Gå til innhold

din erfaring med sakkyndig??

Fremhevede innlegg

Skrevet
På ‎20‎.‎12‎.‎2016 den 10.31, thejohan skrev:

Jeg snakket en gang med sakkyndig, og exen snakket en gang med han. 

Vår sakkyndig anbefalte 50/50 deling da han fikk følelsen av at vi kom til (og allerede) samarbeidet veldig bra. Det den sakkyndige mente, ble også resultatet av rettssaken.  (Barna våre var litt over 1,5 år og nesten 2,5 år) vi hadde bodd på den plassen siden juli, og dette var i november. 

Hvorfor var sakkyndig inne i bildet om dere allerede samarbeidet godt? Er ikke det bare aktuelt der foreldrene ikke klarer å bli enige om fordelingen, og det er sjeldent utgangspunkt for et godt samarbeid.

Anonymkode: 0c2bf...3f3

Videoannonse
Annonse
Gjest thejohan
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men dere belastet fellesskapet pga en liten uenighet. Det koster fra 15 000 -  75 000 for en sakkyndigerklæring.

Værsågod. Håper dere klarer å snakke sammen heretter.

Anonymkode: 003fe...56d

For deg en liten uenighet, men for oss en ganske så stor uenighet siden det ble rettssak av hele greiene. 

Skrevet
På Monday, December 19, 2016 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: f1b92...d0c

Gjest thejohan
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor var sakkyndig inne i bildet om dere allerede samarbeidet godt? Er ikke det bare aktuelt der foreldrene ikke klarer å bli enige om fordelingen, og det er sjeldent utgangspunkt for et godt samarbeid.

Anonymkode: 0c2bf...3f3

Vi samarbeidet jo ikke akkurat godt mtp at det ble rettssak. Jeg og exen ble ikke enig. Min advokat og jeg mente 50/50 fordeling var på trynet mtp alderen på ungene våre, og exen sin advokat og han ville ha 60/40.

Siden vi ikke ble enige om fordelingen, så bestemte en dommer at en sakkyndig skulle snakke med oss. Her gikk det aldri på om jeg eller han var dårlige foreldre, vi ble bare ikke enig om fordelingen. 

Skrevet
4 minutter siden, thejohan skrev:

For deg en liten uenighet, men for oss en gankomså stor uenighet siden det ble rettssak av hele greiene. 

Men dommeren dømte det sakkyndig kom frem til? Hvorfor ble dere ikke enig etter dens vurdering? Og hva kom regningen på?

• Liker 1
Skrevet
På Tuesday, December 20, 2016 den 10.31, thejohan skrev:

Jeg snakket en gang med sakkyndig, og exen snakket en gang med han. 

Vår sakkyndig anbefalte 50/50 deling da han fikk følelsen av at vi kom til (og allerede) samarbeidet veldig bra. Det den sakkyndige mente, ble også resultatet av rettssaken.  (Barna våre var litt over 1,5 år og nesten 2,5 år) vi hadde bodd på den plassen siden juli, og dette var i november. 

Så dommeren dømte 50/50 og dere har 50/50 i dag? Vi bor 1 mil fra hverandre, i forskjellige kommuner så det blir nok ikke den fordelingen uansett

• Liker 1
Gjest thejohan
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dommeren dømte det sakkyndig kom frem til? Hvorfor ble dere ikke enig etter dens vurdering? Og hva kom regningen på?

Hun dømte utifra det sakkyndig kom fram til, ja. Vurderingen ble gjort etter han snakka med oss, så la han fram sitt syn i rettssaken.

Jeg hadde fri rettshjelp, så jeg betalte bare rundt 1700kr, og jeg aner ikke hva regninga til eksen kom på. 

Gjest thejohan
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så dommeren dømte 50/50 og dere har 50/50 i dag? Vi bor 1 mil fra hverandre, i forskjellige kommuner så det blir nok ikke den fordelingen uansett

Vi har 50/50, ja. (Hatt det siden 2011).

Vi bor 2 min med bil fra hverandre.

Skrevet

Dytter denne litt...

Har to erfaringer med sakkyndig.

Første gang var grundig. Flere samtaler med foreldrene hver for seg alene og sammen med barnet. Observasjoner av forskjellige stuasjon. Sakkyndig konkluderte at begge foreldrene var skikket, men barnet hadde sterkest tilknytning til den ene. Retten dømte etter sakkyndig vurdering.

Andre erfaring var mer overfladisk. Sakkyndig hadde en samtale med hver av foreldrene sammen med barnet, toppen en halvtime. Sakkyndig kom fram til begge foreldrene var skikket, men anbefalte at barnet skulle bo hos den ene. Retten dømte motsatt av hva sakkyndig anbefalte.

Virker som om sakkyndig er lotteri.. Andre med erfaringer? Noen som har opplevd at sakkyndig eller dommere er blitt manipulert?

Anonymkode: 34f88...e77

• Liker 1
Skrevet
På 22.12.2016 den 19.01, thejohan skrev:

Hun dømte utifra det sakkyndig kom fram til, ja. Vurderingen ble gjort etter han snakka med oss, så la han fram sitt syn i rettssaken.

Jeg hadde fri rettshjelp, så jeg betalte bare rundt 1700kr, og jeg aner ikke hva regninga til eksen kom på. 

...Eller regninga til staten!!

Dette er utnyttelse av systemet. Tror du "fri rettshjelp" faktisk er gratis? Eller tror du noen andre betaler for DEG

Her var det jo snakk om at en av dere skulle gi etter for noens vurdering. Altså kunne dette vært avgjort på FVK. Likevel lagerdere stor ståhei.....

• Liker 1
Skrevet

Som et lite NB ang såkalte sakkyndige: Vi hadde en psykolog som het Dag Vilsvik i Nordhordland tingrett. Jeg ble kalt inn der om kvelden til kontoret hans. Jeg satt i en time på kontoret hans mens han pratet i telefon privat. Vi pratet sammen kanskje sammenhengende i 10-15 minutter -ellers satt han og snakket om ferie på privattelefon mens jeg ventet. Eksen min opplevde akkurat det samme. 
I rettsmøte etterpå satt han og sov. Nordhordland tingrett har ikke vår beste tillit... de begynner å ligne på en parodi😵
Det positive i det var at jeg og eksen ble enige om privat avtale da vi synes både sakkyndige Vilsvik og dommerfullmektig Janne Heltne virket totalt ustabile begge to. Ingen av oss kunne stole på at de kunne ta en faglig og klok vurdering, så vi ordnet avtalen selv :)

Anonymkode: 3394b...48a

• Liker 2
Gjest thejohan
Skrevet
På 29.12.2016 den 1.22, AnonymBruker skrev:

...Eller regninga til staten!!

Dette er utnyttelse av systemet. Tror du "fri rettshjelp" faktisk er gratis? Eller tror du noen andre betaler for DEG

Her var det jo snakk om at en av dere skulle gi etter for noens vurdering. Altså kunne dette vært avgjort på FVK. Likevel lagerdere stor ståhei.....

Er da vel ingen som har sagt at det var gratis selv om jeg hadde fri rettshjelp?! Jeg svarte på et spørsmål om hva det kostet, og da svarte jeg. Ingenting er gratis her i livet, lille venn 😉

Vi var på familievernkontoret, og vi ble ikke enig. Begge sto på sitt. Og han på kontoret skjønte fort at vi ikke kom noen vei, og anbefalte da å faktisk ta det videre. 

• 8 år senere...
Skrevet

Erfaringer?

Anonymkode: 980d3...745

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...