Gå til innhold

Gaver ved samlivsbrudd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere andre det? 

Jeg og eksen har et barn sammen. Både jeg og eksen har "nye" partnere, og eksen har også fått to barn til. Jeg og mannen har fått ett barn til.

Jeg har aldri hatt noe behov for å kjøpe julegaver fra jenta mi til far, stemor og hennes søsken. Det har jeg tenkt at får stå på far eller stemors regning.  Men så har det seg slik at jenta og stemor er ute å kjøper julegaver fra jenta til far, alle søsken, stefar, og meg. Far er med jenta og kjøper til stemor. Kjenner litt på den samvittigheten når jenta spør om jeg og hun kan ut å kjøpe gaver til hennes søsken, men jeg har alltid tenkt at jeg ikke vil bruke mine penger på dem (kun på mine egne). Samtidig så bruker far/stemor sine penger på gave til meg og jentas stefar og lillebror. Er det urimelig av meg å gjøre det sånn?

Anonymkode: ca23a...057

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gaver fra søster til søsken behøver jo ikke være store greiene. La hun plukke ut noe morrogreier på TGR eller søstrene grene, feks. Sånn har det vært for min del fra mindre søsken når hun har handlet med sin far (min eks-stefar) og stemor. 

Skrevet

Så overskriften og trodde det var sånn skillsmisse-shower :fnise: 

Handling av gaver til eksens familie får han stå for selv tenker jeg. Hvis barna har juleverksted lager de ofte gaver de tar med til faren og hans familie. Jeg synes uansett ikke at barn trenger å handle egne gaver. Gavene jeg gir er fra meg og barna.

• Liker 3
Skrevet

Hvis de gir gaver så hadde jeg gitt gaver tilbake, skulle da bare mangle.  Flott av far og stemor. 🤗 

• Liker 12
Skrevet

jeg ville gitt tilbake, men kan dere ikke snakke sammen og bli enige om en pris? 

Anonymkode: a35fe...b7b

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser på det som min plikt å hjelpe barnet mitt å kjøpe gave til de han er glad i. Det innbefatter også far og stemor/stesøsken.

Uansett er det jo din avgjørelse.

• Liker 3
Skrevet

Her har stebarnas mor i alle år hjulpet mine stebarn med å kjøpe presang til vårt fellesbarn. Det er ikke noe jeg har forventet, men jeg har satt veldig stor pris på det!

Hadde situasjonen vært omvendt, hadde jeg gjort det jeg kunne for å hjelpe barnet med å fikse noe til den andre familien!

Skrevet
6 timer siden, kvinneguide skrev:

Så overskriften og trodde det var sånn skillsmisse-shower :fnise: 

Jeg også!!:fnise:

Anonymkode: 17a50...199

Skrevet

Vi kjøper gave til far, stemor og stesøsken. Gavene er da fra ungene, dette har vi gjort hele tiden. Både med stemoren før og hun som er no. Jeg føler det er viktig med gode relasjoner med far og hans familie, selv om vi ikke er sammen lenger så er de jo endel av familien. 

Skrevet

Jeg kjøper gaver til min samboers eks, og hun til oss, mens gaver til stesøsken har vi ikke kjøpt. Da barna var yngre fikk våre barn gaver fra oss og søsken sammen, og eks gjorde det samme på sin side. Altså har ikke søsken/stesøsken kjøpt til hverandre før nå som de ble tenåringer. Våre har fått gave til å kjøpe til hverandre, og eks har gjort det samme på sin side. 

Anonymkode: 52601...c9f

Skrevet

Jeg har kjøpt sammen med min datter kun til hennes far. Bursdager og jul. Til hans kones barn har ikke jeg noe ansvar for synes jeg. De gavene har hennes far og hans kone kjøpt.

Anonymkode: 39cc9...6d6

Skrevet

Vi har alltid gjort det sånn at jeg og mitt barn kjøper til min eks, og mannen og hans barn kjøper til hans eks, både jul og bursdag. Mannen og jeg har ett fellesbarn og begge våre ekser kjøper gaver til fra våre barn til vårt fellesbarn. 

Anonymkode: 66402...87b

Skrevet

Du skriver at DU ikke har noe behov for å kjøpe gaver til eksens familie. Dette er ikke fra deg, men fra din datter. På samme måte som du hjelper henne å ordne gave til venner som har bursdag, barn du selv ikke gir gaver til. Så jeg hadde hjulpet barnet mitt med det, selvsagt.

• Liker 1
Skrevet

Her har jeg hjulpet ungene å kjøpe gaver til far og fars nye familie. Far har ikke gjort det samme i retur,  men jeg gjør ikke det for hans skyld, men for ungenes skyld. I år har far for første gang I historien gitt ungene julegavepenger så da finansierer han gavene, mens jeg hjelper dem å kjøpe dem.

Mitt råd er å tenke på hva dette betyr for ungene og la det være styrende for hva du gjør.  

Skrevet

Hvis de kjøper til dere bør jo dere gi til dem! Skulle bare mangle.. Syns du høres litt bitter ut som nekter. Må da være mye bedre for samarbeidet om du bruker noen få kroner på dette. 

Skrevet

Her har foreldrene alltid hjulpet barnet med å ordne gave til den andre forelderen. Gavene fra barnet til søsken, steforeldre og øvrig familie tar hver av foreldrene for sin side av familien. (Far har også en relasjon til sitt barns søsken hos mor, så der gir vi egen jule- og bursdagsgave fra oss voksne.)

Kan du ikke si til far at at du tenker noe lignende er greiest? Det er jo oftest lettere å finne på gaveideer til egen familie også fremfor folk en ikke kjenner så godt og ikke vet hva de liker og hva de allerede har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...