Gå til innhold

Ene foten subber i bakken (post ankelfraktur)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelpes, opererte inn en metallplate i ankelen og så ut igjen for flere år siden. Etter graviditet har det oppstått en slags ubalanse i kroppen og foten etter ankelfrakturen for mange år siden har plutselig markert seg ved t foten ofte subber i bakken ved gange. Nevrologisk sett merkes det i hele beinet fra fot til bak på kne at det er svakheter. 

Hva kan gjøres? Hvorfor skjer dette? 

Jogging går fint .Men ved gange subber ofte denne foten. : - / 

Anonymkode: 9fa5c...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må jo undersøkes av lege?

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Rumle skrev:

Dette må jo undersøkes av lege?

Ja visst, har vært i gjennom mange legebesøk, privat og offentlig. 

Det er lite som kan foreslås og gjøres dersom det ikke synes på MR/røntkenbilde. 

Jeg ønsker å spørre på KG.Det er så mange kloke og erfarne mennesker med gode råd på KG. Hvis jeg er heldig kommet det et par råd til denne også. Hvis ikke, vel,så har man da spurt : ) 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er lite som kan foreslås og gjøres dersom det ikke synes på MR/røntkenbilde. 

Jeg ønsker å spørre på KG.Det er så mange kloke og erfarne mennesker med gode råd på KG. Hvis jeg er heldig kommet det et par råd til denne også. Hvis ikke, vel,så har man da spurt : ) 

Håper du finner ut av det :) 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nerve i klem pga bekkenløsning? En god fysioterapeut kan kanskje finne ut av noe om du er heldig.

Anonymkode: 4877a...428

Skrevet
På 12/20/2016 den 0.38, Rumle skrev:

Håper du finner ut av det :) 

Takk :)

Skrevet
På 12/20/2016 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Nerve i klem pga bekkenløsning? En god fysioterapeut kan kanskje finne ut av noe om du er heldig.

Anonymkode: 4877a...428

Nei, hadde aldri bekkenløsning (ikke som jeg vet om). Tror det kommer av den ankeloperasjonen og muligens nerve i klem eller noe da jeg for 1,5 år siden opererte en åreknute bak kneet på gamlemåten (dvs. ikke med laser). Etter da så føltes området merkelig og gjør det ennå...som om området bak kneet mistet elastikken/motstanden som alle harnårman bøøyer kneet i det leddet.

Heter dette nevrologi? 

Høres tåkete ut,og vanskelig å konkret se. 

Jeg vil gå til kiropraktor eller fysioterapeut, slik at de kan anbefale øvelser ut fra gangen. Er kjedelig å erfare at den ene foten ikke kan løfte seg opp og fungere slik som den andre, Merker at atyrken i hele beinet (foten, kneet, lår) har blitt svekket. Kanskje fordi den har blitt automatisk belastet mindre enn på den andre pga operasjonene, 

Skrevet
På 12/22/2016 den 9.40, reiseglad skrev:

Droppfot?

Kan enten komme fra ryggen, du bør kanskje ta MR av ryggen? Evt en nerveskade etter åreknuteoperasjonen?

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hjerne-nervesystem/peroneusskade-2452.html

Hei,

stor takk - jeg skulle til å oppdatere tråden nå fordi jeg fant noe som kunne være aktuelt:

http://www.lommelegen.no/legesvar/drop-fot

Altså dropfot, som du foreslo.

Jeg jobber ikke innen helse - men tenker intuitivt at nerveskaden snarere kommer fra åreknutefjerning ved baksiden av kneet fremfor fra ryggen (!)

Hvis det er dropfot (hvilket jeg jo selvfølgelig ikke vet), så sier legen i linken at det ikke er farlig og at det "går over av seg selv". Snakket også med en fysioterapeut (som ikke så på min tilstand) som nevnte at styrkeøvelser med foten/benet kan være tingen. 

Det er litt skremmende. Skal selvsagt følge dette opp hos lege/fysioterapeut. 

Skrevet

Droppfot etter ryggproblematikk har litt annen tilnærming enn annen type skade. Det er av betydning for oppfølgingen hvorvidt det er det ene aller andre. Men jeg vil kanskje helst anta at det skyldes skade etter operasjonen, all den tid du ikke har vært plaget med ryggsmerter eller nummenhetsfølelse og strålende smerter ned i beinet, evt nedover setet.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, reiseglad skrev:

Droppfot etter ryggproblematikk har litt annen tilnærming enn annen type skade. Det er av betydning for oppfølgingen hvorvidt det er det ene aller andre. Men jeg vil kanskje helst anta at det skyldes skade etter operasjonen, all den tid du ikke har vært plaget med ryggsmerter eller nummenhetsfølelse og strålende smerter ned i beinet, evt nedover setet.

Tusen takk! 

Jeg har bestilt time for henvisning og har sendt e-post til tidligere steder der jeg for et par år siden nevnte proolematikken: men ble avvist for videre oppfølging fordi man ikke kunne se noe fysisk på MR eller røntken: har spurt disse om oppfølging videre og hva som er best å gjøre nå. 

Blant annet har også legen som opererte bort en åreknute bak kneet på gamle måten (ikke laser) fått en melding.Merket meg at han den gang sa "si i fra hvis det oppstår noe, kan være nerve i klem eller noe". 

Men hva kan noen egentlig gjøre med dette da. Står jo ikke om behandling som kurerer på nett. 

Styrketrening og ta det med ro i noen uker - og ikke jogge på asfalten? Kanskje, 

Kan jo ikke jogge nå og subber og føler meg litt småhandicappet. 

Skrevet

Her fant jeg tråden! Da kan tråd der jeg etterlyser denne tråden slettes, Beklager feilen : ) 

Skrevet

Noen sier den kan gå over av seg sel med litt tid...andre som har hatt slag eller ryggvondt sier at det ikke går over av seg selv. Enkelte sier at det kan komme tilbake: http://www.spine-health.com/forum/discussion/15832/arthritis-osteoarthritis/sciatica-leg-pain-radiculopathy/can-foot-drop-heal-its-own

Håper det bare forsvinner og at en kan jogge igjen! Det er litt trist med en fot som ikke virker helt.

Skrevet

Denne vil jeg følge opp helt til foten har blitt bra. Så teit at en nerve i leggen plutselig skal svikte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...