjertelig for hjelpe! 

Anonymkode: 4ba0b...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Bare betal piggdekkgebyret.

Hvis du er bosatt i Trondheim får du tilbake sånn 1200-1500 fra kommunen hvis du bytter dekk da, så da blir jo alle dekk billig. 

Nokian koster jo bare 1300ish per dekk (ferdig lagt på felg med balansering) for piggfrie dekk. Så da blir det 5200 og så får du tilbake 1200, da betaler du bare 4000 for dekkene, og det er jo ingenting. Hva skal du spare på brukte dekk? Dette er heller ikke de billigste som finnes, hvis du er hensynsløs kan du jo finne billigere dekk, sjekk flere butikker for hvem som er billigst.

Egenandelen på forsikringen er mye dyrere enn dekkene, hvis du krasjer med dårlige dekk vil forsikringen også kunne trekke fra hvor mye du får. 

Idiotisk å kjøpe brukte dekk, du risikerer å drepe eller skade noen. Det finnes ingen marked for brukte dekk, heldigvis. Kjøp skikkelige dekk, hvis du kjøper dårlige piggfrie dekk kan du jo ikke kjøre når det er glatt, da har du flere dager i uken der du må la bilen stå. 

Tommel opp! Er det ett område det er dumt å spare inn penger på her i landet er det vinterdekk. 

Jeg sjekket gebyret, og det er på 1400 kr for hele sesongen. Og så billige vinterdekk vil du ærlig talt ikke ha, uansett om du skulle klare å finne dem. Gjør heller en innsats for å spare opp til nye, gode vinterdekk neste vinter, så gjør du både deg selv og medtrafikantene en tjeneste. 

Anonymkode: 20a12...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var den beste råd som jeg har fått ! Tusen takk hjertelig for hjelpe! 

Anonymkode: 4ba0b...f98

https://trondheimparkering.no/uploads/images/Piggdekkavgift/refusjonsskjema-piggdekk-2016-2017.pdf

Dette er refussjonskjema for å få de 1200 kronene, hvis du velger å kjøpe nye dekk. 

https://trondheimparkering.no/piggfritt <- Der kan du lese om å betale piggdekkgebyr. Hvis du kjører sjeldent kan dagsgebyret lønne seg. Se på det.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tommel opp! Er det ett område det er dumt å spare inn penger på her i landet er det vinterdekk. 

Jeg sjekket gebyret, og det er på 1400 kr for hele sesongen. Og så billige vinterdekk vil du ærlig talt ikke ha, uansett om du skulle klare å finne dem. Gjør heller en innsats for å spare opp til nye, gode vinterdekk neste vinter, så gjør du både deg selv og medtrafikantene en tjeneste. 

Anonymkode: 20a12...179

Jeg kjørte nylig fra Oslo til Trondheim (når det var underkjølt regn), det var ikke noe stress på Nokian Hakkapelita 8. Det er dritskummelt at folk skal spare småpenger på dekkene. Tenk at noen kan komme i min del av veibanen for å spare en sum som tilsvarer et par kvelder ute på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, amativeReflection skrev:

Bare betal piggdekkgebyret.

Hvis du er bosatt i Trondheim får du tilbake sånn 1200-1500 fra kommunen hvis du bytter dekk da, så da blir jo alle dekk billig. 

Nokian koster jo bare 1300ish per dekk (ferdig lagt på felg med balansering) for piggfrie dekk. Så da blir det 5200 og så får du tilbake 1200, da betaler du bare 4000 for dekkene, og det er jo ingenting. Hva skal du spare på brukte dekk? Dette er heller ikke de billigste som finnes, hvis du er hensynsløs kan du jo finne billigere dekk, sjekk flere butikker for hvem som er billigst.

Egenandelen på forsikringen er mye dyrere enn dekkene, hvis du krasjer med dårlige dekk vil forsikringen også kunne trekke fra hvor mye du får. 

Idiotisk å kjøpe brukte dekk, du risikerer å drepe eller skade noen. Det finnes ingen marked for brukte dekk, heldigvis. Kjøp skikkelige dekk, hvis du kjøper dårlige piggfrie dekk kan du jo ikke kjøre når det er glatt, da har du flere dager i uken der du må la bilen stå. 

Om man kan kjøre bil, så er det ikke noe problem å kjøre med regummierte brukt dekk. For min del kan jeg om nødvendig kjøre med racingslicks på norsk vinterføre. Er man en god sjåfør så håndterer man det bra. 

Anonymkode: 6f9a2...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om man kan kjøre bil, så er det ikke noe problem å kjøre med regummierte brukt dekk. For min del kan jeg om nødvendig kjøre med racingslicks på norsk vinterføre. Er man en god sjåfør så håndterer man det bra. 

Anonymkode: 6f9a2...c95

Dette er selvsagt bare tull. Bremselengden din påvirkes minimalt av føreren. Sikkerhetsmarginene blir minimale og personer blir unødig skadet.

De fleste ville klart å kjøre en bil fra Oslo til Trondheim uten å ha hendene på rattet, og uten hendene på rattet også. Det går helt fint til man må¨ta en nødmanøver eller noe uventet skjer.

Du kan ikke svinge unna en elg i høy hastighet på is uten tilstrekkelige dekk. 

Regummierte dekk er vel heller uvanlig for personbiler, og jeg kan ikke se at det er noe som helst å spare der. Vi snakker om ubetydelige summer, så får du både gode vinter og sommerdekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2016 den 18.30, amativeReflection skrev:

Dette er selvsagt bare tull. Bremselengden din påvirkes minimalt av føreren. Sikkerhetsmarginene blir minimale og personer blir unødig skadet.

De fleste ville klart å kjøre en bil fra Oslo til Trondheim uten å ha hendene på rattet, og uten hendene på rattet også. Det går helt fint til man må¨ta en nødmanøver eller noe uventet skjer.

Du kan ikke svinge unna en elg i høy hastighet på is uten tilstrekkelige dekk. 

Regummierte dekk er vel heller uvanlig for personbiler, og jeg kan ikke se at det er noe som helst å spare der. Vi snakker om ubetydelige summer, så får du både gode vinter og sommerdekk.

Da gjelder det jo å kjøre slik at man har litt mer marginer med slicks. Og når det ikke er trafikk er det morsommere også, mye lettere å håndbrekksladde ut av kryss osv. Slitasjemessig varer harde slicks også litt lenger. 

Anonymkode: 6f9a2...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...