Gå til innhold

Er dette vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det vanlig å ha tanker som man føler ikke er sine egne? At noen av tankene jeg har ikke kommer fra meg, men fra noe utenfra?
Som om noen annet har "plantet" disse i hodet på meg? At det er en eller form for beskjed fra Gud eller noe som jeg må adlyde?

Anonymkode: 49448...26c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke vanlig om ma er psykisk frisk.

Anonymkode: 25e40...0b8

Skrevet

Ikke helt uvanlig, og ikke helt sunt om det kommer ut av kontroll. Men om du klarer separere det fra deg selv, og se det som en "radio", så er det ikke så uhorvelig ille.

Anonymkode: ccf0b...fba

Skrevet

Er vel ikke vanlig om man er psykisk frisk.

Anonymkode: 25e40...0b8

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig å ha mange rare tanker i hodet. Men husk at det er bare en tanke. Om du føler du må adlyde noe du ikke selv synes er rett eller riktig eller noe som føles absurd, så oppsøk en psykolog eller terapeut og be om veiledning. Bare det at du opprettet denne tråden tyder på at du kanskje burde gjøre det. :)

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig..man kan tenke mye rart, men når det begynner å føles som beskjeder og kommandoer er det kan det være greit å oppsøke lege/psykiater/psykolog. Det kan være psykose. 

Anonymkode: 0b334...166

Skrevet
3 minutter siden, Hypnosee skrev:

Det er vanlig å ha mange rare tanker i hodet. Men husk at det er bare en tanke. Om du føler du må adlyde noe du ikke selv synes er rett eller riktig eller noe som føles absurd, så oppsøk en psykolog eller terapeut og be om veiledning. Bare det at du opprettet denne tråden tyder på at du kanskje burde gjøre det. :)

Jeg vet ikke om jeg helt klarer å tro at det bare er en tanke. Hvordan skal jeg vite hva som er sant?

Jeg er normalt sett veldig rasjonell. Jeg pleier ikke tenke irrasjonelle tanker. Derfor føles det umulig at denne tanken kan komme fra meg.

Skrevet

Tror at dette er noe du må ta opp med legen din istedet for et forum

Anonymkode: 04665...41b

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror at dette er noe du må ta opp med legen din istedet for et forum

Og hva kommer legen til å si?

Jeg vet jo at det høres irrasjonelt ut. Men jeg sverger at jeg ikke er irrasjonell. Om tankene kommer utenfra meg selv så er det jo ingenting legen kan gjøre. Det er ikke noe verken legen eller jeg har kontroll over. Og jeg har heller ikke lyst til å bli stemplet som gal, for det er jeg på ingen måte.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jo at det høres irrasjonelt ut. Men jeg sverger at jeg ikke er irrasjonell. Om tankene kommer utenfra meg selv så er det jo ingenting legen kan gjøre. Det er ikke noe verken legen eller jeg har kontroll over. Og jeg har heller ikke lyst til å bli stemplet som gal, for det er jeg på ingen måte.

Enten beroliger h'n deg og du klarer bli kvitt det slik, eller så blir psykolog og/eller medisiner foreslått.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intrusive_thought kan være verdt å lese.

Skrevet

Har opplevd noe lignende flere ganger i livet. Et helt sprøtt eksempel var en natt jeg var ute å kjørte over en smal fjellovergang og noe bad meg stoppe bilen. Ingen stemme men snarere en fornemmelse som bad meg gjøre det. Var ikke trøtt eller noe. Stoppet på en lomme før en innsnevring i veien. 

Like etter kom det dundrene en haugammel buss med lite lys, mulig parklys, i svært høy hastighet. Høres muligens sprøtt ut men er veldig sikker på at jeg ville kollidert med bussen om jeg ikke hadde stoppet.

Anonymkode: e26aa...e55

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg helt klarer å tro at det bare er en tanke. Hvordan skal jeg vite hva som er sant?

Jeg er normalt sett veldig rasjonell. Jeg pleier ikke tenke irrasjonelle tanker. Derfor føles det umulig at denne tanken kan komme fra meg.

Hva dreier tanken seg om for noe da?

Skrevet
4 minutter siden, Hypnosee skrev:

Hva dreier tanken seg om for noe da?

Om noen ting jeg må gjøre, ellers så kommer jeg til å dø.

Gjest Hannemor76
Skrevet

Høres ut som begynnende psykose. Ville tatt kontakt med lege etc.

Skrevet
1 time siden, Hannemor76 skrev:

Høres ut som begynnende psykose. Ville tatt kontakt med lege etc.

Kan faktisk like gjerne være OCD, det er ikke helt uvanlig at det blir forvekslet.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du hører stemmer/mener tankene dine sendes fra Gud, trenger du medisinsk hjelp. Det er ikke flaut å snakke med profesjonelle som har god greie på dette og kan hjelpe deg :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...