Gå til innhold

teoriprøven bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei.

jeg sliter ekstremt med å lese på teorien på bil da jeg ikke klarer å huske det jeg får med meg jeg leser ikke for fort og leser ikke for sent du kan vel si at det er en form for korttidshukommelse jeg vet ikke. men jeg tar å leser i boken og gjør oppgaver i oppgaveboken også tar jeg mange tester på teoritentamen.no 

jeg har bestått 15 prøver med skilt men sliter med selve prøva er det det at jeg stresser eller hva er det fordi jeg føler nemlig at ikke jeg klarer den eller noe. har kommet såppas langt i prosessen at det snart haster med å ta teorien.  jeg har 10/7 feil på prøven men jeg er på nippet med å gi opp plis kom med noen gode råd jeg må virkelig ha hjelp til dette jeg er en jente som klarer meg best i praksis og har egentlig aldri vært flink i teori jeg sleit fælt med det på skolen da det ikke er noe for meg men som sagt jeg lærer best praksis da. 

men det hadde vært fint om noen kunne kommet med noen gode råd for å hjelpe meg! :) 

jente 18!

Anonymkode: 79621...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første steg er å brenne boken hvis du har Veien Til Førerkortet, den boken er skrevet av noen som ikke behersker norsk. Kjøp Klar, Ferdig, Kjør! eller en av de andre teoribøkene. ATL sine er søppel. Wright har også en som er god.

Hvilken deler sliter du med? Hvor mange kjøretimer har du hatt? 

Du kan jo prøve: http://eteori.no/ Koster litt da. Har ikke selv sett på det, men den forrige versjonen syntes mange elever var ok.

Hvis det er spesifikke ting du sliter med finnes det mange videoer som forklarer ting på youtube og sånt.

Husk at de fleste svarene kan gjettes utifra vegtrafikkloven paragraf tre. Spør deg selv: "er det hensynsfullt, aktsomt og varsomt?" I tillegg bør du slutte å lete etter et riktig svar, let etter et feil svar først, og så eliminere en feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for råd! ja kjøreskolen min har gitt meg brukernavn og passord til eteori.no og jeg har akkurat fullført kuset men jeg føler jo at jeg må gå igjennom et kurs til før jeg hopper rett på teoriprøva! 

jeg har hatt 8 kjøretimer + veldig mye øvingskjøring med familie og skal neste dobbeltime på bykjøring.

jeg skal virkelig prøve å gjøre det enn å lete etter riktig svar! jeg tror nemlig det vil hjelpe veldig faktisk så har jeg ikke tenkt på det i det hele tatt! så tusen takk for godt råd! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

tusen takk for råd! ja kjøreskolen min har gitt meg brukernavn og passord til eteori.no og jeg har akkurat fullført kuset men jeg føler jo at jeg må gå igjennom et kurs til før jeg hopper rett på teoriprøva! 

jeg har hatt 8 kjøretimer + veldig mye øvingskjøring med familie og skal neste dobbeltime på bykjøring.

jeg skal virkelig prøve å gjøre det enn å lete etter riktig svar! jeg tror nemlig det vil hjelpe veldig faktisk så har jeg ikke tenkt på det i det hele tatt! så tusen takk for godt råd! :) 

Ganske sikker på at det virker.

For meg virker det som om de fleste eleven bare trenger et spark i ræva for å gå å ta den. Det trenger ikke være perfekt, men prøv. Hvis det er mulig før jul gjør det før jul (de 14 dagene du må vente blir ubetydelig siden det er juleferie og sånt). 

Husk å spørre om reglene du lurer på, eller de delene du ikke forstår.

Å regne om kilometer i timen til meter i sekundet feks, bare del på 4 (isteden for 3.6). Da får du et litt lavere svar enn svaralternativet men du vil se hvilket som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Kjenner meg veldig godt igjen i innlegget ditt og slet med mye av det samme selv. Slet med å huske ting, følte aldri det jeg prøvde å lære meg ble sittende og ville gi opp flere ganger. Gikk heldigvis bra tilslutt og har noen tips jeg som funket for meg iallefall (jeg brukte også teoritentamen.no)

- Ikke heng deg for mye opp i boka. Selv leste jeg gjennom denne en gang og markerte/noterte ved ting som jeg tenkte var viktig (over halvparten av det fikk jeg ikke bruk for). Nå vet jeg ikke hvilken bok du har men jeg hadde en mørk/svart bok som bare het "Førerkortet" og det nyttigste var egentlige skiltene bakerst i boka + sidene om bremselengder/stopplengder etc. Er greit å lese igjennom boken for å få en viss oversikt men konsentrer deg om prøvene.

- Sett deg et mål på hvor mange tester du skal ta daglig. For meg hjalp dette mye for det ble mere struktur på det hele og jeg "tvang" meg selv til å få gjennomført målet jeg hadde satt meg om antall tester. Ikke sett 20 tester som mål om du faktisk ikke kommer til å gjøre det, men sett et ca mål du vil ta og fullfør dette iløpet av en dag. Om du føler at du klarer å ta enda fler enn det daglige målet, gjør det! 

- Les spørsmålene (og svaralternativene) NØYE! Slet mye med dette selv siden jeg helst ville bli fortest mulig ferdig og raste derfor litt gjennom spørsmålene. Ofte tror man at man har lest det nøye nok men innser etter at man har svart, at man leste spørsmålet eller alternativene feil. Bruk god tid på dette og gå over spørsmålet og alternativene først, og deretter eliminer de svarene du tror er feil.

- Noter ned ting du ikke forstår/synes er vanskelig, og viktig ting å huske på. På teoritentamen (om du kjøper med forklaring, som man absolutt burde) så kommer det forklaring på svaret og her står det ofte viktige huskeregler som lønner seg å notere ned. Får du spørsmålet igjen/et lignende spørsmål kan du se på det du har notert og dermed blir det lettere å huske etterhvert. Noter også ned ting du ikke forstår/synes er vanskelig så du kan slå opp i boka/spørre noen eller øve mer på. 

Ellers anbefaler jeg deg å lære deg hvordan man regner ut bremselengder etc i hodet. På den faktiske teoriprøven kommer det opp en kalkulator (såvidt jeg husker) hvis du må regne ut lengder osv og lønner seg veldig å ha lært seg hvordan i hodet hvis ikke blir det vanskelig. Dette kommer ofte på prøvene. 

Og husk, mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening. Kan føles ut som ikke noe blir sittende i hodet og at det er vanskelig å huske på ting, slet masse med dette selv men etter masse mengdetrening begynte ting å sitte og forståelsen ble større. Husk også at det er ikke verdens undergang om det ikke går første gangen, du har flere sjanser og da er det bare å øve, og prøve igjen.

Er helt sikker på at det kommer til å gå bra, bare fortsett og øv. Lykke til!!:phaedra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...